|
|
کدخبر: ۱۸۱۰۸۶

افزایش بارش های امسال هم نتوانست کم آبی چند ساله شرق استان سمنان و بویژه شهرستان شاهرود را برطرف کند.

به گزارش ایرنا، یکی از دلایل بروز خشکسالی در سال های گذشته تغییر اقلیم است، تغییرات آب و هوایی یا همان تغییر اقلیم به معنای هر گونه تغییر مشخص در الگوهای مورد انتظار برای وضعیت میانگین آب و هوایی است که در طولانی مدت در یک منطقه خاص یا برای کل جهان رخ دهد.
این موضوع نشان دهنده تغییرات غیرعادی دردرون جو و پیامدهای ناشی از آن در قسمت‌های مختلف کره زمین است.
علاوه بر این ، میزان و نوع بارش در سال های گذشته تغییر محسوسی کرده است، کاهش بارش برف و باران تغذیه نشدن سفره های آب زیر زمینی را در پی داشته و از جمله عوامل خشکسالی است.
شهرستان شاهرود هم متاثر از این تغییرات آب و هوایی همانند دیگر نقاط کشور با این چالش دست و پنجه نرم می کند، در این شهرستان بیشترین کاهش بارندگی طی سال های گذشته را بخش بیارجمند به خود اختصاص داده است.
رییس اداره هواشناسی شاهرودشنبه در گفت وگو باایرنا بیان کرد: افزایش بیش از 6میلی متری بارش به نسبت سال گذشته در شاهرود، هنوز نسبت به میانگین بلند مدت خود با حدود 30 میلی متر کاهش بارندگی روبرو است.
محمدحسن محمدی افزود: میانگین بارش در این منطقه 20 سال پیش حدود 100 میلی متر بوده اما در سال جاری این میزان به کمتر از 40 میلی متر کاهش یافته است.
وی در خصوص چرایی این پدیده گفت: تغییر اقلیم به وسیله کاهش بارش، افزایش دما، تبخیر، افزایش سرعت باد که افزایش تبخیر را هم به دنبال دارد و تعرق از گیاهان خود را نشان می دهد.
محمدی با بیان این که نمی توان منکر دخالت انسان در ایجاد خشکسالی شد، اضافه کرد: بر هم زدن توازن در چرخه آبی و هدر رفت آب در بخش کشاورزی خسارت زیادی را به منابع آب وارد می کند.
وی ادامه داد: وقتی سدی ساخته اما حقابه پایین دست آن رعایت نمی شود، با وزش بادهای شدید گرد و غبار به همراه می آورد.
رئیس اداره هواشناسی شهرستان شاهرود با اشاره به تاثیر منفی حضور گرد و غبار جو بر میزان بارندگی، تصریح کرد: اگر هسته های گرد و غبار زیاد باشد، رطوبتی که می خواهد بر روی یک هسته بنشیند، بر روی چند هسته نشسته و در نتیجه بارش ایجاد نمی شود.
محمدی با یادآوری تغییر نوع و پراکنش بارش در کشور، بیان کرد: این روزها بارش برف کمتر دیده می شود، سال آبی گذشته یکی یا 2 مورد بارش برف در شهرستان رخ داد اما امسال هیچ بارشی نداشتیم، باران هم وقتی به صورت رگباری جاری می شود، از روی سطح زمین عبور کرده و بر سفره های زیرزمینی تاثیر چندانی ندارد اما اگر برف ببارد و سرمای زمستانه وجود داشته باشد، حتی تا تابستان هم مانده و در زمین نفوذ می کند.
وی صعود هوا، وجود رطوبت و هسته های تراکم را سه عامل ایجاد بارندگی برشمرد و گفت: عامل فرونشینی هوا در منطقه ما بسیار زیاد بوده و به همین دلیل می توان گفت عامل اصلی بارندگی کم است.
محمدی اضافه کرد: به طور کل در عرض های 30 درجه فرونشینی هوا وجود داشته و در نیمکره شمالی بزرگ ترین صحراها در همین عرض قرار گرفته اند. ایران هم در بین عرض های 20 تا 40 درجه جای دارد.
وی ادامه داد: شاهرود در عرض 36 درجه قرار گرفته و مواقع خاصی از سال که توده های کم فشار و پرفشار خود را به عرض های بالادست و پایین دست می کشند و به دلیل رطوبتی که از دریای خزر وجود دارد، بارش رخ می دهد.
رئیس اداره هواشناسی شاهرود با بیان این که بیشترین بارش شاهرود از این مورد و مقداری هم از بالا و پایین رفتن جبهه های قطبی نشات می گیرد، افزود: حتی زمانی که روی دریا توده پرفشار وجود داشته باشد، زبانه هایش به دلیل صعودی که روی ارتفاعات دارند برای ما ایجاد بارش می کنند اما روی دریا به هیچ وجه بارندگی رخ نمی دهد.
به گزارش ایرنا، میانگین بلند مدت بارندگی سالیانه در شهر شاهرود 155 میلی متر است، در سال زراعی جاری تاکنون حدود 30 میلی متر به نسبت دوره بلند مدت مشابه آن کمبود وجود دارد.
از شهر شاهرود که به سمت شمال پیش رویم، بارندگی به نسبت سال های قبل تفاوت زیادی نکرده اما در قسمت های جنوبی حتی به نسبت پارسال کاهش داشته است. بیارجمند بیشترین کاهش بارندگی را داشته و کمترین میزان کاهش هم مربوط به بسطام است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار