|
|
کدخبر: ۱۷۶۶۱۳

این نرم افزار در ویندوز ۷ و ۸ قابل اجراست و برای استفاده از آن در رایانه های رومیزی نیازمند سخت افزار مجزا برای محاسبه برق مصرفی خواهید بود.

عصر ایران:این روزها همه جا صحبت از آزادسازی قیمت حامل های انرژی است و انرژی برق نیز یکی از مهم ترین مواردی است که کاربران براحتی می توانند مصرف آن را مدیریت و در بسیاری از موارد نیز صرفه جویی کنند!

تا به حال به فکر محاسبه میزان برق مصرفی لپ تاپ خود افتاده اید؟ حدس می زنید چه میزان از بهای قبض برق مربوط به لپ تاپ شخصی شما باشد؟ برای محاسبه میزان برق مصرفی توسط لپ تاپ می توانید از نرم افزار رایگان Joulemeter که یکی از پروژه های تحقیقاتی مایکروسافت است، کمک بگیرید. روش استفاده از این نرم افزار به شرح زیر است:



۱ به لینک زیر بروید و نسخه ای از برنامه را دانلود کنید:

http: / / goo. gl / OHx۷iI

توجه: این نرم افزار در ویندوز ۷ و ۸ قابل اجراست و برای استفاده از آن در رایانه های رومیزی نیازمند سخت افزار مجزا برای محاسبه برق مصرفی خواهید بود.

۲ پس از نصب نرم افزار و اجرای آن در تب Calibration، گزینه Running on Battery را انتخاب کنید.(توجه داشته باشید در مدت تست، کابل برق لپ تاپ به پریز وصل نباشد و باتری نیز بیش از ۵۰ درصد شارژ داشته باشد)

۳ نرم افزارهای فعال را ببندید و حافظه های فلش یا دیگر رسانه های ذخیره ساز را نیز از لپ تاپ جدا کرده و روی Perform Calibration کلیک کنید.(برای چند دقیقه از لپ تاپ استفاده نکنید)

۴ با انجام این عملیات، نرم افزار شروع به بررسی مصرف برق توسط پردازشگر مرکزی، هارد دیسک، نمایشگر و… کرده و در نهایت با نمایش تب Power Usage میزان مصرف را برای شما به نمایش در می آورد.(در حین عملیات بررسی سعی نکنید نور نمایشگر را کم یا زیاد کنید و حتی با خاموش شدن صفحه نمایش بر اثر عدم فعالیت از سوی کاربر، سعی نکنید با انجام یک فعالیت آن را دوباره روشن کنید)

۵ در پنجره به نمایش درآمده در بخش Component Power Usage مجموع مصرف برق به وسیله نمایشگر، پردازشگر مرکزی و هارد دیسک در اختیار شما قرار می گیرد. شما می توانید با افزایش یا کاهش نور صفحه نمایش به میزان دلخواه، مشاهده فیلم یا پخش موزیک و حتی دانلود فایل از اینترنت، تغییرات مصرف انرژی را در این بخش مشاهده کنید.

چنانچه این صفحه را برای مدت یک ساعت باز گذاشته و به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازید، در نهایت یک عدد میانگین از مصرف انرژی برق در یک ساعت را کسب خواهید کرد. توجه داشته باشید این عدد بر حسب وات است و چنانچه به عنوان مثال میزان مصرف انرژی توسط لپ تاپ شما در یک ساعت، ۵۰۰ وات باشد و لپ تاپ شما روزانه چهار ساعت مورد استفاده قرار بگیرد نتیجه برابر با ۲۰۰۰ وات در هر روز خواهد بود که این عدد برای یک ماه(۳۰ روز) معادل ۶۰ هزار وات برابر با ۶۰ کیلووات خواهد شد. در صورتی که میانگین هزینه برق به ازای هر کیلووات نیز ۵۰ تومان باشد، لپ تاپ شما در هر ماه ۳۰ هزار ریال از هزینه های برق مصرفی را به خود اختصاص می دهد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار