|
|
کدخبر: ۱۷۶۱۰۸

سلامت > عمومی - همشهری آنلاین: وزیر بهداشت با اعلام خبر تصویب تعرفه های درمانی سال ۹۳ در هیئت دولت، از روند اجرای طرح تحول نظام سلامت در سطح بیمارستانهای دولتی اظهار رضایت کرد.

مهر نوشت: دکتر سید حسن هاشمی در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی که پیرامون ارزیابی و پایش عملکرد دانشگاه ها در زمینه طرح تحول سلامت برگزار شد، گفت: اجرای فاز نخست طرح تحول سلامت با موفقیت همراه بوده است که در این زمینه از مسئولان دانشگاهها، بیمارستانها و به ویژه جامعه پزشکی و فعالان در شبکه های بهداشتی تشکر می کنم چرا که حسن برخورد و توجه آنها به اجرای صحیح طرح بسیار کمک کرد و رضایتمندی بیماران را به دنبال داشت.

وی افزود: کار بسیار بزرگی در حال اتفاق افتادن است که ارزش های آن به تدریج مشخص خواهد شد. طرح تحول سلامت پروژه کل نظام است که برکات آن به تدریج مشخص می شود.

هاشمی ادامه داد: در ادامه اجرای این طرح باید بسته خدمات پایه تعریف شود و نظام ارجاع نیز شکل خواهد گرفت. بهره وری نیز به تدریج افزایش خواهد یافت. این طرح به فسادگریزی کمک خواهد کرد چرا که در برخی مراکز به دلیل کم توجهی و کمبود اعتبارات، فساد ذره ذره رخنه کرده بود. البته بخش خصوصی نیز در اجرای این طرح همراهی خوبی داشته است.

وی به برنامه های دولت برای بیمه کردن آحاد ایرانیان اشاره کرد و گفت: بیمه شدن تمام ایرانی ها جزو آرزوهای ما بود که در حال اتفاق افتادن است. اکنون نیز بیش از سه میلیون نفر از افرادی که بیمه نبودند، بیمه شده اند. در مجموع طرح تحول نظام سلامت با موفقیت در حال پیشرفت است البته هنوز اشکالات زیادی برجاست.

وزیر بهداشت با بیان اینکه برخورد با تخلفات و نظارت مداوم در این طرح باید جدی گرفته شود ادامه داد: بخشی که مردم بسیار به آن اعتماد خواهند کرد، همین نظارتهاست در کنار بسته های تعریف شده در قالب طرح تحول، باید بخش نظارتی مان نیز کاملا فعال و کارا باشد. این امر موجب افزایش اعتماد مردم خواهد شد. بنابراین باید به بسته های نظارتی توجه ویژه شود چرا که اگر این اتفاق نیافتد، دانشگاه ها حتما آسیب خواهند دید.

وی با اشاره به تقدیر و تشکر اعضای دولت از اقدامات انجام شده در قالب طرح تحول گفت: مقرر شده که با حضور معاون اول رییس جمهور هر دو هفته یکبار جلسه ای تشکیل شود و تحت نظر معاون اول هماهنگی های لازم با سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها جهت اجرای هرچه موفق تر این طرح صورت گیرد.

وزیر بهداشت همچنین از واگذاری قیمت گذاری تجهیزات پزشکی به وزارت بهداشت خبر داد و گفت: بی تردید این موضوع در سامان بخشی وضعیت نابسامان تجهیزات پزشکی بسیار موثر خواهد بود.

وی همچنین تصویب تعرفه های درمان دولتی و خصوصی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با اجرایی شدن سایر بسته های طرح تحول طی یک ماه آینده به ویژه در بحثویزیت و ماندگاری پزشکان، انتظار آن است که دریافت های غیرقانونی تا پایان سال در تمام استان ها(به جز یکی دو استان) برچیده شود. من در این زمینه قول داده ام و مطمئنم که شما نیز به اجرای آن مشتاق هستید. الان وقت برچیده شدن این دریافت های غیرقانونی است چرا که این موضوع مطالبه نظام، مردم و آرزوی خود ما است.

هاشمی افزود: در تعرفه های امسال حمایت بیمه ها ۴۴ درصد افزایش یافته است. همچنین با احتساب هزینه های درنظر گرفته شده برای ماندگاری پزشکان، انتظار آن است که این دریافت های غیرقانونی برچیده شود. البته هنوز تکلیف K جراحی مشخص نشده است. امیدواریم بتوانیم در این زمینه کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات را مصوب کنیم.

وی همچنین تاکید کرد که تعرفه های دولتی مصوب سال ۹۳ از اول اردیبهشت ماه قابل اعمال خواهند بود. تعرفه های بخش خصوصی نیز با همکاری سازمان نظام پزشکی تعیین و در دولت تصویب شده است. خواهشم آن است که این تعرفه ها با جدیت رعایت شود. بسته نظارتی سازمان نظام پزشکی نیز در شورای عالی بیمه تصویب شده است. روسای دانشگاه ها باید پیگیری کنند که این بسته نظارتی نیز اجرایی شود در مجموع تعرفه های امسال جای هیچ حرف و حدیثی را در شهرستانها بر جای نخواهد گذاشت.

وزیر بهداشت در ادامه خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی گفت: در اجرای طرح تحول سلامت نگرانی از بابت منابع مالی نداشته باشیم. این طرح آبروی دولت و نظام است و دولت تعهد کرده که اعتبارات آن را به موقع و به هنگام پرداخت کند. بسته های دیگر این طرح نیز باید به تدریج اجرایی شود و نمی توان در این زمینه تعلل کرد. امیدوارم بهداشت نیز بتواند هرچه سریع تر طرح های مربوطه را عملیاتی کند.

وی در این باره افزود: در بسته های بهداشتی طرح تحول باید پزشکان عمومی را دعوت کرده و اطلاع رسانی های لازم به آنها داده شود. باید امکانات و امتیازات طرح را برای آنها بیان کنیم. در مجموع باید برای اجرای بسته های بعدی طرح آماده باشیم.

وی درباره هتلینگ بیمارستانی و همچنین تجهیزات و امکانات مورد نیاز در این بخش اظهارداشت: مقرر شده که تا پانزدهم خردادماه تجهیزات و امکانات مورد نیاز در این بخش نیازسنجی شده و ارقامی که به هر دانشگاه باید اختصاص داده شود، مشخص شود.

وزیر بهداشت درباره زایمان طبیعی رایگان در طرح تحول سلامت گفت: باید در این زمینه با گروه زنان مذاکره کنیم. هر دانشگاهی می تواند با کمک نظام پزشکی برای بیمارستان های خصوصی سقف تعیین کند چرا که باید نسبت زایمان سزارین و طبیعی در هر بیمارستان قابل قبول باشد.

وی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی خواست که موارد و مشکلات مربوط به اجرای طرح تحول سلامت را به وزارت بهداشت منعکس کنند تا وزیر بتواند حتی شخصا موارد را پیگیری کند.

اخراج ۵ تن از پرسنل و روسای بیمارستانهای متخلف

وزیر بهداشت از تصویب تعرفه های درمان دولتی و خصوصی سال ۹۳ در هیئت دولت خبر داد و گفت: حمایت بیمه ها در افزایش تعرفه های دولتی قابل توجه است. به طوری که حمایت بیمه ها در این بخش ۴۴ درصد افزایش یافته است.

وزیر بهداشت در پاسخ به سئوالی درباره رشد تعرفه های بخش خصوصی نیز گفت: با توجه به لجام گسیختگی تعرفه ها در این بخش انتظار آن بود که عقب ماندگی ها در این زمینه طی چهار سال اصلاح شود. براساس توافقی که با شاغلان بخش خصوصی داریم مقرر شده که طی دو سه سال آینده در این بخش نیز به تعرفه های واقعی برسیم اما تعرفه های امسال بخش خصوصی به طور متوسط حدود ۲۵ درصد با سال گذشته تفاوت دارد که این رقم، رقمی منطقی است و انتظار آن است همکاران در بخش خصوصی رعایت شرایط موجود را داشته باشند.

هاشمی تاکید کرد: با توجه به همراهی هیئت وزیران در تصویب تعرفه های درمان ۹۳ انتظار از جامعه پزشکی آن است که رعایت تعرفه ها را داشته باشند. البته تاکید می کنم سیستمهای نظارتی در سازمان نظام پزشکی و همچنین وزارت بهداشت حتما نظارت های لازم را خواهند داشت.

وی افزود: البته در تعرفه های درمان ۹۳، k جراحی(حق العمل جراحی) هنوز تعیین تکلیف نشده است. در این زمینه با انجمنهای مختلف و دانشگاهها هماهنگی های لازم را انجام می دهیم تا طرح جدیدی که همان عدالت بین رشته ای و آرزوی عملیاتی شدن آن را داشتیم تا یکی دو ماه آینده محقق شود.

هاشمی تاکید کرد: نگاه دولت به بخش خصوصی متفاوت است و نگرش دولت به بخش خصوصی مثبت است. این در حالی است که طی چهار سال گذشته تعرفه های جراحی بخش خصوصی هیچ تغییری نکرده است. با توجه به نگاه مثبت دولت به بخش خصوصی امیدواریم پزشکان نیز در رعایت تعرفه ها همراهی لازم را داشته باشند. امیدواریم تا پایان کار این دولت گرفتاری ایجاد شده در بخش پزشکی به حداقل ممکن کاهش یابد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مهم ترین بسته طرح تحول از نظر ما بسته های نظارتی هستند، گفت: با قاطعیت و شدت نظارت ها را دنبال می کنیم. اگر هرکسی از روسای بیمارستان ها گرفته تا پرسنل فعال در بیمارستان ها در ادامه مسیر اجرای این طرح، همراهی نکنند، به نحوی عمل خواهیم کرد که بتوانیم با قاطعیت طرح تحول را دنبال کنیم. از زمان اجرای طرح تاکنون نیز در مورد تعدادی از روسا و شاغلان پزشکی و غیرپزشکی فعال در بیمارستانها تصمیم گیری شده است، به طوریکه تنها در تهران عذر حدود پنج نفر از روسای بیمارستان ها و شاغلان پزشکی و غیرپزشکی را خواسته ایم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار