|
|
کدخبر: ۱۸۱۲۷۳

دولت آمریکا پس از 6 ماه وقفه، دیوید میم. ساترفیلد معاون مسئول روابط شرق نزدیک وزارت خارجه این کشور را به عنوان سفیر جدید در ترکیه تعیین کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، ساترفیلد پیش از این در لبنان، مصر، عراق و عربستان سعودی فعالیت های دیپلماتیک انجام داده و مسلط به زبان عربی و فرانسوی است.
سفارت آمریکا در ترکیه از حدود 6 ماه پیش به این سو و در پی انتصاب جان باس سفیر پیشین به عنوان سفیر این کشور در افغانستان، فاقد سفیر بوده است.
ترکیه از زمان کودتای نافرجام دو سال قبل به علت نقش مشکوک جان باس سفیر پیشین آمریکا در جریان کودتا، خواهان پایان ماموریت وی در ترکیه بود.
سفیر پیشین آمریکا در ترکیه در اواخر خدمت خود در آنکارا سخنان و اظهارات خصمانه ای علیه ترکیه بیان کرده بود.
پاییز سال گذشته صدور روادید غیرمهاجراتی بین آمریکا و ترکیه در پی دستگیری یک کارمند محلی کنسولگری آمریکا در استانبول متوقف شد و رسانه های ترکیه اعلام کردند که تصمیم به لغو روادید برای اتباع ترکیه، تصمیم شخصی جان باس سفیر این کشور بوده است.
وی پیش از اعزام به افغانستان محل جدید خدمت خود در آخرین کنفرانس مطبوعاتی در ترکیه، از خبرنگاران طرفدار دولت دعوت نکرد و با ابراز نگرانی درباره نحوه پوشش خبری بازداشت یکی از کارکنان ترک تبار کنسولگری آمریکا در استانبول توسط رسانه‌های طرفدار دولت گفت: من بسیار ناراحت هستم که برخی در داخل دولت ترکیه ترجیح می‌دهند که به جای پیگیری اجرای عدالت، به دنبال انتقام باشند.
دولت ترکیه در سال گذشته همواره خواستار لغو ماموریت جان باس سفیر آمریکا در آنکارا بوده و او را مخل روابط دوستانه دو کشور عنوان کرده بود.
برگزاری جلسه محرمانه با احزاب، گروه ها و تشکل های مخالف دولت ترکیه در داخل سفارت آمریکا، ساماندهی برخی جلسات علیه دولت ترکیه، نقش مشکوک سفیر آمریکا در کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه و نیز اظهارات نه چندان خوشایند وی در خصوص سیاست های داخلی و منطقه ای ترکیه در ایام بعد از کودتای ترکیه از جمله عواملی بود که دولت ترکیه را مجبور به درخواست اتمام ماموریت جان باس کرد.
تعدادی از رسانه های نزدیک به دولت ترکیه اعلام کردند که جان باس علاوه بر کارشکنی های چند ماهه در روابط دولت ترکیه و آمریکا و به علت برداشت های شخصی در آخرین روزهای ماموریت خود از طریق توقف صدور روادید، به تعمد در روابط آمریکا و ترکیه اخلال ایجاد کرده است.
جان باس سفیر آمریکا در ترکیه سال گذشته در آخرین مصاحبه خود مدعی شد که به علت همکاری نزدیک سفارت آمریکا با دولت ترکیه و ارائه اطلاعات لازم، اقدامات تروریستی در این کشور تقریبا به صفر رسیده است و رسانه های ترکیه نیز به استناد همین سخن او نوشتند که عملیات های تروریستی قبلی در ترکیه که بیس از 26 مورد بود، لابد با هماهنگی وی انجام می شده است.
خاورم/1905

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار