|
|
کدخبر: ۱۷۶۱۵۰

ما می توانیم به کمک نکاتی ساده و بسیار موثر، این چرخه انرژی را در خانه و مکان زندگی خود به گونه ای تغییر دهیم که در هر لحظه و هر ساعت از شبانه روز، از بودن در آن، احساس آرامس و لذت بیشتری داشته باشیم.

به گزارشافکارنیوز، خانه، مکان آسایش و آرامش ماست. آیا می دانید در این مکان آرامش بخش، امواج مثبت و منفی انرژی به واسطه نوع چیدمان، نوع وسایل و تعداد و رنگ آنها قابل تغییر هستند؟ آیا می دانید چرا وقتی وارد بعضی از خانه می شوید، احساس آرامش و گرمی و در برخی دیگر، احساس سنگینی و ناراحتی می کنید؟ ما می توانیم به کمک نکاتی ساده و بسیار موثر، این چرخه انرژی را در خانه و مکان زندگی خود به گونه ای تغییر دهیم که در هر لحظه و هر ساعت از شبانه روز، از بودن در آن، احساس آرامس و لذت بیشتری داشته باشیم.

آشپزخانه

به جرات می توان گفت که مهمترین بخش هر خانه «آشپزخانه» است. نه تنها خانم خانه بلکه تمام اعضای خانواده در طول روز با آشپزخانه سروکار دارند و در آن برای لحظات و ساعت هایی در کنار یکدیگر وقت می گذرانند. امروزه به دلیل کوچک بودن خانه ها، فضای آشپزخانه چند منظوره شده و علاوه بر محل پخت غذا حکم اتاق نهارخوری را هم یافته است. علاوه بر آن، بچه ها برای نزدیکی بیشتر به مادر، ساعت ها در آنجا بازی می کنند و یا حتی روی میز آشپزخانه به نوشتن تکالیف روزانه خود می پردازند. در گذشتاه، آشپزخانه از سایر قسمت های منزل جدا بود، به طوری که گاهی در کنار حیاط قرار داشت و یا حداقل با یک دیوار، از اتاق پذیرایی و نشیمن جدا می شد. امروزه که بیشتر آشپزخانه ها دیوار مجزایی ندارند، نما و چیدمان و چگونگی آشپزخانه، از سایر نقاط خانه قابل مشاهده است و انرژی این مکان بر روی سایر قسمت های خانه تاثیر می گذارد. آشپزخانه امروزی علاوه بر چند منظوره بودن و دید و تاثیری که بر سایر قسمت ها دارد، در واقع یک فروشگاه کوچک مواد غذایی است که مواد خوراکی در آن انبار می شوند. با این وصف، لزوم توجه به چرخه انرژی های سلامتی بخش افزایش یافته و باید توجه خاصی به این مکان داشت تا این مکان هر چه بیشتر موجب آرامش و سلامتی افراد خانواده شود. برای دستیابی به این هدف توجه به موارد ساده ای چون نور، رنگ، نوع چیدمان، تعداد و چگونگی قرار گرفتن وسایل و استفاده از تزئینات مناسب با محیط که در ایجاد انرژی مثبت در فضا نقش دارند، ضرورت بیشتری پیدا می کند.

نور

نور، یکی از عناصر مهم در ایجاد انرژی مثبت در آشپزخانه است. بهترین مکان برای قرارگیری آشپزخانه، ضلع جنوب شرقی بنا است؛ زیرا در این شرایط با پنجره ای رو به شرق، در اولین ساعات طلوع خورشید، اشعه های طلایی نور خورشید که سرشار از انرژی مثبت و سلامتی بخش است، تمام آشپزخانه را فرا می گیرد. چنانچه آشپزخانه پنجره ای در جهت جنوب داشته باشد نیز می تواند ما را از لذت داشتن نور و آفتاب روزانه بهرمند سازد. البته باید پذیرفت که ممکن است آشپزخانه ما در چنین زاویه ایده آلی قرار نگرفته باشد، بنابراین جای نگرانی نیست؛ مهمترین نکته برای ما تامین نور مناسب در آشپزخانه است. وجود پنجره در هر زاویه دیگری نیز بسیار کارآمد است به شرط اینکه ما آن را با پرده های کلفت و نامناسب نپوشانیم تا در طول روز بتوانیم از نور و هوای تازه استفاده کنیم. گاهی حتی ممکن است آشپزخانه ما هیچ پنجره ای نداشته باشد که در این شرایط می توانیم با نورپردازی مناسب، نقاط تاریک این فضا را از بین برده و نور و برکت روشنایی را به این مکان بازگردانیم.

رنگ

رنگ، یکی دیگر از عوامل موثر در آرامش و انرژی مثبت است. رنگ باعثمی شود که لذت آشپزی افزایش یابد و افراد با اشتیاق بیشتری غذا بخورند. اغلب در آشپزخانه ها از یک رنگ ملایم زمینه در کاشی ها، کف و حتی کابینت ها استفاده می شود. این رنگ اغلب رنگ سفید، کرم و یا حتی قهوه ای خنثی است. بنابراین با استفاده از رنگ های گرم و مکملی چون رنگ قرمز، نارنجی و زرد تیره می توانید روح و انرژی بیشتری به آشپزخانه خود بدهید. بهتر است از ظروف، رومیزی، دستمال و وسایل آشپزی و حتی وسایل تزئینی با رنگ های گرم استفاده شود. با بازی رنگ شما چرخش نگاه و توجه اعضای خانواده را به این مکان معطوف کرده، آن را چشمگیرتر می سازید و هر چه بیشتر، انرژی مثبت مناسب با آن را ایجاد می کنید. توجه داشته باشید اگر عاشق رنگ های سردی مانند آبی هستید بهتر است استفاده از آن را در این مکان محدودتر کنید و یا تنها از آن در یخچال به عنوان ظروف آب و یا ظروف دیگر داخل یخچالی استفاده کنید؛ زیرا به کار بردن ترکیب رنگ های سرد در آشپزخانه چندان مناسب نیست.

چیدمان وسایل

یکی دیگر از ارکان مهم در میزان انرژی موجود در هر فضا، نوع چیدمان و همچنین تعداد و چگونگی چیدن وسایل به کار برده شده در آن مکان است. ابعاد آشپزخانه خود را در نظر بگیرید و با توجه به کوچکی، بزرگی و پهنا و درازی آن، از ابزار و وسایل مناسب و به اندازه استفاده کنید؛ یعنی اگر آشپزخانه کوچکی دارید قرار دادن یک یخچال و یا اجاق گاز و یا حتی یک میز نهارخوری بزرگ، دیگر جایی برای حرکت افراد و همچنین جریان یافتن و حرکت انرژی باقی نمی گذارد. همواره طوری چیدمان وسایل را طراحی کنید که به راحتی بتوانید در آشپزخانه خود حرکت کنید، در کابینت ها و یخچال کامل باز شوند و هنگام حرکت، مدام با وسایل و صندلی ها برخورد نکنید. جدا از وسایل اصلی، برخی خانم ها عادت دارند همه ابزار آشپزخانه شان را روی پیشخوان بچینند، یعنی روی اُپن آشپزخانه آنها همیشه پر از ظروف ادویه، وسایل برقی مانند آبمیوه گیری، خردکن، انواع فنجان های چایخوری و کارد و چنگال و… است. شاید در دسترس بودن وسایل در نگاه اول، خوب به نظر برسد، اما وجود همه این لوازم که هر روز هم مورد استفاده قرار نمی گیرند، بیشتر باعثانباشتگی شده و مانع حرکت درست انرژی محیطی می شود. در ضمن، یک آشپزخانه شلوغ هر قدر هم که مدرن بوده و با وسایل گرانقیمت پر شده باشد، چندان زیبایی ندارد. بهتر است روی پیشخوان را کمی خلوت کنید تا چرخش نگاه و انرژی بهتری داشته باشد و وسایل را بیشتر داخل کابینت ها بچینید. بهتر است داخل کابینت ها و حتی یخچال را هم از مواد و وسایل گوناگون پر نکنید زیرا انباشتگی در این مکان ها نیز چرخه انرژی آشپزخانه را مختل می سازد.

تزئین انرژی بخش

در آشپزخانه به دلیل اینکه بیشتر با مواد خوراکی سروکار داریم بهتر است از همان مواد هم برای زیبایی و آراستگی این مکان استفاده کنیم. استفاده از ظروف چوبی و یا سفالی که با طبیعت سازگاری بیشتری دارند، توصیه می شود. گذاشتن یک سبد چوبی کوچک که تعدادی میوه فصلی را در خود جای داده می تواند زینت بخش میز و یا پیشخوان آشپزخانه شما باشد. از گلدان های کوچک برگ سبز استفاده کنید و طبیعت را به خانه خود بیاورید. در صورت آفتابگیر بودن آشپزخانه، می توانید از گلدان با گل های فصلی بهرمند شوید. از یک رشته سیر یا فلفل قرمز و یا حتی ریسه های برگ مصنوعی، در پر کردن فضاهای کوچک و خالی دیوارها و کنار کابینت استفاده کنید. در هنگام خرید مواد خوراکی به رنگ شیشه ها و پاکت های آنها توجه کنید زیرا قرار دادن آنها در کابینت هایی که درهای شیشه ای دارند می تواند در زیبایی آشپزخانه شما بسیار موثر باشند. همیشه برای معطر کردن آشپزخانه خود به جای استفاده از مواد مصنوعی و شیمیایی بهتر است از مواد طبیعی مانند برش هایی از لیموترش تازه، گیاهان معطر و یا ادویه های خوشبویی چون هِل و دارچین استفاده کنید.

به طور کلی، اگر به رنگ، نظم، پاکیزگی و چیدمان مناسب توجه داشته و آشپزخانه خود را با عناصری مانند نور، میوه و گل ها و گیاهان طبیعی متبرک کنید، می توانید یک آشپزخانه پر انرژی، جذاب و زیبا داشته و سلامت خانواده خود را تامین کنید.

راز / شماره ۴۴ / نیمه اول اردیبهشت ماه ۹۳ / مژگان میرپوریان / صفحه ۸۶

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار