|
|
کدخبر: ۱۷۶۲۲۸

طبیعت درمانی به سبک ایرانی

اگرچه این روزها زمان گشت و گذار و سفر به نقاط دور و نزدیک است و انتظار می رود که افراد شور و نشاط بیشتری برای وقت گذرانی در طبیعت داشته باشند اما گاهی گرمای هوا مانع از این اقدام می شود.

به گزارشافکارنیوز، اردیبهشت یکی از بهترین زمان هایی است که می توان مقاومت بدن و دستگاه های درونی را برای فرا رسیدن تابستان و روزهای گرم آن بالا برد. یکی از بهترین روش های برای افزایش مقاومت بدن، تنظیم هورمون ها و عملکرد اندام های درونی بدن نوشیدن عرقیات گیاهی و دارویی همزمان با آغاز بهار است. بهار بهترین فرصت برای تغییر سبک زندگی و برنامه و رژیم غذایی است. چه بهتر که خانواده ها از این فرصت برای داشتن یک رژیم غذایی سلام و سلامت استفاده کنند. گنجاندن عرقیات و نوشیدنی های گیاهی و دارویی یکی از بهترین این اقدام هاست که باید با مشاوره متخصص طب سنتی در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود چرا که این درمانگران متناسب با طبع و مزاج هر فرد او را دعوت به نوشیدن عرق های گیاهی با طبع سرد یا گرم می کنند و هشدارهای لازم را درباره تداخل دارویی عرق های گیاهی و داروهای شیمیایی به مصرف کننده ارائه می کنند.

اگر از گرمای تابستان بیزارید

مردان و زنان زیادی با نزدیک شدن فصل تابستان دل نگران گرمی و حرارت هوا هستند. در حقیقت تعریق های روزانه ناشی از افزایش دمای هوا مهمترین دغدغه آنهاست. این مسئله برای افرادی که مزاج و طبعی گرم دارند بیشتر محل توجه است چرا که افزایش دمای هوا در این گروه با عوارض بیشتری همراه است. یکی از روش ها برای پیشگیری از بروز این مشکل گنجاندن عرقیجات گیاهی با طبع سرد به برنامه غذایی هفتگی از اردیبهشت ماه است. عرق کاسنی و عرق بیدمشک بهترین انتخاب است. نوشیدن روزانه یک فنجان از یکی از این عرق های گیاهی می تواند به کاهش حرارت درونی بدن کمک کند و با تنظیم داخلی دمای بدن تحمل و مقاومت بدن را در برابر افزایش تدریجی دمای هوا با نزدیک شدن فصل تابستان و فرا رسیدن ماه تیر بالا ببرد. ضمن آنکه نوشیدن بیدمشک در تابستان و روزهای باقی مانده از بهار به شما کمک می کند تا بوی بد عرق را که یکی از شایع ترین مشکلات رایج در تابستان است خنثی کنید.

برای سردردهای آخر بهار آماده شوید

با افزایش تدریجی دمای هوا گروهی از مردم به ویژه آنها که طبعی گرم دارند دچار سردردهایی می شوند که علت آنها گرمای هواست. این سردردها در روزهای گرم تشدید می شود و گاهی مانع از انجام برنامه ها و فعالیت های روزمره می شود. برای پیشگیری و درمان این سردردها و تخفیف آنها در طول روز نوشیدن یک تا ۲ فنجان از عرق گیاهی سنبل الطیب را در طول روز به آنها توصیه می کنیم. اما بهترین روش این است که این افراد با شروع اردیبهشت و خرداد یک روز در میان مصرف یک فنجان عرق گیاهی سنبل الطیب را به برنامه غذایی شان اضافه کنند تا با عملکرد تاثیر دارویی این عرق گیاهی در مدت یک ماه در روزهای گرم کمتر با سردردهای ناشی از گرمای هوا روبرو شوند.

نوشیدنی های طبیعی که فشارخون را کنترل می کنند

یکی دیگر از اختلال هایی که با افزایش دمای هوا و فعالیت و جنب و جوش دستگاه های داخلی بدن در فصل تابستان رایج می شود افزایش فشار خون است. این اختلال که بیشتر در میان سالمندان و میانسالان دیده می شود تا حد زیادی طبیعی است و کنترل آن نیازمند مشاوره با پزشک معالج این گروه است. اما نوشیدن برخی از عرق های گیاهی همچون عرق شاهتره و شربت کم شیرین خاکشیر نیز برای کنترل این اختلال بی فایده نیست. عرق شاهتره یکی دیگر از نوشیدنی های گیاهی خوش طعم و خوش بویی است که تاثیر قابل ملاحظه ای در کنترل میزان فشار خون به ویژه در افراد سالمند دارد. نوشیدن روزی ۲ فنجان از این عرق گیاهی به تصفیه خون و تنظیم کلسترول خون نیز کمک می کند. فراموش نکنید نوشیدن شربت خاکشیر شیرین برای سالمندان و میانسالان جایز نیست و این گروه در صورتی که دارویی خاص مصرف می کنند برای پیشگیری از تداخل دارویی بهتر است از پزشک معالج و درمانگر طب سنتی مشورت بگیرند.

اگر جنب و جوش زیادی دارید…

اگر در گروه افرادی قرار دارید که در طول روز مجبورید با افراد زیادی سروکار داشته باشید و پر جنب و جوش هستید و آرام و قرار ندارید به شما پیشنهاد می کنیم از نیمه اردیبهشت ماه نوشیدن یک فنجان عرق بهار نارنج را به صورت روزانه در برنامه غذایی تان بگنجانید. نوشیدن این عرق گیاهی به شما کمک می کند که در طول روز بعد آرامش بیشتری داشته باشید و هنگام انجام فعالیت های روزمره کمتر دچار استرس و تنش های ناشی از کار روزانه شوید چرا که استرس ناشی از کار و عملکرد روزانه در کنار گرمی هوا می تواند مهمترین فاکتور برای افزایش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون باشد در حالی که نوشیدن عرق بهار نارنج بدن را برای روزهای گرم تابستان آماده می کند و مقاومت اعصاب و دستگاه های درونی بدن را افزایش می دهد.

با تپش قلب ناشی از گرمای هوا چه کنیم

تپش قلب و بی اشتهایی ناشی از افزایش دمای هوا یکی دیگر از اختلال هایی است که با نزدیک شدن تابستان سراغ برخی از مردم می آید. برای پیشگیری از این اختلال نیز در طب سنتی چاره های مختلفی وجود دارد که ساده ترین آنها نوشیدن عرق گیاهی خارشتر است. افرادی که با نزدیک شدن تابستان و گرم تر شدن هوا اشتهای شان کور می شود و این مسئله به مرور مقاومت و سلامت بدن شان را تحت تاثیر قرار می دهد می توانند با نوشیدن روزانه یک تا ۲ فنجان عرق خارشتر بر این مشکل غلبه کنند. ضمن آنکه نوشیدن این عرق گیاهی علاوه بر درمان بی اشتهایی می تواند به کنترل تپش قلب کمک کند. یکی دیگر از فواید نوشیدن عرق خارشتر افزایش میزان تعریق بدن در تابستان است که این مسئله خود به تخلیه سموم و اخلاط موذی از بدن و پاکسازی دستگاه های درونی کمک می کند. اما فراموش نکنید افرادی که نوشیدن خارشتر را در برنامه غذایی شان قرار می دهند باید میزان آب دریافتی بدن شان را در روزهای تابستان بیشتر کنند.

آرام و با نشاط شوید

اگرچه این روزها زمان گشت و گذار و سفر به نقاط دور و نزدیک است و انتظار می رود که افراد شور و نشاط بیشتری برای وقت گذرانی در طبیعت داشته باشند اما گاهی گرمای هوا مانع از این اقدام می شود. افراد احساس کسالت و بی حوصلگی می کنند و آنچنان خستگی به سراغ شان می آید که دوست ندارند هوای خنک خانه را ترک کنند. یکی از بهترین شیوه ها برای مبارزه با این حس گنجاندن عرق گل گاو زبان به برنامه غذایی این افراد است.
عرق گل گاو زبان همانند چای آن خواص متعددی از قبیل آرامش بخشی، تقویت اعصاب و ضد استرس دارد. از آنجا که تمایل مردم به نوشیدنی های خنک در فصل های گرم سال در مقایسه با نوشیدن چای افزایش می یابد، افراد علاقمند می توانند نوشیدن این عرق گیاهی را جایگزین چای گل گاو زبان کنند. نوشیدن یک لیوان از این عرق علاوه بر خاصیت آرامش بخشی موجب افزایش نشاط و شادمانی افراد می شود و توان تحمل و صبر آنها را در روزهای گرم تابستان بالا می برد.

سیب سبز / شماره ۱۱۰ / نیمه اول اردیبهشت ماه ۹۳ / آیدا پورجاماسب / صفحه ۱۱۶

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار