|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۹۷

رژیم لاغری با هل رژیمی است که به تقویت متابولیسم و سوزاندن چربی‌های دور شکم به نحو کارآمدی کمک می‌کند.

رژیم لاغری با هل رژیمی است که به تقویت متابولیسم و سوزاندن چربی‌های دور شکم به نحو کارآمدی کمک می‌کند. هل بیشتر در آشپزخانه‌های هندی یافت می‌شود و به‌طور گسترده‌ای در ادویه کاری، پخت برنج و دسرها استفاده می‌شود. این ادویه خوشبو نه تنها طعم خوشمزه‌ای به غذا می‌دهد، بلکه باعث می‌شود تا غذای سالم‌تری داشته باشید.
 هل دارای آنتی‌اُکسیدان‌ها و مواد آنتی‌بیوتیکی است که برای سلامت دستگاه گوارش مفید است. مزیت‌های هل بسیار زیاد است و خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد. در این مقاله می‌خواهیم به کاهش وزن با هل بپردایم. گفته می‌شود یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش وزن مخصوصاً کاهش چربی شکم، نوشیدن آب هل در هر روز است. ما در این مطلب از امیدنیوز به شما می‌گوییم که چگونه این رژیم را بگیرید و چگونه از آن برای کاهش وزن به روشی صحیح استفاده کنید.
 

آشنایی با هل 

هل سبز گیاهی متعلق به جنوب شرق آسیا و دارای خواص ویژه ای در طب سنتی است و می توان بسیاری از بیماری ها را با آن درمان کرد.
تاریخ استفاده از هل به حداقل 4000 سال پیش برمی گردد و هل سبز یکی از قدیمی ترین ادویه جات در جهان است و در مصر باستان برای خواص دارویی اش استفاده می شد و رومی ها و یونانی ها از این ادویه برای عطر و بوی آن استفاده می کردند؛ وایکینگ ها نیز آن را در طی سفرهایشان کشف کردند و به اسکاندیناوی آورند.
 

طبع هل

طبع هل گرم و خشک در درجه دوم با قوت تریاقیه و قابضه است، به عبارت ساده‌تر هل از نظر مزاجی گرم و خشک است و از نظر درجه‌ی دارویی در درجه دوم قرار دارد. هِل انرژی‌ها را در بدن افزایش می‌دهد و نشاط و شادمانی افراد را زیاد می‌کند، مصرف هِل در این دنیای پُر سر و صدا و اضطراب امروزی، توان مقابله با مشکلات را افزایش می‌دهد.
 

هل چگونه باعث لاغری می شود ؟

هل ادویه مشهوری است که به کاهش نفخ یا سوء‌هاضمه کمک می‌کند. هل دارای ترکیب فعالی است که به مبارزه با باکتری‌ها کمک می‌کند. همچنین به کارکرد نرمال دستگاه گوارشی نیز کمک می‌کند.
هل دارای ملاتونین است که فرآیند سوزاندن چربی‌ها را در بدن تسریع می‌کند. یکی از بهترین مزیت‌های هل این است که به بدن کمک می‌کند تا آب اضافی را که به شکل ادرار در بدن باقی مانده است را خارج کند.
بسیاری از مردم چربی انباشته شده در دور شکم دارند که باعث می‌شود در معرض بیماری‌های بسیاری قرار بگیرند. آب هل به رهایی از چربی انباشته شده در دور شکم کمک می‌کند.

 

چرا باید از هل برای لاغری استفاده کنیم ؟

شش دلیل وجود دارد که نشان می‌دهند چرا باید از هل برای کاهش وزن استفاده کرد:
  1. هل یک محرک ادرارآور و محرک گوارشی است که باعث تحریک متابولیسم می‌شود و به سوزاندن سریع چربی بدن کمک می‌کند.
  2. هل به کاهش رسوبات چربی شکم کمک می‌کند. در بسیاری از افراد، چربی در اطراف شکم انباشته می‌شود که پرخطر محسوب می‌شود و مشکلاتی را در متابولیک ایجاد می‌کند و باعث بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.
  3. هل دارای مواد شیمیایی است که به بدن کمک می‌کند تا با باکتری‌های مضر مبارزه کند، در عین حال به متعادل کردن فلور روده کمک می‌کند تا غذا به خوبی هضم شود.
  4. هل سموم را از بدن دفع می‌کند و به بدن کمک می‌کند تا به نحو کارآمدتری کار کند. اگر بدن‌تان به طور مناسبی کار کند، متابولیسم بدن‌تان و سلامت کلی آن به‌طور خودکار بهبود پیدا می‌کند.
  5. وجود مواد مغذی مانند ملاتونین باعث می‌شود تا چربی‌های بدن به طور موثری سوزانده شوند.
  6. دریافت ملاتونین کافی یکی از موثرترین روش‌ها برای مبارزه با چاقی است. هل دارای مقدار زیادی ملاتونین است. ملاتونین به بهبود نرخ متابولیکی کمک می‌کند که در نتیجه فرآیند چربی‌سوزی اتفاق می‌افتد.

 

ارزش غذایی هل

هل متعلق به خانواده زنجبیل هاست. یک قاشق غذاخوری از آن در برگیرنده موارد زیر خواهد بود:
  • ۱۸ کالری
  • ۴ گرم کربوهیدرات
  • ۶ گرم پروتئین
  • ۴ گرم چربی
  • ۶ گرم فیبر
  • ۶ میلی گرم منگنز
  • ۸ میلی گرم آهن
  • ۱۳ میلی گرم منیزیم (۳.۳ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۴ میلی گرم روی (۲.۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۲ میلی گرم کلسیم (۲.۲ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۶۵ میلی گرم پتاسیم (۱.۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱۰ میلی گرم فسفر (۱ درصد از نیاز روزانه بدن)

 

خواص هل برای سلامتی

هل به بهبود سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از بعضی بیماری‌ها مانند سرطان کمک می‌کند. علاوه بر این در درمان دیابت و مدیریت افسردگی اثرگذار است. در ادامه خواص هل برای سلامتی بدن آورده شده است.
 
  • جلوگیری از سرطان روده‌ی بزرگ
    سرطان، به ویژه سرطان روده‌ی بزرگ و مقعد (کولورکتال) یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. هزینه‌های سرسام‌آور درمان سرطان و عوارض جانبی این درمان‌ها پژوهشگران را برآن داشته است تا به فکر یافتن جایگزین‌هایی برای این درمان‌ها باشند. مطالعات انجام‌شده در مؤسسه‌ی ملی سرطان در هند نشان داده‌اند، رژیم غذایی که در آن به‌اندازه‌ی کافی از هل استفاده شود می‌تواند تا بیش از ۴۸% در پیشگیری از سرطان کولورکتال مؤثر باشد.

     
  • افزایش سلامت قلب
    افزایش قلب سلامت را هم می‌توانیم در لیست خواص هل قرار دهیم. هل خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و به همین علت برای قلب مفید است. این ادویه همچنین فیبر دارد. فیبر یک ماده‌ی مغذی است که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند و سلامت قلب را بهبود دهد.
    هل همچنین می‌تواند سطح فشار خون را پایین بیاورد که این موضوع در افزایش سلامت قلب اثرگذار است. به یک فنجان آب هلو یک قاشق چای‌خوری گشنیز و نوک قاشق چای‌خوری هل اضافه کنید و آن را بنوشید. این نوشیدنی برای سلامتی قلب مفید است. به نظر می‌رسد هل سیاه برای سلامت قلب بهتر است. یک مطالعه روی بیماران مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی به این نتیجه رسید که مصرف هل سیاه به بهبود بیماری آن‌ها کمک کرد.
     
  • ضدافسردگی
    هل دارای خاصیت ضدافسردگی نیز هست. روغن اسانس هل یکی از روغن‌هایی است که به‌طور عمده در آروماتراپی (رایحه‌درمانی) استفاده می‌شود. این کار نه‌تنها برای افسردگی که برای درمان بیماری‌های مختلف از اختلالات معده گرفته تا بیماری‌های ریوی مؤثر است.
     
  • سلامت دهان و دندان
    بهبود سلامت دهان و دندان را هم می‌توانیم از جمله خواص هل بدانیم. هل خواص ضدمیکروبی دارد و به همین علت سلامت دهان و دندان را افزایش می‌دهد. بر اساس نتایج یک مطالعه هل می‌تواند از دهان و دندان در برابر عوامل بیماری‌زا (پاتوژن‌ها) محافظت کند. طعم هل جریان بزاق را تحریک می‌کند که این موضوع می‌تواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان اثرگذار باشد. علاوه بر این هل در از بین بردن بوی بد دهان مفید است؛ به ویژه زمانی که با ادویه‌های دیگر مانند زیره مخلوط شود.

     
  • خواص ضدمیکروبی
    هزاران سال است که هل را به‌عنوان عنصر ضدعفونت می‌شناسند. در علم مدرن، به این خاصیت، خاصیت ضدمیکروبی گفته می‌شود. آزمایشات نشان داده‌اند که روغن هل می‌تواند رشد و گسترش برخی از میکروب‌های بسیار خطرناک را که معمولا سبب مسمومیت مواد غذایی می‌شوند مهار کند.

     
  • سم‌زدایی بدن
    فرایندهای متابولیک در بدن سبب آزاد شدن سموم و رادیکال‌های آزاد می‌شوند. اگر این سموم دفع نشوند، در بدن انباشته می‌شوند و می‌توانند سبب ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و پیری زودرس شوند. هل مانند یک عامل سم‌زدا عمل می‌کند. روغن‌های ضروری و محتوای بیوشیمیایی هل، اثرات ضدسمّی دارند. مطالعه‌ای نشان داد، هل در مقابله با سلول‌های سرطانی مؤثر است.

     
  • بهبود سلامت جنسی
    هل افرودیازیک است؛ این یعنی باعث افزایش میل جنسی می‌شود. این ادویه سرشار از ترکیبی به نام سینئول است. مقدار کمی از پودر هل می‌تواند به ترشح محرک‌های عصبی کمک کند. بعضی از گزارش‌ها عنوان می‌کنند که هل می‌تواند در درمان ناتوانی جنسی اثرگذار باشد. البته باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

     
  •  درمان گلودرد
    مخلوط هل، دارچین و فلفل سیاه می‌تواند در درمان گلودرد اثرگذار باشد. هل گلودرد را تسکین می‌دهد. دارچین خواص ضدباکتریایی دارد و فلفل سیاه هم زیست‌فراهمی دو ادویه‌ی دیگر را بهبود می‌بخشد. یک گرم از هر کدام از پودر هل و دارچین را به همراه ۱۲۵ میلی‌گرم فلفل سیاه با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را سه بار در روز بمکید. نشان داده شده که هل حالت تهوع را کاهش می‌دهد و از استفراغ جلوگیری می‌کند. در یک مطالعه نشان داده شد شرکت‌کنندگانی که پودر هل مصرف کردند، کاهش تعداد دفعات و طول حالت تهوع را تجربه کردند.

     
  • کنترل دیابت
    هل سرشار از منگنز است و همین امر باعث می‌شود این ماده یک انتخاب عالی برای افراد دیابتی و افرادی که با مشکلات مرتبط با قند خون دست و پنجه نرم می‌کنند باشد.
    تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که با دیابت شناسایی می‌شوند معمولا سطح منگنز اندکی دارند. هنوز معلوم نیست وجود دیابت باعث کاهش سطح منگنز می‌شود یا اینکه سطح پایین منگنز در چنین شرایطی دخیل است یا خیر.
    به هر حال، اضافه کرد منگنز به رژیم غذایی ایده هوشمندانه‌ای برای دیابتی هاست به همین خاطر است که شما باید از این ادویه به عنوان بخشی از رژیم غذایی دیابتی خود استفاده کنید.
     
  • سلامت سیستم گوارش
    هل یک درمان سنتی در طب چینی و آئوردایی است که می‌توان از آن برای بهبود مشکلات گوارش همچون درد شکم استفاده کرد، اما علم نیز از این موضوع پشتیبانی می‌کند.
    مطالعات نشان می‌دهد هل زمانی که صحبت از کمک به حل مشکلات گوارشی به میان می‌آید رتبه بالاتری نسبت به سایر ادویه‌ها خواهد داشت.
    عصاره متانولی از ادویه‌ها یکی از مواردی است که می‌تواند در کنترل اختلالات معدی روده‌ای همچون اسیدیته، گاز، گرفتگی شکمی و نفخ مفید باشد.
    مطالعات نشان می‌دهد هل خاصیت محافظت کنندگی از معده را دارد و به بهبود زخم معده کمک می‌کند.
     
  • خواص هل برای آسم
    هل می‌تواند افرادی که با مشکلات تنفسی همچون آسم روبرو هستند را هم بهبود ببخشد.
    یکی از مطالعات انجام شده بر روی مدل‌های حیوانی نشان می‌دهد ادویه‌ها مانع از اثرات برونشیتی می‌شوند. این موضوع بدین معنی است که چنین موادی می‌تواند مقاومت مسیر‌های هوایی را کاهش دهد و جریان هوا در ریه‌ها را بیشتر نماید.
    اساسا، هل می‌تواند نفس کشیدن را راحت‌تر کند. این موضوع برای افرادی که از آسم و سایر مشکلات تنفسی همچون تنگی نفس رنج می‌برند بسیار مهم است. 
     

خوردن هل ناشتا برای لاغری

بسیاری از افراد برای کاهش چاقی ، مقدار زیادی آب می نوشند.نوشیدن آب ، متابولیسم بدن ما را تشدید می کند ، به همین دلیل وزن به سرعت شروع به کاهش می کند.اگر احساس می کنید با نوشیدن آب ساده ، وزن شما کاهش پیدا نمی کند ، پس باید نوشیدن آب هل را شروع کنید.
هل ، حاوی منیزیم ، پتاسیم ، کلسیم است که برای سلامتی شما بسیار مفید است.هل جدا از سوزاندن چربی موجود در بدن ، در مبارزه با بسیاری از بیماری ها از بدن مفید است.
نوشیدن روزانه آب هل با معده خالی ، تمام اشتهای شما را کاهش می دهد.این از پرخوری یا خوردن هر چیز ناسالم جلوگیری می کند.نوشیدن این آب برای پوست شما نیز عالی است ، باعث درخشش پوست شما می شود.
اما ، به خاطر داشته باشید که فقط نوشیدن آب هل به شما کمک نمی کند تا آن پوند اضافی را کاهش دهید ، مگر اینکه یک رژیم غذایی متعادل و یک برنامه ورزشی مناسب داشته باشید.علاوه بر این ، عصاره ها و مکمل های هل ، باید با احتیاط و تحت نظر پزشک مصرف شوند ، هرچند ممکن است فوایدی به همراه داشته باشند.
 

دمنوش هل برای لاغری

اگر می‌خواهید با کمک دمنوش‌ها وزن کم کنید، راه خوبی نیست. چرا که دمنوش به تنهایی نمی‌تواند راهی برای لاغری باشد. اما در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب، مصرف دمنوش‌ها در لاغری موثر است. برای درست کردن دمنوش هل می‌توانید ۴ عد هل را بکوبید و بعد با ۲ فنجان آب جوش دم کنید. مصرف روزانه یک فنجان از این دمنوش می‌تواند در چربی سوزی موثر واقع شود.
 

طرز تهیه چای چربی سوز هل و زنجبیل

هر روز صبح یک دانه کامل هل یا نصف قاشق چای خوری پودر هل و نصف قاشق چای خوری زنجبیل و همچنین نصف قاشق چای خوری رازیانه را به یک قوری آب داغ در دمای 80 درجه اضافه کرده و بگذارید 5 دقیقه دم بکشد و سپس میل کنید.
این دمنوش مفید نه تنها به چربی سوزی شما کمک می کند بلکه باعث سم زدایی بدن نیز می شود.
 
 
 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار