|
|
کدخبر: ۱۸۰۷۰۲

در جریان تظاهرات مخالفت آمیز روز شنبه در مسکو و سنت پترزبورگ، تعداد زیادی از معترضین، از جمله یکی از مخالفان سیاسی کرملین، توسط پلیس بازداشت شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، روز شنبه در شهرهای بزرگ روسیه تظاهراتی در مخالفت با اقدامات دولت برگزار شد که طرفداران "آلکسی ناوالنی" یکی از مخالفین سیاسی معروف در این کشور شرکت کرده بودند. بزرگترین این اعتراضات در مسکو و سنت پترزبورگ صورت گرفت که به دستگیری تعداد زیادی از معترضین، از جمله خود ناوالنی انجامید.

طبق اطلاعات پلیس شهر مسکو، حدود 300 نفر در جریان اعتراضات غیرقانونی مخالفین در مرکز پایتخت، به جرم برهم زدن نظم عمومی و مقابله با نیروهای انتظامی، بازداشت شدند. البته مخالفان از بازداشت 500 نفر از شرکت کنندگان در اعتراضات روز شنبه در مسکو خبر دادند.

در اعتراضات مسکو که طرفداران مخالف سرسخت کرملین، "آلکسی ناوالنی" براه انداخته بودند، بیش از 1500 نفر در این تظاهرات شرکت داشتند. آنها شعارهای ضددولتی سر دادند. نیروهای پلیس از شرکت کنندگان خواستند تا متفرق شوند، چون برگزاری این تظاهرات با موافقت مقامات محلی صورت نگرفته بود، بعد از آن نیروهای انتظامی شروع با بازداشت افرادی کردند که به هشدار پلیس توجه نکرده بودند. از جمله افراد بازداشت شده، شخص "آلکسی ناوالنی" بود که سازمان دهنده اصلی این اعتراضات است.

وزارت کشور روسیه همچنین از بازداشت حدود 200 نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات غیرقانونی در شهر سنت پترزبورگ خبر داد. نیروهای انتظامی ابتدا فقط ناظر تظاهرات بودند، ولی بعد از درگیری برخی از افراد تندرو با پلیس، این افراد دستگیر شدند. بعد از چند ساعت تظاهرات کنندگان پراکنده شدند.

اعتراض اتحادیه اروپا به برخورد پلیس روسیه و بازداشت جمعی مردم

لازم به یادآوری است، مقامات محلی مسکو پیش از این با طرفداران "آلکسی ناوالنی" برای برگزاری تظاهرات موافقت کرده بودند، ولی سازمان دهندگان آن با گزینه های پیشنهادی شهرداری مسکو مخالفت کرده و اعلام کردند که آنها بر اساس قانون اساسی روسیه، هر کجا که مایل باشند، باید تجمع کنند.

شب گذشته دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: با وجودیکه برخی اعتراضات روز شنبه در روسیه با مجوز مقامات محلی صورت نگرفته بود، ولی این مسئله توجیهی برای اقدامات خشن نیروهای پلیس و بازداشت جمعی مردم شرکت کنندگان در آنها نمی شود. در این بیانیه تاکید شده که بازداشت خبرنگاران نیز تهدیدی برای آزادی رسانه‌های گروهی بشمار می رود.

"آلکسی ناوالنی" حقوقدان و یکی از منتقدین سرسخت "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه است که از سال 2011 به اینطرف رهبری اعتراضات خیابانی زیادی را برعهده داشته و بارها توسط پلیس دستگیر شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار