|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۲۴

از خواص سنگ زمرد همین بس که با انرژی بالایی که به شما می‌دهد خاصیت ضد پیری دارد و باعث افزایش درک، نبوغ، ثروت و توانگری می‌شود.

در ادبیات ایرانی نیز از خواص سنگ زمرد گفته شده و در ایام قدیم باور بر این بود که این گوهر روح و جسم را باهم هماهنگ می کند. این مطلب به خواص بیشمار این سنگ اشاره کرده است. پیشنهاد میکنیم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

شناخت علمی و کوتاه سنگ زمرد

زمرد یا همان emerald جزو سنگ‌های گران‌بهایی است که از سیلیکات آلومینیوم و بریلیوم تشکیل گردیده است. نام اصلی فارسی آن دوال یا دوبال می باشد. این گوهر گران بها از گونه ‌های بریل است و در سنگ‌های پگماتیت یافت گردد. این کلمه عربی ‌شده‌ی «اسماراگدوس» یونانی است که خود از واژه‌ای سانسکریت به معنی سبز برداشت شده‌است.

خواص سنگ زمرد

نوع شفاف و طبیعی این گوهر یکی از چهار گوهر گران‌بها به حساب می‌آید و مشهورترین عضو خانواده بریل ها می‌باشد. از نظر ترکیب شیمیایی و کانی ‌شناسی این سنگ از سیلیکات آلومینیوم و بریلیوم ساخته شده‌است که به همراه آکوامارین آبی، مورگانیت صورتی، هلیودور طلایی و بریل با رنگ سبز به خانواده بریل تعلق دارد. بریل خالص بدون رنگ می‌باشد اما اضافه شدن مقادیر ناچیزی کروم و وانادیوم به آن باعث ایجاد رنگ سبز می‌شود و با نام سنگ زمرد سبز شناخته میشود.

تاریخچه سنگ زمرد

این سنگ در طول بیش از ۶ هزار سال در اغلب فرهنگ‌های مختلف دنیا نظیر یونان باستان و ایران منبع جاذبه و احترام محسوب می‌شده‌است و روایاتی نیز درمورد خواص سنگ زمرد در اسلام از بزرگان دین بیان شده‌است و بدلیل اهمیت خواص سنگ زمرد سبز استفاده از آن در بسیاری از کشورها و فرهنگ ها رواج داشته‌است.

از میان سنگ های قیمتی بریل، این گوهر (سنگ زمرد سبز) تاریخچه بالاتری دارد. شواهد فروش آن در بازارهای بابل در ۴ هزار سال پیش از میلاد نیز وجود دارد. در تورات نیز از این گوهر به عنوان سنگ زیربنای شهر بیت المقدس نام آورده شده‌است و به این دلیل نزد مردم بیت المقدس و قوم بنی‌اسرائیل از احترام زیادی برخوردار است.

این سنگ به علت زیبایی و قدرت معنوی در بین همه ادیان اصلی مقدس شمرده می‌شود. رنگ سبز رنگی مقدس در فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف نظیر اسلام بوده و حتی کلیسای کاتولیک نیز از آن به عنوان والاترین رنگ مذهبی یاد نموده‌است. از خواص زمرد از نظر فیزیکی نیز استفاده می‌گردیده‌است و به سنگ مطالعه مشهور بوده چرا که در گذشته قبل از اینکه عدسی و عینک بزرگ نمایی کشف شود نوع شفاف این گوهر برای خواندن و دیدن اشیای کوچک مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.

در مصر قدیم نیز این سنگ سمبل زندگی ابدی و هدیه‌ای از جانب خدای حکمت به شمار می‌آمده‌است و سعی میکردند با تهیه آن از خواص سنگ زمرد سبز استفاده کنند.

 اولین بار سنگ زمرد در کجا کشف شد؟

معدن های کنار دریای سرخ در مصر از اولین مکانهایی بود که این گوهر در انجا وجود داشت و اواسط قرون وسطی مکان دقیق این معادن بطور کامل فراموش شده بود تا اینکه در قرن 19 کالیود از سوی نایب پادشاه مصر موظف به پیدا کردن سنگ زمرد و معادن آن شد.

خواص سنگ زمرد

در نهایت، آن معادن در دامنه کوه‌های جبل سیکائیت و جبل زوبارا پیدا شدند و اولین بار مصریان در دوره بطلمیوسی (۳۳۰ – ۳۲۳ قبل از میلاد) استخراج این گوهر را شروع کردند. اما اشیایی از رامسس دوم (۱۳۰۰ قبل از میلاد) یا حتی قبل از آن پیدا شده‌است که تصور میشود گنجینه‌های این نگین در ایران از معادن خاوری به دست می‌آمدند.

ویژگی های مهم سنگ و انگشتر زمرد

رنگ: همانطور که قبلا ذکر گردید هر چه رنگ سبز این گوهر پررنگ تر و شدیدتر، سرزنده تر و غیر مات باشد ارزش آن چندین برابر می‌گردد.

وزن: این سنگ ها معمولا در اندازه های کوچک پیدا می‌شوند. این سنگ اگر بیشتر از ۵۰ قیراط باشد هم قیمت الماس با همین قیراط است! در نتیجه وزن پارامتری اساسی در تعیین قیمت سنگ است.

درخشندگی: این فاکتور که وابسته به نوع تراش می‌باشد و همانند سایر سنگ های قیمتی دیگر روی قیمت سنگ زمرد اصل تاثیر ویژه دارد.

شفافیت: گونه‌های بی‌عیب و پاک این گوهر معمولا کمیاب و بسیار گران‌بها می‌باشند. ناپاکی‌ها در سنگ زمرد ظاهری شبیه خزه یا شاخه‌های درخت دارا می‌باشند. بیشتر گونه های درشت، معایب و ترک‌هایی دارند و یا رنگ آنها دارای جلوه های ابری است.

خواص زمرد در اسلام و احادیث

درمورد خواص انگستر زمرد و خواص سنگ زمرد در اسلام روایات و احادیثی از ائمه بیان شده است که مهمترین آنها در ادامه گفته شده و به خواص انگشتر زمرد اشاره شده‌است:

1- امیر المؤمنین (ع) فرموده‌اند که در دست کردن این انگشتر باعث آسان شدن و گره گشایی کارها می شود و مشکل ساز نیست.

2- از حضرت امام موسی کاظم (ع) منقول است که انگشتر زمرد در دست کردن موجب آسانی است که در آن هیچ دشواری نباشد. همچنین رسول اکرم (ص) فرموده اند دست کردن این انگشتر باعث برطرف شدن فقر می‌شود که این یکی از مهم‌ترین خواص سنگ زمرد در اسلام است.

3- امام رضا (ع) درمورد خواص انگشتر زمرد می‌فرمایند: به دست داشتن انگشتر زمرد فقر را به ثروتمندی تبدیل می‌کند.

خواص سنگ زمرد

توجه داشته باشید که در احادیث خواص انگشتر زمرد بیان شده لزومی به تهیه سنگ زمرد سبز نمیباشد و به صورت های دیگر نظیر نگین، گردنبند و … متوانید از فواید و خواص سنگ زمرد استفاده کنید.

خواص سنگ زمرد در چاکرا درمانی

خواص زمرد در چاکرا درمانی، چاکرای چهارم یعنی قلب را به علت رنگ سبز تحت تاثیر قرار می‌دهد و شاید به همین علت است که آن را سنگ عشق می‌نامند. از خواص زمرد به گشودن قلب به روی عشق، بخشش، دلسوزی و اعتماد اشاره شده‌است. این نگین خالص ترین جریان بلورین پرتو سبز است و سنگی است که پاک‌ترین و خالص‌ترین نماینده الگوی انرژی چاکرای قلب می‌باشد.

از نظر بدنی از خواص زمرد می‌توان برای تقویت قلب، خون و دستگاه گردش خون استفاده نمود. این سنگ ترغیب کننده فرد به زندگی و عمل نمودن از روی قلب می‌باشد و به فرد کمک می‌نماید تا مرکزیت پیدا کند و دلشکستگی اش را بهبود ببخشد و این از مهمترین خواص سنگ زمرد برای بدن است.

خواص سنگ زمرد

فواید و خواص زمرد سبز

همینطور که در روایات و احادیث اشاره شد خواص سنگ زمرد در اسلام بسیار است و توصیه زیادی به استفاده از انگشتر و بهره بردن از خواص انگشتر زمرد شده است. تسکین دادن ذهن و بدن از معروف ترین خواص زمرد سبز است. با توجه به همین روایات میتوان به موارد زیر به عنوان مهمترین خواص سنگ زمرد (سنگ عشق) اشاره کرد:

۱- به عنوان اولین خاصیت از خواص سنگ زمرد میتوان گفت این گوهر نیروی انرژی بخشی و آرام بخشی دارد.

۲- یکی دیگر از خواص زمرد سبز استفاده از این سنگ برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری صرع است به ویژه برای کسانی که زمینه ارثی این بیماری در آن ها وجود دارد.

۳- از دیگر خواص زمرد که بسیار به آن پرداخته شده‌است، مفید بودن برای دستگاه گوارش می‌باشد. گذاشتن آن بر روی چاکراهای خورشیدی مجاری کیسه صفرا را پاک و فعال می‌کند و سبب تقویت معده و درمان زخم معده می‌گردد.

۴- استفاده ازاین نگین برای درمان خونریزی داخلی به ویژه اسهال خونی مفید می‌باشد.

۵- در غزلی در دیوان شمس مولانا چنین آمده‌است:

گر اژدهاست بر ره، عشق است چون زمرد از برق آن زمرد، هین دفع اژدها کن

معروف است که این نگین، قلب فیزیکی و عشق عاطفی را التیام می دهد.

خواص سنگ زمرد

ادامه فواید

۶- این گوهر بین عاشق و معشوق پل ایجاد می‌نماید و با عشق مرتعش می‌گردد و انرژی آزاد می‌گرداند و محبت بین زن و شوهر را زیاد می‌کند و به همین علت به سنگ عشق معروف است.

۷- سنگ عشق و خیال و شادی می‌باشد.

۸- اگر زنان باردار از این سنگ استفاده نمایند برای آنان مشکلی پیش نیامده و فرزند آنان به راحتی به دنیا خواهد آمد و درد زایمان زنان باردار را کمتر می‌کند و میتوانند از خواص سنگ زمرد سبز برای راحتی زایمان خود استفاده کنند.

۹- پاکی و ایمان برای شخص به ارمغان خواهدآورد.

۱۰- تسکین دهنده ذهن ناآرام نیز می‌باشد و برای دارنده اش منطق و خرد و حکمت به ارمغان می‌آورد.

۱۱- از مهم‌ترین خواص انگشتر، نیم ست زمرد ، گردنبند زمرد و مصنوعات دیگر این است که در مراسم و اوراد برای رونق بخشیدن به کسب و کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طیف رنگ در سنگ زمرد چگونه است؟

سنگ زمرد در انواع رنگ‌ها با دامنه‌ای از سبز مایل به زرد تا سبز مایل به آبی دیده می‌شود، باکیفیت‌ترین زمرد دارای رنگ سبز پررنگ با تناژ رنگی تیره است، این رنگ حتی با وجود ناخالصی‌ها و عدم شفافیت باز هم از سنگ زمرد رنگ روشن و شفاف باارزش‌تر است. دلیل سبزی رنگ زمرد به دلیل مقادیری از فلزات رنگ‌زای کرومیوم و وانادیوم است.

 بزرگترین سنگ زمرد سبز جهان

در سال ۲۰۱۱ بزرگترین سنگ در برزیل با وزنی معادل ۳۶۰ کیلوگرم، ۱۸۰ هزار قیراط در عمق ۲۰۰ متری معدن یافت شد. ارزشی آن بیش از ۳۰۹ میلیون دلار تخمین زده شده‌است.

تشخیص سنگ زمرد تشخیص زمرد سبز طبیعی از مصنوعی

این گوهر معمولاً دارای ناخالصی می‌باشد که برای تشخیص نوع طبیعی از مصنوعی بسیار مفید می‌باشد. برخی انواع مصنوعی این گوهر به دلیل ماده به کار رفته در آن‌ها هنگام قرار گرفتن در معرض امواج با طول موج بالا درخشش فلورسانت قرمز ماتی از خود ساطع می‌کنند. درصورتی که نوع طبیعی آن اینچنین نوری بازتاب نمی‌کند.

خواص سنگ زمرد

خوشبختانه با عبور یا انعکاس امواج فرا بنفش در کریستال های طبیعی و یا مصنوعی قادر خواهیم بود تفاوت آن ها را بیابیم. همچنین انواع مصنوعی آن اشعه ماورا بنفش را از خود رد می‌کند درنتیجه شفاف تر به نظر می‌آید. به این طریق میتوان سنگ زمرد اصل که معروف به سنگ عشق است را تشخیص داد و از خواص سنگ زمرد سبز بطور کامل بهره برد.

 نحوه ی نگهداری

این سنگ با آن‌ که‌ سختی‌ بالایی‌ دارد، گوهری ترد و شکننده‌ است‌ و مراقبت‌ ویژه می‌خواهد. در مقابل‌ اسیدها تا حدی مقاوم‌ بوده و در برابر مواد شوینده‌ مثل‌ آب‌ گرم‌ و صابون‌ مشکلی‌ ندارد. اما در مقابل‌ حرارت‌ امکان‌ ترک‌ خوردن‌ آن‌ هست. بنابراین‌ باید هنگام‌ حرارت‌ دادن‌ و یا سوار کردن‌ نگین‌ دقت‌ بسیار گردد.

این‌ روغن‌ به‌ مرور زمان‌ و یا با حرارت‌ خشک‌ می‌‌شود و ممکن‌ است‌ بعضی‌ نقاط‌ آن بر اثر شست ‌و شو حالت‌ سفیدی‌ (سفیدک) پیدا کند که‌ می ‌توان‌ آن‌ را دوباره‌ با روغن‌ زیتون‌ (به‌ وسیله‌ یک‌ قلم‌ و کمی‌ پنبه‌ آغشته) اصلاح‌ و شفاف‌ کرد تا با سالم نگه داشتن آن بتوان از خواص زمرد سبز بهره بیشتری برد.emerald-7 زمرد: خواص انگشتر و سنگ زمرد سبز + ویژگی ها و نحوه تشخیص سنگ زمرد

ویژگی های مهم درباره نگهداری زمرد

این گوهر در مقابل‌ اسیدها تا حدی مقاوم‌ می‌باشد و با مواد شوینده‌ مثل‌ آب‌ گرم‌ و صابون‌ مشکل خاصی ندارد و این جزئی از خواص زمرد سبز میباشد ولی در مقابل‌ حرارت‌ امکان‌ ترک‌ خوردن‌ آن‌ وجود دارد. لذا باید هنگام‌ حرارت‌ دادن‌ و یا سوار کردن‌ نگین دقت لازم را داشت. این گوهر کمیاب گوهری‌ شکننده‌ می‌باشد.

بنابراین‌ هنگام‌ جا به ‌جا کردن‌ آن‌ باید نهایت‌ دقت‌ را داشت؛ چرا که اگر از فاصله یک متری روی‌ سنگ‌ دیگری بیفتد ممکن‌ است‌ خرد شود. رنگ‌ سبز زمرد در مقابل‌ نور طبیعی‌ و نور مصنوعی‌ و یا حرارت‌ تغییر نکرده و تقریبا پایدار می‌باشد. رنگ آن تا دمای ۵۰۰ درجه سلسیوس به احتمال زیاد تغییری نخواهد کرد.

سیستم کریستالی این نگین هگزاگونال (شش وجهی) می‌باشد. این سنگ؛ طبعی سرد و خشک دارد. اکثر بلورهای این سنگ همانند یاقوت، ناخالصی ها و محتویات زیاد و گوناگونی از قبیل کانی های مهمان، مایعات، حباب های گاز و ترک های داخلی دارد که در صورت کثرت این محتویات مات می‌گردد. جالب است بدانید که این محتویات و ناخالصی ها عیوب به شمار نمی‌روند بلکه خود عاملی برای شناسایی سنگ اصل از نوع مصنوعی است و گاه باعث زیبایی!

خواص سنگ زمرد

نحوه تراش زمرد سبز

در حالی که سختی بالای این گوهر (۸–۷٫۵) تا حد زیادی مانع خراش دیدن این گوهر با ارزش می‌گردد اما قابلیت شکنندگی آن بخاطر شکاف های موجود، تراش دیدن، سوارکردن و پاک کردن آن را نسبتاً مشکل نموده ‌است.

تراش کاران تراش خاصی را برای این گوهر استفاده می‌کنند با نام تراش زمردی یا تراش چهارگوش که در اصل یکی از طرح های تراش پلکانی می‌باشد که گوشه‌های نگین به صفحاتی مزین می‌شود که علاوه بر تشدید زیبایی آن، مقاومت آن را در برابر فشارهای مکانیکی و عوامل فیزیکی نیز زیاد می‌کند و باعث میشود تا عموم مردم بتوانند از زیبایی و خواص سنگ زمرد بهره ببرند.

مانند الماس، برش این نگین هم به نوع، شکل، عرض و عمق برش بستگی دارد. تراش کاری سنگ زمرد سبز با توجه به حساسیتهای آن کار دشواری است و حتما باید بدست افراد خبره سپرده شود تا اگر قصد تهیه انگشتر آن را دارید بتوانید از زیبایی و خواص انگشتر و یا خواص سنگ زمرد سبز بیشترین بهره را ببرید.

 انواع سنگ زمرد طبیعی بلحاظ پدیده نوری

این سنگ بلحاظ پدیده‌های نوری انواعی دارد و بطور کلی میتوان به سه دسته تقسیم کرد که بلحاظ کلی خوصوصیات و ویژگیهای نزدیک به هم دارند اما تفاوت اندکی در مکان استخراج و شکل ظاهری دارند که باعث متمایز شدن آنها میشود. در تصویر زیر تفاوت این سه نوع پدیده به وضوح آشکار است.

خواص سنگ زمرد

۱- زمرد سبز تراپیچ: این نوع که از منابع کلمبیا استخراج می‌گردد بسیار کمیاب است. دارای الگوی خاصی به شکل 6 ضلعی یا ستاره 6 پر می‌باشد و به همین دلیل به آن سبز ستاره ای نیز گفته می‌شود.

2- چشم گربه ای: چشم گربه ای، نوعی خاص و بسیار کمیاب است که به دلیل وجود حالتی مشابه چشم گربه به این نام معروف شده است، این سنگ با نام دم اژدها نیز شناخته می‌شود. در این نوع، پدیده نوری لیزری سوزنی مانندی در نگین در یک جهت ایجاد می‌شود.

3- استار: این نوع نسبت به دو نوع قبلی کمیاب‌تر و قیمت آن میلیون دلاری است. علت ایجاد این پدیده‌ها وجود ناخالصی می‌باشد.

خواص سنگ زمرد اصل از نظر جسمانی چیست؟

خواص سنگ زمرد اصل در تقویت قلب، خون و دستگاه گوارش شناخته شده است. گفته می‌شود که برای بیماری‌های غده تیروئید، اسهال خونی و بازکردن عروق خونی نیز بسیار مؤثر است. در کتاب‌های ارسطو آمده است که در گذشته از خواص سنگ زمرد برای علاج سرطان و صرع نیز استفاده شده است.

خواص زمرد سبز در متافیزیک

خواص زمرد سبز، بسیار زیاد است و در ارتعاش با چاکرای قلب قرار دارد. بر طبق باور قدیمی خواص زمرد سبز به ایجاد تعادل و تعادل در تمام جنبه‌های زندگی و به‌ویژه در احساسات کمک می‌کند. زمرد سنگ قلب است؛ زیرا نماد رحمت، شفقت و عشق جهانی است. این نشان‌دهنده همه چیزهای شگفت‌انگیز در این جهان است و اینکه چگونه همه آنها با عشق در ارتباط هستند. در زیر لیستی از خواص زمرد سبز جمع‌آوری کرده‌ایم.

خواص زمرد سبز این است که این سنگ تعادل فیزیکی، عاطفی، ذهنی و روحی را تقویت می‌کند.

زمرد سطح انرژی بدن شما را افزایش می‌دهد و جریان انرژی چاکراهای پایین و بالایی را افزایش می‌دهد.

از دیگر خواص زمرد سبز این است که به شما کمک می‌کند تا وجودی آرام و دوست‌داشتنی داشته باشید.

خواص سنگ زمرد

رنگ سبز در زمرد نشان‌دهنده احترامی است که باید برای زندگی و خلقت داشته باشید.

احساس مسئولیت

از دیگر خواص زمرد سبز این است که به شما احساس مسئولیت قوی‌تری می‌دهد تا فقط آنچه را که نیاز دارید بردارید و آنچه برداشته‌اید را پس دهید تا تعادل به هم نخورد.

انرژی‌های این سنگ به شما انگیزه می‌دهد که به شیوه‌ای هماهنگ‌تر، سخاوتمندانه‌تر، باملاحظه‌تر و عاشقانه‌تر زندگی کنید.

از خواص زمرد سبز آرام‌کردن احساسات قوی یا ناراحت‌کننده است جوری که انرژی‌های مثبتی ایجاد می‌کند که به شما کمک می‌کند هرگونه انسداد را از سیستم مریدین و چاکراهای خود برطرف کنید.

سنگ زمرد به شما درک بیشتری از نحوه عملکرد زندگی و نحوه عملکرد شما در زندگی خود می‌دهد.

این سنگ به شما کمک می‌کند تا روی چیزهایی که واقعاً در زندگی خود آرزو دارید تمرکز کنید و به شما کمک می‌کند تا آنها را به واقعیت تبدیل کنید. زمرد همچنین نماد جوانی و جوانی است.

از خواص زمرد سبز محافظت صاحب سنگ در برابر منفی‌ها می‌باشد. حتی مثبت‌ترین افراد نیز در برابر انرژی‌های منفی مقاوم نیستند، اما این سنگ می‌تواند منفی‌ها را از خود دور کند.

 معادن

بهترین نوع این نگین، کلمبیایی است و مشهورترین ها نیز به این کشور تعلق دارند. حدود ۱۵۰ معدن ذخیره زمرد در این کشور شناخته شده‌است. مهمترین معدن کلمبیا، معدن کاسکیوز می‌باشد. این سنگ هایی که از کلمبیا استخراج می‌گردند، مرغوبترین و خوش رنگ و آب ترین گوهرها با شفافیت بالا و رنگ سبز سیر می‌باشند.

زمرد افغانستان (پنجشیر) نیز از بهترین انواع این گوهر می‌باشد که در دره پنجشیر افغانستان یافت می‌شود. نوع مرغوب، در کشورهای دیگری همچون برزیل، هندوستان، ماداگاسکار، زامبیا، پاکستان و روسیه نیز استخراج می‌گردد و سنگ زمرد سبز را میتوان در این مناطق پیدا کرد.

زمرد سبز برزیلی، همانطور که از نام گونه سبز برزیلی پیداست، از منابع برزیل استخراج می‌شود و به آن تورمالین سبز هم گفته می‌شود. زمرد زامبیایی، نوعی دیگر است که از معادن کشور زامبیا به دست می‌آیند . دارای کیفیت بسیار خوبی از لحاظ رنگ و شفافیت است. امروزه‌ از بهترین‌ نوع این گوهر با کیفیت‌ خوب‌ در ساخت‌ جواهرات‌ استفاده‌ می ‌شود. این نوع و همچنین نوع کلمبیایی است که‌ از ارزش فوق العاده‌ای بین جواهرسازان و نگین تراشان دارا می‌باشد. اما به این نکته باید توجه نمود که فارغ از محل استخراج این گوهر می‌توان از خواص زمرد سبز بهره برد.

 معادن ایران

معدن باغ برج کرمان: این معدن در جنوب کرمان و در منطقه اسفند قه واقع گردیده ‌است. در این منطقه نیز افراد محلی، اقدام به جمع آوری این کانی نموده‌اند . با توجه به میزان شفافیت و اندازه، آن را به افراد واسطه با قیمت های مختلف می‌فروشند. ظاهراً این کانی، پس از خریداری به خارج از کشور ارسال می‌گردد چرا که اعتقاد بسیاری به خواص زمرد در کشورهای دیگر وجود دارد.

خواص سنگ زمرد

آیا سنگ زمرد مصنوعی هم وجود دارد؟

در بعضی مواقع سنگ هایی مثل پریدوت و گارنت سبز که ارزش خیلی پایین تری از سنگ زمرد دارند. ولی به دلیل نزدیک بودن رنگ آن ها، به زمرد به جای سنگ زمرد فروخته می شوند.درباره ی سنگ زمرد مصنوعی هم می توان گفت: قطعا سنگ زمرد مصنوعی (synthetic) وجود دارد.همان موادی که در زمرد وجود دارد را در آزمایشگاه با هم ترکیب کرده و زمرد مصنوعی ساخته می شود. این زمردها ،جعلی محسوب نمی شوند و واقعا زمرد هستند ولی در آزمایشگاه تولید شده اند مانند برلیان های معروف به «اتمی»،یا یاقوت های صنعتی که در ساعت سازی و تولید نورهای لیزری قرمز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

زمردهای مصنوعی قیمتی بسیار کم تر از زمرد های اصل و طبیعی دارند وخریدار باید بداند که زمردی که خریداری کرده است. طبیعی یا صنعتی می باشد. زمردهای مصنوعی بسیار تمیز تر وپاک تر از زمرد های طبیعی هستند و نقایص کمتر و از درخشندگی بیشتری برخوردار می باشند.

در بسیاری موارد زمرد های مصنوعی زیر نور ماورا بنفش قرمز رنگ می شوند .البته این یک اصل مطلق نیست و  زمردهای طبیعی هم در زیر نور ماورا بنفش قرمز می شوند.  آنقدر فاصله زمردهای طبیعی و مصنوعی با هم کم شده است که کارشناسان هم در نظر اول نمی توانند این امر را تشخیص دهند و. باید به آزمایشگاه های گوهر شناسی ارجاع داده شوند تا به نظر و کارشناسی قطعی برسیم. خوشبختانه در بازار ایران هنوز زمرد های مصنوعی به صورت گسترده وارد نشده است.

نحوه قیمت گذاری سنگ زمرد چگونه است؟

مهم‌ترین نکته‌ای که در قیمت‌گذاری سنگ زمرد موردتوجه قرار می‌گیرد، خلوص، پاکی و شفافیت سنگ است البته برای قیمت‌گذاری سنگ زمرد نوع تراش نیز می‌تواند در ارزشمندی آن تأثیرگذار باشد.

زمانی که صحبت از پوشیدن جواهرات زمردی به میان می‌آید، پیشنهاد می‌کنیم روی یک قطعه واقعی سرمایه‌گذاری کنید. زمردها به دلیل ماهیت شکننده‌شان، بهترین استفاده را در مناسبت‌های خاص دارند، تا لهجه رنگی قدرتمندی را به یک مجموعه تمام مشکی اضافه کنند یا حتی برای ایجاد کنتراست با سایر رنگ‌های روشن و جسورانه.

خواص سنگ زمرد

سنگ زمرد سنگ ماه تولد چه کسانی است؟

رنگ سبز تجلی کننده طبیعت بهار شکوهمند هست و حتی رنگ ونوس خدای روم باستان نیز است؛ بنابراین سنگ زمرد اهداکننده عشق جاودانه و زیبایی به متولدین اردیبهشت (ماه می) به‌عنوان سنگ ماه آنها است. در برخی فرهنگها از این گوهر جهت هدیه بیستمین، سی و پنجمین و یا پنجاهمین سالگرد ازدواج استفاده می‌شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار