|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۰۴

وقتی پوست پا در معرض فشار و اصطکاک زیاد و مکرر قرار گیرد با توجه به نوع و محل فشار، ممکن است پوست به شکل متفاوتی واکنش نشان ‌دهد.

پاها یکی از پرکاربردترین اعضای بدن شما هستند. به همین دلیل آسیب و درد در این عضو می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد تا جایی که کار و فعالیت شما را مختل کنند. وقتی پوست پا در معرض فشار و اصطکاک زیاد و مکرر قرار گیرد با توجه به نوع و محل فشار، ممکن است پوست به شکل متفاوتی واکنش نشان ‌دهد. این واکنش می‌تواند به شکل تورم، قرمزی، تاول، میخچه، پینه و ... بروز کند.
در این مطلب از امیدنیوز می‌خواهیم در مورد تاول‌‌ها بیشتر بدانیم. اینکه تاول چیست و چگونه به وجود می‌آید و چطور باید آن را درمان نمود و از عود مجدد آن پیشگیری کرد.
 

تاول پا چیست ؟

تاول‌ها حباب‌هایی پر از آب و سرم یا پلاسمای شفاف هستند که بر اثر اصطکاک یا سایش پا با کفش یا هر چیز دیگری که با پا در تماس است به وجود می‌آید. این فشار مکرر و ساییده شدن طولانی مدت باعث می‌شود که پوست برای حفاظت از بافت‌های زیرین، لایه رویی خود را از لایه زیرین جدا کند. وقتی دو لایه پوست از هم جدا شوند بین آنها مایعی جمع شده و تاول به وجود می‌آید تا فضای امنی برای رشد پوست جدید فراهم شود.
تاول‌ها معمولا در ناحیه‌ای از پا ایجاد می‌شوند که پوست آن نسبتاً ضخیم است و از آنجا که در پا عصب‌ها و عروق خونی بسیار زیادی وجود دارند این عارضه می‌تواند بسیار دردناک و درمان آن سخت و زمان بر باشد. بسیاری از افراد که در کف پایشان تاول ایجاد شده است در زمان راه رفتن درد پاشنه پا را تجربه می کنند.
تاول پا_درمان سریع تاول پا در اثر پیاده روی اربعین

علت تاول زدن پا

تاول پا بر اثر فشار طولانی‌مدت بر انگشت، پاشنه یا پشت پا ایجاد می‌شود. از آنجا که شرایط محیطی در بروز تاول پا موثر است، علت ایجاد تاول پا را می‌توانید در موارد زیر جستجو کنید:
  • کفش نامناسب: از اصلی‌ترین دلایل ایجاد تاول پشت پا کفش تنگ است. از آنجا که همه‌ی وزن بدن روی پاها قرار دارد، باید کفشی انتخاب کنید که به درستی اندازه‌ی پای شما باشد. کفش تنگ، باعث تاول در پشت پا یا سرانگشت‌ها می‌شود.
  • خیس بودن پاها: در صورتی که محیط کفش خیس باشد، احتمال ایجاد تاول کف پا بیشتر می‌شود. تاول‌ها در شرایط مرطوب، راحت‌تر ایجاد می‌شوند. بهتر است همیشه از جوراب خشک و تمیز استفاده کنید.
  • سطوح ناهموار: پیاه‌روی طولانی‌مدت روی سطوح ناهموار معمولاً باعث تاول زدن انگشتان پا می‌شود. سطوح شیب‌دار یا ناهموار، برای پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت مناسب نیستند.
  • بیماری‌های پوستی: تاول زدن پا همیشه به دلیل فشار نامناسب روی بدن نیست و گاهی نشانه‌ی ایجاد بیماری‌های پوستی است. از جمله‌ی این بیماری‌ها، می‌توان به اگزما اشاره کرد که با التهاب پوست، خشک و به خارش افتادن پوست خود را نشان می‌دهد. در صورتی که محل اگزما را زیاد خارش دهید، تاول می‌زند.
  • تاول کف پا بر اثر مالش و فشار
    اگر در کف و انگشتان پاهای خود تاول دارید، ممکن است اصطکاک مقصر اصلی باشد. راه رفتن یا ایستادن چندین ساعت در روز به پاشنه پا، کف پا و انگشتان پا فشار می‌آورد. هر چه در طول روز بیشتر روی پاهای خود بمانید، خطر ابتلا به تاول پا بیشتر می‌شود.
    البته، هرکسی که برای مدت طولانی راه می‌رود یا می‌ایستد، تاول نمی‌زند. در بسیاری از موارد، این حباب‌های پر از مایع ناشی از کفش‌های نامناسب هستند. کفش‌هایی که خیلی تنگ یا خیلی گشاد هستند، می‌توانند روی پوست ساییده شوند. این سایش باعث اصطکاک بیش از حد می‌شود و در نتیجه مایع در زیر لایه بالایی پوست جمع می‌شود.
    تاول‌های پا که در اثر مالش ایجاد می‌شوند نیاز به درمان خاصی ندارند و معمولا بعد از گذشت دو هفته به خودی خود درمان می‌شوند. اما برای پیشگیری یا تشدید دوباره این تاول‌ها باید از علت بروز آن پیشگیری کنید. اگر به دلیل مالش و فشار دچار تاول پا شده‌اید، اولین خط دفاعی پوشیدن کفش‌های مناسب است. اگر پاهای شما در امتداد ناحیه خاصی از کفش سایید می‌شوند، پوشیدن کفی باعث ایجاد پد اضافی و کاهش اصطکاک می‌شود در نتیجه پاهای‌تان دیگر بر اثر پیاده روی تاول نخواهند زد.
تاول پا_درمان سریع تاول پا در اثر پیاده روی اربعین

پیشگیری از تاول پا در پیاده روی اربعین

برای پیشگیری از این عارضه، پیش از سفر می‌توان با انجام چند کار آسان تا حد ممکن از این مشکل جلوگیری کرد، به‌خاطر داشته باشید:
  • کفش مناسب و راحت بپوشید؛ اگر کفش نو خریده‌اید، مدّتی قبل از سفر آن را بپوشید تا به آن عادت کنید.
  • ترجیحاً از کفش‌های جاذب عرق استفاده کنید.
  • از جوراب نخی و ترجیحاً جوراب‌های نرم و حوله‌ای استفاده کنید؛ حتی‌المقدور هر شب جوراب‌ها را عوض کنید یا بشویید.
  • از یکی دو هفته قبل از سفر چند بار پای خود را ترجیحاً تا مچ، حنا بگذارید؛ این کار را به‌ویژه اگر پوست نازک و حسّاسی دارید حتماً انجام دهید؛ برای تأثیرگذاری بیشتر، حنا را با کمی گلاب و مورد مخلوط‌ کنید؛ به‌ویژه «مورد» به تقویت پوست و عضلات و تاندون‌ها کمک زیادی می‌کند؛ می‌توانید حنا را با کمی آبلیمو و نمک خمیر کنید و روی پایتان بگذارید؛ میزان نمک یک‌پنجم حنا باشد و آب‌لیمو هم به‌جای آب استفاده شود.
  • قبل از هر بار پیاده‌روی، دور انگشتان پا را چسب ضدّحساسیت ببندید؛ دور محل‌هایی را که ممکن است تاول بزند با کمی پنبه بپوشانید.
  • در زمان‌های استراحت، پای خود را با آب‌خنک، خوب بشویید و بعد از خشک‌کردن کامل، آن را با یک روغن مناسب ــ مثل روغن بنفشه یا پماد AD ــ چرب کنید.
  • اگر پایتان دچار سوزش شده ولی هنوز تاول نزده، یک پارچه نخی را با آب سرد یا گلاب یا سرکه آغشته کرده چند بار روی پایتان بگذارید.

ترکاندن تاول پا

احتمالاً شنیده اید که بهتر است تاول ها را به حال خود رها کنید. اگرچه این درست است، اما همیشه عملی نیست. برای یادگیری نحوه تشخیص اینکه چه زمانی ممکن است کارها را به دست خود بگیرید و چگونه آن را با خیال راحت انجام دهید، ادامه مطلب را بخوانید.
قبل از ترکاندن تاول پا، مهم است که ابتدا نوع تاول خود را مشخص کنید. در حالی که همه تاول‌ها دارای ویژگی‌های مشترک هستند، اما همه آنها را نباید ترکاند.
  • تاول های خونی
    تاول های خونی تاول های اصطکاکی هستند که حاوی ترکیبی از خون و مایع شفاف هستند. آنها معمولاً زمانی که برای اولین بار تشکیل می شوند قرمز هستند. با گذشت زمان، رنگ آنها بیشتر بنفش می شود. خون از رگ های خونی شکسته زیر جلد برجسته پوست می آید.
    در حالی که ظاهر آنها کمی متفاوت است، تاول های خونی و تاول های اصطکاکی روند بهبودی یکسانی را دنبال می کنند و می توانند به طور مشابه درمان شوند. باز هم، فقط در صورتی که نمی توانید از استفاده از ناحیه آسیب دیده اجتناب کنید، باید یک تاول خونی را بترکانید.
     
  • بیرون زدن تاول تب
    تاول های تب که به آنها تبخال نیز می گویند، تاول های قرمز رنگ پر از مایع هستند. آنها روی صورت، معمولا نزدیک دهان تشکیل می شوند. آنها همچنین می توانند روی بینی، داخل دهان یا روی انگشتان ظاهر شوند. چند تاول تب اغلب با هم به صورت توده تشکیل می شوند.
    تاول های تب توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود که به راحتی از طریق تماس نزدیک به دیگران سرایت می کند. هرگز نباید این نوع تاول ها را بترکانید. این کمکی به بهبود سریع‌تر آن نمی‌کند و شما در معرض خطر انتشار ویروس به نواحی دیگر پوست یا افراد دیگر هستید.

تاول پا_درمان سریع تاول پا در اثر پیاده روی اربعین

مراحل ترکاندن تاول پا

اگر اصطکاک یا تاول خونی در ناحیه‌ای دارید که اغلب استفاده می‌کنید که خطر پارگی به خودی خود زیاد است، بهتر است خودتان آن را پاره کنید تا از محافظت مناسب در برابر عفونت مطمئن شوید.
فقط به خاطر داشته باشید که تاول ها معمولاً در عرض چند روز خود به خود بهبود می یابند. بیرون زدن یک تاول پا این روند طبیعی را مختل می کند و می تواند به این معنی باشد که تاول شما کمی بیشتر طول می کشد تا کاملا از بین برود. همچنین باید پس از باز کردن آن به دقت مراقب آن باشید تا علائم عفونت را بررسی کنید.
اگر به دنبال یک راه حل سریع و آسان هستید، بهترین گزینه این است که اجازه دهید تاول پا در مسیر خود قرار بگیرد. برای محافظت بیشتر، می توانید چسب تاول را روی آن قرار دهید. نحوه اعمال آن را بیاموزید.
در صورت نیاز به ترکاندن تاول پا مراحل زیر را به نقل از healthline رعایت کنید:
  1. دست ها و تاول را بشویید. دست های خود را با صابون و آب گرم بشویید. سطح تاول را با الکل، ید یا یک شوینده ضد عفونی کننده کاملاً تمیز کنید.
  2. سوزن را با الکل ضد عفونی کنید. یک سوزن را حداقل ۲۰ ثانیه در الکل خیس کنید تا ضدعفونی شود.
  3. تاول را با دقت سوراخ کنید. سه یا چهار سوراخ کم عمق در اطراف لبه تاول ایجاد کنید. شما می خواهید تا حد امکان پوست را دست نخورده نگه دارید. اجازه دهید مایع خارج شود.
  4. روی تاول را با پماد بپوشانید. یک پماد مانند وازلین را روی تاول بمالید.
  5. تاول را با باند یا گاز بپوشانید. شما می خواهید که پوست سالم تاول به پوست زیرین فشار بیاورد.
  6. در صورت لزوم تکرار کنید. تاول ها معمولا به سرعت پر می شوند. ممکن است لازم باشد این مراحل را هر شش تا هشت ساعت در ۲۴ ساعت اول انجام دهید. پس از آن، پانسمان را عوض کرده و روزانه از پماد استفاده کنید.

 

درمان خانگی تاول پا

پس از اینکه با تاول پا و همچنین عوامل مهم در بوجود آمدن این عارضه آشنا شدیم، حال وقت آن است که به روش‌های درمان خانگی آن بپردازیم.
 
  •  استفاده از آلوئه ورا برای درمان تاول پا
    آلوئه ورا حاوی ماده‌ای ژل مانند است که خاصیت درمانی فوق العاده‌ای دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته آلوئه ورا دارای ترکیباتی است که باعث کاهش التهاب، افزایش کلاژن سازی و بازسازی سلولی می‌شود که می‌تواند بهبود زخم‌ها را تسریع بخشد.
    از آلوئه ورا به دلیل خاصیت درمانی موثری که دارد در بهبودی افرادی که تحت عمل پیوند پوست برای زخم‌های سوختگی قرار داشته‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته قابل ذکر است که آلوورا فقط سبب بهبودی زخم می‌شود و تاثیر در تسکین درد ندارد.
    برای استفاده از آلوئه ورا لازم نیست که آن را حتما به طور مستقیم بر پوست خود استفاده کرد بلکه می‌توان از پماد‌ها و محصولات پوستی حاوی آلوورا نیز استفاده کرد. البته دلیل علمی برای تاثیر آلوئه ورا بر روی تاول پیدا نشده است ولی به دلیل نداشتن عوارض جانبی می‌توان با خیالی آسوده از آن استفاده کرد.
    آلوئه ورا_درمان سریع تاول پا در اثر پیاده روی اربعین
  • تاول پا را در چای سبز بخیسانید​
    چای سبز خواص ضد التهاب دارد که به تسکین کمک می‌کند. برای درمان تاول با چای سبز به این روش عمل کنید: ابتدا سه چای کیسه‌ای را در آب جوش بندازید، سپس یک قاشق چایخوری جوش شیرین (بخاطر خواص ضدعفونی کننده‌اش) در آن بریزید. اجازه دهید تا این مایع خنک شود، سپس تاول را در آن بخیسانید. اگر تاول در جایی است که خیساندن آن در این مایع دشوار است، می‌توانید از گاز برای استفاده از این درمان خانگی برای آن قسمت استفاده کنید همچنین اگر تاول شما باز نشده است، می‌توانید فرایند بهبود را بوسیله خیساندن در آب گرم سرعت بخشید تا به نرم شدن و خروج مایع درون آن کمک کند.

    چای سبز_درمان سریع تاول پا در اثر پیاده روی اربعین
  • روغن درخت چای 
    روغن درخت چای خاصیت ضد باکتری و ضد التهاب دارد و کاهش خطر عفونت و تسریع در روند بهبودی کمک می‌کند. در چندین تحقیق  اثرات قدرتمند آنتی باکتریال روغن درخت چای، حتی روی زخم‍‌های جراحی ثابت شده است.
    می‌توانید روغن درخت چای را با یک روغن حامل مخلوط کرده و آن را مستقیماً روی پوست بمالید. همچنین با رقیق کردن روغن درخت چای با آب می‌توانید از این محلول به عنوان یک شوینده آنتی باکتریال استفاده کنید.
     
    • وازلین
    وازلین نام تجاری ژله پترولیوم می‌باشد که یک فرآورده پتروشیمیایی سودمند از نفت خام است. این ژل نفتی به دلیل ترکیبات موجود در آن، در بین متخصصین پوست برای درمان زخم‌ها به ویژه تاول مورد توجه قرار گرفته است.
    وازلین مانند پوششی محافظتی بر روی زخم عمل کرده و علاوه بر جلوگیری از ورود میکروب‌ها، به بهبود زخم نیز کمک ویژه‌ای می‌نماید. البته تاول خود، به عنوان پوششی برای زخم عمل می‌کند ولی می‌توان در صورت باز شدن تاول، ناحیه مورد نظر را با وازلین و گاز استریل پوشاند.
    وازلین_درمان سریع تاول پا در اثر پیاده روی اربعین
     
    • روغن کرچک
      از دیگر عوامل موثر در بهبود تاول پا روغن کرچک می باشد زیرا، دارای خواص ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتری است و سبب خشک شدن تاول ها می شود، بنابراین قبل از خوابیدن به تاول ها کمی روغن کرچک بزنید سپس با باند گاز بپوشانید.
       
    • گل همیشه بهار
      گل همیشه بهار از گیاهان حاوی گل‌های دریایی تهیه می‌شود. گل همیشه بهار حاوی ترکیبات زیادی از جمله آنتی اکسیدان است که می‌تواند به کاهش التهاب و تسریع بهبودی کمک فراوانی کند.
      اگر چه گل همیشه بهار برای استفاده خارجی بی خطر است ولی ممکن است بعضی از افراد نسبت به آن حساسیت داشته باشند به همین علت افرادی که می‌خواهند برای اولین بار از آن استفاده کنند باید قبل از استفاده مقدار کمی از آن را بر روی پوست خود آزمایش کرده و تاثیر آن را مشاهده کنند و در صورت نداشتن حساسیت، از آن برای نواحی حساس پوست مثل تاول استفاده کنند.
      گل همیشه بهار_درمان سریع تاول پا در اثر پیاده روی اربعین
    • استفاده از سرکه سیب برای درمان تاول پا
      مراقب باشید این یکی ممکن است سوزناک باشد! اما سعی کنید آن را امتحان کنید زیرا سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی است که به جلوگیری از آلوده شدن تاول کمک خواهد کرد. اگر درمان با سرکه بیش از حد دردناک باشد، سعی کنید مطقه را با پراکسید هیدروژن شسته و روی آن  پماد ضد باکتری بزنید.
       
    • روغن نارگیل
      روغن نارگیل از جمله مواردی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد گسترده‌ای دارد. روغن نارگیل حاوی اسیدلوریک (نوعی اسید چرب) است که می‌تواند علاوه بر آبرسانی به پوست، التهابات را نیز کاهش دهد و در درمان تاول بسیار موثر عمل می‌کند.
      روغن نارگیل دارای خاصیت ترمیم کنندگی نیز بوده و در نتیجه با ترمیم بافت‌های آسیب دیده همچون تاول بهبود زخم را تسریع می‌بخشد. برای استفاد کافی است یک قطعه پنبه را آغشته به روغن نارگیل ذوب شده کرده و به آرامی روی تاول استعمال کرد.
       
      • خمیر دندان
        خمیر دندان حاوی جوش شیرین و اندولول است که خاصیت ضد التهابی دارند. می‌توانید مقداری خمیر دندان روی محل تاول بزنید و اجازه بدهید یک ساعت روی محل بماند. سپس محل تاول را شسته و روغن بزنید. خود محلول جوش شیرین را نیز می‌توانید برای درمان خانگی تاول بکار ببرید.
         
      • نمک اپسوم
        نمک اپسوم یا نمک حمام، یک نمک غیر خوراکی است که از قدیم برای کاربردهای درمانی و بهداشتی استفاده می‌شده است. این نمک منیزیم بالایی دارد و در کاهش التهابات پوستی، دردهای عضلانی و ورم‌ها موثر است. مقداری از آن را در وان حمام یا لگن بریزید و برای مدتی محل تاول را در محلول آب و نمک قرار دهید.

        نمک_درمان سریع تاول پا در اثر پیاده روی اربعین
      • زرد چوبه و عسل
        از دیگر روش های خانگی و موثر جهت بهبود تاول پا زردچوبه است زیرا، دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی می باشد، می توانید یک دوم قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با کمی عسل، آب و روغن نارگیل یا روغن ویتامین E مخلوط کنید سپس خمیر حاصل از آن را بر روی تاول ها بمالید و اجازه دهید به مدت چند ساعت بماند.

         
      • چای بابونه
        چای بابونه تنها برای آرامش و استراحت کاربرد ندارد بلکه برای بهبود تاول ها نیز یک روش فوق العاده عالی است بنابراین سه تا چهار کیسه چای بابونه را به یک لیوان آب جوش اضافه کنید و پس از سرد شدن (کمی گرم باشد) رطوبت اضافی چای کیسه ای را بگیرید سپس چای کیسه ای را به مدت ده دقیقه بر روی تاول ها قرار دهید بابونه علاوه بر تسکین درد به کاهش التهاب نیز کمک می کند، در صورت نیاز می توانید از این روش مجددا استفاده کنید.

         
      • روغن اسطوخودوس
        این روغن یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای تاول پا بوده که ضمن رفع ناراحتی تاول می تواند آن را ضدعفونی نماید، برای این منظور می توانید یک سوزن را با الکل ضدعفونی استرلیزه کرده و سپس تاول ها را با سوزن بترکانید، سپس روغن اسطوخودوس را بر روی تاول ها بزنید و این کار را تا چند روز تکرار کنید تا وقتی تاول ها خشک شوند، استفاده از این روغن, خارش بدن ناشی از تاول را تسکین می دهد، آن را نرم کرده و از آلوده شدن زخم و ایجاد عفونت جلوگیری می کند.

         
      • استفاده از ویتامین E
        ویتامینE خواص عالی درمان کننده پوست دارد که با بهبود سریع سلولهای پوست از آن ۱محافظت می‌کند و از بروز زخم جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید روغن ویتامین E یا کرمهای آن را خریداری کنید یا یک کپسول ویتامین E را باز کنید و مایع درون آن را مستقیما روی پوست تاول زده استفاده کنید.
      تاول پا_درمان سریع تاول پا در اثر پیاده روی اربعین

چه زمانی لازم است برای درمان تاول پا به پزشک مراجعه کنیم ؟

وقتی تاول پای شما تغییر رنگ داد، به‌شدت ملتهب شد یا پس از گذشت چند روز بهبود پیدا نکرد، لازم است در این مورد با پزشک صحبت کنید. تاول‌هایی که به رنگ زرد، سبز یا بنفش هستند معمولا عفونی شده‌اند و به توجه پزشکی نیاز دارند. تاول‌هایی که رنگ آن‌ها نابهنجار است می‌توانند نشانه‌ای از بیماری‌های زمینه‌ای جدی‌ای مانند تبخال باشند.
پزشک ممکن است در مطب خود تاول‌های عفونی، مداوم یا ناتوان‌کننده را تخلیه کند. او برای این کار از سوزن استریل‌شده استفاده می‌کند و معمولا از تاول نمونه کوچکی می‌گیرد تا در آزمایشگاه بررسی شود. همچنین، پزشک در بیشتر موارد برای درمان عفونت موجود و پیشگیری از عفونت‌های بعدی، آنتی‌بیوتیک موضعی یا خوراکی تجویز می‌کند.
 
 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار