|
|
کدخبر: ۱۸۱۷۰۶

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: کشت سبزی و صیفی‌جات در استان طی چهار سال گذشته به علت کم‌آبی؛ حدود 7000هکتار کاهش‌یافته است.

به گزارش امیدنیوز ، فرزاد خوش‌اخلاق اظهار کرد: در سال زراعی جاری 11 هزار و 697 هکتار به کشت سبزی و صیفی‌جات اختصاص یافت که از این سطح 3526 هکتار به محصولات جالیزی و 8170 هکتار به سبزی و صیفی اختصاص دارد.

وی عنوان کرد: به دلیل محدودیت‌های منابع آبی، برنامه‌ریزی برای کاهش کشت محصولات پرآب بر انجام‌شده اما به دلایل مختلف ازجمله رعایت اصول تنظیم بازار و لحاظ برنامه‌های تقاضا برای مصرف این محصولات کاهش بیش‌ازاندازه سطح زیر کشت منطقی و مطلوب نیست.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بابیان اینکه عمده درآمد زراعت بهاره کشاورزان استان از کشت سبزی و صیفی‌جات است، ابراز کرد: با توجه به حجم بالای مصرف محصولات جالیزی در استان، محدود کردن کشت خارج از برنامه تعیین‌شده سبب ورود این محصولات از استان‌های هم‌جوار شده که نهایتاً عایدات زارعین استان به نفع استان‌های هم‌جوار کاهش خواهد یافت.

خوش‌اخلاق تصریح کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی در سال‌های اخیر اجرای آبیاری ثقلی با استفاده از تیپ در برنامه کشت سبزی و صیفی قرار گرفته و حدود 80 درصد از اراضی سبزی و صیفی با استفاده از روش تیپ آبیاری می‌شود.

این مقام مسئول پیش‌بینی کرد: در سال زراعی جاری حدود 560 هزار تُن سبزی و صیفی‌جات تولید شود که از این میزان 120 هزار هکتار محصولات جالیزی است.

 استان قزوین دارای 489 هزار هکتار از ارضی کشاورزی و 82 هزار بهره‌بردار در این بخش است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار