|
|
کدخبر: ۱۸۰۷۴۵

تهران - ایرنا - رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: با موافقت سازمان محیط زیست برای ایجاد 20 مرکز پرورش ماهی تیلاپیا در بافق یزد، امکان تولید بین 10 تا 15 هزارتن ماهی تیلاپیا در کشور فراهم شده است که ایران را از واردات این محصول بی نیاز می کند.

«محمد پورکاظمی» روز دوشنبه در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه تولید تیلاپیا برای خودکفایی محصولات پروتئینی کشور و تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی مطرح است، افزود: ما برنامه پرورش گونه مدنظر تیلاپیای «نیل» را در دستور کار داریم.
وی با اشاره به اینکه ایران قابلیت تولید تیلاپیای مصرفی خود را دارد تا ارز کمتری برای واردات آن از کشور خارج شود، اضافه کرد: صدور مجوز برای تولید و پرورش ماهی تیلاپیا برای جلوگیری از تولید غیرمجاز این ماهی ضروری است زیرا در خصوص ماهی تیلاپیا کارهای تحقیقاتی زیادی انجام شده و هدف ما توسعه این گونه ماهی با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست است.
پورکاظمی اظهار داشت: سالیانه بیش از 12 هزار تن فیله ماهی تیلاپیا به کشور وارد می شد که اگر بخواهیم این ماهی را با احتساب ضایعات تولید کنیم، باید سالی 30 هزارتن تولید داشته باشیم.
وی گفت: با حمایت های سازمان شیلات و سازمان حفاظت محیط زیست ایران مجوز ایجاد 20 کارگاه برای منطقه بافق یزد صادر شده که بخش خصوصی در حال سرمایه گذاری است و امیدواریم با نگرش جدید حمایتی ممنوعیت واردات فیله تیلاپیا به کشورمان بتوانیم به نحو مطلوبی از این فضا بهره مند شویم.
به گفته رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به منظور حمایت از تولید داخلی طی بخشنامه ای با موضوع ممنوعیت واردات فیله تیلاپیا به مدت سه سال تا سال 1400 صادر شده است.
به گزارش ایرنا، طی سالهای اخیر به دلیل استقبال مردم در مصرف فیله ماهی تیلاپیا، سالانه 20 میلیون دلار ارز برای واردات آن از کشور خارج می شد که به دلیل ممنوعیت های موجود برای پرورش ماهی تیلاپیا، برخی افراد متخلف اقدام به تولید این ماهی در استان های مختلف از جمله استان های شمالی کشور کرده بودند که توسط سازمان حفاظت محیط زیست مورد پیگیری قرار گرفت.
اکنون 140 کشور دنیا ماهی تیلاپیا پرورش می دهند و این ماهی بازار خوبی برای مصرف در داخل کشور ما دارد.
از سال 1387 تاکنون، مطالعات متعددی روی تکثیر، پرورش، ضریب غذایی و ارزیابی اثرات زیست محیطی ماهی تیلاپیا انجام شده و معاون وقت سازمان محیط زیست کشور با بررسی ارزیابی های ارایه شده، ممنوعیت پرورش ماهی تیلاپیا در بافق یزد را لغو کرد و از دی ماه سال 96 مجوز ایجاد 10 کارگاه پرورش برای این منطقه صادر شد.
موسسه تحقیقات علوم شیلاتی به عنوان متولی حفظ دخایر ژنتیکی آبزیان بر مطالعات ریسک تولید تیلاپیا تاکید دارد به طوری که مطالعات و مدیریت ریسک را برای انتخاب سایت، محدودیت واردات، مدیریت پساب، مدیریت بیماری ها و مسائل زیست محیطی انجام داده تا هیچ آسیبی به طبیعت و گونه های بومی کشورما وارد نشود.
با توجه به دانش فنی موجود و آمایش بافق یزد، امکان تامین کل نیاز تیلاپیای کشور در سیستم های یک تا دو هکتاری قابل اجراست که اشتغالزایی نیز به همراه دارد.
امکان تولید ماهی تیلاپیا در سیستم های محصور حوزچه های بتنی و خاکی، گلخانه ای و آکواپونیک وجود دارد که در سیستم آکواپونیک ماهی تیلاپیا به دلیل مقاومتی که دارد، می توان از آب مزارع تولید سبزیجات، گیاهان دارویی، خیار، گوجه، بادمجان، کاهو و دیگر محصولات استفاه کنیم.
براساس اقدمات صورت گرفته بیش از 99.5 درصد ماهیان تولیدی یزد نر است و هیچ نگرانی برای تکثیر وجود ندارد.
میزان مصرف سالانه آبزیان در جهان برای هر نفر 20 کیلوگرم برآورد می شود در حالی که سرانه مصرف آن در ایران بین 10 تا 11 کیلوگرم محاسبه شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار