|
|
کدخبر: ۱۸۳۷۱۶

رئیس جمهور اعلام کرده ذرتهای وارداتی آلوده به آفلاتوکسین باید ارجاع یا امحاء شوند.

روز گذشته رئیس جمهور به بحث واردات ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده به کشور، وارد شد و دستور داد که این محموله‌ها ارجاع یا امحاء شوند. 

ماجرا از این قرار است که ۱۲۰ هزار تن محموله ذرت توسط ۱۷ شرکت از برزیل وارد کشور شده و آلوده به قارچ آفلاتوکسین هستند و آن طور که نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرده در صورتی که این ذرت‌ها توسط دام استفاده شود اثرات سمی آنها در گوشت و شیر دام‌ها وجود خواهد داشت و برای سلامتی انسان بسیار مضر است.

آفلاتوکسین‌ها، سموم قارچی هستند  این قارچها معمولاً ذرت، یا بادام زمینی و پسته را به راحتی آلوده می‌کنند، در حالیکه گندم، جو و برنج به این قارچها معمولاً مقاومتر هستند. آفلاتوکسین‌ها انسان را از طریق مواد غذایی آلوده مانند تخم مرغ، شیر و محصولات لبنی آلوده می‌کنند و می‌توانند سرطانزا باشند. 

ظاهراً مسؤولان استان خوزستان برای تعیین تکلیف ذرت‌های آلوده جلسه‌ای را با محوریت استانداری برگزار خواهند کرد و هنوز مشخص نشده که آلودگی در کشتی‌ها به ذرت منتقل شده و یا از مبدأ برزیل آلوده بوده است. 

این ذرت‌ها در بندر امام خمینی (ره) است و به گفته رئیس سازمان استاندارد با توجه به آزمایشات مختلفی که انجام شده ۵ تا ۷ برابر بیش از میزان استاندارد آلودگی دارند و حتی قابلیت استفاده در الکل را نیز ندارد. 

گمرک کشور به دلیل آلودگی این ذرت‌ها با استعلام نظر اداره استاندارد، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی مبنی بر آلودگی شدید این ذرت‌ها اجازه ترخیص نداده است.

این ذرت‌ها از سال گذشته در انبارها مانده است و به دلیل مقاومت واردکنندگان برای ترخیص این ذرت‌ها بلاتکلیف مانده است.

گفته شده است که پس از تأیید و احراز آلوده بودن ذرت‌ها توسط اداره استاندارد استان خوزستان انبارهای نگهداری این ذرت‌ها پلمب شده و از ترخیص محموله‌ها جلوگیری شده است. 

گفته می‌شود شرکتهای وارد کننده با مقاومت و حتی ارعاب و تهدید درصدد ترخیص این ذرت‌ها هستند. قانون می‌گوید اگر اقدامات لازم برای ترخیص کالا تا ۴ ماه پس از ورود به محوطه گمرکی انجام نشود برمبنای قانون کالا متروکه تلقی شده و باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد. این در حالی است که تاکنون این سازمان برای تعیین تکلیف ذرت‌های آلوده اقدامی انجام نداده است.

پیروزبخت رئیس سازمان استاندارد گفته است بیش از ۲ هزار آزمایش برای این ذرت‌ها انجام گرفته که همه حاکی از غیراستاندارد و مضر بودن این محموله بر سلامت مردم بود.

وی ادامه داد: پس از ۳ سال ماندگاری محموله در گمرک بندرعباس به علت شرایط جوی میزان این سموم بیشتر شد.

پیروزبخت تأکید کرده است که رئیس جمهور تکلیف کرده اگر این محموله مرجوع نشود باید امحاء شود.

دستور رئیس جمهوری برای اجرا به همه دستگاه‌ها از جمله سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شده است. 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار