|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۱۰
طرز تهیه شیک های خوشمزه به روش کافی شاپ ها با ساده ترین وسایل در دسترس را به شما یاد خواهیم داد تا در این روز های گرم تابستان درست کرده و از خوردن آن لذت ببرید. از محبوب‌ترین انواع میلک‌شِیک‌ها می‌توان به میلک‌شِیک شکلاتی، میلک‌شِیک نسکافه، میلک‌شِیک قهوه، میلک‌شِیک کارامل، میلک‌شِیک نوتلا، میلک‌شِیک موز و ... اشاره نمود. 

 

شیک چیست؟

شیرآمیز یا شیر بستنی یا میلک‌شِیک یا شِیک، به انگلیسی: Milkshake ،به معنی شیرِ زده‌شده، یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار و جذاب آمریکایی است که بیشتر در تابستان از آن استفاده می‌کنند، وقتی برای اولین بار در امریکا تهیه شد، مردم استقبال بی‌نظیری از آن کردند حتی یک روز را هم به نام شیک گذاشتند، روز ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) و قضیه آن قدر جدی شد که عاشقان این نوشیدنی کل ماه سپتامبر را به نام میلک‌شیک می‌شناسند. احتمالا به خاطر این کشف خود کلی هم پایکوبی کردند!
 
رستوران‌ها و بارها معمولاً میلک‌شیک را «دست‌ساز» و با چند اسکوپ بستنی و شیر، در مخلوط‌کن درست می‌کنند اما بسیاری از رستوران‌های فست‌فود، میلک‌شیک را در دستگاه میلک‌شیک‌ساز درست می‌کنند.

 

تاریخچه تولید و گسترش  شیک

م شیک یکی از محبوب ترین ها و در عین حال دلچسپ ترین نوشیدنی هایی است که امروزه نام آن را در منو کافی شاپ ها به فراوانی می توانیم ببینیم. برای خیلی از افراد میلک شیک پایه ثابت سفارشات آن هاست. در سال 1885 در یکی از فروشگاه های بریتانیا برای جلب مشتری تصمیم به تهیه یک نوشیدنی ویژه از ترکیب بستنی، شکر و شیر گرفته شد که با استقبال گسترده ای همراه شد و این فروشگاه به سرعت رشد و گسترش پیدا کرد.
 

علت نامگذاری شیک

در حدود سال 1900 و با گسترش این نوشیدنی، عرضه کنندگان آن تصمیم جالبی گرفت. ایشان از مشتریانی که این نوشیدنی را میل می کردند درخواست کرد، در صورت رضایت از این نوشیدنی دست خود را به نشانه رضایت بالا برده و تکان دهند. همانطور که از اسم این نوشیدنی مشخص است که کلمه شیک در زبان انگلیس به معنی تکان دادن می باشد، دلیل نامگذاری این محصول به میلک شیک می باشد.
 

ترکیبات اصلی شیک

میلک شیک از سه عضو اصلی شیر، بستنی و انواع میوه تهیه می‌شود. در کنار این سه مواد، ترکیبات دیگری هم به آن اضافه می‌شود که این نوشیدنی را متفاوت‌تر می‌کند. اگر شما نسبت به بعضی از میوه‌ها و ترکیباتی خاص حساسیت دارید، جای نگرانی وجود ندارد. هنگام تهیه میلک‌ شیک دست شما باز است که دقیقا چه ترکیباتی را اضافه و چه ترکیباتی را کم کنید. معمولاً برای رقیق کردن میلک‌شِیک از شیر و برای غلیظ کردن آنها از عسل استفاده می‌شود.

 

ظروف مخصوص سرو میلک شیک

ظروف مخصوص سرو میلک‌شِیک لیوان‌های بلند هستند و معمولاً روی میلک‌شِیک را با خامه، سس شکلات، اسمارتیز،مارشمالو و ... تزئین می‌کنند.

 

طرز تهیه انواع شیک

  • شیک موز
مواد لازم برای ۲ نفر
بستنی وانیلی ۲ لیوان
شیر تازه ۲ لیوان
موز ۲ عدد
وانیل ⅓ قاشق چایخوری سرخالی
یخ ۱۰ قطعه کوچک
برای تهیه میلک شیک موز خوشمزه در ابتدای کار پوست موز را جدا کرده و به صورت درشت خرد می کنیم. در ادامه موز را به همراه شیر درون غذاساز می ریزیم، سپس چند پالس می زنیم تا مواد ترکیب شوند.
پس از میکس شدن موز با شیر، بستنی وانیلی را به همراه تکه های یخ و وانیل برای شفاف شدن میلک شیک به غذاساز اضافه کرده، سپس خوب میکس می کنیم تا یخ به طور کامل خرد شده و از نی رد شود.
برای اینکه از یخ کمتری در میلک شیک استفاده کنیم، موز را به ۳ قسمت تقسیم می کنیم، سپس درون یک ظرف مناسب می گذاریم. در ادامه موز را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فریزر قرار می دهیم تا کمی منجمد شود.
در ادامه میلک شیک را درون دو لیوان مناسب می ریزیم، سپس با خامه فرم گرفته شده، اسلایس های موز و ترافل های رنگی تزیین می کنیم. در پایان این نوشدنی خوشمزه و مقوی را سرو می کنیم.  
شیک موز_طزز تهیه شیک های کافی شاپی برای روزهای گرم تابستان

  • میلک شیک شکلاتی​ با بستنی
مواد لازم :
شیر خنک ۱ لیوان
پودر کاکائو ۱ قاشق چایخوری
بستنی وانیلی ۲ اسکوپ
بستنی شکلاتی ۳ اسکوپ
شکلات تخته ای ۱ قاشق غذاخوری
شکلات چیپسی و مغز گردو برای تزیین
 
برای تهیه میلک شیک شکلاتی خوشمزه در ابتدای کار از ۳۰ دقیقه قبل شیر را درون فریزر قرار می دهیم تا حالت یخی پیدا کند. در ادامه شیر را به همراه پودر کاکائو، بستنی وانیلی و شکلات تخته ای درون غذاساز می ریزیم.
حالا مواد درون غذاساز را به خوبی میکس می کنیم تا یکدست شوند. در ادامه لیوان سرومان را انتخاب می کنیم و دیواره های آنرا با سس شکلات تزیین کرده و به مدت ۱۰ دقیقه درون یخچال قرار می دهیم تا سس شکلات سفت شود.
پس از گذشت این زمان لیوان را از یخچال خارج کرده، سپس اسکوپ های بستنی شکلاتی را درون لیوان می ریزیم و مایه میلک شیک را به لیوان اضافه می کنیم. حالا مقداری شکلات چیپسی روی شیک می ریزیم.
در ادامه بنا به سلقیه مقداری مغز گردو روی شیک ریخته و سرو می کنیم. در صورت تمایل می توانید بجای پودر کاکائو از پودر نسکافه و همچنین از اسلایس های موز یخ زده و انواع آجیل ها در رسپی استفاده کنید. نوش جان.

  • میلک شیک شکلات بدون بستنی
اگر در خانه بستنی ندارید یا به هر دلیل دیگری مایل هستید که میلک شیک شکلات را بدون بستنی درست کنید، خوشبختانه این کار امکان‌پذیر است. درست کردن میلک شیک شکلات بدون بستنی امکان‌پذیر است و طعم بسیار خوبی دارد.
دستور تهیه میلک شیک شکلات بدون بستنی، تفاوت زیادی با دستور تهیه‌ای که بالاتر گفته شد ندارد. برای درست‌کردن این شیک باید به‌جای استفاده از بستنی، مقداری شکر و پودر وانیل بریزید و بقیه مراحل را عینا تکرار کنید. البته در این صورت باید حدودا برابر با حجم بستنی حذف‌شده، شیر جایگزین کنید.
یکی از جذابیت‌های این میلک شیک مثل بقیه شیک‌ها، به غلظت آن است. اگر از شیر پرچرب استفاده کنید، میلک شیک غلیظ‌تری خواهید داشت؛ البته باز هم نمی‌تواند جای غلظت بستنی را بگیرد. اگر دوست ندارید به‌خاطر حذف بستنی این ویژگی را از دست دهید و نوشیدنی رقیقی داشته باشید، می‌توانید از خامه استفاده کنید. می‌توانید حجم شیر را نصف کنید و به‌جای آن خامه سنگین و غلیظ بریزید. با این کار، میلک شیک غلیظ و بسیار خوشمزه‌ای خواهید داشت.
شیک شکلات_طزز تهیه شیک های کافی شاپی برای روزهای گرم تابستان

  • شیک قهوه
مواد لازم برای ۱ نفر:
اسپرسو یا قهوه ترک ۱ شات
بستنی وانیلی ۴ اسکوپ
سس شکلات ۱ قاشق غذاخوری
شیر سرد ⅓ فنجان
خامه صبحانه به مقدار کافی
 
برای تهیه میلک شیک قهوه خوشمزه ابتدای کار اسپرسو یا قهوه ترک را به همراه بستنی وانیلی، سس شکلات و شیر سرد درون بلندر یا غذاساز می ریزیم، سپس خوب مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود.
حالا یک لیوان سرو انتخاب می کنیم، سپس دیواره های لیوان را برای جلوه زیبا تر مقداری از سس شکلات می ریزیم و میلک شیک قهوه را درون لیوان اضافه می کنیم. در ادامه خامه صبحانه را با چنگال هم می زنیم. در این مرحله زمانی که بافت خامه صبحانه از هم باز شد مقداری از آن را به آرامی روی میلک شیک قهوه قرار می دهیم. در ادامه مقداری سس شکلات و پودر قهوه به عنوان تزئین روی خامه صبحانه می ریزیم. در نهایت بسته به نوع سلیقه می توانید غلظت میلک شیک را با مقدار شیر تغییر دهید، در صورتی که مقدار شیر را کاهش دهید میلک شیک غلیظ تر و با قوام می شود و با افزایش مقدار شیر میلک شیک شل تر می شود. 

  • شیک طالبی
مواد لازم:
میوه خرد شده طالبی
۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم بستنی وانیلی یا طالبی
شیر به مقدار کم
در صورت تمایل کمی شکر
 
ابتدا نیمی از طالبی را خرد کرده، سپس به تکه‌های متوسط تقسیم کنید. ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم بستنی وانیلی یا طالبی را به آن اضافه کنید.
 شیر به مقدار لازم در آن بریزید، در صورت تمایل کمی شکر اضافه کنید و خوب میکس کنید. 
نوش جان

  • شیک آلبالو

مواد لازم:

میوه هسته‌گیری شده آلبالو به مقدار دلخواه

۱۵۰ الی ۲۰۰ گرم بستنی وانیلی

شیر به مقدار کم

شکر در صورت تمایل

 

ابتدا آلبالوها را به مقدار دلخواه هسته‌گیری ‌کنید. برای مدتی در فریزر بگذارید تاکمی یخ بزند. ۱۵۰ الی ۲۰۰ گرم بستنی وانیلی آماده کنید. شیر به مقدار را لازم به آن اضافه کنید. اگر دوست دارید شیرین‌تر شود می‌توانید کمی شکر به ترکیب اضافه کرده سپس آن‌ها را در مخلوط‌کن خوب میکس کنید.

  • میلک شیک آناناس
مواد لازم:
_ کمپوت آناناس ٢ فنجان خرد شده
– موز ١ عدد
– شیر ١.٥ لیوان
– بستنی وانیلی ٤ اسکوپ
– شکر به میزان دلخواه
 
پوست موز را کنده و آن را برش بزنید. تکه های کمپوت آناناس و تکه های موز را به همراه شیر و شکر داخل بلندر ریخته و مخلوط کنید. آنقدر مخلوط کنید تا تکه های میوه در ترکیب کاملا از بین بروند.سپس بستنی را اضافه کرده و بلندر را روی سرعت زیاد قرار دهید تا بستنی نرم شود.در آخر مخلوط را در لیوان بلندی ریخته و سرو کنید.
شیک آناناس_طزز تهیه شیک های کافی شاپی برای روزهای گرم تابستان

  • میلک شیک بلوبری
مواد لازم :
– بلوبری یک فنجان
– بستنی وانیلی 1 پیمانه
– شیر کم‌چرب یا شیر سوی به مقدار کمی
 
یک میلک شیک خوشمزه و عالی برای روزهای گرم تابستان میلک شیک بلوبری است. میوه بلوبری دارای مزه ترش و شیرین است و این باعث می‌شود تا میلک شیک بیش‌ازاندازه شیرین نشود. میلک شیک بلوبری برای کسانی که طعم‌های ترش دوست دارند مناسب است. برای تهیه این میلک شیک خوشمزه ابتدا باید یک فنجان بلوبری را در فریزر قرار دهیم تا یخ بزند. سپس یک پیمانه بستنی وانیلی به همراه کمی شیر کم‌چرب یا شیر سویا و همچنین بلوبری های یخ‌زده را درون دستگاه میلک شیک ساز ریخته و منتظر می‌مانیم تا میلک شیک حاضر شود. در نظر داشته باشید که بهتر است از شیر کم‌چرب استفاده شود تا میلک شیک به‌صورت لخته درنیاید. همچنین برای اینکه میلک شیک حالت خود را از دست ندهد و به‌اصطلاح بریده نشود باید پس از آماده شدن، سریعاً سرو شود.
 

  • میلک شیک گردو
مواد لازم :
– خرما بدون هسته 6 عدد
– شیر نصف لیوان
– دارچین به مقدار لازم
– بستنی وانیلی 300 گرم
 
 میلک شیک خرما به‌سرعت حاضر می‌شود و شاید زمان آماده‌سازی آن کمتر از 10 دقیقه باشد. برای تهیه آن باید 6 عدد خرمای بدون هسته را با نصف لیوان شیر و کمی دارچین در مخلوط‌کن بریزید، سپس300 گرم بستنی وانیلی را به آن اضافه کنید و به مدت 2 دقیقه این مواد را خوب مخلوط‌کنید. میلک شیک خرمای شما به همین راحتی حاضر شده است. در نظر داشته باشید که بهترین بستنی برای تهیه انواع میلک شیک، بستنی وانیلی است زیرا طعم بستنی وانیلی بر طعم‌های میوه یا مواد دیگر در شیک غالب نیست. اما اگر می‌خواهید شیک چند طعمه داشته باشید می‌توانید به‌جای بستنی وانیلی از بستنی‌های طعم دار استفاده کنید.

  • میلک شیک پینات چیز

    مواد لازم :
    – کره بادام زمینی 1 قاشق
    – پنیر خامه ای کوچک 1 عدد
    – بستنی وانیلی 300 گرم​
میلک شیک پینات چیز، شیکی است که در آن به‌جای شیر از پنیر خامه‌ای استفاده می‌شود، البته در برخی از دستورات تهیه میلک شیک پینات چیز ، به استفاده از میزان کمی شیر اشاره شده است. برای تهیه این شیک ابتدا یک قاشق کره بادام‌زمینی و یک عدد پنیر خامه‌ای کوچک را در مخلوط‌کن ریخته و خوب مخلوط‌کنید، سپس 300 گرم بستنی وانیلی را به آن اضافه کرده و به مدت یک دقیقه هم بزنید. برای تزیین می‌توانید از کمی کره بادام‌زمینی و خامه استفاده کنید. این شیک ممکن است ازنظر اکثریت طعم جالبی نداشته باشد اما برخی از افراد از طعم آن لذت می‌برند. در شیک های ترکیبی باید به این نکته توجه داشت که ایجاد یک طعم جدید به خلاقیت و ذائقه آن فرد بستگی دارد و نمی‌توان آن را به‌طور صد در صد رد کرد یا قبول داشت.
 

 


  • میلک شیک هندوانه
مواد لازم :
– هندوانه یخ زده 150 گرم
– شیر نصف فنجان
– بستنی وانیلی 200 گرم
یکی از میوه‌های پرطرفدار در فصل تابستان هندوانه است که اغلب افراد همیشه آن را در یخچال خانه دارند تا به‌محض رسیدن به خانه از این میوه میل کنند. اما می‌توان باکمی تغییر یک نوشیدنی عالی از این میوه خوشمزه تهیه کرد. برای تهیه میلک شیک هندوانه نیاز به هندوانه، بستنی، شیر و شکر دارید. البته استفاده از شکر در این میلک شیک به‌صورت دلخواه بوده و جزء مواد اصلی آن نیست. حدود 150 گرم هندوانه یخ‌زده را با نصف فنجان شیر و 200 گرم بستنی وانیلی در درون مخلوط‌کن بریزید و به مدت 1 الی 2 دقیقه این مواد را مخلوط‌کنید تا کاملاً یکدست شود. توجه داشته باشید که نباید این مواد را بیش‌ازاندازه هم بزنید زیرا در این صورت بافت میلک شیک از بین می‌رود. میلک شیک هندوانه از پرطرفدارترین شیک‌ها در فصل تابستان است.

شیک هندوانه_طزز تهیه شیک های کافی شاپی برای روزهای گرم تابستان


  • میلک‌ شیک کاپوچینو
مواد لازم
شکلات: 50 گرم
پودر کاپوچینو: یک بسته
شیر: یک چهارم لیوان
بستنی (کاکائویی): یک لیوان
شکلات (رنده شده برای تزئین): مقداری
 
قبل از هر کاری شکلات را ذوب کنید و بگذارید قدری خنک شود. شیر را داخل بلندر ریخته و شکلات مذاب و سپس یک یا دو قاشق غذاخوری (که البته بنا بر ذائقه‌ی خودتان می‌توانید مقدار آن را کم یا زیاد کنید) پودر کاپوچینو را به آن اضافه می‌کنیم. حالا دستگاه را روشن می‌کنیم تا همه با هم مخلوط شوند. بستنی را از فریزر خارج کنید و اجازه دهید. کمی نرم شود. حال بستنی کاکائویی را هم داخل مخلوط کن بریزید و دستگاه را چند ثانیه‌ای روشن کنید تا مواد کاملاً با هم ترکیب شوند. میلک‌شِیک شما آماده است. شما می‌توانید شیرینی میلک‌شِیک را با بالا بردن درصد شکلات تنظیم کنید؛ به این ترتیب که بنا به دلخواه‌تان از شکلات خیلی خیلی تلخ یا با تلخی کم‌تر استفاده کنید. از آنجایی که این نوشیدنی طعم بسیار قوی‌ای دارد، بهتر است درون لیوان‌های خیلی کوچک و فانتزی سرو شود. روی میلک‌شِیک را می‌توانید با مقداری شکلات رنده کرده تزئین نموده و آن را سرو کنید.
  • میلک شیک نوتلا
یخ ۱ پیمانه
بستنی وانیلی ۵۰۰ گرم
شیر ۲/۳ پیمانه
نوتلا ۲ ق غذا خوری
خامه قنادی و نوتلا برای تزئین به مقدار لازم
 
داخل پارچ مخلوط کن ابتدا یخ سپس بستنی وانیلی را به همراه شیر و نوتلا بریزید و پارچه مخلوط کن را روی دستگاه سوار کنید و دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید تمام مواد باهم مخلوط شوند تا میلک شیک یکدستی بدست بیاد. داخل لیوان ها مقداری نوتلا به صورت مارپیچ ریخته و از مواد میکس شده داخل لیوان ها بریزید و روی آن را با خامه قنادی که از قبل فرم دادید یا اسپری خامه شکل بزنید و به دلخواه تزئین کنید و حنک نوش جان کنید.
شیک نوتلا_طزز تهیه شیک های کافی شاپی برای روزهای گرم تابستان

  • شیک نوستالژی یا بیسکوییت مادر ​با موز
میلک شیک بیسکویت مادر، به خاطر طعم نوستالژیک بیسکویت مادر برای ما ایرانی‌ها و بافت ترد آن، از شیک‌های محبوب به حساب می‌آید که می‌توانید آن را به راحتی در خانه به عنوان دسر یا یک نوشیدنی مورد علاقه کودکان تهیه کنید.
از بیسکویت مادر در طعم‌های مختلف ساده، بیسکویت شیر عسلی، بیسکویت مادر کاکائویی، بیسکویت مادر با طعم نارگیل و … می‌توانید در طرز تهیه میلک شیک بیسکویت مادر استفاده کنید.
 
بیسکویت مادر: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی (خرد شده)
 موز: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی (خرد شده)
شیر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
بستنی: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
گردو: ۳ عدد
 
 بستنی و شیر را در میکسر بریزید و آن را روشن کنید تا با هم ترکیب و یکدست شوند. موز را پوست بگیرید و به قطعات کوچک‌تر خرد کنید. تکه‌های موز و گردو را به دستگاه، اضافه و دوباره دستگاه را برای چند ثانیه روشن کنید تا موزها نرم شوند. بیسکویت مادر را با دست یا با گوشت‌کوب بکوبید و به مواد داخل مخلوط کن اضافه کنید و دوباره دستگاه را به مدت چند ثانیه روشن کنید. می‌توانید فقط با لیسک بیسکویت‌های خرد شده با مواد مخلوط کنید. 

در آخرین مرحله از طرز تهیه میلک شیک بیسکویت مادر با موز، در جداره داخلی لیوان شکلات مایع بریزید. میلک شیک را در لیوان بریزید و روی آن را با خامه، میوه‌های دلخواه و پودر نارگیل، تزیین و آن را سرو کنید.


  • شیک نوستالژی  شکلاتی
بیسکویت مادر: ۱ بسته
شکلات تخته‌ای: ۵۰ گرم
خامه: ۱۰۰ گرم
شیر کم چرب: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
شکر: ۱ قاشق غذاخوری (در صورت تمایل)
میوه‌های دلخواه: به میزان لازم
عسل: به میزان دلخواه برای تزیین
دراژه‌های رنگی برای تزیین: به میزان دلخواه
 
برای درست کردن میلک شیک شکلاتی با بیسکویت مادر، ابتدا بیسکویت‌ها را کاملا خرد و له کنید. شیر و شکر و بیسکویت را در مخلوط کن بریزید. اگر می‌خواهید از برش‌های میوه‌های مختلف در میلک شیک بیسکویت استفاده کنید، در همین مرحله آن‌ها را به مواد داخل مخلوط کن، اضافه و آن را روشن کنید. شکلات تخته‌ای را در یک ظرف بریزید و به روش بن‌ماری و با حرارت غیر مستقیم ذوب کنید تا نرم شود. سپس خامه را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست و مخلوط شوند. قبل از اینکه شکلات دوباره ببندد، لیوان‌هایی را که می‌خواهید میلک شیک را در آن سرو کنید، آماده کنید. در این مرحله از طرز تهیه شیک بیسکویت مادر شکلاتی، روی لبه لیوان را به عسل آغشته کنید. دراژه‌های رنگی را در یک کاسه یا بشقاب بریزید و لبه لیوان را در دراژه‌ها بغلتانید. می‌توانید روی لبه لیوان را کمی شکر هم بپاشید. بستنی‌ را می‌توانید از نوع بستنی وانیلی یا شکلاتی انتخاب کنید. بستنی را به صورت اسکوپ در لیوان بیندازید. روی بستنی را شکلات و خامه بریزید. روی این لایه هم میلک شیک را که در مرحله اول آماده کرده بودید، بریزید. همه مواد را با هم ترکیب و میلک شیک را سرو کنید.
 
 
 

خواص شکلات

در این بخش از برده شدن نام شکلات استفاده کرده و به همین بهانه به بیان برخی خواص شکلات می‌پردازیم. شکلات ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. نتیجه پژوهشی که در یکی از مجلات پزشکی بریتانیا منتشر شده، نشان داده است که مصرف شکلات می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را به یک سوم کاهش دهد.
همچنین شکلات از پوکی استخوان پیشگیری کرده و سرعت پیشرفت آن را کاهش می‌دهد. شکلات به سالم نگه داشتن قلب و کاهش کلسترول بد کمک کرده و خاصیت کاهش فشار خون و تسهیل گردش خون را نیز دارد. مصرف کاکائو می‌تواند به افزایش و تسهیل گردش خون در مغز و دیگر اندام‌ها کمک کند. یکی از اثرات ثابت شده‌ی دیگر شکلات، احساس نشاط و رفع خستگی است. هم ترکیب دیگری است که به مقدار جزیی در شکلات موجود است و ترکیب این دو ماده شیمیایی (و احتمالا دیگر مواد موجود در شکلات) به ایجاد احساس نشاط در مصرف کنندگان شکلات منجر می‌شود.
 
 
 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار