|
|
کدخبر: ۱۸۱۹۸۵

در حالی که تحریم های آمریکا علیه صنعت نفت ایران تا چند ماه دیگر به اجرا گذاشته می شود، ناوگان تانکری این کشور می تواند به تنهایی بار صادرات نفت و میعانات این کشور را به دوش بکشد.

به گزارش امیدنیوز ،

موسسه مشورتی اف جی ای اعلام کرد، در حالی که مشتریان نفت ایران در حال تسلیم شدن در برابر فشارهای آمریکا هستند، محموله های ارسالی از ایران به مشتریانش ممکن است تا اواسط سال 2019 از 2.5 میلیون بشکه فعلی به زیر یک میلیون بشکه برسد. ترکیب تانکرهایی که طی چند هفته گذشته نفت ایران را به چین حمل کرده اند نشان می دهد که با وجود پا پس کشیدن تانکرهای چینی، تانکرهای ایرانی توانسته اند روند صادرات نفت این کشور به مشتریان را تداوم ببخشند.

از زمان خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از برجام، صادرات نفت ایران را به کاهش گذاشته است. مشتریان مهم نفت ایران در آسیا از جمله کره جنوبی و ژاپن ممکن است کل خرید نفت خود از این کشور را متوقف کنند، و هند نیز ممکن است خرید نفت خود را به نصف برساند. به گفته اف جی ای، بدین ترتیب، پالایشگاه های جنوب چین که دولتشان درخواست آمریکا بری توقف خرید نفت از ایران را رد کرده، احتمالا خریداران اصلی نفت ایران در دوران تحریم های جدید خواهند بود.

در گزارش اف جی ای همچنین آمده است، با فرض اینکه پس از به اجرا در آمد تحریم ها در 4 نوامبر، صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه کاهش یابد و چین هم مشتری عمده نفت ایران باشد، «ایران می تواند به راحتی کل صادرات نفت خود را از طریق ناوگان تانکری خودش انجام دهد.»

این موسسه مشورتی مدعی شده، در ماه جولای و دو هفته نخست ماه اوت، تمام صادرات نفت ایران به چین توسط تانکرهای ایرانی انجام شده، زیرا تانکرهای چینی از حمل نفت ایران امتناع کرده اند. چینی ها همچنین شرایط قراردادهای خرید نفت را به تحویل در ساحل خود تغییر داده اند تا ریسک ناشی از حمل نفت ایران را به حداقل برسانند.

بر اساس برآورد موسسه اف جی ای، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، حدود نیمی از کل 2.5 میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات ایران توسط نفتکش های داخلی انجام گرفته است. با توجه به اینکه هر سفر دریایی به طور متوسط یک ماه طول می کشد، ایراندر حال استفاده از حدود 30 درصد از ظرفیت تانکری خود برای حمل محموله های نفتی خود است.

شرکت ملی نفتکش ایران، که اصلی ترین شرکت کشتیرانی ایران به شمار می رود، ظرفیت حمل بیش از 120 میلیون بشکه نفت را داراست. خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم ظرفیت حمل مجموعا 7 میلیون بشکه نفت را دارد.

این موسسه مشورتی همچنین گفته، به دنبال کاهش شدید صادرات، ایران مجبور خواهد شد روزانه حدود 140 هزار بشکه از میعانات تولیدی در پارس جنوبی را بر روی دریا ذخیره کند تا بتواند تعادل صنعت انرژی خود را حفظ نماید. بر این اساس، ممکن است 98 میلیون بشکه از ظرفیت کشتیرانی ایران برای ذخیره سازی میعانات مورد استفاده قرار گیرد.

میعانات پارس جنوبی، یک نوع نفت بسیار سبک است که هنگام تولید گاز به دست می آید و کشورهای کره جنوبی، ژاپن و چین از آن برای تولید محصولات پتروشیمی استفاده می کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار