|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۰۷

چیزکیک ژاپنی هم با ماست و هم با شیر تهیه می‌شود که به عنوان یک دسر با ماست مشهور بسیار محبوب است.

چیز کیک ژاپنی علیرغم اسم پرطمطراقش یک کیک  خوشمزه آسان و خوشمزه و بسیار لطیف است. اگر چه نخستین بار یونانی‌ها چیز کیک پختند و بعدها آمریکایی‌ها یک دستور پخت کامل‌تر برای آن تدارک دیدند اما ژاپنی‌ها هم مثل همیشه بیکار ننشستند. در آشپزی ژاپنی چیز کیک ژاپنی در دسته بندی کیک‌های اسفنجی پنبه‌ای و بسیار لطیف قرار دارد و نخستین بار در سال ۱۹۴۷ در هاکاتا ژاپن پخته شد. در حقیقت بعد از جنگ جهانی دوم و با ورود آمریکایی‌ها به ژاپن این دستور چیز کیک متولد شد. چیزکیک ژاپنی هم با ماست و هم با شیر تهیه می‌شود که به عنوان یک دسر با ماست مشهور بسیار محبوب است. در این از امیدنیوز، طرز تهیه اصلی چیزکیک ژاپنی را به شما آموزش خواهیم داد.
 

چیز کیک ژاپنی چیست ؟

کیک پنیری از متداول ترین دسرهای دنیاست. نوعی از کیک پنیری، چیزکیک ژاپنی نام دارد که دسری سبک، کم شیرین، مرطوب و بسیار لطیف است. چیزکیک ژاپنی را ترکیبی از چیزکیک کلاسیک و کیک شیفون می دانند چرا که درست مثل کیک شیفون، حجم دهی با زدن و فولد کردن سفیده تخم مرغ انجام می شود شه و از طرفی طعم و روش پختی مشابه چیزکیک کلاسیک دارد.
 

تاریخچه چیز کیک ژاپنی

در ژاپن و سایر نقاط دنیا کیک پنیر پنبه‌ای را با نام برند “عمو تتسو” می‌شناسند، زیرا این کیک برای اولین بار توسط شخصی به نام تتسو در سال ۱۹۴۸ در شهر هاکاوا ژاپن معرفی شد.
بافت لطیف و نرم و پنبه‌ای، عطر دلنشین، شیرینی مناسب و خاصیت پف‌دار و ژله‌ای بودن این کیک باعث شد به سرعت چیز کیک عمو تتسو معروف شود. بطور سنتی چیز کیک ژاپنی از پنیر خامه‌ای، کره، کمی شکر، زرده و سفیده تخم مرغ بصورت جداگانه، خامه و آرد درست می‌شود. چیز کیک ژاپنی از سال ۲۰۱۰ به بعد بسیار شناخته شد، بطوری حدود ۷۰ شعبه در چین، هنگ کنگ، تایوان، تایلند و کانادا در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد.
چیز کیک عمو تتسو به قدری معروف شد که برخی شعبات آن در چین یا کانادا برای سرویس دهی با اشکال مواجه می‌شوند و مشتریان زمانی حدود ۲ ساعت برای خرید کیک پنیر پنبه‌ای در صف انتظار می‌ایستند.
دستور این دسر همونطور که از اسمش پیداست، اولین بار در کشور ژاپن نوشته شده و نسبت به چیزکیک کلاسیک که تاریخچه ای چند هزار ساله داره، پدیده ای مدرن محسوب می شه و فقط حدود چهل سال قدمت داره. بعد از پایان جنگ جهانی دوم، نیروهای نظامی آمریکائیِ مستقر در ژاپن، دسرهای خود رو به این کشور آوردن که یکی از اون ها "چیز کیک نیویورک" بود. سرآشپز های ژاپنی برای تطبیق چیز کیک نیویورکی با ذائقه مردم ژاپن، تغییرات زیادی روی این دسر ایجاد کردن که نتیجه دسری سبک تر، کم کالری تر، کم شیرین تر و بدون کراست شد. تغییرات وارده و پخت دستور با بخار آب بافت چیز کیک ژاپنی رو به سوفله بسیار نزدیک کرد و به همین دلیل به این دسر در کشور ژاپن، چیز کیک سوفله (Soufflé Cheesecakeスフレチーズケーキ)  گفته می شه و در خارج از ژاپن با نام های چیز کیک پنبه ای Cotton Cheesecake یا ژاپنی شناخته شده. 
بعد از نشر دستور چیز کیک ژاپنی در مجله زنان در دهه هفتاد قرن بیستم میلادی (1970s) محبوبیت این دستور بیشتر و بیشتر شد. خوبه بدونید که در ژاپن فروشگاه های زنجیره ای چیز کیک ژاپنی موجوده که این دسر رو با طعم های مختلف پخت و تولید می کنن، لوگوی مغازه هم با فلزی داغ روی کیک حک می شه. در تصویر زیر فروشگاه ریکورو Rikuro Ojisan که جزو اولین فروشگاه های زنجیره ای چیزکیک و بهترین هاست رو در حال زدن لوگو روی چیز کیک هاش می بینید.  
 

طرز تهیه چیز کیک ژاپنی با دستور اصلی

مواد لازم: 
  • تخم مرغ: ۶ عدد
  • آرد: ½ پیمانه یا ۶۰ گرم
  • نشاسته ذرت: ۲ و ½ قاشق غذاخوری
  • پنیر لبنه یا ماسکارپونه: ۲۵۰ گرم
  • کره: ۵۰ گرم یا ۳ و نیم قاشق غذاخوری
  • شکر: ۲/۳ پیمانه یا ۱۳۵ گرم
  • شیر: ½ پیمانه یا ۱۰۰ میلی‌لیتر
  • وانیل: ½ قاشق چایخوری
  • نمک: ¼ قاشق چایخوری
 
طرز تهیه چیز کیک ژاپنی:
  1. برای درست کردن چیز کیک ژاپنی در فر ابتدا باید زرد و سفیده هر ۶ تخم مرغ را از هم با دقت جدا کنید.
  2. در یک ظرف پیرکس پنیر، کره و شیر را با هم مخلوط کنید و به روش بن ماری نرم کنید. در طول نرم شدن این مواد به روش بن ماری با یک همزن دستی مواد را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند.
  3. آرد و نشاسته را الک کنید. وقتی مایه پنیری یکدست شد آن را از روی حرارت بردارید تا خنک شود. بعد از خنک شدن مایه پنیری مخلوط آرد و نشاسته را اضافه کنید و مواد را فولد کنید. فولد کردن در حقیقت هم زدن مواد با لیسک به صورت دورانی و زیر و رو است، یعنی فقط مواد را  با لیسک و به حالت دورانی، تنها مواد را از ته ظرف به روی ظرف بیاورید و آن قدر این کار را انجام دهید تا مواد با هم ترکیب شوند. یادتان باشد تنها باید در حد یکدست شدن مواد با هم فولد کنید و نه بیشتر. چون بافت خمیر باید پر از هوا بماند. وقتی مایه یکدست شد حالا زرده‌های تخم مرغ را اضافه کنید و با همزن دستی هم بزنید تا مایه یکدستی حاصل شود.
  4. در یک ظرف دیگر سفیده‌های تخم مرغ را با همزن برقی هم بزنید. سفیده‌ها باید حسابی کف کنند و سپس شکر را اضافه کنید و باز هم بزنید. ترکیب شکر و سفیده باید به مرحله سافت پیک برسد ( در این مرحله وقتی همزن برقی را بالا می‌آورید سفیده حالت خمیده پیدا می‌کند و این همان راز اصلی نرم و لطیف شدن و خشک نشدن کیک است. اگر غیر از این باشد و زمانی که همزن را بالا می‌آورید سفیده به حالت نوک تیز است کیک خشک می‌شود. برای این‌که به مرحله سافت پیک برسید نباید بیش از حد سفیده را هم بزنید).
  5. سفیده پف کرده را باید در دو مرحله به سایر مواد اضافه کنید و با لیسک به صورت زیر و رو هم بزنید (حتما باید هم زدن مواد در این مرحله به صورت زیر و رو یا به اصطلاح حرفه‌ای «فولد» باشد). فر را روشن و گرم کنید. دمای فر باید ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد باشد. اگر دستگاه سولاردم دارید دما در حالت کانوکشن و ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد باشد.
  6. برای این مقدار مواد کف و دیواره‌های یک قالب ۲۰ سانتی‌متری را چرب کنید و کف و دیواره‌ها را با کاغذ روغنی کاملا بپوشانید، یعنی کاغذا روغنی مقداری از قالب هم بیرون باشد. مواد کیک را در قالب بریزید. دو بار قالب کیک را به سطح بکوبید. سطح بیرونی قالب را هم با فویل بپوشانید تا آب وارد قالب نشود چون می‌خواهیم قالب را داخل یک ظرف آب و در فر بگذاریم. یادتان باشد حداقل ۱ و نیم سانتی‌متر از قالب کیک باید خالی باشد.
  7. چیز کیک ژاپنی باید در حقیقت با بخار آب و حرارت ملایم پخته شود. مدت زمان پخت چیز کیک ژاپنی در طبقه وسط فر به مدت یک ساعت و ده دقیقه و در سولاردم به مدت یک ساعت و بیست دقیقه پخته شود.
  8. بعد از این‌که یک ساعت از پخت کیک گذشت اگر احساس کردید روی کیک دارد تیره می‌شود روی آن را با یک فویل نازک بپوشانید و اجازه دهید مدت زمان پخت کامل شود. بعد از پایان زمان پخت چیز کیک به مدت ۲۰ دقیقه درب فر را نیمه باز بگذارید تا حرارت فر خارج شود و کیک هم همان جا استراحت کنید.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار