|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۸۴

لایه برداری پوست به فرآیندی گفته می‌شود که در آن سلول‌های مرده از سطح پوست برداشته می‌شوند.

گاهی اوقات احساس می‌کنیم که پوست صورت شادابی و براق بودن همیشگی را ندارد و باید لایه مزاحم و زشتی را از روی پوست صورت برداریم. در لایه برداری صورت یا پیلینگ صورت که توسط اسکراب صورت، ماسک‌های لایه بردار یا روش‌های دیگر انجام می‌شود، سلول‌های مرده یا آلودگی‌ها از سطح پوست و درون منافذ پاک شده و پوستی سالم و تازه به شما هدیه داده می‌شود. آیا لایه برداری پوست خوب است؟ چگونه پوست صورت را لایه برداری کنیم؟ چگونه لایه بردار خانگی بسازیم؟ اگر دوست دارید همه چیز را در مورد لایه برداری پوست صورت بدانید، در این مطلب با ما همراه باشید. 
 

لایه برداری پوست چیست ؟

لایه برداری پوست به فرآیندی گفته می‌شود که در آن سلول‌های مرده از سطح پوست برداشته می‌شوند. به طور کلی این کار به صورت فیزیکی یا شیمیایی انجام می‌شود. در روش‌های فیزیکی خانگی (مثل اسکراب‌ها) یا کلینیکی (مثل میکرودرم ابریژن) با شیوه‌های خاصی سطح پوست را ماساژ می‌دهیم تا سلول‌های مرده به شکل سایشی از روی پوست کنده شوند. در روش شیمیایی، به کمک لایه بردارهای شیمیایی اتصال سلول‌های مرده به پوست را شل می‌کنیم تا از سطح پوست جدا شوند.
پوست ما به طور طبیعی هر ۳۰ روز یکبار سلول‌های مرده را از خود جدا می‌کند تا جا برای رشد و تقسیم سلول‌های جدید باز شود. گاهی سلول‌های مرده به طور کامل نمی‌ریزند. اگر سلول‌های مرده روی پوست جمع شوند، نتیجه‌اش خشکی، پوسته پوسته شدن و انسداد منافذ پوستی است. لایه برداری پوست به شما کمک می‌کند که این اتفاق‌ها نیفتد.
 

تاریخچه لایه برداری پوست

از زمانهای گذشته جلوگیری از روند پیر شدن پوست از طریق حفظ و نگهداری جوانی و سلامت پوست یکی از دغدغه های فکری بشر بوده است. چرا که پوست اولین جایی است که مورد قضاوت دیگران قرار می گیرد. سابقه استفاده از اسید های زیبایی و استفاده از شیر حمام (اسید لاکتیک) توسط کلئوپاترا و یا استفاده رومیان از وان شراب به اعصار گذشته باز می گردد.
استفاده از مواد سوزاننده در پاپیروس بدست آمده از ۳۵۰۰ سال پیش از مبداء تاریخ مصر نقل شده است. ولی نخستین اقدام عملی به دهه۱۸۷۰و زمان Unon باز می گردد که خمیری تهیه کرد که از آن به منظور پاکسازی پوست صورت چرب و خشک استفاده می شد. در اواخر دهه 30 در ایالات متحده «آنتوانت لاگاس» اقدام به پیلینگ صورت با فنل کرد. وی از روش پدرش که پزشکی فرانسوی بود برای بهبود اسکار های ناشی از جراحات جنگ پیروی می کرد.
 

خواص لایه برداری پوست صورت​

بسیاری از نواقص پوستی ناشی از آسیب خورشید، آکنه، پیری یا تولید سلول های مرده پوست باعث می شوند که پوست صورت، چروکیده، پر از لکه و زخم و همراه با منافذ مسدود شده باشد. لایه برداری شیمیایی به طور چشمگیری می تواند ظاهر پوست را بهبود بخشد. لایه برداری می تواند شادابی، لطافت و درخشش پوست را بیشتر کند. ضمن این که روند پیری را نیز به تاخیر خواهد انداخت.
لایه برداری از پوست به طور موثری باعث کاهش یا از بین رفتن بسیاری از نقایص پوستی از جمله موارد زیر می شود:
  • آکنه
  • جای آکنه
  • زبری و پوسته پوسته شدن پوست
  • خطوط ریز چین و چروک
  • لکه های خورشیدی
  • بروز رنگدانه های نامنظم
  • کک و مک
  • منافذ باز
  • لکه های تیره
در لایه برداری از یک ماده شیمیایی ایمن و غیر سمی روی پوست استفاده می شود. این ماده به آرامی پوست را تمیز می کند و سلول های مرده را از بین می برد. پس از لایه برداری متوجه خواهید شد که رشد سلول های جدید و تولید کلاژن به طور موثری پوست را جوان تر کرده است. مهمترین فواید لایه برداری پوست را می توان به شرح زیر بیان کرد:
  1. پوست به طرز قابل توجهی ظریف و زیبا خواهد شد.
  2. لایه برداری شیمیایی نشانه های آسیب های خورشیدی، زخم، رنگدانه، آکنه و منافذ باز شده پوست را کاهش می دهد.
  3. با برداشتن سلول های مرده و درمان آسیب دیدگی، بافت پوست را بهبود می بخشد.
  4. پوست روشن تر و واضح تر خواهد بود زیرا این ماده شیمیایی رشد سلول های سالم و تولید کلاژن را تحریک می کند.
  5. لایه برداری، لایه ای سطحی را برمی دارد تا بافت خشن و تغییر رنگ، اصلاح شود.
  6. طیف وسیعی از روش های لایه برداری برای درمان بیماری ها و انواع خاصی از پوست طراحی شده و وجود دارند.
  7. پیشگیری از آکنه: آکنه رایج‌ترین مشکل پوستی است که همواره در حال جنگیدن با آن هستیم! سبوم اضافی، ژنتیک، عدم تعادل هورمونی و باکتری‌های آکنه زا برخی از دلایلی هستند که منجر به بروز آکنه روی پوست می‌شوند. با این حال یک چیز قطعی است و آن اینکه از بین بردن و مقابله با آکنه آسان نیست. 

    لایه‌برداری و پاکسازی منافذ پوست نه تنها از جوش‌های سرسفید و سرسیاه بلکه از بروز آکنه نیز جلوگیری می‌کند. اگر پوست مستعد آکنه دارید بسیار مهم است که لایه برداری پوست را در روتین مراقبتی خود قرار دهید. می‌توانید هفته­ای یک تا دو بار از لایه‌بردار فیزیکی استفاده کنید. هرگز از لایه‌بردارهای فیزیکی روی التهاباتی که تازه هستند استفاده نکنید زیرا سبب تشدید التهاب، خشک شدن و تحریک بیشتر پوست می‌شود، همچنین روند بهبودی را به تأخیر می‌اندازد. به پوستتان گوش دهید اگر بعد از لایه‌برداری حساس و قرمز می‌شود دفعات لایه‌برداری را کاهش دهید.

  8. افزایش گردش خون: لایه‌برداری منظم پوست در طول سال مفید است به خصوص در زمستان. هوای سرد و گرمای اتاق می‌تواند پوستتان را خشک و کدر کند. لایه برداری پوست به تحریک جریان خون کمک کرده و پوستی زیبا و گلگون به شما هدیه می‌دهد. این تنها یک مزیت موقتی است! زیرا بهبود جریان خون به معنای بهبود تولید کلاژن در پوست است که جلوگیری از افتادگی و پیری پوست را به ما نوید می‌دهد. برای بهبود جریان خون و تخلیه لنفاوی و همینطور احیای پوستتان، لایه‌برداری کنید.

    لایه ‌برداری منظم به از بین رفتن انباشت سلول‌های مرده و قدیمی پوست و لکه‌های زبر کمک می‌کند و باعث افزایش بازسازی سلول‌های پوستی جدید می‌گردد. لایه‌ برداری پوست گردش سلولی را افزایش می‌دهد که نتیجه آن پوست با طراوت، سالم، نرم و درخشان خواهد بود.

 

عوارض لایه‌برداری پوست

پیلینگ یا لایه برداری پوست می‌تواند عوارض جانبی متفاوتی را در پی داشته باشد. از جمله عوارض لایه‌برداری پوست عبارت است از:
  • قرمزی: روند نرمال بهبودی حاصل از لایه‌برداری پوست عبارت است از بهبود قسمت‌های قرمز پوست بعد از لایه‌برداری. قرمزی پوست بعد از لایه‌برداری عمیق ممکن است تا چند ماه ادامه داشته باشد.
  • اسکار: به ندرت پیش می‌آید که لایه برداری پوست سبب ایجاد اسکار یا زخم شود (معمولا در بخش‌های پایینی صورت). آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای استروئیدی می‌تواند ظاهر این اسکارها را بهتر کند.
  • تغییر در رنگ پوست: لایه‌برداری پوست می‌تواند سبب شود پوست تحت درمان تیره‌تر از حد نرمال شود (هایپرپیگمنتاسیون) یا بالعکس ناحیه تحت درمان روشن‌تر از حد نرمال باشد (هایپوپیگمنتاسیون). هایپرپیگمنتاسیون بعد از لایه‌برداری سطحی شایع‌تر است در حالی که هایپوپیگمنتاسیون بعد از لایه‌برداری عمیق شایع‌تر می‌باشد. تغییر در رنگ پوست نیز در افرادی شایع است که پوست تیره‌تری دارند و می‌تواند دائمی باشد.
  • عفونت: پیلینگ پوست می‌تواند سبب فعالیت ویروس هرپس شود (ویروسی که سبب ایجاد تبخال یا زخم سرد می‌شود). به ندرت پیش می‌آید که لایه‌برداری شیمیایی پوست بتواند منجر به عفونت باکتریایی یا قارچی شود.

 

انواع لایه برداری پوست صورت

  • لایه برداری فیزیکی پوست
    در هرگونه محصول یا روشی که با اسکراب دستی یا مالش لایه برداری انجام شود، به آن لایه برداری فیزیکی می‌گویند. احتمالا شما از روش‌های لایه برداری فیزیکی بدون اطلاع استفاده کرده‌اید. استفاده از لیف یا سفیدآب در حمام یکی از همین روش‌ها محسوب می‌شود. بزرگترین مزیت این روش سهولت انجام آن است.
    البته دقت داشته باشید، که انجام نادرست لایه برداری فیزیکی باعث تحریک پوست می‌شود. روغن‌های مرطوب‌کننده یا سرم‌های پوستی می‌توانند به کاهش سوزش بعد از لایه برداری و تامین رطوبت پوست کمک کنند.
    انواع لایه بردار فیزیکی پوست عبارتند از:
    -اسکراب‌های پاک کننده
    -دستکش‌های لایه بردار
    -لیف
    -سنگ‌پا
    -غلتک‌های میکرونیدلینگ خانگی
     
  • لایه برداری شیمیایی پوست

    در این روش از مواد شیمیایی مختلف از جمله اسیدهیدروکسی، رتینول و آنزیم‌ها استفاده می‌شود. درست است، که لایه برداری فیزیکی به درخشندگی پوست کمک می‌کند، اما تاثیر آن به اندازه لایه بردار‌های شیمیایی نیست. در این روش نیز باید لایه برداری طبق اصول انجام شده تا باعث تحریک پوست نشود. اگر در مورد چگونگی استفاده مداوم از محصولات شیمیایی مطمئن نیستید، از راهنمایی متخصص پوست استفاده کنید. لایه بردارهای شیمیایی خود به ۳ دسته تقسیم می‌شوند.

    - آلفاهیدروکسی اسیدها (AHA)

    آلفاهیدروکسی اسیدها گروهی از اسیدهای محلول در آب هستند، که معمولا از میوه‌های شیرین گرفته می‌شوند. این نوع اسید در مواد زیر وجود دارد.

    اسید گلیکولیک که از نیشکر به دست می‌آید.

    اسید لاکتیک که در شیر یافت می‌شود.

    اسید سیتریک که در مرکبات وجود دارد.

    اسید تارتاریک موجود در انگور

    اسید مالیک موجود در سیب

    تمامی این اسیدها باعث لایه برداری شده و به ایجاد سلول‌های جدید و رنگدانه کمک می‌کنند. بسته به نوع آلفاهیدروکسی اسید می‌توان به بهبود مشکلات پوستی زیر کمک کرد.

    هایپرپیگمانتاسیون خفیف مانند لکه‌های پیری و اسکار

    منافذ بزرگ روی پوست

    خطوط ریز و چین و چروک‌های سطحی

    رنگ ناهموار پوست
     

    بتاهیدروکسی اسیدها (BHA)

    این نوع اسیدها محلول در روغن هستند. این اسیدها به عمق فولیکول مو وارد شده و چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. در این حالت منافذ پوست باز می‌شود. محصولات دارای این اسید در درجه اول برای درمان آکنه و آسیب ناشی از آفتاب کاربرد دارند. مهم‌ترین نوع بتاهیدروکسی اسیدها، سالیسیلیک اسید بوده که برای درمان آکنه استفاده می‌شود. همچنین به کاهش قرمزی و التهاب کمک می‌کند.
     

    رتینوئیدها

    رتینوئیدها دسته‌ای از داروها هستند، که از ویتامین A ساخته شده‌اند. از این محصولات برای تسکین پوست آسیب دیده در آفتاب، کاهش علائم پیری و درمان آکنه استفاده می‌شود. این نوع محصولات از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و باعث تولید کلاژن می‌شوند.

    از جمله رتینوئیدهای موضعی می‌توان به مواد زیر اشاره کرد.

    رتینول

    آداپالن

    آلیترتینوئین

    ترتینوئین

    بکساروتن

    تازاروتن

    غلظت رتینوئیدها متفاوت است. ممکن است، برخی گزینه‌ها برای شما نتیجه‌بخش نباشد و برخی بسیار قوی عمل کند. به همین دلیل قبل از استفاده باید با متخصص پوست مشاوره داشته و در مورد روش لایه برداری پوست از او سوال کنید.
     

  • لایه برداری پوست با دستگاه

    در این روش از دستگاهی با چرخش سریع برای حذف لایه سطحی پوست استفاده می‌شود. پس از لایه برداری، پوستی که دوباره ایجاد می‌شود، صاف‌تر و نرم‌تر خواهد بود. لایه برداری با دستگاه به نسبت دو روش فیزیکی و شیمیایی قوی‌تر بوده و باید توسط متخصص مجرب انجام شود. در این حالت عیوب پوستی مثل زخم‌های مربوط به آکنه، زخم‌های جراحی، لکه‌های پیری و چین و چروک بهبود پیدا می‌کند. این روش خود با چند تکنیک مختلف انجام می‌شود.
     

    درم ابریژن

    برای انجام این روش پزشک یک دستگاه کوچک دارای موتور را با فشار ثابت و ملایم روی پوست حرکت می‌دهد. نوک دستگاه روی پوست حالت سایش ایجاد کرده و لایه‌های خارجی پوست را از بین می‌برد. با توجه به نوع پوست و میزان لایه برداری این روش بین چند دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. اگر جای زخم داشته یا پوست تحت درمان نیاز به لایه برداری زیادی داشته باشد، از این روش بیش از یک مرحله استفاده می‌شود.

    پس از درم ابریژن پوست تحت درمان با یک پانسمان مرطوب و غیرچسبنده پوشانده می‌شود. ممکن است، پزشک داروهای مسکن تجویز کند. پس از درمان پوست قرمز و متورم می‌شود. کمی احساس درد طبیعی بوده و با شروع بهبودی پوسته پوسته شدن اتفاق می‌افتد.

    از درم ابریژن برای بهبود زخم‌های آکنه، علائم آبله و زخم‌های ناشی از تصادف یا بیماری استفاده می‌شود. این روش بیشتر برای افرادی که پوست روشن دارند، مناسب است. در افراد با پوست تیره ممکن است، باعث ایجاد زخم یا تغییر رنگ شود.
     

    میکرودرم ابریژن

    در روش میکرودرم ابریژن دستگاهی روی پوست قرار گرفته و کریستال‌های ریزی روی پوست اسپری می‌شوند. با حرکت دستگاه در این حالت لایه خارجی پوست به آرامی از بین می‌رود. این روش به نسبت روش درم ابریژن تهاجم کمتری دارد و نیازی به بی‌حسی قبل از درمان نیست.

    میکرودرم ابریژن در انواع رنگ پوست نتیجه‌بخش است. این روش باعث تغییرپوست یا ایجاد زخم نمی‌شود. میکرودرم ابریژن برای مشکلات شدید پوستی مثل زخم، اسکار عمیق و چین و چروک مناسب نیست.
     

    هیدرودرم ابریژن

    هیدرودرم ابریژن روشی غیرتهاجمی بوده که هم برای لایه برداری و هم برای پاکسازی استفاده می‌شود. در نتیجه پوستی جوان‌تر، شاداب‌تر و سالم‌تر خواهید داشت. برای انجام هیدرودرم ابریژن ابتدا از یک سرم برای لایه برداری استفاده می‌شود. این سرم ملایم حاوی سالیسیلیک اسید و گلیکولیک اسید است. پس از لایه برداری پوسته پوسته شدن اتفاق نمی‌افتد.

    پس از لایه برداری متخصص از یک دستگاه مکش برای پاکسازی استفاده می‌کند. با مرطوب‌کننده پوست را تغذیه می‌کند. در مرحله آخر سطح پوست با آنتی اکسیدان و پپتید اشباع شده و درخشندگی پوست به حداکثر می‌رسد. این روش بدون درد است. زیرا از سوزن یا ابزار سایشی استفاده نمی‌شود. هیدرودرم ابریژن خطوط ظریف و چین و چروک، آکنه، منافذ بزرگ و چربی بیش از حد پوست را برطرف می‌کند.
     

  • لایه برداری پوست با لیزر

    لیزر درمانی و لایه برداری پوست باعث رفع چین و چروک، لک پوستی و آکنه می‌شود. پرتوهای کوتاه و متمرکز انرژی لیزر لایه‌های سطحی پوست را از بین برده و ناهمواری پوست را برطرف می‌کند. به این روش لیزابریژن نیز گفته می‌شود. اگر در اطراف چشم، دهان و پیشانی چین و چروک داشته یا بعد از انجام لیفت صورت به نتیجه دلخواه نرسیده‌اید، استفاده از لیزر برای لایه برداری بسیار مناسب است.

    استفاده از این روش برای پوست‌های تیره توصیه نمی‌شود. این تکنینک همچنین برای رفع ترک‌های پوستی مناسب نیست. به همین دلیل حتما پیش از انجام لیزر با پزشک مشورت کرده و از مناسب بودن این روش مطمئن شوید.

 

لایه برداری پوست صورت را چه زمانی انجام دهیم ؟

به عنوان یک قانون کلی باید گفت هرچه لایه برداری کمتر انجام شود، بهتر است. هدف از لایه برداری به هیچ وجه باقی گذاشتن لکه‌های قرمز و یا پوست متورم و ملتهب نیست بلکه هدف این است که پروسه طبیعی جایگزینی پوست تسریع شود و در نهایت پوستی شفاف برای شما باقی بماند. فاصله زمانی تعیین شده بین لایه برداری پوست صورت به نوع پوست شما بستگی دارد.
  • پوست حساس: این نوع پوست باید با لیف نرم، گرم و مرطوب لایه برداری شود. ماسک‌های شیمیایی ملایم با درصد کمی از مواد فعال هم برای پوست حساس در صورتی مجاز است که یک یا نهایت دو بار در هفته انجام شود. استفاده از اسکراب و لایه بردار قوی پوست صورت برای پوست‌های حساس باعث اذیت شدن لایه پوستی می‌شود و باید از استفاده آنها صرف نظر کرد.
  • پوست چرب: اگر پوست چرب دارید، باید بدانید که پوست شما مقاومت و تحمل بیشتری نسبت به ابزار و محصولات قوی دارد و می‌توانید تا ۵ بار در هفته هم از لایه بردارها استفاده کنید. می‌توانید از دستگاه پاک‌سازی صورت در زمان صبح و از سرم و ماسک‌های لایه بردار در زمان شب استفاده کنید.
  • پوست معمولی و مختلط: افرادی که دارای این نوع پوست هستند، دستشان باز است و می‌توانند از هر نوع روش لایه برداری استفاده کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که نهایت دفعات استفاده از این لایه بردارها برای پوست شما ۳ بار در هفته باشد.
  • پوست خشک: برای لایه برداری پوست خشک بهتر است روش‌های غیر شیمیایی و به صورت گیاهی انتخاب شود.

 

تفاوت لایه برداری خانگی و کلینیکی

تفاوت اصلی این دو روش لایه برداری در میزان اثرگذاری آن‌ها است. به طور مثال میکرودرم ابریژن را می‌توانید با کیت‌های خانگی هم انجام دهید ولی نتایج میکرودرم ابریژن کلینیکی بسیار قوی‌تر است. هیدرودرم ابریژن روش شگفت‌انگیزی است که تنها در کلینیک و به دست متخصصین قابل انجام است؛ به این دلیل که سرم آنتی اکسیدانی و آبرسان بسیار ویژه‌ای در آن استفاده می‌شود.
در مورد لایه بردارهای شیمیایی، محصولات خانگی معمولاً اسیدیته کمتری دارند. برای همین اثرات لایه برداری کمتری هم دارند. به علاوه در کلینیک مشکلات پوستی به دقت بررسی می‌شوند تا مناسب‌ترین اسید برای رفع این مشکلات شناسایی شود. سپس همزمان با استفاده از اسیدها، داروهای خاص دیگری به پوست شما می‌زنیم که لایه برداری را موثرتر و عوارضش را کمتر کنند.
واقعیت این است که اگر از پس هزینه‌های لایه برداری کلینیکی بر می‌آیید، قطعاً این روش‌ها موثرتر است. هرچند لایه برداری موثر در خانه هم هزینه‌های کمی ندارد ولی ارزان‌تر از لایه برداری کلینیکی تمام می‌شود.
اگر لایه برداری را صرفاً به عنوان یکی از بخش‌های مراقبت پوستی خود انجام می‌دهید، استفاده از لایه بردارهای خانگی بعد از مشورت با پزشک متخصص پوست کفایت می‌کند. اما اگر می‌خواهید مشکلاتی مانند جای زخم، لکه‌های پوستی، چین و چروک‌ها و موارد این چنینی را درمان کنید، احتمالاً به لایه برداری کلینیکی نیاز خواهید داشت.
 

قوی ترین لایه بردار پوست خانگی

  • ماسک لایه بردار دارچین و عسل

    مواد لازم:

    2 قاشق غذاخوری دارچین

    2 قاشق غذاخوری عسل

    دارچین و عسل را با هم مخلوط کنید تا خمیری یک دست حاصل شود. این ماسک را روی صورت قرار دهید. 20 تا 30 دقیقه صبر کنید. صورت را با آب گرم بشویید و با حوله به آرامی خشک کنید. بعد از این ماسک، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.
     

  •  

    روغن زیتون خالص و شکر قهوه‌ای

    مواد لازم:

    ۱ قاشق چای‌خوری شکر قهوه‌ای

    چند قطره روغن زیتون خالص

    چند قطره از روغن زیتون خالص را به‌خوبی با شکر قهوه‌ای مخلوط کنید. قبل از مصرف حتما صورت خود را پاک کنید تا هیچ‌گونه آلودگی یا مواد آرایشی روی پوست نباشد. مقداری از لایه بردار را به آرامی به شکل دایره‌ای روی پوست خود بمالید. این کار را در حدود ۲ تا ۳ دقیقه انجام بدهید. این کار باعث می‌شود سلول‌های مرده از روی پوست برداشته شوند. بعد صورت خود را با آب گرم بشویید و اجازه بدهید که منافذ مسدود، باز شوند.

     

  • ماسک لایه بردار قوی خانگی با نشاسته و ماست

    یکی از بهترین ماسک های لایه بردار خانگی، ماسک نشاسته و ماست می باشد که هر دو مواد تشکیل دهنده آن برای پاک سازی و تمیز کردن پوست جزو برترین ها به شمار می روند و همچنین یک اسکراب خانگی برای جوش محسوب می شوند.

    نشاسته با تکیه بر ویتامین ها و مواد معدنی متعددی که دارد، به خوبی می تواند سلول های مرده را از روی پوست پاک نماید، جوش ها را خشک کند و در نهایت نیز باعث شود تا پوست صورت نرم تر و زیباتر به نظر برسد. همچنین ماست نیز حاوی مقادیر زیادی لاکتیک ‌اسید می باشد که از آن می توان به عنوان یک لایه ‌بردار خانگی قوی یاد کرد. علاوه بر این ماست، مواد مغذی فوق ‌العاده دیگری هم دارد که می توانند به درخشندگی و جوانی پوست کمک نمایند.

    مواد لازم:

    نشاسته : 3 قاشق غذا خوری

    ماست کم چرب یا پرچرب : 1 قاشق غذا خوری

    توجه داشته باشید، اگر قصد استفاده از این ماسک به عنوان لایه بردار خانگی برای پوست چرب را دارید، حتما باید از ماست کم چرب استفاده کنید و در کنار آن نیز از چند قطره آب لیمو ترش کمک بگیرید. اما اگر برای پوست های خشک به کار می گیرید، می توانید از ماست هایی که درصد چربی بالایی دارند هم استفاده نمایید.

    برای تهیه این اسکراب لایه بردار صورت خانگی باید نشاسته را پودر کرده و با ماست مخلوط نمایید. برای به دست آمدن ماسک آن قدر مواد را هم بزنید تا به شکل خمیری یکدست درآید. سپس ماسک خود را به مدت 20  تا 30  دقیقه روی پوست صورتتان قرار دهید. بعد از گذشت این زمان صورت خود را با آب سرد بشویید.
     

 

  • ماسک لایه بردار صورت چرب با جوش شیرین و سرکه سیب

    به جرات می توان گفت که یکی از مطمئن ترین روش های خانگی برای لایه برداری پوست صورت، استفاده از جوش شیرین در کنار سرکه سیب می باشد. جوش شیرین تعادل pH را حفظ کرده و از بروز جوش و آکنه پیشگیری می کند. علاوه بر این با کمک جوش شیرین به راحتی می توانید چربی های اضافی روی پوست خود را از بین ببرید و به لایه برداری پوست صورت خود بپردازید.

    در کنار آن استفاده از سرکه سیب که یک ماده ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده طبیعی است، خواص این ماسک را برای لایه برداری پوست چرب دوچندان کرده است. به همین علت می توان آن را به عنوان یک لایه بردار قوی برای لک صورت خانگی معرفی نمود.

    مواد مورد نیاز:

    یک قاشق غذاخوری جوش شیرین

    دو قاشق غذاخوری سرکه سیب

    طرز تهیه و استفاده:

    برای آن که بتوانید از خواص سرکه سیب و جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار طبیعی پوست چرب استفاده کنید، لازم است تا این مواد را به میزان گفته شده با هم مخلوط نمایید. سپس آن را روی تمامی قسمت‎های صورت بمالید. سپس به محض این که احساس کردید پوست صورتتان خشک شده است، آن را با آب سرد بشویید. به یاد داشته باشید که این ماسک لایه بردار قوی خانگی برای پوست چرب مناسب است.


  • موز، شیر و جو دوسر

    مواد لازم:

    ۱ عدد موزِ رسیده؛

    ۱ قاشق غذاخوری شیر؛

    ۲ قاشق غذاخوری جو دوسر.

    موز را در ظرفی له و آن را با شیر ترکیب کنید. سپس جو دوسر را به آن اضافه و خمیری یک‌دست تهیه کنید. این مخلوط را به آرامی روی پوست صورت و گردن‌تان بمالید. حدود ۳ تا ۴ دقیقه پوست را با آن ماساژ بدهید تا سلول‌های مرده‌ی پوست از بین بروند. با آب گرم صورت خود را بشویید و پوستی تمیز و زیبا داشته باشید.
     

  • لایه برداری صورت با سفیداب

    یکی از قدیمی ترین روش های لایه برداری پوست صورت در خانه ، استفاده از سفیداب است. این روش به ویژه برای کسانی که پوست بیش از حد چرب دارند و پوستشان به صورت مداوم جوش می زند، بهترین و قوی ترین ترین روش لایه‌ برداری پوست صورت است. سفیداب این قدرت را دارد تا سلول های مرده پوست را از بین برده و به رفع سریع جوش و لک پوستی کمک نماید.

    مواد مورد نیاز:

    یک عدد سفیداب یا روشور

    مقداری گلاب

    برای تهیه این ماسک خانگی لایه بردار پوست چرب ابتدا باید یک عدد سفیداب را در مقداری گلاب قرار دهید و به آن فرصت دهید تا مدت 10 تا 12 ساعت داخل گلاب خیس بخورد. بعد از گذشت این زمان سفیداب را به خوبی له کنید و مجددا با گلاب مخلوط نمایید. به همین سادگی ماسک شما آماده است و می توانید آن را برای چند دقیقه روی پوست صورت خود ماساژ دهید و پس از آن صورت خود را آب سرد بشویید. به عقیده بسیاری از افراد، سفیداب بهترین اسکراب لایه بردار خانگی است.
     

  • ماسک خانگی لایه بردار و روشن کننده پوست با نمک دریا

    نمک دریا را می توان یک لایه بردار قوی خانگی نامید؛ چرا که در هنگام قرار گرفتن روی پوست می تواند، سلول های مرده پوست را از بین ببرد و به دنبال آن باعث بهبود گردش خون در پوست شود که در نتیجه به پاک سازی و لایه برداری پوست منجر می گردد. در صورتی که نمک دریا با روغن زیتون که خود خواص بی نظیری برای پوست دارد و به لایه برداری پوست نیز کمک می کند، ترکیب شود، خواص معجزه آسای آن چندین برابر می گردد.

    شاید این سوال در ذهنتان مطرح شود که آیا می توان به جای نمک دریا از نمک های معمولی که در خانه داریم استفاده کنیم؟ در پاسخ به این پرسش می توان گفت که نمک دریا و نمک معمولی تفاوت هایی با هم دارند، که اصلی ترین آن فرمولاسیون آن می باشد. نمک دریا سرشار از مواد معدنی همچون منیزیم، کلسیم، سدیم و پتاسیم است که وجود همین مواد باعث می شود تا به یک لایه بردار خانگی تبدیل شود.

    مواد لازم:

    یک فنجان نمک دریا

    نصف فنجان روغن زیتون

    طرز تهیه:

    برای تهیه این ماسک روغن زیتون و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید تا یک ماسک غلیظ به دست آید. سپس پوست خود را به خوبی تمیز کنید و این لایه بردار خانگی پوست صورت را به دقت روی آن بمالید و سعی کنید به کمک انگشتان دست به صورت حرکات دایره ای مواد را روی پوست خود ماساژ دهید. سپس 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا ماسک روی پوست باقی بماند و بعد از آن صورت خود را با آب ولرم بشویید. در پایان نیز می توانید، از یک مرطوب کننده ملایم استفاده کنید تا پوست شما از فواید کرم مرطوب کننده بهره بگیرد.
     

 

 

  • ماسک لایه بردار قهوه

    مواد لازم:

    3 قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده؛

    یک قاشق غذاخوری آب؛

    نصف قاشق چایخوری عسل.

    این مواد را با هم ترکیب کنید تا خمیری یک دست حاصل شود. ماسک را روی صورت قرار دهید و صورت را با آن ماساژ دهید. اجازه دهید تا ماسک به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند. آن را با آب ولرم بشویید و با حوله نرم، به آرامی خشک کنید. بعد از استفاده از ماسک، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

نکات مهم قبل استفاده از ماسک لایه بردار پوست

توجه کنید که قبل از استفاده از ماسک صورت، حتما پوست خود را با صابون ملایم و آب ولرم شسته و با یک حوله‌ی نرم خشک کنید. به علاوه، ضروری است که در پایان کار، از یک کرم مرطوب کننده‌ی پوست استفاده کنید. همچنین، برای اطمینان از عدم حساسیت نسبت به مواد استفاده شده در داخل ماسک، روز قبل از استفاده از ماسک، آن را به مدت 30 دقیقه بر روی پوست دست خود امتحان کنید. در صورت بروز هر گونه واکنش غیرطبیعی، از ماسک صورت خانگی لایه‌بردار استفاده نکنید.
سایر نکات مهم که برای لایه برداری پوست باید رعایت کنید، عبارتند از:
  • از لایه‌برداری پوست‌های آسیب‌دیده که دارای جوش و آکنه هستند، یا دچار جراحت شده‌اند، یا عفونت در آن دیده می‌شود، خودداری نمایید؛ زیرا این کار مشکلات پوستی را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از ماسک لایه‌بردار برای سلامت پوست افرادی که در نواحی گرم زندگی می‌کنند، ضروری است؛ زیرا پوست رطوبت خود را از دست داده، خشک می‌شود و سلول‌های مرده‌ی پوستی و در نتیجه، آسیب پوستی افزایش می‌یابد.
  • اگر در فصل تابستان از ماسک لایه‌بردار استفاده می‌کنید، سعی کنید برای جلوگیری از آسیب پوست توسط نور خورشید، شب‌هنگام از آن استفاده کنید؛ زیرا بعد از استفاده از ماسک، حساسیت پوست نسبت به اشعه‌های خورشید چندین برابر می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار