|
|
کدخبر: ۱۷۸۱۴۳

اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی(روان گسیختگی) یک اختلال روانی است که غالب مردم شناخت دقیقی از آن ندارند.

به گزارش امید نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران، اسکیزوفرنی از دشوار ترین ناهنجاریهای روانپزشکی و روان‌ شناسی به شمار می آید. به عبارت دیگر اسکیزوفرنی یک اختلال روحی است که در حدود یک نفر در هر صد نفر به آن مبتلا می شوند. این بیماری دربین مردها و زنان به یک اندازه شایع است و در جوامع شهری و بین گروههای اقلیت بیشتر مشاهده شده است. قبل از سن ۱۵ سالگی بسیار نادر است اما در هر سنی پس از آن رخ می دهد. و بیشتر در سنین ۱۵ تا ۳۵ سالگی مشاهده شده است.

اسکیزو فرنی دارای دو مشخصه و نشانه مهم است: یکی توهم و دیگری هذیان. توهم در اینجا یعنی ادراک نادرست و بدون محرک و هذیان یعنی عقاید نادرست.

توهم بویایی مانند احساس بوی گاز در فضا، توهم بینایی مثل دیدن فرد یا چیزی که وجود خارجی ندارد و دیگران نمی‌بینند و توهم لامسه نظیر احساس حرکت حشره روی پوست بدن است.

هذیان نیز باوری است که به رغم شهادت همه شواهد و همه افراد علیه آن، فرد به آن ایمان دارد؛ مانند بیماری که ادعا می‌ کرد داخل سر او پر از کپک است.

در هر صورت وجود یکی از هزیان‌ ها و توهم‌ ها در کنار هم تشخیص اسکیروفرنی را محتمل می کند.

از جمله علت‌ های زیست شناختی اسکیزوفرنی افزایش بیش از حد دپامین(نوعی انتقال دهنده شیمیایی) است. همچنین عوامل ژنتیکی بسیار مورد بحثاست، چرا که معمولا در خانواده‌های افراد اسکیزوفرنی هم فرزندان اسکیزوفرنی به وجود می‌آیند.

علاوه بر این ها مشخص شده است که فلس‌ های مغزی این افراد بیش از اندازه گشاد می‌شود که علت آن کاستی و لاغر شدن بافت‌های مغزی و مرگ‌ و میر و کم بودن سلولهای عصبی است.

طبیعی است که برای درمان افراد مبتلا به این اختلال در درجه اول درمانهای زیست‌ شناختی نظیر پایین آوردن سطح دپامین پیشنهاد می شود و پس از آن از روش‌های درمانی دیگر مانند ساختار درمانی می‌توان استفاده کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار