|
|
کدخبر: ۱۸۰۴۸۲

معاون اول نخست وزیر روسیه از پیشنهاد مسکو برای حضور «دوشنبه» در اتحاد اقتصادی اوراسیا به عنوان عضو ناظر خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه ، «ایگور شوالف » معاون اول نخست وزیر روسیه در نشستی از پیشنهاد این کشور برای حضور دوشنبه در اتحاد اقتصادی اوراسیا به عنوان عضو ناظر خبر داد.

وی در پایان نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: ما به طرف تاجیکستان پیشنهاد کردیم که به طور جدی حضور خود در اتحاد اقتصادی اوراسیا به عنوان یک کشور ناظر را مورد بررسی قرار دهد.

شوالف تاکید کرد: عضویت ناظر تاجیکستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا موجب گسترش روابط اقتصادی و تجاری روسیه و سایر اعضا با دوشنبه می شود و هیچ انگیزه سیاسی در این موضوع وجود ندارد.

معاون اول نخست وزیر روسیه افزود: مسکو علاقه مند است که تمام کشورهای جامعه همسود که همراه با ما دستور کار این اتحادیه را توسعه می دهند از آنچه که در داخل اتحاد اقتصادی اوراسیا صورت می گیرد، بخوبی آگاه باشند.

تاجیکستان بارها اشاره کرده است که برای عضویت کامل در اتحاد اقتصادی اوراسیا عجله ای ندارد.

مقامات مختلف این کشور از جمله تعدادی از وزرای تاجیک گفته بودند که تاجیکستان تمام جنبه‌های مثبت و منفی عضویت در این اتحادیه را مورد بررسی قرار داده است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار