|
|
کدخبر: ۱۷۶۲۲۹

سلامت > عمومی - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ازمردم خواست تا کاستی های طرح تحول نظام سلامت را با صبوری به مسئولان بیمارستان ها گوشزد کنند.

حسن هاشمی در یادداشت خود در صفحه اجتماعی کلوب، نوشت: طرح تحول نظام سلامت با ابعادی چنین گسترده، یک طرح ملی است که مسئولان نظام سلامت در تمام شهرهای کوچک و بزرگ برای اجرای موفق آن در حالت آماده باش هستند. باید با هم و در کنار هم طرح بزرگ تحول سلامت را به سامان برسانیم.

مدت هاست که مقام مسئولی در حوزه بهداشت در دولت های اخیر از مردم چنین درخواستی نکرده است. در دولت های پیشین اگر رسانه ها از زبان خود و مردم انتقادی به سیستم درمان کشور وارد می کردند عموما در مرحله تکذیب باقی می ماند. مگر اینکه مستندات آن در شبکه های اجتماعی و رسانه ها منتشر می شد و مسئولین پس از چندین روز اقدام به سر هم بندی کردن ماجرا می کردند. نمونه دم دست آن ماجرای رهاکردن بیماران در حاشیه آزادراه خلیج فارس یا آن پیرزن مبتلا به آلزایمر در حوالی کهریزک است. نمونه هایی که منجر به دخالت دادستانی برای حل و فصل آن و برخورد با عاملان شد.

رسانه ها کارشان گزارش و انعکاس واقعیات درون جامعه است. مدیرانی که این ویژگی را درک کرده باشند از آن برای بهبود عملکرد خود استفاده می کنند. به عبارت دیگر نقد قابلیت این را دارد که ابزار نظارت هر سازمانی باشد. آنچه در روز های اخیر با عنوان نظام تحول برای حوزه سلامت کشور رخ داد اقدامی دیرهنگام ولی ضروری بود.

با این حال پیش بینی می شود از سوی بخشی از نظام سلامت که از بی قانونی ها و عدم نظارت ها بیشترین سوءاستفاده را در سال های اخیر کردند با مقاومت روبه رو شود. این عده کسانی هستند که از معرفی بیمار به این آزمایشگاه و آن مرکز درمانی و… پورسانت های کلان برده و زندگی شان را از این رو به آن رو کرده اند.

این افراد که به سود های ناشی از بازرسی و نظارت وزارت بهداشت عادت کرده اند با این طرح مخالفت خواهند کرد. وزیر از مردم و رسانه ها خواسته که ایرادات را به رئیس بیمارستان ها گوشزد کنند درحالی که تجربه ثابت کرده است که تا موضوعی رسانه ای نشود اتفاق مثبت و خاصی در بخشی از مجموعه نظام سلامت رخ نخواهد داد. یکی از کارکرد های رسانه البته استفاده از فشار افکار عمومی برای اصلاح و تغییر در عملکرد مدیران و سازمان هاست.

به نظر می رسد در شرایط فعلی بهترین تعاملی که رسانه ها با وزارت بهداشت می توانند داشته باشند انعکاس واقعیت از سوی رسانه ها و ارائه دلایل کافی قانع کننده و شفاف از سوی مدیران حوزه سلامت است. رسیدن به شرایطی که در آن مردم از عدالت در سلامت برخوردار باشند خواسته همه رسانه هاست در نتیجه اگر رسانه ها ایرادی را در سیستم درمانی کشور می بینند و اقدام به انتشار آن می کنند به دنبال رفع آن هستند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار