|
|
کدخبر: ۱۸۰۷۳۱

در دوره چند ماهه پیش فروش و حراج سکه حدود هفت میلیون و 500 هزار قطعه سکه فروخته شد که در مجموع نزدیک به 60 تن طلا را از بانک مرکزی به سوی مردم سرازیر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، پیش فروش سکه با اعلام بانک مرکزی از امروز (دوشنبه) پایان یافته و دیگر در شعب بانک ملی خبری از متقاضیان این طرح نیست. از اوایل سال جاری حراج سکه که از اواخر آذرماه سال گذشته شروع شده بود، تمام شد و در نهایت طرح‌های بانک مرکزی برای تعادل بازار سکه و جذب نقدینگی سرگردان در بازار ارز به پایان رسید.

آمار نهایی از پیش فروش و همچنین حراج نشان می‌دهد که حدود هفت میلیون قطعه سکه تمام بهار آزادی در دوره کمتر از سه ماهه پیش فروش شد و همچنین حدود 260 هزار سکه تمام بهار و 225 هزار قطعه سکه نیم بهار در حراج فروش رفت. بررسی آمار و محاسبه حجم طلای مورد نیاز بر اساس قیمت هر گرم، برای ضرب سکه های فروش رفته از این حکایت دارد که برای حدود هفت میلیون و 260 هزار قطعه سکه‌های تمام با توجه به اینکه هر سکه تمام ۸.۱۳۳ گرم وزن دارد، در نهایت نزدیک به 57 تن طلا و از سوی دیگر برای 225 هزار قطعه سکه نیم بهار آزادی (هر نیم سکه ۴.۰۶۶ گرم) نزدیک به دو تن طلا لازم است و در این شرایط باید در مجموع تا مرز 60 تن شمش طلا برای ضرب این سکه‌ها و پاسخگویی به نیاز خریداران باید ذوب شود.

اگر بر اساس قیمت طلای 18 و 24 عیار موجود هزینه طلاهای مصرف شده محاسبه شود، با توجه به اینکه در حال حاضر هر گرم طلای 18 عیار، 196 هزار تومان است، برای این 60 تن بالغ بر 11 هزار و 760 میلیارد تومان و اگر طلای مورد استفاده 24 عیار باشد بیش از 15 هزار و 600 میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

حال اینکه این سکه‌ها تا چه میزان از موجودی سکه‌های ضرب شده تامین و چه مقدار از موجودی طلا باید تامین شود، آمار مشخصی در دست نیست. در عین حال که موجودی طلای در دسترس بانک مرکزی نیز رقم معینی ندارد و تنها آمار در اختیار مربوط به ترازنامه سال 1394 است؛ چرا که این بانک برای دو سال گذشته تاکنون ترازنامه‌ای منتشر نکرده است. در ترازنامه سال ۱۳۹۴، موجودی طلای بانک مرکزی نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 1393 تا 500 میلیارد تومان رشد داشته است. متوسط قیمت هر گرم طلا در سال 1394 حدود 95 هزار تومان بوده و می‌توان تخمین زد موجودی طلای در دسترس بانک مرکزی در آن زمان نزدیک به 100 تن بوده است و اگر بر مبنای طلای 18 عیار مورد محاسبه قرار گیرد به 80 تن می‌رسد.

موجودی طلا در دو سال گذشته به طور حتم با رشد مواجه بوده ولی در هر صورت نزدیک به 60 تن از آن باید صرف سکه‌هایی شود که بانک مرکزی در چند ماه گذشته طی طرح پیش فروش و حراج سکه فروخته است.

اما حراج و پیش فروش از زمانی در دستور کار قرار گرفت که قیمت سکه در نیمه دوم سال گذشته روند روبه رشدی را ادامه داد و از حدود یک میلیون و 200 هزار تومان در شهریور 1396 تا بالای دو میلیون تومان در آخرین نرخ‌ها پیش رفت. در حراج سکه، بانک مرکزی سه روز در هفته قیمت پایه را تعیین کرد و حراج در بانک کارگشایی برای سکه‌های تمام و نیم بهار آزادی انجام شد. حتی در روزهای آخر حراج، قیمت فروش تا یک میلیون و 900 هزار تومان هم رسید.

در پیش فروش که از بهمن ماه پارسال در دستور کار قرار گرفت و عمدتا در سر رسیدهای چند ماهه انجام شد، قیمت‌ها متفاوت تعیین شده بود و بر این اساس برآیند دقیقی از مبلغ دریافتی بانک مرکزی بابت فروش سکه در حراج و پیش فروش وجود ندارد. این در حالی است که در پیش فروش در هفت سررسید تعیین شده، قیمت‌ سکه تحویل یک ماهه یک میلیون و 590 هزار تومان، سه ماهه یک میلیون و 540 هزار تومان، شش ماهه یک میلیون و 475 هزار تومان، 9 ماهه یک میلیون و 410 هزار تومان، یک ساله یک میلیون و350 هزار تومان، 18 ماهه یک میلیون و 245 هزار تومان و 24 ماهه یک میلیون و 116 هزار تومان تعیین شد.

بانک مرکزی متعهد شده که سکه‌های ثبت نامی را کالایی تحویل داده و به هیچ عنوان قرار نیست معادل نقدی آن پرداخت شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار