|
|
کدخبر: ۱۷۸۵۱۴

به گزارش امیدنیوز و به نقل از زیبامون، پوست به عنوان آیینه ای از مشکلات داخلی است، و بسیاری از بیماری‌ها، بر روی پوست نیز اثراتی دارند. یکی از این بیماری‌ها، تیروئید است که علاوه بر اندام‌های داخلی بر روی پوست نیز تاثیر می‌گذارد.

وقتی این غده بسیار مهم و حیاتی کار خود را درست انجام ندهد و در ترشح هورمون‌های خود کم کاری و یا پرکاری داشته باشد، سیستم داخلی بدن به هم می‌ریزد و پوست هم دچار تغییراتی می‌شود.

گاهی آگاهی نداشتن از علائم بیماری‌ها باعثمی‌شود وقت و هزینه زیادی صرف کنیم و بدون نتیجه از این مطب به مطب دیگر برویم. گاهی اوقات ممکن است خشکی و یا خارش پوست به دلیل مشکلات تیروئیدی باشد. خشکی پوست تاثیر زیادی در ظاهر و زیبایی فرد دارد و ممکن است کسی که با این مشکل مواجه می‌شود،(اگر علت اصلی ایجاد خشکی پوست را نداد)، روش‌ها و درمان‌های متفاوتی را برای از بین بردن خشکی پوست انجام دهد و نتیجه دلخواه را از روش‌های مختلف کسب نکند.

پزشک برای اینکه به تشخیص دقیق برسد، معمولا شرح کامل می‌گیرد و آزمایش‌های لازم، او را به تشخیص قطعی می‌رساند. پرسیدن سوالاتی از بیمار نیز، حدس و گمان پزشک را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند. سوالاتی مانند اینکه آیا بیمار عدم تحمل به گرما دارد؟ دچار کاهش وزن شده است؟ آیا طپش قلب دارد؟ آیا عادت‌های غذایی او تغییر کرده است؟

پرکاری تیروئید

این بیماری نسبتا شایع است و بیشتر مردم اغلب از آن غافل هستند. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که تیروئید به هر دلیلی بیش از حالت عادی هورمون تولید کند. این بیماری بیشتر در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی رخ می‌دهد، و زنان بیشتر از مردان دچار آن می‌شوند.

در پرکاری تیروئید کم پشتی وسیعی در مو‌های سر و ریزش مو دیده می‌شود. درمان ریزش مو درخانه و با کمترین هزینه انجام شدنی است. واگر فرد مبتلا به پرکاری تیروئید از مشکل خود آگاه باشد این درمان به سادگی قابل انجام خواهد شد.

از دیگر علائم آن کاهش وزن زیاد با وجود تغذیه طبیعی، لرزش دست‌ها، طپش قلب، عصبانیت، خارش و ریزش مو است. در این بیماری به طور کلی پوست گرم، مرطوب و نرم است، ولی حالت تحلیل رفته و نازک شده ندارد.

موها نازک و نرم هستند و تغییرات ناخن‌ها از جمله جدا شدن ناخن یا ناخن چکشی مشاهده می‌شود. در بعضی مناطق پوست ممکن است تیرگی وجود داشته باشد و در موارد شدید این تیرگی سطح گسترده خواهد داشت. در مردان به دلیل افزایش ثانویه استروژن امکان بزرگی سینه وجود دارد.

کم کاری تیروئید

تغییرات پوستی‌ که در این بیماری ایجاد می‌شود به صورت پوست خشک، خشن، سرد و رنگ پریده است. گاهی پوست متورم است و در بعضی بیماران تغییر رنگ و زرد شدن پوست رخ می‌دهد و عروق پوست بسیار شکننده می‌شوند. پوسته پوسته شدن کف دست و پا نیز در تعدادی از بیماران رخ می‌دهد.

موها خشک، شکننده و عروسکی می‌شود و رشد آن‌ها به آهستگی رخ می‌دهد که به دلیل افزایش استراحت موهاست. برای درمان موهای خشک و شکننده، می‌توان از ماسک خانگی مخصوص موهای خشک استفاده کرد. و تا حدودی خشکی مو را کاهش داد.

ریزش موی ابرو به‌ خصوص در ناحیه یک سوم خارج ابرو ممکن است دیده شود. ابرو نقش مهمی در زیبایی فرد دارد و ریزش ابرو می‌تواند به‌صورت یک مشکل جدی برای او ظاهر شود. اما می‌توان با این درمان‌ها از ریزش ابرو جلوگیری کرد. از طرفی ناخن‌ها نازک و شکننده شده و رشد کمی دارند. و دانستن اینکه چطور از ناخن‌هایمان مراقبت کنیم، در کاهش اثرات ناشی از بیماری، بر روی ناخن‌ها موثر است.

نکته قابل توجه اینکه، همیشه اینطور نیست که با برطرف شدن علت زمینه‌ای بیماری پوستی هم بهبود پیدا کند. بیشتر اوقات لازم است علاوه بر مراجعه به متخصص داخلی، برای درمان مشکلات پوستی به متخصص پوست هم مراجعه کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار