|
|
کدخبر: ۱۷۶۵۴۳

۱۷ می، روز جهانی ارتباطات است. این روز که مصادف با ۲۷ اردیبهشت ماه است، در ایران نیز به عنوان «روز ارتباطات و روابط عمومی» ثبت شده است. این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را به عنوان هنر هشتم مورد تقدیر قرار دهیم.


برترین ها:۱۷ می، روز جهانی ارتباطات است. این روز که مصادف با ۲۷ اردیبهشت ماه است، در ایران نیز به عنوان «روز ارتباطات و روابط عمومی» ثبت شده است. این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابط عمومی را به عنوان هنر هشتم مورد تقدیر قرار دهیم.

امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت های حرفه ای، علمی و الکترونیکی، از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنابراین، از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع، منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.

اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع رسانی در همه عرصه ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان ها، ادارات و شرکت ها و دوامشان در عرصه ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی های آن ها وابسته است.



آنچه اهمیت دارد این است که کار روابط عمومی تسهیل و خدمت به مدیریت است نه مدیر. برای آنکه محور اساسی کار روابط عمومی کسب منافع برای کل سازمان است نه برای شخصی که در رأس هرم سازمانی قرار گرفته است. بنابراین باید به روابط عمومی و کارکردهای آن، بهتر و منطقی تر نگاه کرد. در این صورت است که روابط عمومی می تواند در سازمان موفق عمل کند.

در عصری که ما در آن بسر می بریم، روابط عمومی به عنوان یک جریان همیشه پویا در عرصه جهانی، ملی و منطقه ای می تواند نگاه جامعه و به ویژه مسوولان را به خود معطوف کند. نگاهی که بعضا نیازمند توجه است و چشم پوشی از آن قابل اغماض نیست چرا که به حاشیه بردن روابط عمومی در سازمان می تواند برای یک سازمان تبعات ناگواری داشته باشد.

باید قبول کنیم که روابط عمومی در کشور ما آن گونه که بایسته و شایسته است به جایگاه واقعی خود دست نیافته است هر چند که در این رابطه پیشرفت های محسوسی صورت گرفت اما نسبت به سایر کشورهای جهان می توان گفت که ما هنوز در ابتدای راه هستیم، در ابتدای همین راه باید گفت این روزها درا کثر سازمان ها و نهادها، روابط عمومی با بی مهری روبرو شده اند و این نکته را هم می توان گفت که بی مهری به روابط عمومی زمانی برای مدیران وسازمان ها مشکل آفرین خواهد شد

تعریف بین المللی روابط عمومی

در ماه می سال ۱۹۶۰ میلادی انجمن جهانی روابط عمومی تعریف زیر را برای روابط عمومی تدوین و تصویب کرد: «کارهای روابط عمومی شامل است بر تقویم افکار عمومی، ارزیابی و تفسیر آن بر حسب منافع یک سازمان، شناساندن سازمان به مردم مربوط به خود و همچنین آن مردم به سازمان.

روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است، عملی است ممتد، مداوم وطرح ریزی شده که از طریق آن، افراد سازمان ها می کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آن ها سر وکار دارند بدست آورند.»

تاریخچه روابط عمومی


در مورد تاریخچه این روز باید بگوییم، در ۱۷ می سال ۱۸۶۵ میلادی «اتحادیه تلگرافی بین المللی» در پاریس تشکیل شد. از آن تاریخ به بعد نام این اتحادیه دستخوش تحول شد و سرانجام در ۳۰ اکتبر ۱۹۰۶ میلادی در کنفرانس «اتحادیه تلگرافی بین الملل» تصمیم گرفته شد که «اتحادیه رادیو و تلگرافی بین الملل» نیز تشکیل شود. در ۹دسامبر سال ۱۹۳۲ میلادی به موجب «عهدنامه مادرید» با وحدت دو اتحادیه یاد شده فوق، «اتحادیه بین المللی ارتباطات دور» شروع به کار کرد. در واقع روز جهانی ارتباطات یادآور تأسیس این اتحادیه ها برای پیشرفت ارتباطات است.

سابقه عضویت ایران در «اتحادیه تلگرافی بین المللی» بیش از یکصد سال است. نهاد مذکور پس از جنگ جهانی دوم و تشکیل سازمان ملل، به موجب تصمیم کنفرانس عمومی نمایندگان دولت های عضو، این اتحادیه به صورت نهاد تخصصی سازمان ملل درآمد واز آن زمان تاکنون، جزو مؤسسات ویژه سازمان ملل متحد بوده است.

پس از سال ها تلاش و پیگیری دست اندرکاران روابط عمومی و جامعه روابط عمومی، روابط عمومی ایران صاحب روز ملی گردیده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار