|
|
کدخبر: ۱۷۹۲۳۰

موسیقی یک زبان بین المللی است که مردم دنیا را دور هم جمع می کند. هر فرهنگی فهرستی از ملودی ها، آوازها، رقص ها و در برخی موراد آلات موسیقی خاص خود را دارد. در این مجموعه شما شاهد عجیب ترین آلات موسیقی خواهید بود، شما در این بخش شاهد نهمین قسمت این مجموعه هستید.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از برترینها سخت است بگوییم که انسان در چه مرحله ای از تکامل خود شروع به استفاده از موسیقی و توسعه ی آن کرده اما با دیدن رواج موسیقی در میان قبایل سنتی و دور افتاده ی امروزی می توان حدس زد که استفاده انسان از موسیقی تاریخچه ی بسیار درازی داشته و در اوایل دوران پیدایش انسان از این هنر شگرف استفاده می شده است.

عصب شناسان دریافته اند که نواختن آلات موسیقی بیشتر از هر فعالیت دیگری اجزای مغز انسان را تحریک می کند. این موضوع باعثمی شود که ارتباطات جدیدی بین اجزای مختلف مغز پدید آمده که در نهایت هوش بیشتر و عکس العمل سریع تر شما به هر چیزی را در پی خواهد داشت.

بیایید با هم نگاهی بیندازیم به ۱۰ آلت موسیقی سنتی و جدید منحصربفرد و عجیب سراسر جهان که بسیاری با نواختن آن ها دیگران و خود را مسحور می کنند و مقداری توازن و ریتم را به زندگی های خشکمان هدیه می کنند.

شیپور آلپی(The Alphorn)

آلات موسیقی لوله ای که با استفاده از دمیدن هوا صدا تولید می کنند قدمت فراوانی دارند. یکی از انوع این سازهای بادی «دیجریدو استرالیایی»(Australian Didgeridoo) نام دارد که هزاران سال توسط بومیان استرالیا مورد استفاده قرار گرفته است. یکی دیگر از این سازهای بادی «شیپور آلپی» است که تنها می توان آن را یک شیپور بلند و مخروطی با طولی بین ۸ تا ۱۲ فوت تعریف کرد.

این شیپور توسط مردمانی که در مناطق کوهستانی سوییس ساکن بودند برای ارتباط با هم در فواصل دور مورد استفاده قرار می گرفتند. برخی بر این باورند که شیپور آلپی از شیپور رومیان به نام «لیتوس»(Lituus) نشات گرفته که شکلی کاملا مشابه شیپور آلپی دارد و برای هدف مشابهی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. با این وجود هیچ مدرکی دال بر ارتباط این دو نوع شیپور وجود ندارد و برخی آن را تنها تفسیر نادرستی از واژه ی " liti” می دانند که در لهجه ی اوبوالدن(Obwalden) به معنای شیپور آلپی است.

هنوز هم در مورد خاستگاه این آلت موسیقی اختلاف وجود دارد. برخی دیگر ادعا می کنند که بین شیپور آلپی و شیپوری به نام «بوچیوم»(Bucium) که توسط ساکنان کوه های کارپاتیان(Carpathian Mountains) در رومانی مورد استفاده قرار می گرفت و شباهت زیادی به شیپور آلپی داشت ارتباط وجود دارد. بوچیوم شیپوری بود که به عنوان یک وسیله ی ارتباطی بین چوپانان و همسرانشان یا برای اعلام خبر احتمال درگیری نظامی در دره ای پایین کوه مورد استفاده قرار می گرفت. در رومانی نوازندگان این شیپور معمولاً زن ها هستند.

بوچیوم ظاهری شبیه شیپور آلپی دارد اما صدای آن کاملاً متفاوت است. به نظر می رسد که بوچیوم بسیار قدیمی تر از شیپور آلپی و حتی شیپور رومی ها بوده باشد.

برای مشاهده کلیک کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار