|
|
کدخبر: ۱۸۳۵۶۸

روزنامه واشنگتن پست به نقل از دو مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد، مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه اعلام خواهد کرد که معافیت‌های تحریمی واردکنندگان نفت ایران از دوم ماه می (۱۲ اردیبهشت) دیگر تمدید نخواهد شد؛ اقدامی که تبعاتی برای بازار‌های جهانی نفت دارد.

روزنامه واشنگتن پست به نقل از دو مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد، مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه اعلام خواهد کرد که معافیتهای تحریمی واردکنندگان نفت ایران از دوم ماه می (12 اردیبهشت) دیگر تمدید نخواهد شد؛ اقدامی که تبعاتی برای بازارهای جهانی نفت دارد.

 «جاش راگین» ستون نویس واشنگتن پست درباره این اقدام خصمانه آمریکا علیه ایران نوشت: حدود یک سال پس از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته ای، وزارت خارجه این کشور قصد دارد اعلام کند که همه کشورها باید واردات نفت ایران را به طور کامل پایان دهند؛ در غیر اینصورت مشمول تحریم های آمریکا خواهند شد.

این روزنامه به نقل از دو مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: پمپئو در حضور رسانه ها اعلام خواهد کرد که این وزارتخانه از دوم ماه می، دیگر معافیت هیچ یک از کشورهایی را که در حال حاضر از ایران نفت خام یا کُندانسه (نفت سبک) وارد می کنند، تمدید نخواهد کرد.

دونالد رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت سال گذشته در اقدامی غیرقانونی به طور یکجانبه از برجام خارج شد و پس از آن طی دو مرحله تحریم هایی را که طبق این توافق برداشته شده بود، بازگرداند. این تصمیم با اعتراض شدید طرف های دیگر برجام و شرکای تجاری ایران مواجه شد.

واشنگتن مدعی شده بود که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما از همان ابتدا در اجرای این سیاست شکست خورد و در نهایت در ماه نوامبر مجبور شد هشت کشور شامل چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان را به مدت 6 ماه از تحریم های نفتی علیه ایران معاف کند. این معافیت ها ماه می (اردیبهشت) به پایان می رسد.

واشنگتن پست نوشته که تصمیم آمریکا برای پایان دادن به این معافیت ها تبعاتی برای بازارهای جهانی نفت دارد. به گزارش این روزنامه، هند و چین در حال حاضر بزرگترین واردکنندگان نفت از ایران هستند. اگر این کشورها با خواسته های ترامپ همراهی نکنند ممکن است روابط دوجانبه این کشورها با آمریکا دچار تنش شده و به موضوعات دیگری مانند تجارت سرریز کند. این گزارش همچنین حاکی است، آمار و گزارش های تحلیلگران غیردولتی حاکی است که صادرات نفت ایران در اوایل سال 2019 افزایش داشت.

به نوشته واشنگتن پست، ترامپ گفته که از ایران می خواهد به میز مذاکره بازگردد و توافقی بهتری نسبت به آنچه که دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا بسته بود، امضا کند. اما ایران گفته است که قصد انجام چنین کاری را ندارد. این روزنامه افزود: «غیرمحتمل است که ایران برای مذاکره در مورد یک توافق بهتر با دولت ترامپ سر یک میز بنشیند.»

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار