|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۱۷
این روزها تمایل به کاشت سبزی در گلدان و پرورش گیاهان خانگی رو به افزایش است. با انجام این کار، مصرف‌کننده کاملا می‌داند که محصولش چطور پرورش پیدا کرده و بابت برچسب‌های غذایی فربینده نگران نخواهد بود. خوشبختانه برای کاشت سبزی در گلدان و داشتن سبزیجات و میوه های خانگی نیازی نیست که یک کشاورز باشید و تنها با یادگیری چند نکته برای پرورش صحیح گیاهان در خانه می توانید این کار را انجام دهید. اگر یک پنجرهٔ نورگیر و مقداری زمان اضافی دارید، می توانید به راحتی محصولات خودتان را در خانه پرورش دهید. در ادامه روش کاشت صحیح و ساده چند نوع سبزی و میوه سالم را در گلدان به شما آموزش می‌دهیم.
 

سبزی های سبزی خوردن

سبزی سبزی خوردن از چند نوع سبزی پرخاصیت و متنوع از سبزیجات تشکلیل شده استکه فواید و خواص بسیاری دارد زیرا از انواع سبزی های مفید تشکیل شده است، به صورت کلی مصرف سبزی در طی روز برای سلامتی بدن بسیار مفید است. و توسط پزشکان توصیه فراوان میشود بخصوص برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. در بخش های بعدی، به خواص سبزی خوردن خواهیم پرداخت.
سبزی خوردن شامل  ریحان، شاهی، تربچه، گشنیز، جعفری، پیازچه، تره و … میباشد.
امروز با زندگی ماشینی مصرف سبزی خوردن بر سر سفرها کمتر دیده میشود در این مطلب وظیفه خود میدانیم تا از خواص تغذیه ای و درمانی سبزی های سبزی خوردن که بعضی از نو عروس ها و خانم های خونه دار حتی برخی از سبزی های سبزی خوردن را نمی شناسند بنابراین بد نیست با سبزی های سبزی خوردن آشنا شده و به خواص تغذیه ای آن پی ببریم و این اطلاعات را به نسل بعد خود نیز انتقال دهیم.
  1. ریحان
  2. شاهی
  3. تربچه
  4. گشنیز
  5. جعفری
  6. پیازچه
  7. تره

 

خواص سبزی خوردن

  • ریحان
    ریحان یکی از اصلی‌ترین انواع سبزی خوردن است و به قول معروف، سبزی خوردن بدون ریحان، سبزی خوردن نمی‌شود! این گیاه با داشتن عطر و بوی بی‌نظیرش، یکی از گیاهان شناخته‌شده و محبوب در سراسر جهان است. ریحان که غالبا در آشپزی مدیترانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، بومی هند و آسیا و همچنین بخش‌هایی از آفریقاست. گفته می‌شود روغن و عصاره‌های آن، خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد باکتریایی دارد.
    طبق تحقیقات صورت‌گرفته مشخص شد که ریحان، استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد، عملکرد مغز را بالا می‌برد و قادر است بی‌خوابی ناشی از اضطراب را بهبود ببخشد. علاوه‌بر این، ریحان برخی از مواد مغذی مانند کلسیم، ویتامین K و همچنین طیف وسیعی از آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. پس این‌دفعه در سبزی خوردن، اول از همه به دنبال ریحان‌‌ها باشید!
     
  • تره
    شاید در سبزی خوردن، تره مظلوم‌ترین سبزی به شمار آید و خیلی‌ها از طعم تند آن خوششان نیاید! تره جزو گیاهان خانواده پیاز یا آلیاسه است، اما طعم آن نسبت به سایر اعضای این خانواده ملایم‌تر است. تره بومی قاره اروپا، آسیا و آمریکای شمالی‌ست. این گیاه سبزی خوردن در زمان امپراطوری روم به‌عنوان دارو مصرف می‌شد. فواید تره تا حد زیادی شبیه به سیر است؛ در نتیجه می‌تواند یک ماده غذایی عالی برای بدن باشد.
    خاصیت ضد باکتریایی تره از بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش نظیر ابتلا به باکتری سالمونلا و حصبه جلوگیری می‌کند و همچنین جذب غذا از طریق روده را بهبود می‌بخشد. آلیسین موجود در تره در کاهش کلسترول بد  (LDL)مؤثر است و در نتیجه احتمال بروز بیماری‌های قلبی-عروقی را پایین می‌آورد.
    مصرف تره می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند، زیرا حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C است. علاوه‌بر این، ویتامین K موجود در تره در بهبود سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان و آرتریت (التهاب مفاصل) موثر است.
     
  • نعنا
    نعنا یکی از پرفایده‌ترین سبزی‌ها در سبزی خوردن محسوب می‌شود. در طول تاریخ، از گونه‌های مختلف گیاه نعنا برای مصارف پزشکی استفاده شده است. انواع مختلف نعنا طیف وسیعی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی را داراست و در کاهش علایم مربوط به اختلال سندرم روده تحریک‌پذیر موثر است. نعنا یک نوع آنتی‌اکسیدان و ترکیب ضد التهابی به نام اسیدرزماریک دارد که بر کنترل و کاهش شدت بیماری آسم تاثیر قابل توجهی می‌گذارد.
    نعنا حاوی منتول (جوهر نعنا) است. این ماده ضدعفونی‌کننده معطر می‌تواند مجاری تنفسی افراد مبتلا به سرماخوردگی را باز کند. علاوه‌بر این، این گیاه مهم سبزی خوردن حاوی مواد مغذی نظیر پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فیبر، ویتامین ث و آهن بوده و سرشار از ویتامین A است. ویتامین آ محلول در چربی‌ست و برای حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی در شب بسیار موثر واقع می‌شود.
     

 

  • جعفری

    در انواع سبزی خوردن، جعفری و گشنیز از نظر ظاهر بسیار شبیه هم‌اند؛ اما جعفری دندانه‌های کمتری نسبت به گشنیز دارد. جعفری گیاهی گلدار و بومی مناطق مدیترانه‌ای‌ست. طی سالیان متمادی از جعفری برای درمان مشکلاتی مانند فشار خون بالا، آلرژی و بیماری‌های التهابی استفاده می‌کردند.
    این گیاه سرشار از ویتامین، به‌خصوص ویتامین K است که در انعقاد خون و سلامت استخوان‌ها موثر است. جعفری همچنین منبعی عالی از ویتامین‌های K و C است و مواد مغذی مهمی با خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد.
    این گیاه معطر دارای آنتی‌اکسیدانی به نام فلاونوئید است. مطالعات نشان می‌دهند رژیم‌های غذایی سرشار از فلاونوئیدها می‌توانند خطر ابتلا به بیمار‌ی‌هایی از جمله سرطان روده بزرگ، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را کاهش دهند. ویتامین ث موجود در جعفری هم دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی‌ست و نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و محافظت در برابر بیماری‌ها ایفا می‌کند.
     
    • ​تربچه
      تربچه، سبزی قرمز خوش‌رنگ سبزی خوردن، حاوی مجموعه‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات مغذی‌ست که می‌تواند بر سلامتی شما تاثیر مثبت داشته باشد. انواع مختلفی از تربچه وجود دارد، از جمله تربچه سیاه، تربچه دایکون، ترب کوهی و تربچه گرد.
      فولات موجود در تربچه گلبول‌های سفید و قرمز خون را در مغز استخوان سنتز می‌کند. این سبزی حاوی پتاسیم است که وظیفه تنظیم و حفظ تعادل مایعات بدن را بر عهده دارد. همچنین، کلسیم در بهبود سلامت قلب و عملکرد کل سیستم عصبی تاثیر‌گذار است.
      از دیگر ویتامین‌های موجود در تربچه می‌توان به ویتامین ب ۶ و ث اشاره کرد. ویتامین ث در کلاژن‌سازی و تقویت رگ‌های خونی نقش موثری دارد. ویتامین ب ۶ که با نام پیریدوکسین هم شناخته می‌شود، یک ویتامین محلول در آب است که برای واکنش‌های آنزیمی بی‌شماری در بدن، از جمله متابولیسم، مورد نیاز است.
       
    • پیازچه
      پیازچه‌ مانند تره‌فرنگی و سیر عضوی از خانواده آلیوم (Allium) به شمار می‌رود و عمدتا در مناطق مختلف اروپا، آسیا و آمریکای شمالی یافت می‌شود. پیازچه اغلب برای طعم‌دادن به غذاها و خوراک‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
      یک قاشق غذاخوری پیازچه، کمتر از ۳ کالری دارد و اغلب از کربوهیدرات (فیبر) و پروتئین تشکیل شده است. از جمله مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در پیازچه می‌توان به کلسیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین آ، ویتامین کا، ویتامین ث و فولات اشاره کرد.
      به‌عنوان یک منبع غنی از ویتامین ث، پیازچه در سبزی خوردن می‌تواند عوارض ناشی از سرماخوردگی را کاهش دهد. به‌علاوه، در طب سنتی از پیازچه برای ازبین‌بردن نفخ معده، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و درمان کم‌خونی استفاده می‌شد. کوئرستین و ویتامین K دو مورد از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در پیازچه یافت می‌شوند.
      مطالعات دانشگاه مریلند حاکی از آن است که کوئرستین و سایر فلاونوئیدها دارای خواص ضد سرطانی هستند و افراد را در برابر ابتلا به سرطان‌هایی نظیر سرطان پستان، روده بزرگ، پروستات، تخمدان، آندومتر و همچنین سرطان ریه محافظت می‌کنند. در انواع سبزی خوردن، پیازچه حاوی کاروتن، زاکزانتین و لوتئین است که در پیشگیری از سرطان ریه و دهان موثر است.

 

خواص سبزی خوردن برای لاغری

اگر به دنبال یک رژیم برای کاهش وزن هستید، بهتر است سبزی خوردن را در برنامه غذایی خود قرار دهید. مصرف سبزی خوردن با غذا به‌علت وجود فیبر، کمک می‌کند بیشتر احساس سیری داشته باشید. فواید سبزی خوردن در تناسب اندام و لاغری توسط متخصصان تغذیه تایید شده است و این متخصصان اعلام کرده‌اند اگر روزانه ۵ تا ۷ واحد سبزی در برنامه غذایی خود مصرف کنید،  به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد.
به‌طور مثال گیاه نعنا متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، آنزیم‌های گوارشی را تحریک می‌کند و به جذب بهتر مواد مغذی کمک می‌کند. متابولیسم سریع‌تر، کاهش وزن را تسهیل می‌کند. تربچه سرشار از آب و فیبر است، کالری بسیار کمی دارد و بهترین سبزی برای کاهش وزن محسوب می‌شود.
جعفری سرشار از کلروفیل است که سم‌زدایی از بدن را بهبود می‌بخشد و به کاهش وزن کمک می‌کند. خواص سبزی خوردن در تجزیه آنزیم‌های موجود در غذا نقش دارد و مواد مغذی را از پروتئین‌ها، چربی‌ها و کربوهیدرات‌هایی که مصرف می‌کنید آزاد می‌کند؛ در نتیجه هضم را بهبود می‌بخشد و نقش مهمی در لاغری بدن ایفا می‌کند.
 
 
 
 

خواص سبزی خوردن برای یبوست

خوردن "تره" همراه غذا به کاهش چربی خون و رفع یبوست کمک زیادی می کند ، اثرات ضد میکروبی دارد و برای درمان هموروئید عالی است ، خوردن "تره" موحب رفع یبوست است و در کاهش خطر بروز سرطان پروستات و روده نیز موثر است."تره" ساطوری شده ضماد بی نظیری در تسکین درد و سوزش بواسیر است.
تره فرنگی سرشار از منیزیم بوده و در بیماری های پروستات توصیه شده است ، هضم را قوی کرده ، ضد یبوست و درمان بواسیر کننده بواسیر یا هوروئید است همچنین در کنترل نقرس می تواند موثر باشد.
"تره" ضد عفونی کننده روده ها و ادرارآور است و برای معالجه روماتیسم و بیماری های کبدی مفید است؛ اگر "تره"با غذا خورده شود به هضم غذا کمک می کند و مانع ترش شدن غذا در معده می شود البته باید توجه داشت در مصرف تره نباید زیاده روی کرد چرا که موجب بروز سردرد می شود.
 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار