|
|
کدخبر: ۱۸۴۹۸۷

یکی از ساده‌ترین راهکارهای افزایش هوش هیجانی، یادگیری در تمام طول زندگی است. اطلاعات غذای ذهن هستند و شما را با‌انگیزه نگه می‌دارند. در ادامه با ما همراه باشید و با 20 راهکار مفید برای تقویت هوش هیجانی آشنا شوید.


تقویت هوش هیجانی همان راهنمای درونمان است که راه و رسم درست زندگی کردن را به ما می‌آموزد. ما به دنیا آمده‌ایم که زندگی کنیم اما بسیاری از انسان‌ها فقط زنده بودند، بدون آنکه بدانند هرگز زندگی نکرده‌اند.

انسان‌های بسیاری هستند که دنبال ابزاری جهت خوب زندگی کردن هستند و به همین خاطر هزینه‌های مالی و زمانی زیادی پرداخته‌اند و درنهایت آنچه را به دنبالش بودند نیافتند غافل از اینکه ابزار خوشبختی در خودشان نهفته است. 

تقویت-هوش-هیجانی

هوش هیجانی چیست؟ 

به‌صورت خلاصه هوش هیجانی یعنی توانایی تشخیص و مدیریت احساسات خود و واکنش نشان دادن به احساسات دیگران. هوش هیجانی یعنی درک کنید که احساسات چگونه به افکار و اعمال شما شکل می‌دهند، تا بتوانید رفتار خود را بهتر کنترل کنید.

 

اینجا بخوانید:

دلایلی که نشان میدهد باید به روان پزشک مراجعه کنید 

 

 

اگر آگاهی احساسی بیش‌تری داشته باشید، می‌توانید به درک عمیق‌تری از این‌که چه کسی هستید، دست پیدا کنید.

این مسئله به شما کمک می‌کند تا بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید و روابط قوی‌تری ایجاد کنید. به‌صورت خلاصه می‌توان گفت که با درک بهتر ابعاد هوش هیجانی، می‌توانید ارتباط بهتری با جامعه و اطرافیان برقرار کنید.

زمینه‌هایی مانند خودآگاهی، مدیریت خود، انگیزه دادن، درک متقابل، مهارت‌های اجتماعی و همدردی، هرکدام به نحوی به تقویت ابعاد هوش هیجانی کمک می‌کنند. 

 

1. به رفتار خود توجه کنید 

تقویت-هوش-هیجانی

هنگامی‌ که مشغول تمرین آگاه شدن نسبت به احساسات خود هستید، برای توجه به رفتارهای خود، زمان بگذارید.

رفتاری که زمان تجربه کردن احساساتی خاص از خود بروز می‌دهید را مشاهده کنید و ببینید که روی زندگی روزمره‌ شما چه تاثیری دارد. مدیریت احساسات، زمانی که به آن‌ها واکنش نشان می‌دهید راحت‌تر است. 

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند در لحظه متوجه احساسات خود می‌شوند و می‌دانند با چه شخصی آن را در میان بگذارند. آگاهی داشتن از مسائل می‌تواند بر واکنش‌های شما تاثیر گذارد و نتایج آن را تحت تاثیر قرار دهد. 

 

اینجا بخوانید:

خطراتی که زندگی زناشویی را تهدید می کند 

 

 

2 زیر سوال بردن نظرات خود 

تقویت-هوش-هیجانی

ایده و نظرات خود را از تمام زوایا بررسی کنید. نظرات شما مرتب به‌وسیله‌ افراد دیگری با دیدگاه‌های مشابه، تقویت و از نو بیان می‌شوند؛ یا توسط افرادی با دیدگاه متفاوت، نقد می‌شوند.

به‌قدر کافی زمان بگذارید تا تمام جوانب داستان را بررسی کنید و دیدگاه خود را به چالش بکشید؛ حتی درصورتی‌که احساس می‌کنید کاملا درست است. این کار باعث می‌شود دیگران را بهتر درک کنید و بیش‌تر پذیرای ایده‌های نو باشید. 

 

3.برای جشن گرفتن نکات مثبت، زمان بگذارید 

تقویت-هوش-هیجانی

یکی از روش‌های کلیدی افزایش هوش هیجانی جشن گرفتن و واکنش نشان دادن به لحظات مثبت زندگی است. افرادی که احساسات مثبت را تجربه می‌کنند، در کل انعطاف‌پذیرتر هستند و احتمال این‌که روابط کاملی داشته باشند بیش‌تر است. همچنین این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند که از شرایط سخت عبور کنند. 

 
4.بلند شوید و به بدن خود کش‌وقوس دهید 

تقویت-هوش-هیجانی

برای افزایش لحظه‌ای انگیزه‌، از سر جای خود بلند شوید و به مدت ۱۰ ثانیه به بدن خود کش‌وقوس دهید. زمانی که به پشت میز کار خود برگردید، وضعیت ذهنی مناسب خواهید داشت و آماده‌ی کار کردن خواهید بود. 

5.از منطقه امن خود خارج شوید 

تقویت-هوش-هیجانی

بزرگ‌ترین مانع بر سر راه دستیابی به ظرفیت کامل شما، این است که خود را به‌قدر کافی به چالش نمی‌کشید. اگر منطقه امن خود را ترک کنید، اتفاقات بزرگی برای شما می‌افتد؛ پس هرچه‌قدر که می‌توانید این کار را انجام دهید. 

 

6.کمک 

تقویت-هوش-هیجانی

زمانی که به کمک نیاز دارید، از درخواست کمک نترسید؛ همچنین اگر دیگران به کمک شما نیاز دارند، به آن‌ها کمک کنید. کمک کردن باعث افزایش هوش هیجانی شما می‌شود. تماشای موفقیت دیگران باعث می‌شود که خود شما هم انگیزه پیدا کنید. 

 

7. با دیگران همدردی کنید 

تقویت-هوش-هیجانی

یکی از سریع‌ترین روش‌های همدردی این است که به تجربه‌ شخص گوش دهید و با بیان تجربه‌ مشابه خود به او متصل شوید. از در میان گذاشتن خود نترسید، چرا‌که ممکن است منجر به آغاز یک دوستی بزرگ و طولانی شود. 

 

8.نکات منفی را نادیده نگیرید 

تقویت-هوش-هیجانی

ابعاد هوش هیجانی آن‌قدر گسترده است که شاید دو نکته‌ کاملا متضاد، در تقویت یا پس‌رفت آن نقش یکسانی داشته باشند. یکی از این موارد، نکات مثبت و منفی در زندگی هستند.

برای تقویت هوش هیجانی، واکنش نشان دادن به احساسات منفی درست به‌ اندازه‌ واکنش نشان دادن به نکات مثبت، مهم است.

 

 

اینجا بخوانید:

سبک رفتاری دوران نامزدی 

 

 

درک این موضوع که چرا دچار احساسات منفی هستید، برای مستقل شدن و تبدیل‌شدن به کسی که بتواند در آینده با مسائل منفی راحت‌تر برخورد کند، نکته‌ مهمی است. 

 

9: نفس کشیدن را فراموش نکنید 

تقویت-هوش-هیجانی

 

زندگی شرایط مختلفی را سر راه ما قرار می‌دهد که باعث می‌شود همیشه به‌نوعی استرس را تجربه کنیم.

از موثرترین راهکارهای افزایش هوش هیجانی، این است که با پیش آمدن این‌گونه شرایط،احساسات خود را مدیریت کرده و از انفجار احساسی اجتناب کنیم.

راه‌حل این موضوع نفس کشیدن است. در صورت مواجه با اتفاقات غیر‌منتظره آرامش خود را حفظ کنید، یک لیوان آب بنوشید، بیرون بروید و هوای تازه استشمام کنید.

خلاصه هر کاری که باعث حفظ آرامش شما می‌شود و در کنترل وضعیت موجود به شما کمک می‌کند انجام دهید تا پاسخی برای رهایی از این شرایط پیدا کنید. 

 

 

اینجا بخوانید:

آسیب هایی که مهربانی زیاد به انسان وارد می کند 

 

 

10.نوشتن خاطرات روزانه 

تقویت-هوش-هیجانی

یکی از روش‌های عالی برای شناخت خود و افزایش هوش هیجانی، این است که خاطرات روزانه‌ خود را بنویسید و نگه‌دارید. ابتدا با نوشتن اتفاقاتی که در طول روز برای شما رخ‌داده، احساسی که نسبت به آن‌ها داشتید و این‌که چگونه با آن‌ها کنار آمده‌اید، شروع کنید.

جمع‌آوری این نوشته‌ها باعث می‌شود نسبت به کارهایی که انجام می‌دهید آگاهی بیش‌تری پیدا کنید و دلیل اصلی مشکلات خود را بیابید. به‌صورت مرتب نوشته‌های خود را بررسی کنید و نکات مهم آن را مشخص کنید. 

 

11.آسان بگیرید 

تقویت-هوش-هیجانی

گاهی‌اوقات به خاطر این‌که برای مدتی طولانی به خود استراحت نمی‌دهیم و احساسات خود را بررسی نمی‌کنیم، دچار انفجار احساسی می‌شویم. به خود استراحت بدهید، مدیتیشن یا یوگا کار کنید یا حتی به مطالعه بپردازید.

فاصله گرفتن از دشواری‌ها معجزه می‌کند. بنابراین دفعه بعد که واکنش احساسی نسبت به چیزی دارید، سعی کنید قبل از اقدام کردن کمی توقف و فکر کنید. 

 

12.تغییر رویه 

تقویت-هوش-هیجانی

یکی از روش‌های کنترل احساسات، تغییر ورودی‌های حسی است؛ برای مثال جسم خود را از روتین همیشگی خارجی کنید و به کلاس‌های ورزشی بروید یا سعی کنید با حل کردن پازل یا خواندن کتاب ذهن خود را درگیر کنید. 

 

اینجا بخوانید:

چگونه یک انسان خلاق باشیم؟

 

 

 
13.اهداف شخصی 

 

اهداف شخصی می‌توانند جهت‌دهی طولانی‌مدت و انگیزه‌ کوتاه‌ مدت را فراهم کنند؛ بنابراین یک قلم و کاغذ بردارید و به این فکر کنید که می‌خواهید کجا باشید و برای خود چند هدف تعیین کنید. اهداف خود را بر اساس قدرت آن‌ها تنظیم کنید تا با مرور آن‌ها، انگیزه زیادی به‌دست آورید و در‌نهایت هوش هیجانی خود را افزایش دهید. 

تقویت-هوش-هیجانی

14.از دیگران انتظار نداشته باشید که به شما اعتماد کنند 

 

ایجاد اعتماد بین دو نفر کار دشواری است و زمانی که این اعتماد از دست برود، بازگرداندن آن دشوارتر است؛ اما به این نکته توجه کنید که دیگران انسان هستند و دچار اشتباه می‌شوند. اگر به دیگران اعتماد کنید، آن‌ها هم به شما اعتماد خواهند کرد. 

 

 

اینجا بخوانید:

عوامل استرس زا در خانه

 

 

15.احساسات خود را پیش‌بینی کنید 

تقویت-هوش-هیجانی

به وضعیتی که قرار است در آن قرار بگیرید فکر کنید و احساسات خود را پیش‌بینی کنید. نام‌گذاری و قبول احساسات را تمرین کنید. نام‌گذاری احساسات باعث می‌شود که در موضع قدرت و کنترل قرار بگیرید. سعی کنید واکنش مناسبی به احساسات خود نشان دهید. 

 

16: به بینش خود اعتماد کنید 

تقویت-هوش-هیجانی

اگر هنوز مطمئن نیستید که باید کدام مسیر را انتخاب کنید، به بینش خود اعتماد کنید. ناخودآگاه شما همواره در حال یادگیری این موضوع است که باید در طول زندگی کدام مسیر را انتخاب کند. 

 

17.یک جدول برنامه‌ریزی ایجاد کنید و به آن پایبند باشید 

تقویت-هوش-هیجانی

اگر می‌خواهید وظایف خود را به‌صورت موثر و کامل انجام دهید و به تقویت هوش هیجانی خود کمک کنید، یک جدول برنامه‌ریزی ایجاد کنید و به آن پایبند باشید.

پاول ماینرز می‌گوید: «زمانی که شما موعدهای کاری خود را در تقویم مشخص می‌کنید با خود می‌گویید که کار الف، ب و ج را تا تاریخ فلان در عرض چند ساعت انجام می‌دهم. زمانی که چنین قولی بدهید، به تعویق انداختن آن دشوارتر می‌شود.» 

 

 

اینجا بخوانید:

عوامل  راه های کاهش استرس 

 

 

 ۱۸: خوب غذا بخورید 

تقویت-هوش-هیجانی

خوراک مناسب و رژیم غذایی سالم، در ظاهر یکی از ساده‌ترین روش‌های افزایش هوش هیجانی است؛ اما تنظیم این‌که چه چیزی بخورید و بنوشید، روی وضعیت احساسی شما تاثیر زیادی دارد. بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا رژیم متعادلی داشته باشید. 

 

19.احساسات شدید خود را بروز ندهید 

تقویت-هوش-هیجانی

اگر زمان مناسبی برای بروز احساسات شدید خود ندارید، بهتر است آن‌ها را در وجود خود نگه‌دارید. با این کار، احساسات شما به هدر نمی‌رود و تبدیل به انگیزه می‌شود. بهتر است انرژی احساسی خود را به چیز سازنده‌ای منتقل کنید. 

 

20.مثبت‌ اندیش باشید 

تقویت-هوش-هیجانی

برای تقویت هوش هیجانی باید انگیزه داشته باشید و برای حفظ انگیزه باید ذهنیتی مثبت داشته باشید و خوش‌بین باشید. به‌عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری، به مشکلات نگاه کنید و سعی کنید از افراد منفی‌گرا دوری کنید و خود را با افراد مثبت‌ اندیش و با‌ انگیزه احاطه کنید؛ زیرا آدم‌های اطراف شما، تاثیر زیادی روی شما خواهند داشت. 

استفاده از کلمات و جملات مثبت نیز تاثیر زیادی بر تقویت هوش هیجانی دارد. زمانی که هنگام ارتباط با دیگران از جملات مثبت استفاده می‌کنید، بر آن‌ها نیز تاثیر مثبتی می‌گذارید و بهتر می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار