|
|
کدخبر: ۱۷۹۹۹۵

تهران- ایرنا- سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: منشای درد و رنج مردم یمن، تسلیحاتی است که آمریکا و غرب در اختیار عربستان می گذارند و در نقض حقوق بین الملل و ارتکاب جنایت جنگی در یمن شریک ائتلاف تحت امر سعودی ها هستند.

عفو بین الملل مستقر در لندن روز سه شنبه در تارنمای این سازمان اعلام کرد، حمله اواخر ژانویه ائتلاف تحت امر عربستان با بمب ساخت آمریکا به یک منزل مسکونی در یمن و کشتن و زخمی کردن شش نفر از اعضای یک خانواده، تازه ترین جنایت از زنجیره جنایات جنگی آمریکا و این ائتلاف در یمن است.
'لین مالوف'، مدیر واحد پژوهش خاورمیانه عفو بین الملل گفت: پس از گذشت سه سال از جنگ در یمن هیچ نشانه ای از فروکش کردن درگیری ها به چشم نمی خورد و طرف های درگیر به اقداماتی که مردم این کشور را به رنج و عذاب انداخته است، ادامه می دهند.
وی افزود: این در حالی است که مدارس و بیمارستان ها در این کشور ویران شده اند، هزاران نفر جان خود را از دست داده و میلیون ها نفر آواره شده اند و نیازمند کمک های انساندوستانه هستند.
مالوف افزود: شواهد مستدل نشان می دهد که تسلیحاتی که در اختیار ائتلاف تحت امر عربستان گذاشته می شود منشای درد و رنج مردم یمن است. با این حال، آمریکا، عربستان و کشورهایی مانند فرانسه، اسپانیا و ایتالیا همچنان به انتقال تسلیحاتی به ارزش میلیاردها دلار به عربستان ادامه می دهند. در واقع، این کشورها علاوه بر ویرانی جان و مال افراد غیرنظامی، معاهده جهانی تجارت تسلیحات را به نیز سُخره گرفته اند.
طبق اعلام سازمان عفو بین الملل، ائتلاف تحت امر عربستان تا کنون با 36 حمله هوایی مستند به شواهد متقن، ضمن نقض حقوق بین المللی بشر مرتکب جنایت جنگی شده است.
طبق اعلام کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از مارس تا فوریه 2018 بیش از 5 هزار و 947 غیرنظامی در یمن کشته و بیش از 9 هزار و 493 نفر نیز مجروح شدند.
ائتلاف عرب به سرکردگی عربستان در سال 2015 در پشتیبانی از دولت عبد ربه منصور هادی به یمن حمله کرد.
 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار