|
|
کدخبر: ۱۸۰۳۶۴

تهران-ایرنا- فرارو در گزارشی آورده است: پایان تعطیلات نوروزی با آغاز تلاطم در بازار ارز همزمان شد. در این شرایط آمار‌ جدیدی از خروج ارز از کشور در قالب سفر‌های خارجی ارائه شده است. این آمار‌ها افزایش تعداد و مخارج سفر خارجی ایرانیان را نشان می‌دهد. به گفته معاون‌گردشگری سازمان میراث فرهنگی در نوروز امسال یک میلیون ایرانی به سفر خارجی رفتند.

به گزارش فرارو، هنوز آمار دقیقی از سفر‌های خارجی نوروز ۹۷ ارائه نشده است. اما آمار سال‌های گذشته از افزایش مداوم این سفر‌ها خبر می‌دهد. (در مورد سال ۹۶ آمار دقیق ۵ ماهه اول و تقریبی کل موجود است).

دو برابر شدن خروج زمینی در طول یک سال از نکات قابل توجه این آمار است

در نوروز 97 هم آمار‌های پراکنده از افزایش سفرهای خارجی خبر می‌دهد.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی در نوروز 97 سفر‌های زمینی برون‌مرزی ۲۷.۵ درصد و سفر‌های هوایی حدود 7 درصد افزایش داشته است.

همچنین براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی مسئولان گردشگری گرجستان، حدود 60 هزار ایرانی در نوروز به این کشور سفر کرده اند. (این تعداد بیش از 10 درصد کل گردشگران گرجستان است).

بر این اساس میزان سفر ایرانی‌ها نسبت به نوروز گذشته' 50 درصد' افزایش داشته است! ثبت این رقم در حالی است که طبق آخرین آمار رسمی سازمان میراث فرهنگی، گرجستان در رتبه ششم مقاصد پرطرفدار گردشگران ایرانی‌ قرار دارد.

ترکیه که در رتبه اول این فهرست قرار دارد سالانه بین دو تا دو و نیم میلیون گردشگر ایرانی دارد.

تنها در زمستان 96 (که فصل مسافرت نیست) 350 هزار ایرانی به ترکیه مسافرت کرده‌اند. این سفر‌ها «بزرگ‌ترین موج مسافرت یک ملت» به ترکیه بوده است!

گردشگران ایرانی چقدر و چطور خرج می‌کنند؟
به گفته اصغر سمیعی کارشناس بازار ارز و رئیس اسبق کانون صرافان در سفر‌های خارجی به طور میانگین روزانه 60 میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود.

تنها در مورد ترکیه معاون هتلداران این کشور برای یک سال هزینه‌کرد ایرانیان رقم ۲.۷ میلیارد دلار را پیش بینی کرده بود.

تخمین فرارو با توجه به آمار‌ سال‌های گذشته و نرخ دلار نشان می‌دهد هر سفر خارجی حدود 5 میلیون تومان برای ایرانی‌ها خرج بر می‌دارد.

به گفته سعید لیلاز، اقتصاددان نزدیک به دولت در سال ۹۶، 7 میلیون ایرانی که تنها برای تفریح به خارج رفته‌اند حدود ' 14 میلیارد دلار' مصرف ارزی داشته‌اند. (۱۵.۵ درصد ارزش کل حجم صادرات کشور).*

اهمیت این رقم وقتی مشخص می‌شود که کل ارز خروجی برای واردات در سال ۹۶، 50 میلیارد دلار بوده است!


در شرایط متلاطم بازار ارز، معاون اول رئیس جمهور حجم صادرات ایران در سال 96 را 90 میلیارد دلار اعلام کرد. با توجه به رقم 50 میلیاردی واردات، حدود 40 میلیارد ارز در کشور باقی می‌ماند. از این مقدار (اگر حداقل 20 درصد تعیین شده در قانون را در نظر بگیریم) 18 میلیون دلار به صندوق ذخیره ارزی واریز می‌شود و 22 میلیارد باقی می‌ماند.**

بر این اساس پولی که صرفا برای سفر خارجی تفریحی خرج می‌شود بیشتر از نصف کل مقدار ارز لازم برای ارائه خدمات به مسافران، دانشجویان، امور درمانی و... است.

طبق آمار دولت ترکیه، هر ایرانی 400 دلار بیشتر از گردشگران سایر کشور‌ها در این کشور خرج می‌کند.

آمارسال‌های گذشته نشان می‌دهد بعد از هزینه تور و گشت، «کالا، لوازم و سوغاتی» با 23 درصد بیشترین سهم را دارد.***

آیا کاهش سفرخارجی قیمت دلار را کنترل می‌کند؟
سعید لیلاز اقتصاددان راه حل کنترل بازار ارز را کاهش مسافرت خارجی می‌داند.

به اعتقاد او، ورود دلار به صورت اسکناس به کشور سخت شده است و روی آن کنترل نداریم. بنابر این راه حل بنیادین این است که روی خروجی دلار و مصرف دلار کنترل داشته باشیم.

این اقتصاددان می‌گوید: اگر بتوانیم از سفر‌های تفریحی به خارج کشور، «دو الی سه میلیون نفر » بکاهیم، تلاطم بازار از بین می‌رود.

دکتر علی‌اصغر شالبافیان، استاد گردشگری دانشگاه تهران و عضو مرکز پژوهش‌های مجلس در کنار اخذ مالیات و ارز مسافرتیِ متغیر، تقویت گردشگری داخلی را راه حل کاهش سفر‌های خارجی می‌داند.

به گفته شالیبافان، در شرایط کنونی به دلیل عدم ساماندهی تعطیلات، مهیا نبودن زیرساخت‌های گردشگری و هزینه بالای سفر در ایران، مردم سفر‌های خارجی را انتخاب می‌کنند.

به اعتقاد او گردشگری داخلی در کشور ما، به دلیل وسعت و تنوع آن، به خوبی می‌تواند حجم عمده‌ای از هزینه سفر‌های خانوار را به خود اختصاص دهد.

پی‌نوشت:
* تعداد کل مسافران ایرانی در سال 96 شامل سفرهای زیارتی و ... بر اساس اعلام معاون سازمان میراث فرهنگی نه میلیون و بر اساس آماری که لیلاز از آن خبر داده یازده میلیون نفر بوده است.(دو میلیون بیشتر از سال 95). با توجه به اینکه برای سال 95 آمار بالای نه میلیون بوده ، آماری ارائه شده توسط لیلاز منطقی تر به نظر می‌رسد.

* برای این سال رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم بدون اشاره به بازه زمانی مشخص گفته بود بیش از 11 میلیارد دلار، ارز برای سفر‌های خارجی ایرانیان، از کشور خارج می‌شود.

* مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «نمایه آماری گردشگری» با توجه به بیشتر بودن هزینه‌کرد گردشگران خروجی، تراز گردشگری ایران را منفی و بالغ بر 6 میلیارد و 403 میلیون دلار اعلام کرده است.

فرارو/25فروردین 97
اول*1566

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار