|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۶۵
گاهی حواس پرتی و یا مشغله زیاد سبب می شود که غذای ما بیش از حد روی حرارت مانده و آب آن تبخیر شود و ته بگیرد. زمان سوختن غذا خانم ها خونسردی خود را از دست می دهند و برخی مواقع اشتباهاتی را انجام می دهند که غذا طعم و بوی سوختگی بیشتری می گیرد. گرفتن بوی سوختگی از غذاها یکی از ترفندهایی است که بسیاری از بانوان علاقه مند که در زمان تهیه غذای مجالس و مهمانی به یادگیری آن هستند تا بتوانند در صورت سوختگی جزئی بوی بد غذای خود را از بین ببرند. برای گرفتن بوی سوختگی از غذاها ترفندها و راهکارهای مختلفی وجود دارد که شما می توانید متناسب با شرایط خود از هر یک از این روش ها استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند شوید.

 

از بین بردن طعم سوختگی غذا

معمولا انواع سوپ، سس و غذاهای مایع فقط در ته ظرف می‌سوزند، زیرا در این قسمت حرارت بیشتری وجود دارد. ولی اگر گوشت یا سبزیجات را سرخ یا کباب کرده‌اید، قسمت روی آن می‌سوزد.
اگر در فرایند پخت متوجه شدید که سوپ، سس یا تکه‌ای گوشت را سوزانده‌اید، فوری پخت غذا را متوقف و از روش‌های زیر استفاده کنید.
عذای سوخته_چگونه بوی سوختگی غذا را از بین ببریم ؟  | بهترین روش برای از  بین بردن بوی سوختگی غذاها
  • انتقال غذا به ظرف جدید
یکی از مشکلات اصلی غذای سوخته ظرف غذای سوخته است، زیرا ظرف بوی سوختگی را حفظ می‌کند و به طعم و بوی نامطبوع سوختگی می‌افزاید. بنابراین باید غذا را از ظرف سوخته خارج کنید و به ظرفی تمیز انتقال دهید. در زمان انتقال غذا هرگز ته ظرف را نتراشید، چون با این کار طعم سوختگی پخش می‌شود و بقیه غذا را نیز خراب می‌کنید. غذا را از بالای ظرف بردارید و به‌دقت به ظرف جدید منتقل کنید. سپس ظرف سوخته را با ترفندهای مناسب بشویید.
  • جداکردن قسمت‌های سوخته
اگر غذایتان جامد است، می‌توانید از این روش استفاده کنید. با چاقوی تیز و انبر بخش‌های سوخته را جدا کنید. اگر غذا باز هم باید حرارت ببیند تا رنگ و بافتش تغییر کند، دوباره آن را داخل فر یا قابلمه قرار دهید. فقط این بار حواستان باشد به‌موقع شعله زیر غذا را خاموش یا آن را از فر خارج کنید که دوباره نسوزد.
  • استفاده از سیب‌زمینی
اگر سیب‌زمینی جزو مواد اولیه غذایتان نیست، استفاده از آن روشی عالی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا است، زیرا سیب‌زمینی طعم و بوی سوختگی را جذب می‌کند.
یک سیب‌زمینی خام را پوست بکنید و آن را داخل غذا بگذارید. ۴۵ دقیقه غذا را روی شعله کم بگذارید تا سیب‌زمینی طعم سوختگی را به خود بگیرد. از سیب‌زمینی فقط برای جذب طعم و بوی سوختگی استفاده می‌کنید و پس از پایان کار آن را دور بیندازید.
همچنین می‌توانید پس از انتقال بخش سالم غذا به ظرف جدید، سیب‌زمینی خامی را به آن اضافه کنید. غذا را حدود ۱۵ دقیقه کنار بگذارید و سپس سیب‌زمینی را بردارید.
  • استفاده از مواد غذایی برای از بین بردن طعم سوختگی غذا
طعم و بوی سوختگی از سایر بوها و طعم‌های غذا قوی‌تر است، اما می‌توانید با مواد غذایی دیگر این طعم و بو را بپوشانید.
البته استفاده از این روش به غذایی که پخته‌اید بستگی دارد و آزمون‌وخطا نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. خیلی‌ها عقیده دارند در این شرایط سرکه گزینه بسیار خوبی است، بعضی نیز از آبِ سیب استفاده می‌کنند. از ادویه‌های سنتی نیز می‌توان استفاده کرد، ولی باید توجه داشته باشید که افزودن فلفل‌قرمز یا سرکه به بعضی از غذاها عملی نیست، بنابراین برای هر غذا باید از مواد متفاوتی استفاده کنید.
در کل باید مزه‌ها را در غذا متعادل کنید. سایر موادی که می‌توانند به از بین بردن طعم سوختگی غذا کمک کنند عبارت‌اند از:
  1. آب‌لیمو؛
  2. گوجه‌فرنگی؛
  3. پیاز؛
  4. شکر.
البته نباید در افزودن این مواد زیاده‌روی کنید. شاید لازم باشد که برای بهبود مزه نهایی غذا نوعی چربی به غذایتان اضافه کنید، مانند مخلوط شیر و خامه یا خامه نارگیل.
 

گرفتن بوی سوختگی خورشت ها

  1. روش اول
    روش اول برای گرفتن بوی سوختگی از غذاهای خورشتی این است که سعی کنید ظرف خورشت خود را بعد از ته گرفتن و سوختن عوض کنید. یکی از اشتباهات رایجی که اکثر افراد در زمان ته گرفتن خورشت آن را انجام می دهند این است که سعی می کنند با هم زدن خورشت بوی آن را پخش کنند. این کار کاملا اشتباه است چرا که باعث می شود تا بوی سوختگی در تمام خورشت شما پخش شده و در نتیجه بوی بسیار بدی را در غذاهای شما ایجاد می کند.
    در عوض سعی کنید به محض ته گرفتن بخش های روی خورشت خود را خارج کرده و در یک ظرف دیگر ریخته و مجددا اجازه دهید تا بپزد. یکی دیگر از راهکارهایی که می توانید برای رفع بوی سوختگی در خورشت ها استفاده کنید این است که مقداری پیاز داخل خورشت خود بریزید. قرار دادن پیاز کامل داخل خورشت می تواند این بوی بد را از بین ببرد. بعد از چند دقیقه جوشیدن خورشت می توانید پیاز را خارج کرده و خورشت خود را سرو کنید.
    عذای سوخته_چگونه بوی سوختگی غذا را از بین ببریم ؟  | بهترین روش برای از  بین بردن بوی سوختگی غذاها
  2. روش دوم
    یکی دیگر از بهترین روش گرفتن بوی سوختگی از غذاهای خورشتی، اضافه کردن آب و نمک به غذا است. با اضافه کردن کمی آب و نمک می توانید تا حدود زیادی بوی بد سوختگی را در خورشت خود از بین ببرید و آن را سرو کنید. البته باید دقت داشته باشید که اضافه کردن روغن نیز می تواند یکی دیگر از راهکارهای مفیدی باشد که در این شرایط می توانید مورد استفاده قرار دهید و بوی سوختگی خورشت خود را از بین ببرید.
    از دیگر راهکارهای مفیدی که برای رفع بوی سوختگی خورشت وجود دارد و می توانید از آن اضافه کنید این است که مقدار کمی شکر به خورشت خود اضافه کنید. نیازی نیست شکر زیادی را به خورشت اضافه کنید چرا که باعث شیرین شدن آن می شود. با اضافه کردن مقدار بسیار کمی شکر به خورشت می توان به سادگی بوی سوختگی آن را برطرف کرد.
     

از بین بردن بوی سوختگی برنج و ماکارونی

  • استفاده از نان
استفاده از نان یک روش رایج، پربازده و راحت برای از بین بردن بوی سوختگی برنج و ماکارونی است که طی آزمون ها خطاهای بسیاری ثابت شده است؛ کافی است تنها سطح برنج در حال پخت خود را با یک تکه نان بپوشانید و اجازه دهید تا زمان سرو برنج، نان روی برنج باقی بماند، سپس مشاهده خواهید کرد که بوی سوختگی به خوبی جذب نان شده است.
  • استفاده از پیاز
از روش‌های مطمئن و رفع بوی سوختگی برنج استفاده کردن از پیاز است. استفاده از پیاز یکی از موثرترین روش‌ها در این زمینه است. در این روش با توجه به حجم برنجی که دارید یک پیاز با سایز مناسب انتخاب کنید و پس از پوست کندن آن را به چند حلقه درشت برش بزنید. برش‌های پیاز را در لابه‌لای برنج مخفی کنید و اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند تا بوی سوختگی برنج جذب پیازها شود سپس پیازها را خارج کنید.
  • استفاده از قند
یکی دیگر از روش‌هایی که در رفع بوی سوختگی برنج و ماکارونی معمولا به کار برده می‌شود استفاده از قند است. در این روش چند حبه قند با توجه به مقدار برنج در لابه‌لای برنج قرار دهید و پس از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه حبه‌ها را از برنج خارج کنید و پس از آن شاهد رفع بوی سوختگی برنج خواهید بود.
  • استفاده از گلاب
همانطور که می‌دانید گلاب دارای عطر و راحیه قوی و بی‌نظیری است که معمولا در مقابل بسیاری از بوها غالب است. اگر برنج شما بوی سوخته گرفته است یک پارچه نخی را به گلاب آغشته کنید به طوری که حالت نم داشته باشد و آن را روی برنج بیندازید. رایحه قوی گلاب بوی سوختی را سرکوب و جذب می‌کند، حتی جهت اطمینان بیشتر می‌توانید چند قطره گلاب را مستقیما روی برنج بریزید.
اگر نگران طعم گلاب روی برنج هستید با استفاده از برنج زعفرانی در مرحله تزئین برنج و ترکیب عطر و طعم گلاب و زعفران یک طعم طبیعی و عالی به وجود می‌آید.
  • آبلیمو
آبلیمو نیز مانند گلاب دارای رایحه قوی و بوی غالب است که به خوبی می‌تواند بوی سوختگی برنج را جذب و رفع کند. در این روش یک تکه پنبه را به آبلیمو آغشته کنید و آن را در یک دستمال کاغذی ضخیم یا پارچه نازک بگذارید و روی برنج قرار دهید تا بوی آن را جذب کند.
دقت داشته باشید که آبلیمو نباید برنج را خیس کند پس در اندازه لازم استفاده کنید چراکه برنج با عطر آبلیمو مانند برنج با عطر گلاب طبیعی نخواهد بود.
عذای سوخته_چگونه بوی سوختگی غذا را از بین ببریم ؟  | بهترین روش برای از  بین بردن بوی سوختگی غذاها
  • عوض کردن قابلمه
ته‌دیگی که سوخته باشد هر لحظه بوی سوختگی بیشتری را به برنج و ماکارونی وارد می‌کند بنابراین در لحظه ای که احساس بوی سوختگی برنج کردید زیر قابلمه را خاموش و آن بخش از برنج را که سالم مانده به قابلمه دیگر منتقل کنید.
این کار است نه تنها از بو گرفتن بیشیتر برنج جلوگیری می کند بلکه تاثیر گذاری روش های گفته شده را بسیار بیشتر خواهد کرد.
  • استفاده از سبزیجات
همانطور که می‌دانید برخی از غذاها هم می‌توانند با برنج سفید و هم با پلو سبزیجات سرو شوند برای مثال ماهی و ماهیچه پلو هم در کنار برنج ساده و هم در کنار برنجی که سبزیجات داشته باشد می‌تواند سرو شود و این مسئله کاملا سلیقه‌ای است.
با توجه به این مطلب اگر غذای شما از این انواع است می‌توانید برنج را با سبزیجات معطر خشک شده یا تازه مانند شوید مخلوط کنید و بدون شک عطر و طعم شوید و یا سبزیجات قوی و تاثیرگذار است و بوی سوختگی را به حداقل می‌رساند.
  • روش‌های ترکیبی
اگر فکر می‌کنید که بوی سوختن برنج و ماکارونی شما زیاد است و به کار بردن یک روش در رفع بوی آن اثرگذار نیست می‌توانید از چند روش استفاده کنید.
معمولاً روش‌های گفته شده اثر سوئی بر بافت و عطر و طعم برنج و ماکارونی ندارند و قاعدتاً برنجی که بوی سوختگی گرفته باشد نمی‌تواند در وضعیت بدتری قرار بگیرد.
بنابراین به کار بردن دو تا سه روش از روش‌های فوق مشکلی را ایجاد نمی‌کند و تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت، برای مثال می‌توانید از روش نان، پیاز و حبه قند با هم برای رفع بیشتر بوی سوختگی برنج استفاده کنید.

 

برطرف کردن بوی سوختگی گوشت و مرف

گاهی امکان دارد خانم‌های خانه‌دار با گوشت سوخته روبرو شوند، باید گفت چنانچه موقع آشپزی گوشت غذا سوخت، ابتدا حوله تمیزی را در آب گرم خیس کنید و آب آن را بگیرید، آنگاه گوشت را در آن بپیچید و بگذارید مدت پنج دقیقه در آن وضعیت بماند. آنگاه پوسته سوخته‌شده را با چاقو بتراشید.
اگر گوشت کبابی کمی سوخته است، می‌توانید یک تکه نان سفید را داخل ظرف گوشت بگذارید. نان را مستقیم روی گوشت کبابی بگذارید و در ظرف را ببندید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. نان مزه و بوی سوختگی را به خود جذب می‌کند. همچنین می‌توانید یک قاشق‌ چای‌خوری کره بادام‌زمینی به مایع غذا اضافه کنید.
در صورت سوختن گوشت مرغ، می‌توانید یک قاشق‌ غذاخوری یا بیشتر دارچین به آب مرغ اضافه کنید. دارچین به خنثی‌کردن طعم سوختگی کمک می‌کند. سرکه نیز برای پوشاندن طعم سوختگی مفید است.
عذای سوخته_چگونه بوی سوختگی غذا را از بین ببریم ؟  | بهترین روش برای از  بین بردن بوی سوختگی غذاها

برطرف کردن بوی سوختگی شیر

چنانچه شیر بوی سوختگی گرفت و کف ظرف سیاه شد نخست ظرف شیر را درون کاسه‌ای از آب سرد بگذارید و سپس ۱/۸ قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید.

 

برطرف کردن بوی سوختگی سوپ

برای برطرف کردن بوی سوختگی انواع سوپ حتماً قابلمه آن را عوض کنید و یک عدد سیب‌زمینی برش‌خورده به آن اضافه کنید و با قدری آبلیمو آن را مزه‌دار کنید.

عذای سوخته_چگونه بوی سوختگی غذا را از بین ببریم ؟  | بهترین روش برای از  بین بردن بوی سوختگی غذاها

برطرف کردن بوی سوختگی مربا

چنانچه پس از تهیهٔ مربا متوجه طعم سوختگی در آن شدید،‌ مربا را دوباره روی حرارت بگذارید و با قدری وانیل و مقدار خیلی کم آبلیمو آن را مزه‌دار کنید. به هیچ عنوان به مربا آب اضافه نکنید چون سبب کپک زدن آن می‌شود.
 

برطرف کردن بوی سوختگی رب

چنانچه هنگام تهیهٔ رب زیر آن ته گرفت. بخش بالایی رب راجدا کنید و برای قسمت بالایی آن قدری از رب سالم و بدون بو با آن ترکیب کنید چنانچه بوی سوختگی رب برطرف شد این کار را ادامه دهید. ولی در صورت جواب ندادن این روش، حتماً قسمتی از رب را که بوی سوختگی گرفته است در ظرفی جداگانه نگهداری کنید و برای غذاهایی با مقدار زیاد، مقدار کمی از آن را استفاده کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار