|
|
کدخبر: ۱۸۴۸۶۹

ترسناک تر از ریزش موی زودهنگام، ریزش موی ناگهانی است! یعنی فردی که تا چند وقت پیش هیچ مشکلی از نظر ریزش مو نداشته، در یک بازه‌ی زمانی کوتاه و به طور ناگهانی یک قسمت یا همه‌ی موی سر او دچار ریزش می‌شود. در این مقاله به بررسی دلایل ریزش موی ناگهانی و درمان آن خواهیم پرداخت.

مریم گلی گیاهی از خانواده نعناع است و به صورت درختچه ای رشد می کند، دارای برگ هایی سبز و گلهایی با تنوع رنگی قرمز، صورتی و سفید است. این گیاه فواید پزشکی زیادی دارد و سرشار از عصاره های روغنی ساپونین، گلوکز، ویتامین B، ویتامین C، مواد تلخ، استروژن، مواد ضد باکتری، آنزیم ها و پتاسیم است. 

 

مریم گلی کاربردهای زیادی دارد از استفاده در مواد غذایی گرفته تا درمان های زیبایی و ریزش مو. عطر و اسانس آن در لوسیون ها و کرم ها برای مراقبت از پوست و مو استفاده می شود. 

 

گیاه مریم گلی و عصاره های آن به طرق مختلفی برای مو مفید هستند. برخی از فواید مریم گلی برای مو به شرح زیر است: 

 

 

درمان ریزش مو:

مریم گلی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای بتا سیسترول (beta-Sitosterol) و یک ترکیب 5-آلفا ردوکتاز (که در درمان طاسی الگوی مردانه مؤثر است) برای مقابله با ریزش مو و طاسی مورد استفاده قرار می گیرد. این اثر مشابه تاثیر فیناستراید در درمان ریزش موی مردانه است . 

 

 

دستور مصرف: 

۳ تا ۴ قطره روغن مریم گلی را با مقادیر مساوی اسانس رزماری و نعناع مخلوط کنید و به ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه نموده، پوست سر خود را دو بار در روز با آن ماساژ دهید. 

 

 

درخشندگی وبراق شدن موها:

شگفت انگیز است که می توان با مصرف گیاه مریم گلی مجددا درخشش را به موهای بی حالت خود هدیه دهید. 

 

 

PicsArt_02-09-12.19.24

 

 

 

طریقه استفاده:

فقط کافی است ۱ قاشق غذاخوری برگ مریم گلی خشک را در یک فنجان آب بجوشانید و به موهای خود ماساژ دهید. 

 

 

تحریک رشد مو:

ترکیبی از مریم گلی و رزماری برای کمک به رشد موها بسیار موثر است. موهای شما نه تنها براق تر بلکه ضخیم تر و قوی تر خواهد شد. مریم گلی، گردش خون در پوست سر را تحریک می کند که به معنی رسیدن بیشتر مواد مغذی به ریشه مو است. 

 

 

طریقه مصرف:

فقط کافی است این دو گیاه (مریم گلی و رزماری )را با هم بجوشانید، آن را خنک کنید و قبل از شستن موها از آن استفاده کنید. حداقل ۲۰ دقیقه روی مو بگذارید بماند. 

 

 

تیره کردن رنگ موها:

مریم گلی برای تقویت رنگ مو فوق العاده است. تنها کاری که باید انجام دهید اینست که پس از شامپو کردن از آن برای شستشوی نهایی استفاده کنید. استفاده از برگهای مریم گلی تازه می تواند موهای خاکستری را تیره کند و همچنین رنگ قهوه ای یا سیاه موهای شما تیره تر خواهد شد. 

 

 

فرم دهی و حالت دهی به موها:

از مریم گلی می توان برای تهیه لوسیون فرم دهنده موها استفاده کرد تا موهای شما حالت پذیر تر و خوش فرم تر دیده شود. 

 

طرز تهیه: به سادگی یک مشت برگ مریم گلی را با مقدار مساوی رزماری ترکیب کنید. آنها را در۲۰۰ سی سی آب بجوشانید. به مدت ۳ دقیقه آب  بجوشد سپس به آن اجازه دهید سه ساعت مانده و صاف شود. حال میتوانید موهای خود را با این مخلوط ماساژ داده و فرم دهید. 

 

 

مزایای دیگر سلامتی گیاه مریم گلی: 

مریم گلی به معنای واقعی گیاهی سودمند با مزایای سلامتی مختلف است. از اعراب گرفته تا چینی ها، همه این گیاه دارویی را به عنوان کلید زندگی سالم شناخته اند. در حقیقت ، به دلیل خاصیت و فواید آن از نظر سلامتی در سال ۲۰۰۱ توسط انجمن بین المللی گیاهان دارویی عنوان ” گیاه سال” به آن اعطا شد. در زیر برخی از فواید سلامت این گیاه معطر وجود دارد. 

 

 

ضد التهاب 

طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه وین در اتریش ، مریم گلی دارای خواص ضد التهابی شگفت انگیزی است. چای مریم گلی اغلب به صورت شستشو یا غرغره برای تسکین دادن التهابات گلو استفاده می شود. عصاره مریم گلی، تنتور و اسانس آن به راحتی در فروشگاه های پزشکی اتریش موجود است و از آنها در داروهایی استفاده می شود که برای درمان التهاب دهان و گلو استفاده می شود. این گیاه برای استفاده خارجی توسط کمیسیون آلمان برای درمان غشاهای مخاطی ملتهب دهان و گلو توصیه شده است. 

 

 

درمان تعریق زیاد 

یک مطالعه جدید در آلمان نشان داده است که مصرف عصاره برگ خشک یا تزریق عصاره برگ تازه مریم گلی می تواند تا ۵۰ درصد تعریق را کاهش دهد. این یک دئودرانت (ضد عرق) طبیعی عالی است که عرق را خشک می کند و به از بین بردن بوی بد بدن کمک می کند. 

 

 

درمان سوء هاضمه 

مریم گلی برای درمان مشکلات خفیف دستگاه گوارش و سوء هاضمه قابل استفاده است. این ماده مقوی تحریک کننده بسیار خوبی است که می تواند باعث کاهش ناتوانی معده و ضعف دستگاه گوارش شود. چای مریم گلی  به ویژه از این نظر مؤثر است که می تواند با تحریک ترشحات فوقانی دستگاه گوارش، جریان صفرا، تحرک روده و عملکرد لوزالمعده علائم سوء هاضمه را از بین ببرد. 

 

 

بهداشت دهان و دندان 

این گیاه می تواند نقش مهمی در روال بهداشتی دندانهای شما داشته باشد. این  گیاه می تواند به عنوان یک دهانشویه فوق العاده برای درمان بیماریهای التهابی لثه، عفونت های گلو و فساد دندانی استفاده شود. اگر از ابتلا به حساسیت دندان رنج برده اید ، می توانید به راحتی چای مریم گلی را غرغره کنید یا آن را درون مکعب های یخی ریخته با آب مخلوط کرده تا  یخ بزند. جهت استفاده یکی از این مکعب ها را در دهان خود بمکید تا حساسیت دندانها تسکین یابد. 

 

 

جلوگیری از دیابت 

مطالعات متعددی ثابت کرده اند که عصاره برگ مریم گلی دارای خاصیت ضد قند خون است که با انسداد آزاد شدن گلوکز ذخیره شده از کبد، سطح گلوکز خون را کاهش می دهد. همچنین در مطالعاتی  در کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید در بیماران دیابتی نوع ۲ مؤثر بوده است. اما برای اثبات این ادعا تحقیقات بیشتری لازم است. 

 

 

افزایش حافظه 

مصرف منظم مریم گلی می تواند باعث بهبود حافظه و پردازش اطلاعات در بین مبتلایان به آلزایمر میشود و این ممکن است به این دلیل افزایش سطح استیل کولین استراز (ACH) در مغز توسط اسانس مریم گلی باشد. مریم گلی سطح آنزیم Ach را بهبود می بخشد و به درمان کاهش حافظه در ارتباط با آلزایمر کمک می کند. 

 

 

علت ریزش موی ناگهانی  

ریزش مو با افزایش سن یک امر اجتناب ناپذیر است. در زندگی امروزی به دلایل مختلفی از جمله تغییرات ایجاد شده در الگوی زندگی، رژیم‌های غذایی و استرس، ریزش مو در برخی از افراد (به خصوص آقایان) از سنین پایین‌تری شروع می‌شود که این مسئله ممکن است برای برخی از افراد ترسناک باشد. 

 

به طور کلی، ریزش روزانه حداکثر ۱۰۰ تار مو در انسان طبیعی در نظر گرفته می‌شود. این ریزش مو بیشتر در هنگام شانه کردن موها، استحمام  یا زمان خواب اتفاق می‌افتد. در یک فرد جوان، همزمان با ریزش یک تار مو، با فعالیت فولیکول‌های مو، تار موی جدید در همان محل جایگزین می‌شود. در واقع به طور طبیعی بین ریزش مو و رویش مو، یک تعادل وجود دارد. بنابراین کچلی و طاسی در افراد جوان به طور معمول دیده نمی‌شود. 

 

 

PicsArt_02-09-12.21.13

 

 

 

با افزایش سن به دلایل فیزیولوژیکی و ژنتیکی، تعادل بین ریزش و رویش به هم خورده و بسیاری از افراد دچار طاسی‌های کم تا شدید می‌شوند. اکثر طاسی‌ها از نوع ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه یا آلوپسی آندروژنی هستند. به شکل طاسی ریزش موی ژنتیکی هم می‌گویند. 

 

پس به طور کلی همه‌ی ما ریزش مو داریم؛ منتها موهای ریخته شده جایگزین می‌شوند. وقتی تعادل بین ریزش و رویش موها به هم بخورد، می‌گوییم فرد به ریزش مو مبتلا است.

 

 

ریزش موی ناگهانی چیست ؟ 

ریزش مو به طور کلی بین آقایان شایع‌تر از خانم‌ها است. با این وجود، ریزش مو در خانم‌ها نیز شیوع زیادی دارد. به طوری که گفته میشود حدود ۳۷ درصد خانمهای زیر ۵۰ سال دچار ریزش مو می‌شوند. 

 

روند ریزش مو می‌تواند به دو صورت تدریجی یا ناگهانی باشد. اگر ریزش مو به صورت تدریجی باشد، فرد به مرور متوجه افزایش تارهای موی ریخته شده در مقایسه با قبل می‌شود. این روند اگر ادامه پیدا کند، ممکن است باعث کچلی و طاسی نیز بشود. اما در نوع ناگهانی، ریزش مو در یک بازه‌ی زمانی کوتاه مدت شروع می‌شود و فاصله‌ی میان شروع ریزش مو و نمایان شدن کم‌پشتی یا طاسی، کوتاه خواهد بود. 

 

توجه داشته باشید که ریزش مو علاوه بر تاثیر بر جنبه‌های زیبایی، بر جنبه‌های روحی روانی نیز اثرگذار است. چرا که فرد دچار ریزش مو، ممکن است به دلیل ناراحتی و خجالت از وضع موهای خود، از حضور در بسیاری از مناسبت‌های شغلی، تحصیلی، تفریحی و اجتماعی دوری کند. این اجتناب تا برطرف شدن ریزش مو ادامه خواهد داشت که حتی ممکن است برای ماه‌ها طول بکشد. همین موضوع به تدریج باعث کاهش اعتماد به نفس و آغاز مشکلات روحی روانی خواهد شد. 

 

شایع‌ترین علل ناگهانی ریزش مو 

 

 

اینجا بخوانید:

 

ویتامین هایی که به سیاهی مو کمک میکند

 

 

آلوپسی آندروژنی 

در بسیاری از موارد دلیل اصلی ریزش مو، آلوپسی (طاسی) آندروژنی است. آلوپسی آندروژنی معمولاً به صورت تدریجی رخ می‌دهد؛ اما می‌تواند از دلایل ریزش موی ناگهانی هم باشد. در این نوع طاسی، عوامل ژنتیکی و هورمونی نقش مهمی دارند: 

 

  • عوامل ژنتیکی: اگر سابقه‌ی ریزش مو و طاسی در پدر، عمو، دایی یا دیگر اقوام شما وجود داشته باشد، احتمال این واقعه در شما بیشتر از حالت عادی است. بنابراین هنگام مراجعه به کلینیک، پزشک معالج حتما در مورد سابقه‌ی فامیلی ریزش مو در سنین پایین از شما سوال خواهد کرد. 

  • عوامل هورمونی: هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون هم در آقایان و هم در خانم ها وجود دارد اما مقدار آن در بدن آقایان بالاتر است. افزایش سطح این هورمون‌ها در بدن هر فرد نسبت به حالت عادی برای او، با افزایش میزان ریزش مو در ارتباط است. به همین دلیل درخواست آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون‌ها یکی از اقدامات در بررسی علت ریزش مو ناگهانی است. 

 

 

PicsArt_02-09-12.20.35

 

 

 

متاسفانه درمانی برای آلوپسی آندروژنی وجود ندارد. البته داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید می‌توانند در به تعویق انداختن طاسی موثر باشند ولی برای جبران موهای از دست رفته، تنها راه درمانی کاشت مو است. 

 

 

رژیم غذایی نامناسب 

همان طور که گفته شد، ساخت تارهای موی جدید در فولیکول‌های مو اتفاق می‌افتد. برای این کار مواد مختلفی مورد نیاز است که کمبود آن‌ها می‌تواند باعث ریزش موی ناگهانی شود. 

 

شاید شما هم شنیده باشید که فردی در اثر پیروی از یک رژیم غذایی غیراصولی، دچار ریزش مو ناگهانی شده است. معمولاً در مورد این اشخاص می‌بینیم که با اندکی کشش، دسته‌ای تارهای مو از سر جدا می‌شوند. 

 

جنس تارهای مو پروتئینی است. به همین دلیل کمبود مواد پروتئینی در رژیم غذایی می‌تواند باعث ریزش موی ناگهانی شود. منابع پروتئین در رژیم غذایی شامل انواع گوشت‌ها (ماهی، مرغ و گوشت قرمز)، تخم مرغ و لبنیات است. 

 

ویتامین‌های مختلفی نیز برای ساخت تارهای مو مورد نیاز است که از مهم‌ترین آن‌ها می توان به گروه ویتامین‌های ب و به خصوص نیاسین و بیوتین اشاره کرد. به طوری که در اکثر داروها، مکمل‌ها و شامپوهای تقویت‌کننده‌ی مو، این ویتامین‌ها وجود دارند.

 

PicsArt_02-09-12.20.06

 

 

 

وجود برخی از مواد معدنی نیز در فرایند ساخت تارهای مو ضروری است. کمبود آهن علاوه بر ایجاد کم‌خونی، میتواند باعث ریزش مو ناگهانی شود. کلسیم و منیزیم که به وفور در لبنیات وجود دارند، در واکنش‌های ساخت تارهای مو حضور داشته و حائز اهمیت‌اند. عنصر روی (زینک) هم از دیگر مواد مورد نیاز در ساخت تارهای مو است. کمبود هر یک از عناصر گفته شده می‌تواند باعث ریزش مو بشود. 

 

ریزش موی ناگهانی در اثر تغذیه نامناسب، بیشتر در افرادی مشاهده می‌شود که مشکلات سوء جذب (مثل بیماری‌های دستگاه گوارش) مبتلا هستند یا از رژیم‌های لاغری غیراصولی پیروی می‌کنند. 

 

ریزش مو در اثر رژیم غذایی نامناسب معمولاً با برطرف کردن کمبودهای بدن، خود به خود درمان می‌شود و نیاز به مداخلات درمانی دیگری ندارند. 

 

 

تلوژن افلوویوم 

برای این که عارضه‌ی تلوژن افلوویوم را بهتر متوجه شوید باید ابتدا مروری بر مراحل رشد مو داشته باشیم. چرخه‌ی زندگی تارهای مو، سه مرحله دارد: 

 

  1. مرحله‌ی آناژن یا فاز رشد: در این مرحله، رشد تارهای مو اتفاق می‌افتد. آناژن معمولاً حدود ۳ سال طول می‌کشد و به طور متوسط، ۹۰ درصد تارهای موی هر فرد در مرحله‌ی آناژن قرار دارند. 

  1. مرحله‌ی کاتاژن یا فاز موقت: کاتاژن یک مرحلهی گذرا و موقت بوده و مثل یک پل بین مرحله‌ی آناژن و تلوژن است. این فاز معمولا کمتر از سه هفته طول می‌کشد. فقط حدود ۱ درصد از تارهای موی فردی سالم از نظر ریزش مو در این مرحله قرار دارند. 

  1. مرحله‌ی تلوژن یا فاز استراحت: در این مرحله تارهای مو دیگر رشدی نخواهند داشت. این مرحله حدود ۳ ماه طول می‌کشد و به طور متوسط ۱۰ درصد از تارهای موی یک فرد در این مرحله قرار دارد. در پایان مرحله‌ی تلوژن، تار مو از پیاز مو جدا شده و می‌ریزد. 

 

در بیماری تلوژن افلوویوم، به دلایلی که در ادامه ذکر خواهد شد، تارهای مو مراحل آناژن و کاتاژن را سریع‌تر طی کرده و در نتیجه، درصد بیشتری از موها در مرحله‌ی تلوژن قرار می‌گیرند. به همین دلیل سرعت ریزش تارهای مو افزایش می‌یابد. یعنی مثلا به جای ۱۰۰ تار مو، روزانه ۴۰۰ تار مو می‌ریزد. تلوژن افلوویوم به نوعی سردسته‌ی علل ریزش موی ناگهانی است. 

 

تلوژن افلوویوم به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود. همه‌ی این دلایل یک پایه‌ی مشترک دارند؛ آن هم وارد شدن استرس شدید به بدن است. ین استرس می‌تواند به دلیل مسائل روحی، بیماری‌های جسمی، تغییرات ناگهانی و آسیب‌ها باشد. 

 

نکتهی قابل توجه این است که مواجهه با یک استرس شدید، بلافاصله باعث ریزش مو نمی‌شود. استرس شدید با سرکوب فعالیت سلول‌های سازنده‌ی مو، ساخت تارهای موی جدید را کاهش می‌دهد. همچنین باعث افزایش سرعت عبور از مرحله‌ی رشد یا آناژن می‌شود. می‌دانیم که ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که فاز کاتاژن و تلوژن به اتمام برسند؛ که روی هم رفته ۳-۴ ماه طول می‌کشد. به این ترتیب حدود ۳ ماه بعد از یک استرس شدید، ریزش موی ناگهانی آغاز می‌شود. 

 

مثال‌هایی از استرس که می‌توانند باعث ریزش موی ناگهانی شوند: 

 

  • استرس شدید 

  • رژیم غذایی نامناسب 

  • تب شدید 

  • صدمات شدید جسمی 

  • کاهش وزن ناگهانی 

  • استرس 

  • قطع عضو 

  • رویدادهای حساس زندگی مانند کنکور، جدایی یا از دست دادن عزیزان 

 

تلوژن افلوویوم معمولاً بعد از برطرف شدن علت استرس، خود به خود درمان شده و نیازی به دارو یا مداخلات درمانی دیگر ندارد. 

 

 

مصرف برخی داروها 

ریزش موی ناگهانی می‌تواند ناشی از مصرف داروهای مختلف باشد. لیست داروهایی که می‌توانند باعث ریزش مو شوند، بسیار طولانی است. اگر به تازگی مصرف دارویی را شروع کرده‌اید و پس از آن، ریزش موی شما افزایش یافته است، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. در بسیاری از موارد می‌توان از یک داروی جایگزین دیگر استفاده کرد. ریزش مویی که در اثر عارضه‌ی دارویی باشد، معمولا در طی چند ماه پس از قطع دارو برطرف شده و موها مثل قبل خواهند شد. 

 معروف‌ترین داروهایی که باعث ریزش موی ناگهانی می‌شوند، شامل موارد زیر اند: 

 

 

داروهای شیمی درمانی 

شاید معروف‌ترین داروهایی که باعث ریزش مو می‌شوند، داروهای شیمی درمانی باشند. این داروها برای جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی، تقسیم شدن سلول‌ها را مهار می‌کنند. البته نه تقسیم همه‌ی سلول‌ها، صرفاً تقسیم سلول‌هایی را مهار می‌کنند که سرعت تکثیر بالایی دارند. 

 

علاوه بر سلول‌های سرطانی، سلول‌های فولیکول‌های مو هم سرعت تقسیم زیادی دارند. به همین دلیل یکی از اثرات ناخواسته‌ی این داروها، جلوگیری از تقسیم سلولی در فولیکول‌های مو است. همان طور که می‌دانید، فولیکول‌های مو محل ساخت تارهای موی جدید هستند و اگر تقسیم سلولی در آن ها مهار شود، تار موی جدید ساخته نمی‌شود. 

 

 

داروهای ضدبارداری 

همان طور که گفته شد، تغییر در سطوح هورمون‌های جنسی می‌تواند باعث ریزش موی ناگهانی شود. داروهای ضدبارداری هم باعث تغییر در تعادل بین هورمون‌های جنسی می‌شوند. بنابراین ریزش مو در هنگام مصرف این داروها ممکن است اتفاق بیفتد. 

 

 

ریزش موی پس از بارداری 

ریزش مو پس از زایمان یا دوران شیردهی، یکی از شایع‌ترین شکایت‌های مادران و یکی از دلایل ریزش موی ناگهانی است. در حین بارداری، سطح هورمون‌های جنسی استروژن و پروژسترون در بدن مادر بالاست و پس از زایمان، سطح این هورمون‌ها به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. این تغییر باعث می‌شود تا فولیکول‌های مو که سازنده‌ی تارهای مو هستند، وارد مرحله‌ی استراحت شوند. به همین دلیل پس از ریزش هر تار مو، تار موی جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت و موهای مادر پس از زایمان کم پشت خواهد شد. 

 

نکته‌ی مهم این است که مادر نباید به هیچ عنوان نگران باشد! چرا که با گذشت زمان و معمولا در طی همان سال اول پس از زایمان، اوضاع بهتر و موهای مادر مثل قبل از بارداری خواهد شد. 

 

 

ابتلا به برخی بیماری‌ها 

بیماری‌های مختلفی می‌تواند موجب ریزش موی ناگهانی شود که برخی از آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم: 

 

 

PicsArt_02-09-12.20.50

 

 

 

عفونت‌ها 

برخی عفونت‌ها می‌توانند باعث ریزش موی ناگهانی شوند. شایع‌ترین آن‌ها عفونت‌های قارچی هستند که بیشتر در کودکان، نوجوانان و افراد دچار ضعف سیستم ایمنی مشاهده می‌شوند. شیوع عفونت‌های قارچی در بزرگسالان سالم کم است. 

 

تینه‌آ کاپیتس یک بیماری قارچی است که علت آن گروهی از قارچ‌ها به نام درماتوفیت‌ها هستند. محیط‌های گرم و مرطوب برای رشد این قارچ‌ها مساعد است؛ به همین دلیل پوست و موی سر زیستگاه مناسبی برای آن‌ها محسوب می‌شود. 

 

شاخص‌ترین علامت این بیماری، ریزش موی ناگهانی است. ممکن است محل دچار ریزش مو، دردناک هم باشد. این بیماری به راحتی از یک شخص به شخص منتقل می‌شود. استفاده از کلاه، حوله و شانه‌ی آلوده از راه‌های انتقال این بیماری است.

 

درمان این عفونت قارچی با مصرف داروهای ضد قارچی مثل گریزئوفولوین، تربینافین یا فلوکونازول به مدت ۴ تا ۶ هفته است. معمولا ریزش مو با درمان برگشت‌پذیر است.
از عفونت‌های دیگری که می‌توانند باعث ریزش موی ناگهانی شوند، می‌توان به فولیکولیت اشاره کرد. در این بیماری التهاب در فولیکول‌های مو اتفاق می‌افتد. بنابراین بعد از ریزش مو، تار موی جایگزینی رشد نخواهد کرد و آن منطقه طاس خواهد شد. 

 

 

بیماری‌های تیروئیدی 

ریزش موی ناگهانی می‌تواند علامتی از کم‌کاری غده‌ی تیروئید باشد. کم‌کاری غدهی تیروئید علائم دیگری مثل ضعف و خستگی، چاقی و پف کردن صورت، کند شدن حرکات و رفلکس‌ها و خشکی پوست نیز خواهد داشت. در صورتی که پزشک معالج شما به این بیماری مشکوک باشد، انجام آزمایش خون برای تشخیص کمک کننده است. 

 

 

تریکوتیلومانیا 

اختلال وسواس موکنی یا تریکوتیلومانیا، اختلالی روانی است که هم در آقایان و هم در خانم‌ها مشاهده می‌شود. این اختلال در میان دختران جوان شایع‌تر است. 

 

در تریکونیلومانیا فرد به طور وسواس گونه‌ای اقدام به کندن موهای خود می‌کند. هنگام معاینه‌ی فیزیکی، پزشک با مشاهده‌ی نحوه‌ی رشد موها و برخی سرنخ‌های دیگر، به این بیماری شک خواهد کرد. هم از روش‌های دارویی و هم از روش‌های روان درمانی می‌توان برای درمان این بیماری کمک گرفت. 

 

 

بیماری لوپوس 

بیماری لوپوس بیشتر با ضایعات پوستی قرمز رنگی که به شکل پروانه بر روی بینی و گونه‌ها ایجاد می‌کند، شناخته می‌شود. این بیماری، یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی اشتباهی به سلول‌های بدن حمله کرده و به آن‌ها آسیب وارد می‌کنند. در بیماری لوپوس ممکن است پوست سر نیز درگیر شده و مناطقی به شکل سکه دچار ریزش موی ناگهانی شوند. 

 

بیماری لوپوس در خانم‌ها بیشتر از آقایان دیده می‌شود. ریزش موی ناشی از این بیماری می‌تواند موقت یا دائمی باشد که بستگی به شدت بیماری و نوع آن دارد. 

 

 

آلوپسی آره‌آتا 

ریزش موی سکه‌ای یا آلوپسی آره‌تا، مانند بیماری لوپوس نوعی بیماری خودایمنی است. در لوپوس کل بدن درگیر می‌شود و در آلوپسی آره‌آتا، سلول‌های ایمنی تنها به فولیکول‌های مو حمله می‌کنند. 

 

آلوپسی آره آتا معمولاً باعث ریزش موی ناگهانی با حدود مشخص و به شکل مناطق دایره‌ای کوچک می‌شود. البته می‌تواند باعث ریزش کل موهای سر یا حتی کل موهای بدن شود. در این حالت‌ها به بیماری آلوپسی توتالیس و یونیورسالیس گفته می‌شود. 

 

ریزش موی ناگهانی ناشی از آلوپسی آره‌آتا معمولاً خود به خود درمان می‌شود. در موارد وخیم‌تر، درمان بیماری با تزریق موضعی کورتون توسط متخصص پوست انجام می‌شود. 

 

 

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) 

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک که به آن پیکوز (PCOS) هم می‌گویند، بیماری است که تنها در خانم‌ها دیده شده و باعث اختلال در تعادل هورمون‌های جنسی آن‌ها می‌شود. همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، اختلال در تعادل هورمون‌های جنسی می‌تواند باعث ریزش موی ناگهانی یا تدریجی شود. البته سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بیشتر از این که باعث ریزش مو شود، باعث پرمویی در نقاط مختلف بدن می‌شود. 

 

 

پرسش و پاسخ با پزشک متخصص 

در این بخش از نوشتار پاسخ پرسش های پر تکرار شما بصورت کامل توسط پزشک متخصص پوست و موی کلینیک خانه سفید داده شده است. خواهشمند است ضمن مطالعه دقیق پرسش و پاسخ های این بخش و مطالعه بخش نظرات اگر باز مسئله مبهمی در مورد ریزش موی خود داشتید در بخش نظرات سایت پرسیده تا به تکمیل این بخش و  این نوشتار کمک کرده باشید. همچنین پرسش شما ممکن است سوال بقیه هموطنان عزیز باشد و با دریافت پاسخ در این صفحه هم در وقت شما عزیزان صرفه جویی می شود هم ما توانسته ایم کمکی هرچند اندک به هموطنان عزیز خود کرده باشیم. البته در نظر داشته باشید که بدلیل تعدد بسیار زیاد پرسش های مقالات وب سایت در زمینه های مختلف و محدودیت زمان پزشکان کلینیک، پرسش های تکراری و پرسش هایی که پاسخ آن ها در متن این نوشتار یا سایر نوشتارهای سایت داده شده است از ابتدای بهمن ماه داده نخواهد شد.

 

 

تنبلی تخمدان بر ریزش مو تاثیر دارد یا خیر؟ 

سندروم تخمدان پلی کیستیک باعث ریزش مو می شود. این سندروم در خانم ها باعث بی نظمی قاعدگی، جوش های چرکی، چرب شدن پوست و افزایش موهای زائد بدن و ریزش مو می شود. قرص های جلوگیری از بارداری شایع ترین درمان این سندروم هستند ولی باعث درمان بیماری نمی شوند بلکه برخی از علائم بیماری مثل آکنه و موهای زائد صورت را کاهش می دهد. همچنین از خانم ها در برابر سرطان رحم حفاظت می کند. 

 

داروهایی مثل اسپیرونولاکتون، داروهای ضد هورمون مردانه با مسدود کردن هورمون هایی که باعث بروز علائمی مثل آکنه و موهای زائد صورت می شوند، آن ها را کنترل می کنند. همچنین داروی پروژستین که عادت ماهیانه را تنظیم می کند و هر ماه باید مصرف شود. این دارو خطر سرطان رحم را کاهش می دهد. متفورمین از داروهایی است که به درمان این بیماری کمک می کند. این درمان ها تا حدودی برای افرادی که ریزش موی مردانه دارند موثر است. ماینوکسیدیل هم ممکن است به این افراد کمک می کند. برخی از افراد بانک موی مناسبی برای کاشت مو دارند و حتی کاشت مو می تواند برای این افراد گزینه ی مناسبی باشد. 

 

 

چند درصد احتمال دارد افرادی که بانک موی ضعیف و سابقه ی خانوادگی ریزش مو دارند، دچار ریزش مو شوند؟ 

 ریزش موی مردانه یا ارثی ممکن است در خانم ها هم دیده شود. در مردان ریزش موها از شقیقه ها شروع شده و تا عقب ادامه می باید و کم کم کل سر طاس می شود. در خانم ها مثل کلاهی که روی سر می گذارند، موهای منطقه ی زیر کلاه کاهش می یابند. این نوع ریزش در آقایان شایع تر است اما در حقیقت متداول ترین نوع ریزش مو ریزش موی ارثی است. 

 

درمان هایی که برای این بیماران در نظر گرفته می شود، تا آخر عمر باید ادامه یابد. یکی از این داروها فیناستراید است که تنها داروی خوراکی می باشد و تا 83 درصد ریزش مو را متوقف می کند و تا 66 درصد باعث رشد مجدد موها می شود. این دارو برای منطقه ی روی سر موثر است تا جلوی سر. این دارو در 0.3 درصد آقایان عوارض دارد. ماینوکسیدیل در غلظت های 2 درصد و 5 درصد موجود است که برای آقایان 5 درصد تجویز می شود. 70 درصد برای تثبیت مو و 50 درصد برای رشد دوباره ی موها موثر است. این محلول باید دوبار در روز استفاده شود. در ریزش موی مردانه درمان های دیگری هم وجود دارد. لیزرهای کم توان و در بعضی مواقع PRP و مزوتراپی مو می توانند کمک کننده باشند. 

 

 

چه روش های درمانی برای موهای کم پشت و نازک توصیه می شود؟ 

دلایل متعددی برای ریزش مو وجود دارد. شایع ترین آن وراثت است. اما کم خونی، استرس، عفونت ها، سرطان های داخلی، مشکلات هورمونی مثل کیست تخمدان در خانم ها، کم کاری تیروئید، کاهش فریتین سرم و ریزش فیزیولوژیک پس از زایمان، قطع مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی، داروهای شیمی درمانی یا داروهای روانپزشکی مانند سدیم والپروات، داروهای ضد انعقاد مثل وارفارین و رادیوتراپی نیز می توانند باعث ریزش مو شوند. 

 

برخی کارهای فیزیکی مثل دم اسبی بستن موها یا استفاده ی نامناسب از سشوار می تواند در ریزش مو نقش داشته باشد. بنابراین باید حتما پزشک بیمار را معاینه کند و نوع ریزش مو را تشخیص بدهد. بعضی موقع لازم است آزمایش تیروئید انجام شود و سطح ویتامین ها اندازه گیری شود و فریتین آهن خون بررسی شود. این موارد به تصمیم پزشک بستگی دارد. 

 

 

راه حل مناسب برای ریزش مو در افرادی که موهای چرب دارند چیست؟ 

موهای چرب و خشک به خودی خود باعث ریزش مو نمی شود. یعنی چرب بودن یا خشک بودن موها از عوامل ریزش مو نیست. برای این نوع موها ما باید شامپوی مخصوص استفاده کنیم و در کل مراقبت از این موها متفاوت است نه این که باعث ریزش مو شوند. 

 

 

درمان و داروهای مناسب برای ریزش مو در دوران بارداری و شیردهی چست؟ 

معمولا در دوران بارداری مو ها ضخیم تر می شوند. بعد از زایمان و هنگام تولد نوزاد معمولا ریزش موی حاملگی ممکن است شروع شود و تا سه الی چهار ماه طول بکشد. این ریزش مو از نوع فیزیولوژیک است و معمولا رفع می شود و نیاز به درمان خاصی ندارد. 

 

 

آیا کم کاری تیروئید روی ریزش مو تاثیر دارد یا خیر ؟ 

کم کاری تیروئید می تواند باعث افزایش وزن و خستگی شود و در پرکاری تیروئید فرد ممکن است با از دست دادن وزن و عصبی شدن مواجه شود. چه کم کاری و چه پرکاری تیروئید هر دو می توانند باعث خشکی و شکنندگی موها و کم پشت شدن آن ها در قسمت سر و بدن شوند که در کل باید درمان اصلی برایشان انجام شود. پزشک تجویزهایی را تا درمان نهایی انجام می دهد. 

 

 

آیا مزوتراپی می تواند در درمان ریزش مو موثر باشد؟ 

مزوتراپی مو تزریق زیر پوست است که باعث تحریک مزودرم می شود. ممکن مواد معدنی و اسید های آمینه، اسیدهای نوکلئیک و کوآنزیم ها تزریق شوند و می تواند فولیکول های مو را رشد بدهد. اثر تستسترون را خنثی کرده و گردش خون پوست را تحریک کند و باعث کنترل ریزش مو شود. این درمان باید به تشخیص پزشک انجام شود. مزوتراپی نقش محدودی دارد و ممکن است با درمان های دیگری همراه شود. 

 

 

میزان تاثیر استرس بر ریزش مو چقدر است؟ 

هر فرد بین ۱۲۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ تار مو دارد. دو تا سه سال طول می کشد که این موها رشدشان تکمیل شود و سپس وارد فاز استراحت می شوند. فاز استراحت تا چهار ماه طول می کشد و پس از آن موها می ریزند و موهای جدید جایگزین می شوند. بنابراین طبق این الگو ریزش تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است. 

 

بعضی از استرس های شدید می تواند باعث تغییر در عملکرد فیزیولوژیک بدن شود و تعداد تار موهایی که در فاز استراحت هستند را افزایش دهد. این موها می ریزند و فرد متوجه ریزش موهای خود می شود، در حالی که علت آن فیزیولوژیکی است. افرادی که تغییرات فیزیولوژیک در بدنشان رخ می دهد، دچار ریزش مو می شوند. در واقع ریزش مو یکی از راه های پاسخ بدن به استرس های فیزیولوژیک شدید است. مثل رژیم های غذایی، داروها، تغییرات در سبک زندگی. 

 

خبر خوب این است که این ریزش موقتی است و موها به حالت عادی بر می گردند. استرس هایی که باعث تغییر فیزیولوژیک می شوند، مانند قطع مصرف داروهای بارداری، رژیم های غذایی سنگین با کالری کم، کاهش مقدار استروژین بدن به دنبال زایمان در خانم ها، بیماری های شدید مثل تب بالا می توانند باعث ریزش مو شوند. جراحی های سنگین عفونت های شدید، برخی داروها و بیماری های تیروئید می توانند باعث ریزش مو شوند. کمبود و همین طور افزایش بیش از حد ویتامین A می تواند منجر به ریزش مو شود. 

 

 

چه درمانی برای ریزش موی ناشی از اختلالات هورمونی وجود دارد؟ 

در واقع ریزش موی هورمونی همان ریزش موی ارثی است که شایع ترین ریزش مو در آقایان و خانم هاست. همان طور که گفتیم یک طیفی از درمان های دارویی وجود دارد که اگر موثر نبود کاشت مو را پیشنهاد می کنیم. با روش های جدید کاشت مو این نوع ریزش به خوبی درمان می شود. 

 

 

کم خونی در دوران کودکی بر ریزش مو در بزرگسالی موثر است؟ 

مسلما کمبود آهن باعث ریزش مو می شود و این افراد حتما باید مکمل های آهن به همراه ویتامین C که باعث جذب بهتر آهن می شود را مصرف کنند. 

 

 

ریزش موی سکه ای در ریش درمان قطعی دارد یا خیر؟ 

بله. در ریزش موی سکه ای، یک دفعه موهای یک بخش از موهای سر خالی می شود. شایع ترین حالت آن مثل سکه است ولی ممکن است کل موهای سر را هم دربر بگیرد. این نوع ریزش مو در موارد زیادی درمان پذیر است. یکی از رایج ترین روش های درمانی تزریق کورتیزول به قسمت های بدون مو است، که معمولا توسط متخصص پوست و با تبحر کافی باید انجام شود. 

 

ممکن است نیاز باشد که دو تا سه بار تکرار شود. ریزش موی سکه ای به این نوع درمان به خوبی جواب می دهد. در برخی افراد ممکن است پزشک تشخیص بدهد که ماینوکسیدیل ۵ درصد مصرف شود که جز درمان های ریزش مو است. پماد یا کرم آنترالین یا پمادهای تحریک کننده ممکن است توسط پزشک تجویز شوند و این بیماری درمان شود. 

 

 

علت ریزش موی ناشی از کراتینه کردن موها پس از دکلره کردن چیست؟ 

رنگ مو برای این که بتواند روی مو بنشیند سه مرحله دارد. در ابتدا محافظ کوتیکولی که روی مو هست باید به وسیله ی آمونیاکی که در ترکیب آن وجود دارد از بین برود تا رنگ مو بتواند وارد ساقه ی مو شود. مرحله ی دوم استفاده از آب اکسیژنه است که وارد کورتکس می شود و رنگدانه های موی طبیعی را از بین می برد. در مرحله ی سوم رنگدانه های موجود در رنگ مو وارد کورتکس می شوند. استفاده ی مکرر از مواد دکلره کننده می تواند عوارض غیر قابل جبرانی به وجود آورد و حتی ریزش مو و سفید شدن مو را به دنبال داشته باشد. بنابراین باید در استفاده از مواد دکلره کننده مقداری احتیاط شود. 

 

 

آیا می توان بدون تجویز پزشک برای درمان ریزش مو از فیناستراید استفاده کرد؟ 

برخی بدون مراجعه به پزشک داروهایی که دیگران مصرف می کنند را استفاده می کنند. حتما باید پزشک شحص را معاینه کند. چون همه ی ریزش مو ها با فیناستراید و ماینوکسیدیل و داروهای مشابه درمان نمی شوند. 

 

 

آیا شامپو، مکمل، ویتامین و محصولات آرایشی مراقبت از مو تاثیری بر ریزش مو دارند؟ 

ویتامین ها و اسیدهای آمینه برای رشد موها ضروری هستند. اما ویتامین هایی که داخل شامپو ها وجود دارند تاثیری ندارد و تنها برای تبلیغات است. چون این مواد از این طریق جذب نمی شوند و بنابراین این مطلب فقط جنبه ی تبلیغاتی دارد. شامپو نمی تواند باعث درمان ریزش مو و رشد مجدد آن ها شود. شامپوها فقط نقش بهداشتی دارند. 

 

 

آیا قطع مصرف ماینوکسیدیل ریزش مو را افزایش می دهد؟ 

ماینوکسیدیل به صورت ۵ درصد در آقایان و ۲ درصد در خانم ها استفاده می شود. معمولا وقتی درمان آغاز شد فرد باید مصرف آن را به مدت طولانی ادامه دهد. قطع مصرف آن بعد از سه تا شش ماه اثرش را از بین می برد. ماینوکسیدیل بر مناطق مرکزی و روی سر  نسبت به مناطق جلویی بیشتر موثر است. در برخی موارد متخصص پیوند مو برای تکمیل عمل پیوند مو و کمک به پرپشت شدن موها از این محلول استفاده می کند. 

 

 

راهکارهایی برای تقویت پیاز مو 

 

 

اینجا بخوانید:

 

روتین زمستان مو فرفری ها

 

 

از چه روغنی برای تقویت پیاز مو استفاده کنیم؟ 

فولیکول یا پیاز موهای شما برای حفظ سلامت به آبرسانی و تقویت عمقی نیاز دارد. از طرفی بهترین راهکار برای داشتن موهای سالم و زیبا، تقویت پیاز مو است. این کار باعث تحریک رشد مو شده و تارهایی درخشان و قوی ایجاد می‌کند. به علاوه موها فقط در شرایطی بلند می‌شود که ریشه سالم و تقویت‌شده‌ای داشته باشد. ریزش مو هم در بیشتر مواقع ناشی از ضعف فولیکول‌ها است. بنابراین شناخت روش‌های تقویت پیاز مو حیاتی است. 

  

 

همه روش های تقویت پیاز مو 

باید بدانید که داشتن موهای بلند به این سادگی که به نظر می‌رسد، نیست. فقط و فقط با تلاش و مراقبت است که موهای بلند، سالم و زیبا حاصل می‌شود. و البته روش‌های خانگی ساده‌ای وجود دارد که درصورت تکرار، شما را به این هدف می‌رساند. 

 

 

رژیم غذایی کامل 

در عصر حاضر بیشتر افراد جامعه مشغولیت زیادی در طول روز داشته و به سختی روی رژیم غذایی خود تمرکز می‌کنند. خیلی از اوقات ریزش مو که ریشه در ضعف فولیکول‌ها دارد، به همین دلیل رخ می‌دهد. بنابراین یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین‌های گروه ب و ای، روی و اسیدهای چرب تأثیر زیادی بر روی تقویت پیاز مو دارد. 

 

 

PicsArt_02-09-12.21.32

 

 

 

ورزش 

ورزش مداوم باعث سرعت بخشیدن به رشد مو می‌شود. در واقع یک برنامه تغذیه و ورزش صحیح به رفع کمبود مواد مغذی لازم در بدن کمک می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد. همین دو عامل، فاکتورهای اساسی در سلامت پیاز مو هستند. 

 

 

الگوی صحیح خواب 

این هم یکی از فاکتورهای اساسی تقویت پیاز مو است. الگوی خواب شما هم بر روی کیفیت پوست و هم بر روی سلامت فولیکول‌های مو اثر می‌گذارد. درضمن قبل از خواب حتماً باید موهای خود را از هر نوع ماده حالت‌دهنده و گیره رها کنید. درواقع قرار داشتن موها در راحتی کامل در هنگام خواب، بسیار مهم است. 

 

 

انتخاب شامپوی مناسب 

شامپوهایی که حاوی سولفات و پارابن هستند، به شدت فولیکول موهای شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. درواقع این عناصر فولیکول را شل و بی‌خاصیت می‌کند. در این شرایط موها به راحتی کنده شده و قابلیت رشد مجدد ندارند. اگر می‌خواهید در اثر شستشوی مداوم فولیکول موی شما آسیب نبیند، باید از شامپوهای ملایم استفاده کنید. شامپوهای حاوی کراتین و شامپوهای گیاهی مناسب‌ترین شوینده‌ها برای مو هستند. 

 

 

خشک کردن درست موها 

استفاده از حوله و سشوار از جمله عوامل آسیب‌زننده به پیاز مو است. حوله که تار موها را می‌شکند و به مرور موجب تضعیف فولیکول‌ها می‌گردد. سشوار هم با حرارت دادن به پوست سر، پیاز مو را خشک و دهیدراته می‌کند. بهترین روش خشک کردن موی سر این است که آن را با یک پارچه نخی بپوشانید. و سپس اجازه بدهید که در دمای اتاق به طور طبیعی خشک شوند. 

 

 

شانه زدن موها به روش درست 

اولاً موها را با برسی شانه بزنید که فاصله دندانه‌های آن زیاد باشد. در ضمن هر شب قبل از خواب این کار را انجام بدهید. چرا که شانه زدن موها قبل از خواب جریان خون را در پوست سر بهبود می‌بخشد. همین شرایط فولیکول مو را به خوبی تقویت می‌کند. 

 

 

جلوگیری از تحت فشار قرار دادن موها 

بستن موها به روش‌هایی که آن را تحت فشار قرار می‌دهد، می‌تواند فولیکول‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. 

 

 

ترک عادت‌های مخرب 

استرس، استفاده مداوم از ابزار حرارتی و مواد شیمیایی و عدم نوشیدن آب کافی در طول روز از جمله عادت‌های آسیب‌زننده به پیاز مو است. با ترک این عادات می‌توانید ظرف ۶ هفته تغییرات معناداری را در سلامت موها مشاهده کنید. 

 

 

ایجاد عادت‌های جدید 

روزانه ۸ لیوان آب بنوشید، موهای خود را به اشکال مختلف ببندید، فقط یک یا دوبار در هفته از شامپو استفاده کنید، با آب ملایم دوش بگیرید، به جای رنگ‌های شیمیایی از محصولات طبیعی استفاده کنید و ... . 

  

 

روغن تراپی و نقش آن در تقویت پیاز مو 

روغن تراپی راهکار طبیعی هیدراته نگه داشتن پیاز مو است. درواقع تحریک رشد و حفظ استحکام و درخشندگی موها بدون آبرسانی منظم امکان‌پذیر نیست. 

برای تقویت فولیکول مو از این طریق، کافی است پوست سر خود را با روغن‌های گیاهی مرطوب کنید. یک پوست سر سالم و تغذیه شده به رشد مو و سلامت فولیکول‌ها کمک می‌کند. پس لازم است روغن‌های مؤثر در تقویت فولیکول مو را بشناسید. بهترین روغ‌ها برای تقویت پیاز مو عبارتند از: 

 

 

روغن ترکیبی مو زیما 

۲۳ عصاره گیاه و دانه مختلف با هم ترکیب شده و این روغن طبیعی را به وجود آورده‌اند. روغن ترکیبی مو زیما حاصل ترکیب روغن کندش، روغن پیاز عنصلی، روغن رزماری، روغن براهمی، روغن آرگان، روغن بنفشه پایه زیتون، روغن املا، روغن سیاهدانه، روغن بابونه، روغن لیمو و چندین عصاره قدرتمند دیگر است. این روغن‌ها پیاز مو را به صورت ریشه‌ای تقویت کرده و هر کدام سهمی در بهبود سلامت مو دارند. تنظیم چربی پوست سر، ترمیم موهای آسیب‌دیده، ضخامت بخشیدن به تار موها و تغذیه فولیکول مو تنها بخشی از خواص این روغن است. 

 

 

روغن رزماری 

شاید مهم‌ترین خاصیت روغن رزماری تحریک کردن جریان خون در ناحیه پوست سر باشد. روغن رزماری با این عملکرد به پیاز مو قدرت بخشیده و آن را تقویت می‌کند. این روغن همچنین ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان است. درنتیجه سلول‌های پوست سر و ریشه مو می‌توانند در سلامت کامل فعالیت‌ها و روند طبیعی رویش مو را در پیش بگیرند. روغن رزماری سالیان سال است که به عنوان ماده محرک رشد مو شناخته می‌شود. این روغن همچنین ضدقارچ بوده و پوست سر را پاکیزه و سالم نگه می‌دارد. 

  

 

سه نکته مهم در مورد روغن تراپی پیاز مو 

  • قبل از استفاده از هر روغن گیاهی یا محصول طبیعی با یک مشاور صحبت کنید. چرا که بدن هر شخصی ممکن است واکنش متفاوتی به این محصولات نشان بدهد. 

  • بهترین روش روغن‌تراپی پیاز مو به این شکل است که باید یکی از روغن‌های پیشنهادی را روی پوست سر خود ماساژ بدهید. اجازه بدهید این روغن به مدت 1 ساعت روی پوست سرتان بماند. سپس موها را آبکشی و با پارچه نخی خشک کنید. برای اطمینان از اثربخشی بهتر است حداقل هفته‌ای یکبار این کار را انجام دهید تا پوست سرتان همواره مرطوب و تقویت‌شده باشد. 

  • در استفاده از روغن‌ها و ایجاد عادت‌های درست مداومت داشته باشید. درغیراینصورت هیچ نتیجه‌ای نخواهید گرفت. 

 

 

عوامل موثر در ریزش مو 

 

 

اینجا بخوانید:

 

آب برنج،معجزه ای برای زیبایی مو

 

 

 

سابقه خانوادگی (وراثت) 

شایع ترین عامل ریزش مو وضعیتی ارثی به نام الگوی ریزش موی مردانه یا الگوی ریزش موی زنانه نامیده می شود. این وضعیت به تدریج همراه با افزایش سن و بر طبق الگویی قابل پیش بینی (خط مویی پس رونده و نقاط طاسی در مردان و کم پشت شدن موها در زنان) رخ می دهد. 

 

 

تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی 

  

انواعی از شرایط مانند تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئید می توانند سبب ریزش موی موقتی یا دائمی شوند. 

 

شرایط پزشکی شامل طاسی منطقه ای (که سبب ریزش موی در یک قسمت می شود)، عفونت های پوست سر مانند عفونت قارچی و اختلال مو کندن می شود. 

 

دارو ها و مکمل ها 

ریزش مو می تواند عارضه جانبی داروهایی مشخص مانند داروهای استفاده شده در درمان سرطان، التهاب مفاصل، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون بالا باشد. 

 

 

پرتو درمانی سر 

در این مورد ممکن است مو ها همانند قبل رشد نکنند. 

 

 

واقعه ای بسیار استرس زا 

بسیاری افراد کم پشت شدنی عمومی در موهای خود را چند ماه پس از یک شوک احساسی یا جسمی تجربه می کنند. این نوع ریزش مو موقتی است.

 

 

برخی مدل های مو و درمان ها 

بیش از حد مدل دادن به مو ها یا مدل هایی که مو ها را محکم می کشد مانند مدل موی بافته می توانند سبب نوعی ریزش مو به نام آلوپسی کششی شوند. درمان های مو با روغن داغ یا فر دائمی می تواند سبب التهاب فولیکول های مو شده که آن نیز به ریزش مو منجر می شود. اگر در این وضعیت ساخت بافت اسکار رخ دهد ریزش مو می تواند دائمی باشد. 

 

 

تقویت موی سر مردان 

 

یک رژیم غذایی سالم داشته باشید. 

خوردن غذاهای مناسب باعث می شود که فولیکول های موهای شما شکسته نشود و به رشد طولانی مدت آن کمک کند. 

 

 

مقداری روغن استفاده کنید. 

روغن آرگان و مراکش موهای خشک ، ترمیم و جوانسازی موهای خود را تغذیه ، ترمیم و جوانسازی می کنند ، ضمن اینکه از آن محافظت کرده و درخشش را نیز اضافه می کنند. 

 

  • کمتر شامپو بزنید. 

  • کمتر گرما بدهید( با سشوار و …)

بیشتر سعی کنید به کمک حوله با حوصله خشک کنید. 

 

 

چگونگی تقویت مو با داشتن فولیکول های قوی تر 

غدد سباسه چربی را در فولیکول های موی شما آزاد می کنند، که به آن سبوم می گویند. سبوم از موهای شما محافظت می کند. پیاز موی از کراتین تشکیل شده است که یک نوع پروتئین مرده می باشد. 

 

 

برای تقویت مو چه کنیم؟ 

راه های مختلفی برای تقویت فولیکول مو وجود دارد اما بهترین درمان طبیعی است. در ادامه نکاتی در مورد نحوه ی تقویت مو مردان و زنان به طور طبیعی، آمده است. 

 

 

رژیم غذایی مناسب برای تقویت مو 

 کمبود اکسیژن باعث می شود فولیکول های مو ضعیف شوند. با خوردن غذاهای حاوی آهن می توان انتقال اکسیژن به فولیکول های مو را تسهیل کرد. 


مواد غذایی مانند سبزیجات از جمله اسفناج، کلم بروکلی و کلم، گوشت بدون چربی و لوبیا، عدس و حبوبات همه منابع غنی آهن هستند. هم‌چنین می توانید از مکمل آهن برای تقویت مو استفاده کنید. 

 

رژیم غذایی شما باید حاوی روی معدنی باشد که باعث تقویت فولیکول ها توسط پروتئین های موجود در آن برای ساخت رشته های قوی مو می شود. 

 

غذاهای دریایی مانند میگو، ماهی، صدف ها و خرچنگ ها منابع خوبی از روی هستند. این ماده ی معدنی از غدد چربی شما پشتیبانی می کند تا بتواند از موهای شما بهتر محافظت کند. هرچند روزانه فقط ۱۱ میلی گرم روی باید مصرف کرد زیرا مصرف بیش از حد آن مانع جذب سایر مواد مغذی می شود. 

 

غذاهای مختلف سبزیجات، چربی های سالم و میوه ها را در رژیم غذایی خود برای تامین ویتامین E، A، C و B داشته باشید. چند رنگ مختلف از سبزیجات و میوه ها مانند هویج و پرتقال (نارنجی)، گوجه فرنگی و قره قروط (قرمز )، جوانه های بروکسل و آووکادو (سبز) و فلفل قرمز و گلابی (زرد) برای خوردن انتخاب کنید. 

 

مصرف غذاهای غنی از پروتئین شامل تخم مرغ، بوقلمون، گوشت بدون چربی، مرغ، و لبنیات کم چرب بسیار توصیه می شود. 


مواد معدنی و ویتامین ها به ویژه ویتانین C برای تقویت مو مفید هستند زیرا به جذب آهن کمک می کند. بلوبری، زغال اخته، پاپایا، سیب زمینی شیرین، میوه های کیوی و توت فرنگی همه غنی از این ویتامین هستند که به تولید کلاژن کمک می کند و برای تقویت مویرگ ها که خون و اکسیژن را به فولیکول مو حمل می کنند ضروری است. 

 

یکی دیگر از ویتامین های مورد نیاز برای تقویت مو ، ویتامین A است که در تولید شامپو نیز از آن استفاده می کنند. بدون آن، خشکی و خارش در ناحیه سر پوست رخ می دهد و باعث می شود که موها شکننده شوند. سبزیجات نارنجی، زرد و نارنجی ای که از ویتامین A بالایی برخوردارند شامل هویج، سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، فلفل دلمه ای و پرتقال هستند. 

 

ویتامین E نیز می تواند به محافظت از مو و پوست شما کمک کند که در بادام، ماهی، آفتابگردان و میگو وجود دارد . توصیه می شود روزانه ۱۵ میلی گرم ویتامین E مصرف شود. 

 

غیر از روی، مس نیز یکی از مواد معدنی است که می تواند به تقویت مو کمک کند. کمبود مس منجر به شکنندگی مو می شود. غذاهای غنی از مس شامل مرغ، گوشت قرمز ، آجیل، تخم مرغ و سبزیجات هستند. گیاهان و ادویه هایی که دارای مس هستند شامل زیره سبز، میخک، کاری، ترخون و آویشن هستند. 

 

سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی مهم است که باعث جلوگیری از شکنندگی مو و شوره سر می شود. آجیل برزیلی، گوشت بره ، میگو، کدو، ساردین و ماهی منابع غنی سلنیوم هستند. گیاهخواران می توانند از پنیر، سیر ، قارچ ، برنج قهوه ای، لوبیا ، دانه های چیا و جو به عنوان منبع سلنیوم استفاده کنند. 

 


گرما و موهای ضعیف 

گرمای ناشی از سشوار و اتوی مو و دیگر حال دهنده های مو ، موهای شما را ضعیف می کنند. به عنوان مثال، استفاده از یک خشک کن برقی برای موی کاملا مرطوب در جا ، آب موجود در کوتیکول مو را گرم می کند که باعث می شود در داخل موها گسترش یابد و یا باعث ایجاد فضاهایی درون فیبرهای مو می شود که آنها را ضعیف می کند. 

 

 

باید ها و نباید ها 

  • استفاده از سشوار را کم کنید. 

  • مو های خود را با رنگ های نا مرغوب رنگ نکنید. 

  • محصولاتی را انتخاب کنید که بتوانند موهای شما را تقویت کنند 

  • در کنار رژیم غذایی سالم از محصولات تقویت کننده ی مو استفاده کنید. آنهایی که برچسب "ضد شکستگی"، "ترمیم کننده"، "تجدید" یا "تقویت" دارند بهتر هستند، زیرا این بدان معنی است که محصول دارای مواد تشکیل دهنده ای است که می تواند به طور موقت از موخوره، زخیم شدگی و شکنندگی مو جلوگیری کند. 

  • از شامپو هایی با مواد تشکیل دهنده ی پروتئین ها، آمینو اسید ها و سایر مواد تقویت کننده مو استفاده کنید.از شامپو ها و محصولاتی که می توانند به عمق پوست سر نفوذ کنند استفاده نکنید. 

  • استفاده ی بیش از حد از محصولات مراقبت مو باعث آسیب بیشتر به موهای شما می شود. 

  • تا حد امکان از مواد شیمیایی برای رنگ کردن موها استفاده نکنید. 

 

 

نکاتی برای تقویت موهای نازک 

در ادامه چند روش خانگی برای تقویت مو بیان می کنیم که در رشد و افزایش و جلوگیری از ریزش مو مردان و زنان تاثیر دارند: 

 

  • موهای خود را هر چند هفته یک بار حداقل چند سانتی متر کوتاه کنید چرا که باعث سالم ماندن و کمتر مستعد شکنندگی شدن و موخوره ی کمتر موها می شود. 

  • روغن نارگیل بر روی موهای خود را دو بار در هفته اعمال کنید. روغن نارگیل را بر روی مو های خود بگذارید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵دقیقه بماند، ترجیحا سلفون یا کلاه سر کنید سپس بشویید. 

  • هنگام شستن موهای مرطوب، از یک شانه ی دندان عریض استفاده کنید. 

  • ماسک مو ی خود را خانه درست کنید. در ادامه به چند مورد اشاره می شود : 

 

۱-آووکادو 

روغن های طبیعی موجود در این میوه باعث حفظ سلامت مو و پوست سر می شوند. آن را بر روی مو، از جمله ریشه ها، بمالید و حداقل ۲۹ دقیقه بگذارید بماند سپس آب گرم بشویید. 

 

۲- آب هویج 

 با استفاده از آبمیوه گیری، آب هویج را در خانه درست کنید و آن را ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید و سپس به طور مستقیم به موهایتان اعمال کنید. بتا کاروتن موجود در آن به طور موثر باعث تقویت ریشه ی مو و جلوگیری از ریزش می شود. 

 

 

۳- عصاره ی آلوئه ورا 

بهتر است از عصاره ی آلوئه تازه از گیاهش (به جای استفاده از آن ها) استفاده شود. از آن به عنوان یک ماسک استفاده کنید و حداقل ۴۵ دقیقه بگذارید روی مو ها بماند و سپس بشویید. 

 

 

۴- روغن زیتون برای تقویت مو 

به طور کلی، روغن زیتون را می توان به دو روش مختلف برای تقویت مو مردان و زنان استفاده کرد، و آن را به صورت خوراکی یا موضعی برای پوست و مو استفاده کرد. اگر میخواهید روغن زیتون بخورید می توانید آن را به راحتی به یک سالاد یا نوع دیگری از غذا اضافه کنید. با این حال، اگر یکی از افراد نادری هستید که طعم روغن زیتون را نمی پسندید، می توانید کپسول های مکمل آن را مصرف کنید. 

 

دستور العمل های بی شماری برای تهیه ماسک مو با روغن زیتون وجود دارند، اما همه ی آنها یک فرایند ساده را دنبال می کنند: روغن زیتون باید قبل از استفاده گرم شود و سپس به آرامی به پوست سر زده شود و سر را ماساژ دهید. پس از گذشت یک ساعت از آن، باید با شامپو بدون سولفات شسته شود و در شرایط تهویه مناسب برای رطوبت قرار گیرد. 

 

 

۵- روغن بنفشه 
روغن بنفشه یک روغن اساسی و حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع نشده است. خواص درمانی این روغن سبب شده تا از آن در محصولات بهداشتی پوست و مو استفاده شود. یکی از کاربرد‌های روغن بنفشه تقویت پیاز مو است. 

 

 لازم به توضیح است که تقویت پیاز مو مردان تنها خاصیت روغن بنفشه برای مو نیست. از دیگر فواید آن می‌توان به درمان شوره سر، تقویت ریشه و ساقه مو و کمک به افزایش تراکم مو‌ها اشاره کرد. نحوه استفاده از روغن بنفشه برای تقویت ریشه مو مردان بسیار آسان است. شما می‌توانید این روغن را به تنهایی یا به همراه دیگر روغن‌های تقویت‌کننده مو مردانه مخلوط کنید. ترکیب حاصل را باید به پوست سر بمالید و ماساژ دهید تا روغن به درستی جذب پوست سر شما شود. عوارض لیزر موهای زائد را بدانید. 

 

 استفاده از این روغن به شما در داشتن مو‌های شاداب و درخشان کمک می‌کند. پس از زدن روغن به ریشه مو در حدود ۳ ساعت صبر کنید و پس از آن مو خود را با آب ولرم بشویید. به منظور نتیجه دهی بهتر این روش باید آن را هر دو روز یکبار تکرار کنید.  

 

 

۶- روغن شنبلیله 

روغن شنبلیله از جمله روغن‌های گیاهی هست که از گذشته تا کنون برای درمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرید. روغن شنبلیله خواص زیادی دارد که از جمله مهمترین فواید آن تقویت ریشه مو مردان است. وجود مقادیر قابل توجهی پروتئین در این روغن سبب شده تا درمان ریزش مو و طاسی سر باشد. 

 

 علاوه بر این وجود لسیتین در روغن شنبلیله سبب شده تا استفاده از آن سبب رطوبت‌رسانی به پوست سر شود. رطوبت‌رسانی به پوست سر می‌تواند درمان مؤثری برای افرادی باشد که پوست سر آن‌ها حساس و خشک است. جدای از خواص تقویت‌کننده روغن شنبلیله برای مو، بهتر است بدانید که استفاده از این روغن گیاهی مفید می‌تواند به شما در کاهش سفیدی مو کمک کند. 

 

 بهترین راه برای بهره‌مندی از مزایای روغن شنبلیله به عنوان تقویت‌کننده مو این است که شب‌ها قبل از خواب مقداری از روغن را به پوست سر خود ماساژ دهید. در برخی موارد توصیه می‌شود که روغن را به تمام مو‌های خود بزنید. برای نتیجه‌دهی بهتر باید این روغن را منظم استفاده کنید. نتایج اولیه تأثیر روغن شنبلیله بر روی تقویت مو پس از دو هفته استفاده منظم ظاهر می‌شود.  

 

 

۷- روغن سیاه دانه 

خواص بی‌نظیر روغن سیاه دانه سبب شده تا از آن به عنوان بهترین تقویت‌کننده مو یاد شود‌. روغن سیاه دانه با تأثیر بر روی ریشه مو روند پیری آن‌ها را کند می‌کند. در نتیجه این اثر روغن سیاه دانه سبب کاهش ریزش مو می‌شود. سیاه دانه خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. 

 

 

این خواص سبب شده تا استفاده از این روغن برای مو سر به سلامت پوست سر کمک کند. از طرفی دیگر با تقویت و بهبود سلامتی پوست سر سبب جلوگیری از بروز شوره سر می‌شود. لازم به توضیح است که با حفظ رطوبت سر چربی آن را در حد متعادل نگه می‌دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در ترکیبات سیاه دانه سبب تحریک و افزایش رشد مو‌ها می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت روغن سیاه دانه تأثیر زیادی بر روی تقویت پیاز مو مردان دارد. 

 

 

به منظور استفاده از روغن سیاه دانه برای تقویت مو باید مقدار مورد نیاز از روغن سیاه دانه را بر روی کف دست خود بریزید و با مالش دست‌ها به یکدیگر روغن را گرم کنید. سپس به آرامی روغن را به پوست کف سر خود ماساژ دهید. ۳۰ دقیقه تا یک ساعت صبر کنید و سپس مو‌های خود را آبکشی کنید. 

 

 

۸- روغن شیرین بیان 

روغن شیرین بیان هم یک روغن تقویت‌کننده مو است. استفاده از این روغن خواص درمانی زیادی دارد به همین دلیل توانسته جایگاه ویژه‌ای در برنامه غذایی افرادی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند، پیدا کند. استفاده از روغن شیرین بیان تأثیری زیادی بر روی کاهش خشکی پوست سر و در نتیجه در کاهش شوره سر دارد.  

 

ترکیبات روغن شیرین بیان به گونه‌ای است که تأثیر زیادی بر روی افرایش رشد و تقویت مو سر دارد. از دیگر فواید روغن شیرین بیان به عنوان تقویت‌کننده مو مردانه می‌توان به این مورد اشاره کرد که علاوه بر خواص تقویتی نقش زیادی بر روی درمان مو‌های آسیب دیده دارد. به منظور استفاده از این روغن درمانی برای مو سر کافیست هفته‌ای یکبار این روغن را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید.  

 

 

۹- اسفناج 

همه ما تعریف‌های زیادی از خواص تقویتی اسفناج شنیده‌ایم. بهتر است بدانید اسفناج برای تقویت پیاز مو نیز مؤثر است و می‌توان از آن به عنوان بهترین تقویت‌کننده مو یاد کرد. در برخی از افراد ریزش مو به دلیل کمبود مواد معدنی و ویتأمین‌های مورد نیاز اتفاق می‌افتد. اگر علت ریزش مو کمبود مواد مغذی باشد، اسفناج می‌تواند در کاهش آن نقش مؤثری داشته باشد. شما می‌توانید اسفناج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا اینکه روغن آن را تهیه و استفاده کنید.  در مورد مزوتراپی مو بیشتر بدانید. 

این روش می تواند یک بار در هفته به عنوان درمان مطبوع تکرار شود. 

 

 

۱۰- تقویت مو با روغن زیتون و عسل 

 نصف فنجان عسل برداشته و با یک چهارم فنجان روغن زیتون مخلوط کنید. در صورت نیاز، ترکیب را به مدت ۱۵ ثانیه در ماکروویو گرم کنید. از انگشتان خود جهت اعمال مقدار کوچکی از مخلوط بر روی مو های مرطوب استفاده کنید. از ابتدای تار های مو تا انتهای آن ها بکشید. موهای خود را توسط یک حوله پوشانده و بگذارید مخلوط به مدت ۳۰ دقیقه بماند. مو ها را با شامپو به خوبی شسته و طبق معمول خشک کنید. 

 

 

۱۱- آبلیمو و روغن نارگیل 

دو جز مورد نیاز روغن نارگیل و آبلیمو هستند. استفاده از این ترکیب معجزه آسا بر روی موهایتان می تواند به سلامت و ظاهر تارهای مویتان کمک بزرگی کند. برای آماده کردن آن، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل و ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو تازه اضافه کنید. این ترکیب را بر روی پوست سرتان ماساژ داده و بگذارید حداقل به مدت یک ساعت یا یک شب بماند.  

 

 

۱۲- حنا برای تقویت مو 

پود حنا را با کمی آب را مخلوط کنید. . نصف فنجان (۵۰ گرم) حنا را با یک چهارم فنجان (۵۹ میلی لیتر) آب گرم مخلوط کنید. در صورت نیاز، ۱۵ میلی لیتر آب مقطر به آن اضافه کنید تا زمانی که حنا، قوام مانند سیب زمینی پخته پیدا کند. هنگامی که پودر و آب را مخلوط کرده اید، کاسه را با پلاستیکی بپوشانید و به مدت ۱۲ ساعت در دمای اتاق نگه دارید. 

هنگام استفاده از حنا، مجدد با کمی آب مخلوط کنید تا زمانی که یک ترکیب ضخیم اما قابل پراکندگی داشته باشید. 

 

 

شیوه ی زندگی برای تقویت مو 

 

 اجتناب از اضطراب و استرس 

گردش خون را به پوستتان با ماساژ انگشت روزانه تحریک کنید. 

برای تقویت مو از شامپو حاوی کافئین و چای سبز استفاده کنید که از تولید DHT جلوگیری می کند و رشد مو را تحریک می کند. کافئین همچنین باعث کاهش انقباض عضلات صاف در اطراف فولیکول های مو می شود که برای بهبود جریان خون و تحویل مواد مغذی لازم است. 

 

تقویت موی سر مردان و زنان، جهت درمان یا جلوگیری از ریزش مو، هم توسط تکنولوژی روز و هم از طریق درمان های خانگی انجام می گیرد. بستگی دارد که کدام نوع درمان روی فرد تاثیر بگذارد. 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار