|
|
کدخبر: ۱۷۸۳۰۰

به گزارش گروه خانواده امیدنیوز، مواظبت از نوزادان مسئله ای مهم و حساس است و همواره والدین را با پرسش های بی شماری مواجه کرده است. یکی از سوالاتی که میان مادران متداول است پرسش از زمان مناسب استفاده کودک از بالش است.

در پاسخ به این سوال باید گفت طبق گفته کارشناسان استفاده از بالش برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی شود و علت آن است که احتمال خفه شدن کودک در صورت استفاده از بالش وجود دارد. نتایج مطالعات، نشان می دهد نوزادانی که برای آن ها از بالش استفاده می شود، در معرض خطر خفگی یا سندروم مرگ ناگهانی نوزاد(SID) قرار می گیرند. بنا بر این گاهی حتی پس از پشت سر گذاشتن این سن حساس نیز استفاده از بالش برای کودک توصیه نمی شود.

برخی متخصصان اطفال معتقدند که سن خاصی برای استفاده ازبالش وجود ندارد، در حالی که برخی دیگر بر این باورند که یک سالگی، سن مناسبی برای شروع استفاده از بالش است تا کودک نوپا به تدریج به استفاده از بالش عادت کند. در رابطه با نظر این گروه باید توجه داشت که در یک سالگی خطر خفه شدن کودک تا حد قابل توجهی کاهش می یابد اما همچنان توصیه می شود هر آنچه احتمال خفگی کودک را افزایش می دهد، از گهواره او برداشته شود.

برای آغاز استفاده از بالش برای نوزادان نکاتی وجود دارد که توجه به آن ها می تواند به شما در انجام این کار کمک کند:

۱. بالش کودک باید کوچک، سفت و صاف باشد.

۲. از خریدن بالش نرم که می تواند باعثخفگی نوزاد شود، خودداری کنید.

۳. بالش های حاوی پَر برای کودک مناسب نیستند؛ چرا که علاوه بر افزایش احتمال خفگی، نوک تیز انتهای پر می تواند به کودک آسیب برساند و همچنین این امکان وجود دارد که پر ها باعثبروز حساسیت در کودک شوند.

۴. برای تشخیص سفتی بالش آن را کمی فشار دهید و به سرعت بازگشت آن به حالت اول توجه کنید. در صورتی که بازگشت به حالت اولیه طول بکشد، بالش سفت است اما اگر به حالت اولیه باز نگردد یعنی خیلی نرم است. شما باید بالشی انتخاب کنید که نه خیلی نرم و نه خیلی سفت باشد.

همچنین در باب چگونگی شروع استفاده از بالش برای کودکان می توانید در حالی که کودک دارد به خواب می رود، این کار را انجام دهید. در این شرایط به راحتی می توانید وضعیت کودک خود را ببینید و مطمئن شوید که سر کودک ثابت روی بالش می ماند.

در صورتی که کودک سرش را بیش از حد حرکت می دهد، بالش را به آرامی برداشته، به مدت چند هفته از آن استفاده نکنید و پس از مدتی دوباره امتحان کنید.

هنگامی که مطمئن شدید کودک سرش را درست روی بالش قرار می دهد، می توانید استفاده از آن را شروع کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار