|
|
کدخبر: ۱۷۸۸۸۲

بروز برخی میگرن ها همراه با پارگی شریان های گردن موجب افزایش ریسک سکته مغزی می شود.

به گزارش امید نیوز وبه نقل از مهر، محققان دانشگاه برشا ایتالیا دریافتند برخی افراد جوان که دچار میگرن هستند ممکن است در معرض ریسک پارگی شریان های گردن قرار داشته باشند که می تواند منجر به افزایش احتمال سکته مغزی در این افراد شود.
محققان در ادامه می افزایند هنوز علت دقیق پارگی این عروق مشخص نیست. با این حال دکتر الساندرو پزینی اذعان می کند که این احتمال که افراد میگرنی دچار چنین شرایطی موسوم به «قطع شریانی» شوند خیلی اندک است. از حدود ۲۵۰۰ بیمار تحت مطالعه با رده سنی ۱۸ تا ۴۵ سال، تنها ۱۳ درصد مبتلا به میگرن همراه با پارگی عروق گردن بودند. این گروه عمدتا مبتلا به کلسترول بالا، دیابت یا سیگاری بودند.

محققان با بررسی دقیق تر الگوی میگرن مرتبط با پارگی عروق و سکته مغزی دریافتند میگرن بدون علائم هشدار حسی(آئورا) ارتباط نزدیکی با ناهنجاری های عروق خونی داشت. آئورا به معنای تغییرات حسی نظیر مشاهده نقاط نورانی، نقاط تاریک یا احساس سوزن شدن دست ها یا پاها یا سر است که قبل یا در طول میگرن اتفاق می افتد.
در مقایسه با بیماران مبتلا به میگرن همراه با آئورا، افراد مبتلا به میگرن بدون آئورا ۱.۷ برابر بیشتر در معرض پارگی عروق قرار دارند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار