|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۱۵

روابط زناشویی از مهم ترین مواردی است که قطعا تفاوت های مزاج میان زن و مرد تاثیر مستقیم روی کیفیت آن خواهد گذاشت.

برخلاف تصورات بسیاری از افراد، مزاج زن و مرد در قسمت های مختلف رابطه تاثیر خواهد داشت. روابط زناشویی از مهم ترین مواردی است که قطعا تفاوت های مزاج میان زن و مرد تاثیر مستقیم روی کیفیت آن خواهد گذاشت. بسیاری از افراد با توجه به اهمیت این مسئله پیش از ازدواج به خوبی نسبت به شناخت مزاج یکدیگر می پردازند و برخی دیگر توجهی به این مسئله ندارند و در آینده با مشکلات متفاوت روبرو می شوند. در این مطلب به صورت کلی به بررسی مبحث تاثیر مزاج در ازدواج خواهیم پرداخت.

 

مزاج چیست؟

کلمه مزاج برای همه ایرانیان نام کاملا آشنایی است. افرادی را که زود عصبانی می شوند آتشین مزاج می خوانند، افراد دیر جوش و کم حرف و غیر فعال را سرد مزاج می نامند.
هرگاه اجزای یک ارکان با دیگری در آمیزد به نوعی که اثر کند یکی در دیگری به قوت های خود که ضد هم اند و هر یکی تیزی دیگری را بشکند، همانندی فعل و انفعال در اجزا آن مرکب به حدی برسد که در همه اجزا کیفیتی یکسان پیدا گردد.
این کیفیت مرکب را مزاج گویند.
مزاج همان طبع است و آنرا نباید با خلط یا رکن اشتباه کنید، مزاج جسم نیست. بلکه گرمی، سردی، خشکی، و تری را مزاج گویند.
 

علم مزاج شناسی چیست؟

مزاج‌ شناسی، علم گسترده‌ای است که کاربردهای جالبی برای تشخیص مشخصات فیزیکی و روحی هر فرد دارد و در تشخیص انواع بیماری‌ها و درمان آن‌ها بسیار کارآمد است. هر غذایی که می‌خوریم، تأثیرات مهمی بر تمامی اعضای بدن ما می‌گذارد. با شناسایی مزاج خود می‌توانیم از خوردن غذاهایی که برای ما مشکل‌ساز می‌شوند، پرهیز کنیم و بالعکس، غذاهایی که برای ما مفید هستند و به ذخیره‌سازی بیشتر انرژی کمک می‌کنند را بشناسیم. بین تمامی فاکتورهای سبک زندگی، رژیم غذایی به مراتب مؤثرترین و ساده‌ترین عاملی است که می‌تواند به طور کامل تحت کنترل شما باشد.
 

تاریخچه مزاج شناسی

نظریه مزاج در تئوری باستانی طب خلط ریشه دارد. اگرچه اعتقاد بر این است که این نظریه از بین‌النهرین سرچشمه گرفته، اما پزشک یونانی بقراط (و بعدها جالینوس) بود که این مفهوم را به یک نظریه پزشکی تبدیل کرد. وی بر این عقیده بود که برخی ویژگی‌ها، عواطف و رفتارهای خاص در انسان ناشی از کمبود یا زیاد بودن مایعی در بدن (به نام خلط) هستند. او مفهوم اخلاط چهارگانه را به وجود آورد که شامل این موارد بودند:
  1. خون یا دم
  2. زرد آب یا صفرا
  3. سودا یا زرد آب سوخته (صفرای سیاه)
  4. بلغم

هرکدام از این اخلاط در شکل‌گیری الگوهای مختلف شخصیتی و همچنین میزان مستعد بودن فرد برای ابتلا به بیماری دخیل بودند.

 

انواع مزاج

مزاج‌های اصلی عبارتند از:
  • مزاج گرم و خشک (صفراوی) - عنصر غالب: آتش
  • مزاج گرم و تر (دموی) - عنصر غالب: باد
  • مزاج سرد و خشک (سوداوی) - عنصر غالب: خاک
  • مزاج سرد و تر (بلغمی) - عنصر غالب: آب

در افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند عنصر حاکم بر بدنشان آتش است. افراد با مزاج گرم و تر باید بدانند که باد عنصری است که در بدن آن‌ها نقش غالب را ایفا می‌کند.

در مزاج‌های سرد و تر و سرد و خشک نیز به ترتیب آب و خاک بر بدن حکم‌فرما هستند.
در صورتی که یکی از این مزاج‌ها بر بدن شما غلبه کند مزاج نامعتدل خواهید داشت. برخی از افراد نیز دارای مزاجی متعادل هستند.
در بدن آن‌ها عناصر چهارگانه بدون این که نقش حکم‌فرمایی داشته باشند حضور دارند. افرادی با این مزاج‌ها در سه دسته زیر قرار می‌گیرند:
  • مزاج معتدل گرم و تر
  • مزاج معتدل سرد و تر
  • مزاج معتدل گرم و سرد

در ادامه ویژگی‌های افرادی با مزاج‌های اصلی یا چهارگانه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع مزاج ها_تاثیر مزاج در ازدواج +تفاوت مزاج در میل جنسی زوج و تأثیر آن در روابط زناشویی

مزاج دموی: مزاج گرم وتر

در مزاج شناسی اسم مزاج دموی را زیاد می‌شنویم. افرادی که مزاج دموی (مزاج دموی به انگلیسی: Sanguine) دارند، اجتماعی هستند و خصوصیات شخصیتی همچون خوش‌برخورد و برون‌گرا بودن را از خود نشان می‌دهند. این افراد سعی می‌کنند که هرآنچه در توان دارند را برای دیگران انجام دهند و به‌طورکلی برای کمک کردن همیشه آماده‌اند. مزاج دموی رایج‌ترین نوع مزاج است.
برخی از افراد مزاج “فوق دموی” دارند زیرا خیلی پرحرف و فعال هستند، به‌نحوی‌که گاهی بودن در کنار آنها ممکن است طاقت‌فرسا باشد.
این افراد دارای طیف وسیعی از احساسات و رفتار هستند و از موقعیت‌هایی که می‌توانند در آنها با محیط خود تعامل داشته باشند یا محیط اطراف خود را تغییر دهند، لذت می‌برند.
افرادی با مزاج دموی، بازیگوش، سرزنده و خوش‌بین هستند و معمولا عجولانه و بدون فکر عمل می‌کنند. این افراد حس شوخ‌طبعی خوبی دارند، می‌توانند دیگران را به‌خوبی سرگرم کنند و خودشان هم به‌راحتی سرگرم می‌شوند. به‌علاوه مهربان و رک هستند، به‌راحتی ارتباط دوستانه برقرار می‌کنند و به دیگران اعتماد می‌کنند.
وقتی برای اولین‌بار فردی با مزاج دموی را می‌بینید، احساس می‌کنید خیلی وقت است که او را می‌شناسید.
بیش‌فعالی این افراد اغلب منجر به فراموش‌کاری و بی‌نظمی می‌شود. افراد دارای این نوع مزاج روحیه رقابتی دارند. آنها بر دنیای ورزش، سیاست و تجارت تسلط دارند. به‌علاوه از این که تصویر بدی در ذهن دیگران ایجاد کنند می‌ترسند و بیشتر از هر چیزی می‌خواهند که پذیرفته شوند و بهترین باشند.
افراد با مزاج دموی اجتماعی، خوش‌برخورد و برون‌گرا هستند. این افراد سرزنده و خوش‌بین هستند اما می‌توانند عجول و بدون فکر هم باشند. این مزاج رایج‌ترین نوع مزاج است.
 

مزاج بلغمی: مزاج سرد وتر

مزاج بلغمی (مزاج بلغمی به انگلیسی: Phlegmatic) نیز رایج است، اما تقریبا برعکس مزاج دموی است. افرادی با این نوع مزاج درون‌گرا هستند، اما برای رسیدن به یک هدف مشترک با دیگران همکاری می‌کنند. این افراد اغلب سلطه‌پذیر (منفعل) به نظر می‌رسند و برای رسیدن به یک هدف خاص، جاه‌طلبی و انگیزه کافی را ندارند.
افراد دارای مزاج بلغمی بی‌خیال، خونسرد و آرام هستند و احساساتی نیستند. آنها بلاتکلیف و نامصمم هستند و خوشحال می‌شوند که دیگران به‌جای آنها تصمیم بگیرند.
افراد دارای مزاج بلغمی دیر با دیگران صمیمی می‌شوند اما خیلی راحت دوست پیدا می‌کنند. به‌راحتی می‌توان با این افراد کنار آمد، زیرا خیلی توافق پذیر و صبور هستند. این افراد در برابر تغییرات مقاومت می‌کنند.
افرادی با مزاج بلغمی ترجیح می‌دهند زندگی آرامی را با محوریت خانه و خانواده داشته باشند. آنها درگیر دنیای اطراف خود نمی‌شوند. این افراد خیلی وفادارند و رفتار طرف مقابل را تحمل می‌کنند اما زمانی که رابطه‌شان را با کسی قطع می‌کنند، هیچ‌وقت به آن رابطه بر نمی‌گردند.

انواع مزاج ها_تاثیر مزاج در ازدواج +تفاوت مزاج در میل جنسی زوج و تأثیر آن در روابط زناشویی مزاج مالیخولیایی یا سوداوی: مزاج سرد و خشک

بیشتر افراد وقتی کلمه سوداوی (مزاج سوداوی به انگلیسی: Melancholic) را می‌شنوند به افسردگی فکر می‌کنند. بااین‌حال، افراد دارای این نوع مزاج لزوما افسرده نیستند، بلکه بیشتر محتاط‌اند. این افراد به جزئیات و کیفیت اهمیت زیادی می‌دهند، به همین خاطر است که اغلب کمال‌گرا هستند. همچنین در فهمیدن این که چه چیزی درست است وسواس زیادی به خرج می‌دهند.
مزاج سوداوی پیرو قانون است. آنها در محیط‌های ناآشنا محتاط‌اند، اما هنگام مواجهه با موقعیت‌های نامطلوب می‌توانند پرخاشگر شوند. این افراد تودار، درون‌گرا و منطقی هستند.
برای عملکرد بدون اضطراب، این افراد نیاز دارند که یک نقشه کامل داشته باشند و آن را موبه‌مو دنبال کنند.
این افراد علائمی از مضطرب بودن را نشان می‌دهند و نگران آینده و نظر دیگران نسبت به خود هستند. به‌علاوه گاهی به طور افراطی به این فکر می‌کنند که اگر به گذشته بر می‌گشتند چه چیزهایی را تغییر می‌دادند. به همین خاطر به نظر می‌رسد که این افراد در برابر زندگی در زمان حال مقاومت می‌کنند و بیشتر درگیر گذشته و آینده هستند.
این افراد خیلی منظم و وقت شناسند و از دیگران نیز همین انتظار را دارند. آنها قبل از تصمیم‌گیری، تا جای ممکن اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند و سوالات خاصی می‌پرسند تا مطمئن شوند که تصمیم درستی می‌گیرند. به‌علاوه اغلب شکاکند و تا زمانی که از هدف کسی مطمئن نشده‌اند با او صمیمی نمی‌شوند.
افراد داری مزاج سوداوی محتاط و کمال‌گرا هستند، این افراد درون‌گرا و منطقی‌ و پیرو قانونند. افراد دارای مزاج صفراوی که نادرترین مزاج است، افرادی پایبند به هدف هستند، انسان‌هایی بااراده و مستقل که از ریسک کردن لذت می‌برند.
 

مزاج صفراوی: مزاج گرم و خشک

مزاج صفراوی (مزاج صفراوی به انگلیسی: Choleric) نادرترین مزاج است. این افراد به اهدافشان پایبندند و علی‌رغم مخالفت دیگران تا زمانی که به آنها نرسند دست بر نمی‌دارند، بنابراین دائما در حال حرکت به جلو هستند.
این افراد، برون‌گرا، با اعتمادبه‌نفس، مستقل، بااراده و فعال هستند. به‌علاوه از ریسک‌کردن لذت می‌برند. آنها می‌توانند سلطه‌گر و خودرأی باشند و می‌توانند نه‌تنها برای خود بلکه برای دیگران نیز تصمیم بگیرند. این افراد نسبت به افرادی با سایر انواع مزاج، به خواب کمتری نیاز دارند. افراد دارای مزاج صفراوی خلاق هستند و هیچ‌وقت از ایده‌پردازی خسته نمی‌شوند. به‌علاوه از این که با افراد جدید معاشرت کنند واهمه‌ای ندارند اما اغلب فقط چند دوست صمیمی و قابل‌اعتماد دارند. 
افرادی که میل کمی به خوابیدن دارند، این افراد بسیار سرمایی هستند و در فصل زمستان و روزهای سرد سال به راحتی نمی‌توانند خودشان را بپوشانند، در دسته بندی مزاج سرد و خشک قرار می‌گیرند.
این افراد که رنگ پوستشان در بیشتر مواقع تیره است. موهای سطح بدن و سر این افراد تیره و پرپشت است، به نظم و دوراندیشی و خونسردی شناخته می‌شوند. افراد سوداوی مزاج اغلب درونگرا هستند و میل زیادی به مصرف غذاهای شیرین و گرم نشان می‌دهند.
 
 

دستورات غذایی برای هر مزاجی چیست؟

اگر مزاج غالب فرد سبب بروز مشکلاتی برای او شود، می‌توان از طریق رژیم غذایی و ورزش آن را کنترل کرد. هر فردی بسته به مزاجی که دارد باید برخی مواد غذایی را بیشتر مصرف کند و از مصرف برخی دیگر بپرهیزد. علاوه بر این هر ورزشی برای یک نوع مزاج مناسب‌تر است.
  • رژیم غذایی مزاج دموی
افراد دارای مزاج دموی باید مواد غذایی با مزاج سرد و خشک مصرف کنند، همچون کلم، گل‌کلم، گوجه، سیب‌زمینی، لوبیا، تمام میوه‌های ترش، سیب، نارگیل، بادام‌زمینی، ذرت، نخود، سفیده تخم‌مرغ، ماست، چای، قهوه، تمر هندی و سرکه.
این افراد باید از مصرف مواد غذایی پرچرب و پرکالری بپرهیزند. به‌علاوه باید به طور روزانه سبزیجاتی نظیر چغندر سوئیسی، جعفری، نعناع، ​​گشنیز، پیازچه، شابانک، سبزیجات تیره و کاهو مصرف کنند.
  • رژیم غذایی مزاج بلغمی
مصرف مواد غذایی با مزاج سرد و تر، خصوصا در فصول و آب‌وهوای سرد، به افراد دارای مزاج بلغمی توصیه نمی‌شود. برای درمان مزاج بلغمی، این افراد باید بیشتر میوه‌های گرم مزاج و غذاهای گرم مزاج مصرف کنند.
به‌طورکلی بهتر است این افراد غذاهای آبکی مانند سوپ یا آش رشته و خورش مصرف نکنند. همچنین بهتر است از مصرف بیش از حد ماکارونی، سیب‌زمینی و برنج بپرهیزند زیرا ممکن است سبب افزایش وزن آنها شوند.
مصرف محصولات لبنی (پنیر، ماست، یا دوغ)، سس، سس مایونز و مواد غذایی ترش نیز توصیه نمی‌شود.
مصرف سبزیجات یا میوه‌هایی با مزاج سرد (همچون هندوانه، خیار، هلو، آلو، کاهو و اسفناج) برای این افراد مفید نیست، اما مصرف میوه‌هایی نظیر موز، به و سیب برای آنها بسیار مفید است.
به افرادی با مزاج بلغمی توصیه می‌شود که خوراکی‌هایی نظیر بادام‌ شور یا بوداده، پسته، کشمش و انجیر مصرف کنند. مصرف مواد غذایی نظیر تخم خربزه، تربچه و آویشن که سبب اسهال یا ادرار می‌شوند و می‌توانند رطوبت بدن را کاهش دهند و احساس سبکی و شادی را ایجاد کنند، به این افراد توصیه می‌شود.
  • رژیم غذایی مزاج سوداوی
افراد دارای مزاج سوداوی باید در خصوص مواد غذایی که مصرف می‌کنند خیلی محتاطانه عمل کنند. برخی از مواد غذایی به حفظ تعادل سوداوی در این افراد کمک می‌کنند. این در حالی است که برخی دیگر سرعت متابولیسم آنها را افزایش می‌دهند و سایر مواد غذایی سرعت متابولیسم آنها را کاهش می‌دهند. افراد دارای مزاج سوداوی به غذاهای تند و شیرینی‌ها خیلی حساس‌اند. این غذاها ممکن است باعث شوند عملکرد بدن آنها کاهش پیدا کند و باعث افزایش وزن آنها شوند. ازآنجایی‌که این افراد مزاج خشکی دارند، باید مایعات زیاد مصرف کنند. خشک بودن مزاج باعث می‌شود این افراد اغلب با یبوست یا کند بودن هضم دست‌وپنجه نرم کنند.
عامل مهم دیگری که باید به‌خاطر بسپارید این است که این مزاج بیش از هر مزاج دیگری به فیبر نیاز دارد. این افراد باید رژیم غذایی را انتخاب کنند که شامل بلغور جو دوسر، برنج قهوه‌ای، سبزیجات و سایر غذاهای حاوی فیبر است. این یکی دیگر از دلایلی است که مواد غذایی از قبل آماده شده، انتخاب خوبی برای این افراد نیستند. اکثر مواد غذایی از قبل آماده شده حاوی مقادیر کم تا متوسط ​​فیبر هستند.
این افراد باید سبزیجات پخته مصرف کنند زیرا سبزیجات خام برای آنها خیلی سرد خواهند بود. این به این معناست که رژیم غذایی که شامل مقادیر بالای مواد غذایی و میوه‌های خام یا آبمیوه باشد برای این افراد مناسب نیست. برای کاهش وزن موثر، بهتر است این افراد روی مصرف شیر، پنیر، تخم‌مرغ، غذاهای دریایی، مرغ، گوشت، حبوبات، مغزیجات و دانه‌ها تمرکز کنند.
این افراد باید مواد غذایی با مزاج گرم و مرطوب همچون جگر، زنجبیل، بادام، پسته، گندم، عسل، شکر و نمک مصرف کنند.
  • رژیم غذایی مزاج صفراوی
ازآنجایی‌که مزاج صفراوی گرم و خشک است، این افراد باید از مصرف محرک‌های غذایی همچون کافئین یا گیاهان محرک/ گرم مزاج بپرهیزند. بهتر است بخش عمده‌ای از رژیم غذایی این افراد را غذاهایی با مزاج سرد و تر (همچون میوه‌ها و سبزیجات خام) تشکیل دهند.
بااین‌حال، ازآنجایی‌که این افراد خیلی عجول‌اند ممکن است در انتخاب مواد غذایی اشتباه کنند. آنها خیلی به چیزی که می‌خورند فکر نمی‌کنند؛ بنابراین اولین قدم اساسی برای این افراد این است که رژیم غذایی‌شان را تغییر دهند و بیشتر غذاهای سالم بخورند و به میزان کمتری غذاهای ناسالم یا هله‌هوله مصرف کنند.
این افراد به‌سرعت غذا را هضم می‌کنند، بنابراین باید رژیمی را دنبال کنند که شامل تعداد زیادی وعده‌های غذایی کوچک در طول روز باشد و سرشار از پروتئین باشد.
مواد غذایی مفید برای مزاج صفراوی عبارت‌اند از:
میوه‌ها
سبزیجات آبدار
سوپ‌های گرم
مایعات کافی
سبزیجات ریشه‌ای
سبزیجات دریایی
حبوبات
پروتئین ماهی.
این افراد باید به‌ندرت بستنی، ادویه‌های تند، ماست و نوشیدنی‌های یخی مصرف کنند. بزرگسالان دارای این مزاج نباید در مصرف کاری، شکر، کافئین، چای، چیلی و نمک زیاده‌روی کنند (کودکان نیز باید از مصرف نوشابه، چای یا غذاهای شیرین بپرهیزند).
 

مزاج افراد چطور  روابط زناشویی و جنسی تاثیر می گذارد؟

ویژگی های افراد با توجه به روحیات و مزاجی که دارند ممکن است کاملا متفاوت باشد. قطعا شناخت این تفاوت ها و احترام به آن ها، تفاهم را ایجاد می کند و از به وجود آمدن مشکلات مختلف جلوگیری خواهد شد. اما مسئله ای که در بحث مزاج انسان ها بسیار مهم است، تاثیر مزاج بر رابطه جنسی زوجین است. در ابتدا زوجین شاید متوجه تفاوت نظرات و سلیقه ها در سکس نباشند اما بعد از مدتی این مسائل به شکل های مختلف خود را نشان خواهد داد.
به طور مثال ممکن است یک فرد با مزاج خاص، کاملا آرام و منطقی باشد و علاقه وی تنها به برقراری رفتار جنسی ایمن باشد. این فرد با ویژگی های اخلاقی خاص خود تعریف متفاوتی از دیگر افراد نسبت به رابطه ایده آل دارد. حال در صورتی که شریک جنسی این فرد، سلیقه متفاوتی داشته باشد، ممکن است رابطه جنسی این زوجین بعد از مدتی رنگ ببازد. نداشتن تفاهم در سلیقه جنسی، می تواند روابط زناشویی را به سمت سردی بکشاند. به صورت کلی نمی توان نسبت به تاثیر مزاج در رابطه جنسی بی تفاوت بود. بسیاری از افراد با کسب آگاهی بیشتر درباره انواع مزاج ها، شناخت مزاج و خصوصیات خود و همچنین متعادل کردن شرایط و مزاج خود، سعی می کنند تا کیفیت روابط زناشویی را به حالت اول برگردانند. بسیاری از افراد دیگر تا مدت ها درگیر پیدا کردن دلیل سرد شدن روابط زناشویی خود هستند و ممکن است تا مدت ها نتوانند ریشه این مسئله را پیدا کنند.
زندگی زناشویی_تاثیر مزاج در ازدواج +تفاوت مزاج در میل جنسی زوج و تأثیر آن در روابط زناشویی

تفاهم در ازدواج بر اساس مزاج

به طور کلی در ازدواج هرچه مزاج زن و شوهر به هم نزدیک باشد مطلوب‌تر است و تفاهم بیشتری باهم خواهند داشت.
البته این نکته را باید در نظر گرفت که اگر سردی یا گرمی مزاج یکی از طرفین بیش از اندازه باشد این موضوع صادق نیست! برای کسانی که مزاج خیلی سرد! یا خیلی گرم! دارند بهتر است طرف مقابل مزاج مخالفی داشته باشد یا بهترین حالت این است که مزاج متعادل داشته باشد.
 

تمایلات و توان جنسی

بهتر است افرادی که تمایلات جنسی بالا دارند، با افراد گرم مزاج ازدواج نمایند! زیرا اگر زن بیش از اندازه سرد و مرد بیش از اندازه گرم باشد تمایلات متفاوتی در این زمینه خواهند داشت.
بحث توان جنسی رابطه مستقیمی با گرمی و رطوبت مزاج دارد:
  1. گرم و تر مزاج‌ها توان و تمایل بالا و گرم و خشک مزاج‌ها تمایل بالا و توان کمتر دارند.
  2. سرد و خشک مزاج ها تمایل بالا و توان کم و سرد و تر مزاج‌ها توان و تمایل اندکی برای شروع رابطه دارند.

مشکلات جنسی دو فرد با مزاج های مختلف را چطور باید حل کرد؟

معمولا افرادی که دارای مشکلات مختلف به دلیل تفاوت مزاج هستند، با مراجعه به مشاور سعی می کنند تا حد امکان این مسئله را رفع کنند. با استفاده از داروهای متفاوت و تغییر رژیم غذایی هر فرد می توان تا حدودی مسئله مزاج ها را حل کرد. اما به صورت کلی نمی توان تغییرات آشکاری ایجاد کرد. اما مراجعه به مشاور زناشویی قطعا می تواند راهی مناسب برای حل چنین مسائلی باشد.
 
 

گفت و گو دکتر حسین مرادی دهنوی رئیس دانشکده طب سنتی قم درباره تأثیر مزاج بر زندگی زناشویی، مشکلات عدم شناخت مزاج و هم چنین موروثی بودن یا نبودن آن:

 

دکتر حسین مرادی دهنوی رئیس دانشکده طب سنتی قم، در این خصوص عنوان کرد: همانطور که پیش از این ذکر شد، مزاج بر بسیاری از جنبه‌های زندگی افراد، ازجمله، تحصیلات، انتخاب شغل و.. تأثیرگذار است، بنابراین موضوع "ازدواج" نیز از این قاعده مستثنی نیست.
 
قبل از ازدواج نوع مزاج خود و همسر آینده تان را بشناسید
وی افزود: فردی که مزاج سرد دارد، معمولاً روحیه آرام داشته و در مواجه با مشکلات و مسائل مختلف در زندگی، عجولانه برخورد نمی‌کند، بنابراین در صورتی که چنین فردی، با کسی ازدواج کند که طبع گرم داشته و در مواجه با مشکلات، به یکباره عصبی شده و به اصطلاح "از کوره در می‌رود" طبیعتاً این زوج در زندگی با مشکلاتی رو برو می‌شوند، بنابراین موکدا توصیه می‌شود که قبل از ازدواج نوع مزاج زن و مرد بررسی شود تا فرد نسبت به واکنش و رفتار طرف مقابل در جنبه‌های مختلف زندگی آشنایی پیدا کرده و در واقع در زندگی آینده او را درک کند.
مرادی خاطرنشان کرد: برخی افراد تفاوت مزاجی بسیاری دارند و در واقع دو سوی یک تیغ قرار می‌گیرند، چنین اشخاصی در صورتی که بخواهند با یکدیگر ازدواج کنند، قطعاً باید قبل از ازدواج در این رابطه از متخصص، مشورت بگیرند تا از راهکارهایی که می‌توان به کمک آن به تعادل مزاج رسید، آشنا شوند.
 
شاید دلیل خشم زود هنگام همسرتان، نوع مزاج او باشد
این استاد دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: در صورتی که زوجین نسبت به مزاج طرف مقابل، و به تبع آن با روحیات و خلق و خوی او، آگاه باشند، در برخی از جنبه‌های زندگی، عکس العمل بهتری نسبت به رفتار طرف مقابل نشان می‌دهند، به طور مثال شخصی که می‌داند همسر او به دلیل مزاج گرمی که دارد نسبت به یک مسئله، به سرعت عصبی شده و پس از مدت کوتاهی خشم او فروکش می‌کند، قطعاً درک رفتار همسرش برای او آسان‌تر می‌شود.
این متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه نوع مزاج بر میزان تمایلات جنسی نیز تأثیر چشمگیری دارد، گفت: معمولاً افرادی که مزاج گرمی دارند، تمایلات جنسی بیشتری نیز دارند؛ البته میزان اعتماد به نفس، اضطراب و استرس محیطی و… در شدت و ضعف مزاج تأثیرگذار است.
مرادی در رابطه با موروثی بودن نوع مزاج تصریح کرد: مزاج یک انسان از زمان شکل گیری نطفه، ایجاد می‌شود؛ به همین دلیل، دین مبین اسلام شرایط و آداب خاصی را برای بچه دار شدن یک زوج در نظر گرفته و نسبت به رعایت این آداب تاکید کرده است.
 
رعایت برخی شرایط قبل از اقدام به بچه دار شدن، بر نوع مزاج فرزند تأثیرگذار است
وی ادامه داد: در اسلام سفارش شده است، هنگامی که یک زوج نسبت به بچه دار شدن اقدام می‌کنند، شرایط خاصی را باید رعایت کنند، چراکه رعایت این آداب در روحیات فرزند آنان بسیار تأثیر دارد؛ برای مثال گفته شده است در این زمان خاص، زوجین باید در شرایط روحی کاملاً آرام و به دور از خشم و اضطراب باشند، در سفر یا شرایط خستگی یا مریضی نباشند و هم چنین نسبت به تغذیه خود قبل از اقدام به بچه دار شدن دقت کنند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: رعایت شرایط مذکور و دیگر آدابی که در این رابطه ذکر شده است، درصد زیادی در شکل گیری خلق و خو و طبع فرزند تأثیر دارد؛ البته در دوران بارداری، نوزادی و کودکی نیز، شرایط عاطفی، نوع تغذیه و… در نوع مزاج، طبع و روحیات فرزند مؤثر خواهد بود.
 
به تعداد انسان‌ها، طبع‌های مختلف وجود دارد
مرادی با اشاره به اینکه به تعداد انسان‌ها، مزاج‌های مختلف وجود دارد، گفت: گاهی دو شخص متفاوت یک طبع مشابه، مثلاً صفراوی (گرم و خشک) دارند اما یکی از این دو، در مقایسه با دیگری میزان گرم و خشک بودن طبع او بسیار بیشتر است که معمولاً چنین اختلافی به سبب تفاوت در شرایط خانوادگی، نوع تغذیه، شرایط روحی و… است.
این متخصص طب سنتی خاطر نشان کرد: در صورتی که افراد مزاج خود را بشناسند، می‌توانند از بسیاری از مسائل و مشکلات در زندگی، پیشگیری کنند، این مسئله تا جایی اهمیت دارد که گاهی انتخاب رنگ لباس، رنگ آمیزی محیطی که فرد در آن قرار گرفته (محیط کار یا منزل) نیز در نوع واکنش او مؤثر است.
وی در پایان افزود: برای مثال افرادی که طبع بسیار گرمی دارند، باید از قرار گرفتن در معرض بوی تند عطر، رنگ‌های گرم مثل قرمز، زرد و … خودداری کنند، چراکه ممکن است تحت تأثیر چنین رنگ‌هایی، به سرعت عصبانی شوند، در مقابل افرادی که مزاج سرد دارند بهتر است از رنگ‌های ملایم یا سرد، غذاهای سرد و… که متناسب با مزاج آنها نیست، دوری کنند.
از آنچه که ذکر شد، مشخص می‌شود که تأثیر به سزای این مسئله در جنبه‌های گوناگون زندگی اشخاص، نشان دهنده اهمیت نوع مزاج انسان است؛ بنابراین بهتر است که افراد با توجه به شاخص‌هایی که جهت تشخیص نوع مزاج در گزارش قبل بیان شد و یا مراجعه به پزشک متخصص، نسبت به نوع مزاج خود آگاهی پیدا کنند تا علاوه بر رفع بسیاری از مشکلاتی که به این مسئله مرتبط است، از بسیاری از مسائل گوناگون در آینده نیز پیشگیری کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار