|
|
کدخبر: ۲۲۵۹۳

اگر می خواهید به سن صد سالگی برسید، شاید بهتر باشد حجم غذای بشقاب تان را کمتر کنید.

به گزارشامید، تنها با ایجاد چند تغییر کوچک در سبک زندگی خود، می توانید طول عمر بیشتری داشته باشید. بر طبق نتایج تحقیقات اخیر، عادت های بدی چون سیگار کشیدن، ورزش نکردن و عدم مصرف میوه و سبزیجات به مقدار کافی، می تواند منجر به مرگ زودرس شود و یا سن شما را بیشتر نشان دهد. خوشبختانه شما می توانید با از بین بردن این عادات و عادت های ناسالم دیگر، جوان تر به نظر برسید و بیشتر احساس شادابی کنید.

در خوردن زیاده روی نکنید


اگر می خواهید به سن صد سالگی برسید، شاید بهتر باشد حجم غذای بشقاب تان را کمتر کنید. دن بیوتنر، محققی که درباره طول عمر در جهان تحقیق می کند، می گوید: «پیرترین مردم ژاپن، زمانی که تقریباً هشتاد درصد احساس سیری می کنند، دیگر به غذا خوردن ادامه نمی دهند.»
محققان دانشگاه اس تی لوئیس، در تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، اعلام کردند که کمتر خوردن، موجب کاهش سرعت پیری می شود، زیرا بدن با دریافت کالری کمتر، در غده تیروئید، هورمون ۳T کمتری تولید می کند و در نتیجه، متابولیسم پایین می آید و به این ترتیب، سرعت روند پیری کاهش می یابد.

تلویزیون را خاموش کنید


تماشای تلویزیون به مدت طولانی، عوارض خطرناکی برای سلامتی به همراه دارد. بر طبق نتایج بررسی ای که در سال ۲۰۱۰ انجام شد، کسانی که در طول شبانه روز، چهار ساعت و یا بیشتر تلویزیون تماشا می کنند، نسبت به کسانی که مدت زمان کمتری مقابل تلویزیون هستند، ۴۶ درصد به مرگ نزدیکترند. هر یک ساعت تماشای تلویزیون، خطر مرگ را یازده درصد بیشتر می کند و هجده درصد احتمال مرگ ناشی از بیماری های قلبی را افزایش می دهد. بنابراین کم کردن زمان تماشای تلویزیون، می تواند تاثیر بسیاری بر سلامتی و طول عمر داشته باشد.

از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب بپرهیزید


پرهیز از قرار گرفتن در برابر نور آفتاب، علاوه بر اینکه مانع ابتلا به سرطان پوست می شود، از ایجاد چین و چروک، خطوط عمیق و لکه های پوستی نیز جلوگیری می کند و باعثمی شود ظاهر جوان تری داشته باشید. توصیه به استفاده از یک گرم ضد آفتاب(با SPF ۳۰ و یا بیشتر) چیز تازه ای نیست، ولی نکته اینجاست که از کرم، تنها برای پوست صورت استفاده نکنید، زیرا تابش نور خورشید، می تواند در پوست گردن و سینه نیز لکه هایی ایجاد کند که باعثپیری ظاهری شما می شود.

از تنهایی دوری کنید


تحقیقات نشان داده است که فقدان ارتباط خانوادگی و رابطه خوب با دوستان، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. تنهایی موجب ایجاد حس دلمردگی در فرد می شود که این امر، درست به اندازه بالا بودن کلسترول خون و یا حتی سیگار کشیدن، سلامتی شخص را به خطر می اندازد. بررسی ها حاکی از آن است که ضرر تنهایی، در افراد مسن بیشتر است، زیرا آنان سریع تر به افسردگی مبتلا می شوند.

میوه و سبزیجات بخورید


مصرف کمتر از سه وعده میوه و سبزیجات در طول شبانه روز، باعثاز بین رفتن سلامتی می شود. میوه ها و سبزیجات، به دلیل اینکه سرشار از ویتامین ها و فیبر هستند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۷۶ درصد کاهش می دهند و همچنین در کاهش ابتلا به سرطان سینه نیز نقش بسزایی دارند. امتیاز ویژه آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات، علاوه بر بالا بردن سرعت جریان خون، از بین بردن چین و چروک های پوستی است.

ورزش کنید


مهمترین چیزی که می تواند ما را به سرچشمه جوانی برساند، ورزش کردن روزانه است. نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، نشان می دهد کسانی که به طور دائم، ورزش های سنگینی مانند دویدن را انجام می دهند، چهار سال به طول عمرشان افزوده می شود؛ این در حالی است که این تمرینات، اثرات شگفت انگیزی بر عملکرد قلب، مغز و متابولیسم بدن نیز دارند؛ بنابراین حتی انجام ورزش های ملایمی مانند سی دقیقه پیاده روی در طول روز نیز، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

سیگار نکشید


مهمترین اقدام جهت سلامتی و طول عمر، ترک سیگار است. برطبق نتایج تحقیقی که در مجله سلامت به چاپ رسید، زنانی که قبل از ۳۵ سالگی، سیگار کشیدن را ترک می کنند، تقریباً شش تا هشت سال به طول عمر خود می افزایند.
ترک سیگار، علاوه بر اینکه شانس زنده ماندن افراد سیگاری مبتلا به سرطان ریه را بیشتر می کند، سرعت پیشرفت بیماری آنها را نیز کاهش می دهد. بنابراین هرگز برای ترک یک عادت، دیر نیست.

راز / شماره ۳۲ / نیمه دوم شهریور ماه ۹۲ / منبع: مجله Health / مترجم: مژگان میرپوریان / صفحه ۶۴

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار