|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۲۷

فصل دوست داشتنی پاییز که سرشار از فعالیت‌ها و نوشیدنی‌های محبوب و عالی است برای مبتلایان حساسیت فصلی پاییز ویران کننده است.

حساسیت فصلی پاییز می تواند برای بسیاری از مردم فصل سختی از سال باشد مخصوصا اگر روش های کنترل این مهمان ناخوانده را بلد نباشند. ما در این مقاله امیدنیوز اطلاعات مفیدی در این خصوص به شما ارئه کردیم.

حساسیت (آلرژی) چیست؟

گاهی سیستم ایمنی بدن ما به برخی مواد (معمولاً بی ضرر) واکنش نشان می‌دهد و مانند مزاحمانی خطرناک با آنان برخورد می‌کند. به این واکنش حساسیت (آلرژی) می‌گویند.

محققان آکادمی آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا (AAAAI)، می‌گویند که سیستم ایمنی بدن ما در واکنش به مواد حساسیت زا، ماده‌ای شیمیایی به نام هیستامین را آزاد می‌کند. با آزاد شدن هیستامین علائم حساسیت در بدن آشکار می‌شوند. تحریک بینی و چشم از جمله علائم حساسیت است، گاهی حساسیت در مبتلایان به آسم سبب حمله‌ی آسم می‌شود، این مورد خطرناک است و با عنوان آسم آلرژیک شناخته می‌شود.

خبر خوب این است که برای مقابله با حساسیت‌های فصلی چندین روش وجود دارد. برخی از توصیه‌ها برای همه‌ی انواع حساسیت کاربرد دارد. برخی از آن‌ها نیز مختص انواع خاصی از حساسیت است. در هر صورت، نکاتی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، شیوه‌ی مناسبی برای کنترل حساسیت‌ فصلی است.

حساسیت فصلی پاییز

انواع حساسیت فصلی پاییز و علل آلرژی پاییزی چیست؟

گرده افشان ها :

گرده افشان ها از رایج ترین علت های آلرژی های فصلی در فصل پاییز هستند. تقریبا 75 درصد از افرادی که در فصل پاییز و بهار آلرژی دارند، علت آن را گرده افشان ها می دانند.

گرد افشانی تقریباً در اواخر تابستان آغاز می شود و می تواند تا ماه آبان نیز ادامه پیدا کند و تمام این ها بستگی دارد که گرمای هوا چقدر باشد. گرده ها در هوا می توانند تا هزاران کیلومتر به فرد برسند و اصلا فرقی ندارد که شما در چه محلی زندگی می کنید.

قارچ :

یکی دیگر از علت های حساسیت در فصل پاییز این است که رطوبت هوا از بین می رود و باعث می شود که قارچ ها روی برگ های مرطوب باقی بمانند. معمولاً اگر بیش از حد با برگ های پاییزی در تماس باشید، احتمال ورود این آلرژی ها بالا تر می رود.

گرد و غبار و رطوبت در هوا به عنوان فیلتری برای آلودگی ها عمل می کند اما هوای خشک مثل هوای پاییزی باعث افزایش گرد و غبار ها می شود. همچنین حشرات نیز در آن افزایش پیدا می کند و همین موضوع علت بسیاری از حساسیت های پاییزی است.

نشانه های حساسیت پاییزی

نشانه های حساسیت پاییزی اغلب با حساسیت های دیگر فصل ها متفاوت است و علائم رایج آن عبارتند از:

  • خارش بینی و چشم
  • آبریزش چشم
  • آبریزش بینی
  • سرفه کردن

سایر علائم حساسیت پاییزی

حساسیت فصلی پاییز

  • مشکلات به وجود آمده در ریه مثل آسم
  • خارش دهان و پشت گلو
  • جوش زدن در قسمت شکم
  • اسهال
  • در موارد شدید تر آنافیلاکسی
  • کهیرهای پوستی
  • پوست بیش از حد خشک
  • خارش
  • اگزما

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات حساسیت پاییزی به گونه ای می شود که ممکن است آن را با سرماخوردگی اشتباه بگیریم. در این حالت بهتر است که حتماً به یک متخصص مراجعه کنید تا بفهمید که آلرژی دارید یا سرما خورده اید. کودکان چهار سال به بالا می توانند علائم آلرژی را از خود نشان دهند.

می توانید در همین سنین علائم حساسیت را در آن ها بببینید و از به وجود آمدن آلرژی پیشگیری کنید.

اما برای نوزادان تشخیص آلرژی از سرماخوردگی کمی سخت تر خواهد بود. آن ها نمی توانند دارو های مربوط به حساسیت را مصرف کنند.

حتماً نوزاد خود را در صورت دیدن علائم حساسیت به نزد پزشک متخصص ببرید. کودکان مبتلا به آسم یا اگزمای پوستی در برابر حساسیت های فصلی آسیب پذیرتر هستند و کودکانی که از خانواده خود این ارث را برده اند، احتمال بیشتری برای ابتلا به حساسیت را دارند.

روش های موثر برای مقابله با حساسیت فصلی پاییز

1) آلرژن‌های متداول و رایج در فصل پاییز را شناسایی کنید

آلرژن نوعی آنتی‌ژن است که سبب واکنش غیرطبیعی و شدید سیستم ایمنی بدن می‌شود. یکی از متخصصان حساسیت بخش ایمونولوژی و حساسیت کلینیک بالینی کلیولند می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین عوامل حساسیت پاییزی گیاهانی هستند که در این فصل مقدار زیادی گرده تولید می‌کنند.

حساسیت فصلی پاییز

کپک نیز عامل مهم دیگری است، زیرا در فصل پاییز برگ‌های درختان کپک می‌زنند. هنگامی که برگ‌ها را جمع می‌کنید یا از روی آن‌ها می‌پرید و حتی با وزش باد، هاگ کپک ها در هوا پخش می‌شود و علائم حساسیت را ایجاد می‌کند.

عامل بعدی، مایت یا هیره گرد و غبار (dust mite) است؛ موجودات نامطبوع کوچکی که دوست دارند روی همه چیز خانه‌ی شما زندگی کنند. این موجودات میکروسکوپی از سلول‌های مرده‌ی پوست (که در تماس با اشیا، لباس، ملحفه یا هر تماس دیگری ریزش می‌کنند) تغذیه می‌کنند.

یک متخصص حساسیت گوش و حلق و بینی می‌گوید: مایت‌ها در تمام طول سال ممکن است سبب تحریک و ایجاد علائم آلرژی شوند، اما از آنجا که شما با سرد شدن هوا زمان بیشتری را در خانه می‌گذرانید، بیشتر در معرض آن‌ها هستید.

علاوه بر این، در هوای خشک زمستان، بیشتر افراد با دستگاه بخور میزان رطوبت هوای خانه‌ی خود را افزایش می‌دهند. مایت‌های گرد و غبار در محیط‌های گرم و مرطوب بیشتر رشد می‌کنند.

برای مقابله با این موجودات ناخوشایند، علاوه بر رعایت نظافت تمام زوایای خانه و تمام وسایل خود، لازم است همیشه تهویه مناسبی انجام دهید. گوشه‌های دنج با هوای راکد، ملحفه‌های تعویض نشده، تشک تکانده نشده و فرش و موکت شسته نشده، همگی مکان‌های بسیار مناسبی برای تکثیر و زندگی “داست مایت‌ها” هستند.

2) مطمئن شوید علائمی که تجربه می‌کنید به دلیل حساسیت ایجاد شده است و نه چیزی دیگری

بسیاری از افراد ممکن است در فصل پاییز علائمی داشته باشند که به حساسیت فصلی مربوط نمی‌شود. مثلاً غلظت زیاد هاگ قارچ، ممکن است محرک باشد، حتی اگر به آن حساسیت نداشته باشید.

پزشکان می‌گویند نشانه‌ی اصلی حساسیت به یک چیز، احساس خارش چشم، بینی و حتی پوست است. زیرا همانطور که خواندید، بدن هنگام مواجهه با آلرژن، هیستامین آزاد می‌کند و با آزادسازی هیستامین ، شما احساس خارش خواهید داشت. با وجود این، نمی‌توانید به طور قطعی بگویید که حساسیت دارید، مگر اینکه آزمایش حساسیت انجام دهید. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، مانند آزمایش خون و «تست پوستی پریک» که در آن مقادیر کمی از آلرژن‌های شایع را درست در زیر پوست شما قرار می‌دهند تا ببینند بدنتان به آن واکنش می‌دهد یا خیر.

شاید فکر کنید بیهوده است که برای تأیید چیزی که از آن آگاهید، به متخصص حساسیت مراجعه کنید، اما اگر بتوانید این کار را انجام دهید، بهتر است. زیرا شناخت عامل حساسیت‌زا، به شما کمک می‌کند آن را کنترل کنید.

3) پیش از اینکه بیرون بروید، میزان گرده‌ها و هاگ‌های موجود در هوا را بررسی کنید

خوشبختانه، ابزارهایی وجود دارند که با کمک آن می‌توانید میزان آلرژن‌ها را که قصد دارند روز شما را خراب کنند، بدانید. مثلاً می‌توانید در پایگاه داده‌ی Accuweather شهر و مکان خود را جستجو کنید و قسمتی که با نام ALLERGY OUTLOOK مشخص شده است را بیابید. در این بخش، گزارش خاصی از میزان گرده‌ها و هاگ‌های مختلف (درختان، گیاهان، کپک و …) موجود در منطقه‌ی خود را دریافت خواهید کرد.

حساسیت فصلی پاییز

4) از لوازم محافظی مانند کلاه و عینک آفتابی نیز استفاده کنید

اگر میزان زیادی گرده و هاگ قارچ در هوا معلق باشد، در موهای شما جمع می‌شود. پس، بهتر است کلاه بپوشید. استفاده از عینک آفتابی نیز همین گونه است: استفاده از عینک طبی یا آفتابی به شما کمک می‌کند تا از آلرژن‌های موجود در هوا دور شوید، فقط، به یاد داشته باشید که به طور مداوم شیشه‌های عینک خود را بشویید و آن را تمیز کنید. علاوه بر این استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب را برای محافظت پوستتان در طول روز فراموش نکنید.

5) هنگام جمع کردن برگ‌ها، ماسک بپوشید

منظور ما از ماسک، ماسک‌های مراقبت از پوست نیست، (گرچه چنین کاری هم جالب خواهد بود!) متخصصان توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید برگ‌ها را جمع کنید (یا کارهای مشابه دیگری را در حیاط انجام دهید)، برای جلوگیری از حساسیت فصلی ماسک تنفسی N95 بپوشید. این ماسک از ورود ذرات ریز و آلرژن‌های دیگر به سیستم تنفسی شما جلوگیری می‌کند. این ماسک‌ها را می‌توانید از فروشگاه‌ها یا به صورت آنلاین بخرید.

6) اگر آلرژن‌ها فراوان هستند، در و پنجره‌ها را ببندید و از سیستم تصفیه هوا استفاده کنید

در و پنجره‌ها را در فصل پاییز ببندید و فقط در مواقع ضروری آن را باز بگذارید. بهتر است از فیلترهای هوای موجود در خانه‌ی خود استفاده کنید، این کار آلرژن‌ها را کاهش می‌دهد. پزشکان می‌گویند حتی فیلترهای تهویه مطبوع ساده نیز ذرات و گرده‌های بزرگ را فیلتر می‌کنند.

البته هوای پاییز برای استفاده از تهویه هوا خیلی خنک است. در این مورد به فیلترهای HEPA (جدا کننده‌ی ذرات هوا با کارایی بالا) توجه کنید، به خصوص برای اتاق خواب خود. فیلترهای HEPA برای فیلتر کردن ذرات معلق و آلرژن‌های بسیار ریز طراحی شده‌اند.

7) در صورت امکان بعد از ساعت 10 صبح از خانه خارج شوید

این مورد متغیر است، اما طبق آمار مؤسسه ملی علوم بهداشت محیط آمریکا، تعداد گرده‌ها بین ساعت 5 تا 10 صبح به بیشترین میزان خود می‌رسد. بدیهی است که به دلیل برخی فعالیت‌ها مانند رفتن به محل کار مجبور شوید صبح زود از خانه بیرون بروید. پزشکان می‌گویند، اگر حق انتخاب دارید، نزدیک ظهر یا بعد از ظهر بهترین زمانی است که می‌توانید خانه را ترک کنید.

8) هنگام ورود به خانه، لباس‌های «بیرون» خود را کنار بگذارید

گرده‌ها، هاگ‌ها یا آلرژن‌های دیگر که در محیط خارج از خانه، به لباس یا موهای شما می‌چسبند، پیش از ورود شما به منزل، پیاده نمی‌شوند! آن‌ها همراه با شما وارد خانه‌تان می‌شوند و محیط داخل را هم مانند بیرون، برای شما نامساعد می‌کنند. پزشکان توصیه می‌کنند با توجه به این نکته، هنگامی که در خانه هستید، فقط لباس‌هایی را بپوشید که به عنوان لباس خانگی آن‌ها را تعیین کرده‌اید.

حساسیت فصلی پاییز

 

9) حداقل هفته‌ای یک بار خانه خود را تمیز کنید

برای افراد مرتب و تمیز خبری عالی داریم:

طبق تحقیقات انجام شده تمیز کردن خانه (حداقل هفته‌ای یک بار) روشی عالی برای رهایی از شر حساسیت‌هایی مانند مایت‌های گرد و غبار و هاگ‌هاست. این سازمان توضیح می‌دهد که در شرایط ایده‌آل، باید از بالا تا پایین تمام اتاق‌های خانه‌ی خود را تمیز کنید.

اگر نمی‌توانید خانه تکانی کنید، حداقل روی اتاق خواب و فضاهای دیگری که در آن استراحت می‌کنید، متمرکز شوید. زیرا مایت‌های گرد و غبار دوست دارند در وسایلی مانند تخت‌خواب، مبل‌های تخت‌خواب‌شو و نقاط دیگری که بر آن‌ها لم می‌دهید، باشند. این‌ها در صورت تمیز نشدن، مکان‌هایی پر از سلول‌های مرده پوست شما (غذای مورد علاقه مایت‌ها) هستند.

10) قبل از خواب دوش بگیرید (و احتمالاً موهای خود را بشویید)

پزشکان توضیح می‌دهند که به دنبال تماس با آلرژن‌ها خواب آرامی نخواهید داشت، بنابراین باید قبل از خواب دوش بگیرید. با توجه به میزان حساسیت فصلی خود می‌توانید موهای خود را نیز با شامپو مناسب روزانه بشویید. البته اگر این کار تأثیر بدی بر روال مراقبت موی شما نداشته باشد. در صورتی که شستشوی هر شب موها، باعث خشکی مو یا خشکی و خارش پوست سر شما می‌شود، می‌توانید برای کم کردن از مقدار آلرژن‌ها، موهای خود را فقط با آب شست‌وشو دهید.

11) روتختی خود را با روکش ضد حساسیت بپوشانید و حداقل یک‌بار در هفته ملافه‌های خود را بشویید

یکی از متخصصان حساسیت و ایمنی بیمارستان UW می‌گوید: روکش ضد حساسیت (برای وسایلی مانند تشک، لحاف و بالش شما) در بابر آلرژن‌هایی مانند مایت گرد و غبار به طور مؤثری از شما محافظت می‌کند. این روکش ها به طور گسترده‌ای در دسترس هستند.

متأسفانه، استفاده از این روکش‌ها به معنای نادیده گرفتن روند شستشو و تمیزکاری نیست. انجمن آسم، حساسیت و ایمونولوژی آمریکا اعلام می‌کند که باید حداقل یک بار در هفته ملافه‌ها، بالش‌ها و پتوهای خود را در آب گرم بشویید. به یاد داشته باشید این موارد را پس از شستشو در بیرون از خانه (یعنی جایی که میزان آلرژن‌ها زیاد است) پهن و خشک نکنید.

12) در اتاق خواب خود از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید

اگر به مایت گرد و غبار حساسیت دارید، دستگاه‌های بخور، دوست شما نیستند! یک پزشک متخصص می‌گوید: برای جلوگیری از ایجاد محیط مناسب برای این مایت‌های ریز، رطوبت خانه‌ی خود را زیر 50 درصد نگه دارید. پس، در محیط‌هایی مانند اتاق خواب خود از یک دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید. اگر رطوبت‌گیر شما میزان رطوبت را اندازه گیری نمی‌کند و آن را نمایش نمی‌دهد، می‌توانید وسیله‌ای به نام رطوبت سنج بخرید که این کار را به درستی انجام می‌دهد.

13) داروهای حساسیت و آسم خود را برای مواقعی که این عوامل پیشگیرانه کارساز نیستند، آماده داشته باشید

مهم نیست چه قدر برای پیشگیری از حساسیت فصلی آماده باشید،. علائم حساسیت ممکن است هنوز هم آماده باشند تا اوقات شما را خراب کنند. پس، هوشمندانه است که داروهایتان را همیشه در دسترس خود قرار دهید.

گاهی، بهترین دفاع، یک حمله‌ی خوب است. پس داروهای زیر را با مشورت پزشک در دسترس خود قرار دهید:

حساسیت فصلی پاییز

  • اسپری بینی برای کاهش احتقان
  • آنتی هیستامین خوراکی برای مقابله با واکنش های شیمیایی خسته‌ کننده
  • داروی استنشاقی (اینهالر) تسکین دهنده سریع برای استفاده در مواردی که آلرژن‌ها، حملات آسم را آغاز می کنند.

پزشک چگونه آلرژی را تشخیص می دهد؟

زمانی که به پزشک مراجعه می کنید، او قبل از هر چیزی تمام علائم را از شما می پرسد و سپس سابقه دارویی شما را نیز بررسی می کند و همچنین ممکن است یک آزمایش پوست از شما بگیرد.

بعد از اتمام این کار ها مقداری از آلرژن و ماده حساسیت زا را به پوست تان می زند که معمولا پوست کمر مناسب ترین قسمت برای این آزمایش است.

پزشک با آزمایش خون نیز می تواند به آلرژی فرد پی ببرد.

چگونه می توان آلرژی را درمان کرد؟

اسپری های استروئیدی مخصوص بینی می توانند التهاب بینی را کاهش دهند.

آنتی هیستامین نیز می تواند از سرفه، عطسه و خارش پیشگیری کند.

دکونجستانت نیز می تواند التهابات بینی و گلو را از بین ببرد.

تعداد زیادی از دارو های ضد حساسیت دیگر نیز وجود دارند که برای حساسیت های فصلی استفاده می شود اما بهتر است که تمام آن ها را تحت نظر پزشک مصرف کنید.

حساسیت فصلی پاییز

راهکارهای کنترل حساسیت پاییزی

۱- مصرف منظم دارو

۲- هر زمان که از بیرون به منزل مراجعه می‌کنید دست‌های خود را کاملاً شست‌وشو دهید

۳- کمتر در معرض موارد حساسیت‌زا قرار بگیرید

۴- لباس‌های بیرون از منزل را داخل منزل نپوشید

نکاتی باید رعایت کنید

۱- با مشورت پزشک از دستگاه بخور خانگی استفاده کنید.

۲- غذاهای سالم و مقوی مصرف کنید، میوه و سبزیجات تازه را فراموش نکنید.

۳- آب فراوان بنوشید.

۴- شست وشوی گلو و بینی با محلول نمک می‌تواند با کاهش تعداد این عوامل در مخاط حلق و بینی، به کاهش علائم آلرژی منجر شود.

حساسیت فصلی پاییز

۵- استفاده از ماسک

۶- وقتی از خانه خارج می‌شوید یا در خانه مشغول استفاده از جارو برقی هستید، باید از ماسک استفاده کنید.

علائم را اشتباه نگیرید

بسیاری از علائم در سرماخوردگی و حساسیت فصلی مشترک هستند، بنابراین تشخیص این دو عارضه از یکدیگر دشوار است. به همین دلیل، بررسی علائمی که در این دو بیماری مشترک نیست، می‌تواند مفید باشد، اگر هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید، به احتمال زیاد دچار سرماخوردگی (و نه حساسیت فصلی) شده‌اید:

یک روش دیگر برای تفاوت قائل شدن بین سرماخوردگی و حساسیت، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا علائم برطرف شود.

سرماخوردگی معمولاً خود به خود طی هفت تا ۱۰ روز برطرف می‌شود در حالی که حساسیت تا زمانی که درمان شود یا محرک برطرف شود، باقی می‌ماند.

بهترین دمنوش‌ها و درمان گیاهی آلرژی فصلی پاییز

دمنوش بابونه و دارچین برای درمان آلرژی فصلی پاییز بسیار مفید است؛ سازمان بهداشت جهانی بر خواص این دمنوش از جمله اکسیژن رسانی بیشتر به اندام‌های تنفسی، بهبود آسم و تنگی نفس تأکید می‌کند؛ به ویژه برای کودکانی که به مدرسه می‌روند و به دلیل حضور افراد زیاد در یک محیط در معرض ابتلاء به بیماری قرار دارند و ممکن است باعث انتقال بیماری از مدرسه به خانه شوند، بسیار مفید است.

حساسیت فصلی پاییز

مربای شقاقل، بهارنارنج و خلال نارنج نیز علاوه بر تقویت سیستم ایمنی قدرت بهره‌وری ذهن را افزایش می‌دهد. تخم شنبلیله را در حرارت ملایم تفت دهید و سپس آسیاب کنید و در کنار ادویه‌های دیگر نصف قاشق چایخوری از آن را در غذا استفاده کنید تا غلبه سودا رفع شود.

برای رفع سرفه‌های خشک یا خروسک چهار تخم یا لعاب دانه به مفید است، همچنین استفاده از بخور اکالیپتوس برای پاکسازی محیط زندگی توصیه می‌شود. استفاده از دمنوش زنجبیل، دارچین، زعفران و چای کوهی برای افزایش گردش خون و گرمایش بدن در فصل سرما مناسب است.

دمنوش ترکیبی مرزنجوش، آویشن و چای کوهی یک داروی ضد آلرژی، آنژین، میگرن و سینوزیت است. یکی از بهترین دمنوش‌ها برای فصل پاییز که فصل خشکی هوا و سرماخوردگی است، ترکیب آویشن و عسل می‌باشد و در افراد با سیستم ایمنی ضعیف بسیار مفید است.

توصیه‌های طب سنتی برای پاکسازی بدن از عفونت

متخصصان طب سنتی تاکید دارند برای پیشگیری و درمان عفونت ریه مصرف دمنوش گیاه پولک، پونه، آویشن، مرزنجوش و بابونه برای پاکسازی بدن از عفونت و ویروس بسیار مؤثر است. دمنوش گل محمدی، گیاه دم اسب، زعفران و هل در فصل پاییز در تقویت سیستم ایمنی و مشکلات کلیوی مؤثر است.

مصرف دمنوش اکیناسه (سرخارگل)، بابونه و چای کوهی برای پیشگیری از سرماخوردگی و رفع عفونت برونشیت تأثیر چشمگیری دارد. برای رفع سرفه‌های خشک یا خروسک چهار تخم یا لعاب دانه به مفید است، همچنین استفاده از بخور اکالیپتوس برای پاکسازی محیط زندگی توصیه می‌شود.

حساسیت فصلی پاییز

استفاده از دمنوش زنجبیل، دارچین، زعفران و چای کوهی برای افزایش گردش خون و گرمایش بدن در فصل سرما مناسب است که در افراد مبتلا به فشارخون استفاده از لیمو امانی در کنار آن مؤثر است. افراد با طبع گرم نباید زعفران، آویشن و عسل را مصرف کنند زیرا در ابتلاء به آفت دهان تأثیرگذار هستند و توصیه می‌شود این اشخاص از لیمو ترش یا لیمو امانی برای ایجاد تعادل در دمنوش‌ها استفاده کنند.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار