|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۴۹

استفاده از ماسک مناسب لک صورت خانگی و آماده از راهکارهای بسیار ساده برای رفع لک پوستی و براق شدن پوست است. 

 

استفاده از ماسک مناسب لک صورت خانگی و آماده از راهکارهای بسیار ساده برای رفع لک پوستی و براق شدن پوست است. در ادامه این مطلب چندین ماسک خانگی برای از بین بردن لک به شما معرفی شده است که تهیه آ ها بسیار ساده است.

لک های پوستی

لک‌های پوستی به دلایل مختلفی روی پوست بدن و صورت ظاهر می‌شوند. آن‌ها معمولا رنگ قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره دارند که از افزایش رنگدانه پوست در یک منظقه به‌وجود می‌آیند. با این حال برخی از لک‌های پوستی به طور دائم باقی نمی‌مانند و اگر به موقع درمان را شروع کنید از بین خواهند رفت.

ماسک مناسب لک صورت

پس در صورتی که روتین پوستی را رعایت کنید، لک پوستی نیز از بین می‌رود. استفاده از ماسک صورت خانگی و آماده از راهکارهای بسیار ساده برای رفع لک پوستی است. از این جهت توصیه می‌کنیم برای آشنایی با انواع ماسک صورت برای از بین بردن لک پوستی، به ادامه مقاله توجه کنید.

چگونه لک پوستی روی صورت به‌وجود می‌آید؟

هنگامی که سلول‌های پوستی به دلایل گوناگون ملانین تولید می‌کنند، بخشی از پوست تیره‌تر یا دچار لک می‌شود. در واقع افزایش میزان رنگدانه سلول‌های پوستی باعث به‌وجود آمدن لک پوستی در صورت و بدن می‌شود.

یکی از دلایل اصلی بروز لک پوستی و افزایش رنگدانه، تماس اشعه مضر خورشید با پوست است. اشعه UVA و UVB به پوست آسیب زیادی می‌رسانند. از جمله آنها می‌توان به ایجاد چین‌وچروک، پیری پوست، قرمزی، خارش، آفتاب سوختگی و ایجاد لک پوستی اشاره کرد. افرادی که پوست سفیدتری دارند، بیشتر در معرض لک پوستی یا کک‌ومک قرار می‌گیرند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم همیشه و در هر فصلی از مصرف کرم ضدآفتاب غافل نشوید.

دومین عاملی که باعث بروز لک پوستی می‌شود، ژن است. برخی از لک‌های پوستی ارثی هستند و این افراد، میزان تولید ملانین سلول‌ پوستی بیشتری دارند.

از دیگر علل بروز لک پوستی می‌توان به عوارض مصرف برخی از داروها مثل قرص ضدبارداری، عدم‌رسیدگی به پوست، مصرف دخانیات، آلودگی هوا و بروز برخی از بیماری‌ها اشاره کرد. هر یک از این‌ها می‌توانند میزان لک پوستی را افزایش دهند. البته دسته‌ای از لک‌ها هستند که به شکل کک‌ومک ظاهر می‌شوند. این دسته معمولا روی صورت و بدن افرادی که موی قرمز دارند به وجود می‌آید.

اهمیت استفاده از ماسک مناسب لک صورت چیست؟

در دنیای مدرن امروزی، زمین مملو از آلودگی های مختلف است و در طول روز پوست ما مستقیما با خاک، باکتری و آلودگی های دیگر در تماس است.

در صورت برطرف نکردن این آلودگی ها و اهمیت ندادن به آن ها، با مشکلات پوستی بسیاری درگیر می شویم که درمان آن ها کار راحتی نخواهد بود. بنابراین داشتن یک برنامه روتین مراقبت از پوست، برای تمام افراد ضروری است. اگر برای درمان لک به پزشک پوست مراجعه کنید و یا از یک مشاوره پوست و مو راهنمایی بخواهید، علاوه بر یک کرم ضد لک، به شما یک شوینده و ماسک روشن کننده و ضد لک نیز توصیه می کند.

زیرا برای درمان لک تنها با یک کرم یا سرم روشن کننده، دوره درمان طولانی تری تجربه خواهید کرد و همچنین تاثیرات روشن شدن لک ها ممکن است بعد از 1 تا 2 ماه شروع شوند. در واقع میتوان دلایل استفاده از ماسک ضد لک برای درمان لک و تیرگی ها را در 4 ویژگی زیر خلاصه نمود:

1) پاکسازی عمیق پوست برای نفوذ بیشتر ترکیبات ضد لک و موثر بر پوست

در طی روز آلودگی، گرد و غبار، مواد آرایشی و آلاینده ها بر روی پوست شما قرار می گیرند و منافذ پوست شما را مسدود می کنند، در نتیجه در زمان مصرف کرم یا سرم ضد لک، ترکیبات ضد لک و روشن کننده نمیتوانند به خوبی به پوست نفوذ کرده و موثر باشند.

ماسک مناسب لک صورت

2) تسریع روند درمان لک

پروسه درمان لک یکی از پروسه های به نسبت طولانی سلامت پوست به شمار می رود. معمولا درمان لک ها بسته به نوع و علت ایجاد آنها 4 تا 6 ماه زمان می برند. اگر تنها از یک کرم ضد لک برای درمان لک استفاده کنید، احتمالا روشنتر شدن اولیه لکها را پس از 3 تا 4 هفته مشاهده کنید، اینجاست که یک ماسک ضد لک صورت به شما کمک میکند چطور؟

ماسک های روشن کننده و ضد لک، همانطور که از اسمشان مشخص است، دارای ترکیبات ضد ملانین (لک) هستند. یعنی میتوانند لکهای پوست را در زمان کوتاهتری روشن کنند و تیرگی های پوست شما را از بین ببرند. در نتیجه پروسه درمان لک را به زمان کوتاهتری تبدیل می کنند.

3) روشن تر شدن لک و تیرگی ها در لحظه ی مصرف

پس از شستشو و برداشتن ماسک روشن کننده پوست، شما میتوانید درخشان شدن، شفافیت و روشن شدن لکها را مشاهده کنید. این تغییر سریع لکها به شما کمک میکند تا از ادامه روند درمان (که در بند 2 اشاره کردیم) دلسرد نشوید و درمان لک را تا انتهای دوره تکمیلی خود ادامه دهید.

4) پیشگیری از ایجاد لک جدید

ترکیبات موجود در ماسکهای ضد لک به شکلی هستند که فعالیت آنزیم ایجاد کننده ملانین یا همان لک را غیر فعال میکنند و همچنین با پاکسازی پوست از آلاینده های ایجاد کننده لک، از ایجاد تیرگی و لکهای کوچک و بزرگ بر پوست شما جلوگیری می کنند. پس حتی اگر لکی بر پوست شما وجود نداشته باشد نیز میتواند بصورت هفته ای 1 تا 2 بار از ماسک روشن کننده لک بدون هیچ احساس خطری استفاده نمائید.

اصول استفاده از ماسک مناسب لک صورت

آلودگی، استرس، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، کمبود خواب و غذاهای ناسالم از جمله عواملی هستند که باعث تیرگی و بی‌روح شدن پوست شما می‌شوند.

متاسفانه بسیاری از این‌ها، مواردی هستند که روزانه با آن‌ها مواجه‌ایم و بنابراین تعجبی ندارد که خیلی از افراد به دنبال ماسک صورت برای لک صورت خود باشند!

اما اگر می‌خواهید ماسک مناسب لک صورت شما تاثیر خوب و ماندگاری داشته باشد،

ماسک مناسب لک صورت

این اصول کلی را رعایت کنید:

شوینده‌ای مناسب برای پوست خود انتخاب کنید و روزی دو بار؛ صبح و شب، صورت خود را بشویید.

استفاده از تونرها، بخش مهمی از مراقبت‌های روتین پوست هستند؛ آن‌ها در واقع نوعی قابض هستند و pH پوست شما را تنظیم می‌کنند.

حتما از مرطوب‌کننده‌ای استفاده کنید که مناسب پوست شما باشد. مثلا مرطوب‌کننده برای پوست چرب یا مرطوب‌کننده برای پوست خشک و…

استفاده از ماسک برای لک صورت، شما را از کرم ضد‌آفتاب بی نیاز نمی‌کند. ضد‌آفتابی را انتخاب کنید که spf آن حداقل ۲۰ باشد.

پیش از استفاده از هر نوع ماسک، حتما صورت خود را بشویید و تمیز کنید.

حتما پیش از خواب، آرایش خود را پاک کنید.

بعد از پاک کردن ماسک یا آرایش، برای خشک کردن پوست، از یک حوله نرم استفاده کنید. حوله را روی پوست نکشید، بلکه آن را روی صورت بگذارید و بردارید.

ماسک‌های خانگی برای درمان لکه‌ های صورت

۱) ماسک لیمو ماسک مناسب لک صورت

مواد لازم:

نصف لیمو، یک قاشق سوپ‌خوری عسل

طرز تهیه

آبِ لیمو را بگیرید و عسل را به آن اضافه و آن‌ها را با هم مخلوط کنید.

ماسک مناسب لک صورت

ماسک را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی تمام صورت‌تان قرار دهید.

صورت‌تان را ابتدا با آب ولرم و سپس با آب سرد بشویید.

با یک حوله به آرامی صورت‌تان را خشک کنید. سپس از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید.

هر چند وقت یک بار؟

روزی یک‌بار از این ماسک استفاده کنید.

فایده این ماسک:

وقتی به صورت موضعی از این ماسک استفاده می‌کنید، اسید سیتریک موجود در لیمو که خواص سفیدکنندگی دارد، با روشن کردن لکه‌های تیره پوست، به درمان لکه‌های صورت کمک می‌کند. لیمو همچنین در پاکسازی منافذ پوست و کوچک کردن آن‌ها مؤثر است و اسیدیته آن با خاصیت کاهش چربی و ضدباکتری که دارد، به درمان جوش صورت کمک می‌کند. عسلی که در ساخت این ماسک از آن استفاده می‌شود، به عنوان مرطوب کننده و در عین حال، نرم‌کننده به شمار می‌آید و با کمک به حفظ رطوبت پوست، شادابی آن را افزایش می‌دهد.

احتیاط

به خاطر اسیدی بودن لیمو، پوست‌های حساس و دهیدراته نباید از این ماسک خانگی استفاده کنند. همچنین حتماً قبل از استفاده از این ماسک، مقدار کمی از مخلوط تهیه شده را روی بازوی خود تست کنید تا احتمال آلرژی و حساسیت شما به آن مشخص شود.

۲) ماسک چوب صندل ماسک مناسب لک صورت

مواد لازم:

یک تا دو قاشق سوپ‌خوری پودر چوب صندل، یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو، یک قاشق چای‌خوری گلیسرین، گلاب

طرز تهیه:

با پودر چوب صندل، آب‌لیمو و گلیسرین، یک خمیر یک‌نواخت درست کنید. سپس گلاب را به آن اضافه و غلظت آن را تنظیم کنید.

خمیر تهیه‌شده را روی تمام صورت‌تان، مخصوصا روی لکه‌های تیره بمالید و اجازه دهید برای چند دقیقه روی صورت‌تان بماند.

بعد از اینکه خمیر خشک شد، آن را با آب ولرم بشویید و سپس از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

هر چند وقت یک بار؟

از این ماسک دو تا سه بار در هفته استفاده کنید. اگر پوست خشکی دارید، بیش از دو بار در هفته از آن استفاده نکنید.

ماسک مناسب لک صورت

فواید این ماسک:

چوب صندل از پوست‌ شما مراقبت می‌کند و با بهبود گردش خون، لکه‌های تیره و آسیب‌های پوستی را کاهش می‌دهد و همچنین پوست شما را درخشان می‌کند. گلیسرین، رطوبت پوست‌تان را حفظ می‌کند و گلاب به پودر چوب صندل در بهبود پوست و درمان لکه های صورت کمک می‌کند.

مقاله خواص شگفت انگیز گلاب برای پوست را مطالعه نمایید.

۳) ماسک پیاز و سیر

مواد لازم:

یک برش پیاز، یک حبه سیر

طرز تهیه:

پیاز و سیر را آسیاب کنید.

خمیر تهیه‌شده (پیاز و سیر آسیاب‌شده) را روی لکه‌های تیره صورت‌تان بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان بماند.

سپس تا زمانی که بوی آن از بین برود، آن را بشویید و بعد از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

هر چند وقت یک بار؟

از این ماسک، روزی یک بار استفاده کنید.

فواید این ماسک مناسب لک صورت

برای رهایی از لکه‌های تیره، حتما این ماسک را امتحان کنید. سیر، گردش خون را بهبود می‌بخشد و پیاز، در برطرف کردن اسکار پوست و جای زخم‌ها بسیار مؤثر است. همه این خواص، منجر به درمان لکه های صورت و کاهش تیرگی پوست می‌شود.

احتیاطات راجع به این ماسک:

هرگز سیر را برای رفع لک، مستقیما روی جوش و آکنه مالش ندهید، زیرا ممکن است باعث درماتیت و حتی تاول شود.

۴) ماسک شیر و عسل

ماسک شیر و عسل برای درمان لکه های تیره صورت

مواد لازم:

یک قاشق سوپ‌خوری شیر، یک قاشق سوپ‌خوری عسل

ماسک مناسب لک صورت

طرز تهیه ماسک مناسب لک صورت

مواد را با هم مخلوط کنید و آن را روی لکه‌های تیره صورت‌تان قرار دهید. همچنین می‌توانید از این ماسک برای تمام صورت‌تان استفاده کنید.

اجازه دهید ماسک به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند؛ سپس آن را بشویید.

هر چند وقت یک بار؟

از این ماسک روزی یک‌بار، پیش از استحمام یا خوابیدن استفاده کنید.

فواید این ماسک:

شیر خاصیت روشن‌کنندگی و عسل خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد. اگر به‌طور منظم از این ماسک استفاده کنید، نه تنها از شر لکه‌های تیره پوست‌تان راحت می‌شوید، بلکه پوست‌تان شفاف، درخشان و جوان‌تر می‌شود. این ماسک باعث می‌شود چهره زیبای خود را کشف کنید.

۵) ماسک آلوئه‌ورا

مواد لازم:

ژل آلوئه‌ورای تازه، چند قطره گلاب،

طرز تهیه:

ژل آلوئه‌ورا را به اندازه‌ای که برای تمام صورت‌تان کافی باشد از برگ آن استخراج کنید، گلاب را به آن اضافه و آن‌ها را به خوبی با هم مخلوط کنید.

اجازه دهید ماسک به‌دست آمده به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت‌تان بماند تا خشک شود.

قبل از شستن به مدت دو تا سه دقیقه روی صورت‌تان ماساژ دهید، سپس آن را بشویید. از این ماسک برای زیباسازی پوست نیز استفاده می‌شود.

هر چند وقت یک بار؟

بهتر است از این ماسک، سه تا چهار بار در هفته استفاده کنید. همچنین می‌توانید از آن هر روز نیز بهره ببرید.

فواید این ماسک مناسب لک صورت

حتما در مورد خواص آلوئه ورا برای پوست صورت شنیده‌اید. آلوئه ورا خواص دارویی و درمانی فراوانی دارد. از آنجایی که حاوی آلوئسین است، تولید بیش از حد ملانین را کنترل می‌کند و به درمان لکه های صورت و برطرف کردن تیرگی پوست کمک می‌کند.

۶) ماسک نیم یا درخت چریش

مواد لازم:

دو قاشق چای‌خوری پودر چریش، یک قاشق سوپ‌خوری عسل، یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب

ماسک مناسب لک صورت

طرز تهیه ماسک مناسب لک صورت

مواد را با هم مخلوط کنید و آن را برای چند دقیقه در یخچال قرار دهید.

مواد خنک شده را روی تمام سطح پوست صورت‌تان قرار دهید.

اجازه دهید مواد به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند تا خشک شود.

آن را با آب ولرم بشویید.

هرچند وقت یک بار؟

هفته‌ای دوبار از این ماسک استفاده کنید.

فواید این ماسک مناسب لک صورت :

درخت چریش دارای خواص ضدعفونی‌کننده است؛ بنابراین در برطرف کردن لکه‌های تیره پوست مؤثر است؛ به ویژه لکه‌هایی که به علت آکنه به وجود آمده‌اند.

۷) ماسک سیب‌زمینی ماسک مناسب لک صورت

مواد لازم:

نصف سیب‌زمینی، یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر شیر (در صورت تمایل)

طرز تهیه:

سیب‌زمینی را پوست بگیرید و آن را رنده کنید. آب‌لیمو و پودر شیر را به آن اضافه و مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید.

مخلوط به دست آمده را روی صورت خود قرار داده و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند.

مواد روی صورت‌تان را با آب بشویید.

به آرامی صورت‌تان را خشک و در ادامه از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

هر چند وقت یک بار؟

یک روز در میان از این ماسک استفاده کنید.

فواید این ماسک:

سیب‌زمینی دارای خواص سفیدکنندگی طبیعی پوست است که با روشن کردن لکه‌های تیره روی صورت‌تان، آن‌ها را کاهش داده و پوست‌تان را روشن‌تر می‌کند. آب‌لیمو نیز به فرایند روشن شدن پوست و درمان لکه های صورت سرعت می‌بخشد.

۸) ماسک آرد نخودچی ماسک مناسب لک صورت

مواد لازم:

یک قاشق سوپ‌خوری آرد نخودچی، یک قاشق چای‌خوری پالپ (گوشت) گوجه‌فرنگی، دو قاشق چای‌خوری ژل آلوئه‌ورا

ماسک مناسب لک صورت

طرز تهیه:

تمام مواد را با هم مخلوط کنید و آن را روی صورت‌تان قرار دهید.

اجازه دهید مخلوط به دست آمده به‌طور طبیعی خشک شود.

زمانی که خشک شد، آن را با آب بشویید.

هر چند وقت یک بار؟

دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

فواید این ماسک مناسب لک صورت :

آرد نخودچی پوست را پاک‌سازی می‌کند و سلول‌های مرده پوست را که روی این لکه‌های تیره جمع شده‌اند، از بین می‌برد. پالپ گوجه فرنگی و ژل آلوئه ورا به روشن کردن لکه‌های تیره کمک می‌کنند. ماسک آرد نخودچی به بهبود پوست شما کمک می‌کند و به آن درخشندگی طبیعی می‌دهد.

۹) ماسک پاپایا (انبه هندی)

مواد لازم:

یک‌چهارم فنجان پاپایای رسیده، دو قاشق سوپ‌خوری آب چای سبز

ماسک مناسب لک صورت

طرز تهیه:

پاپایا را پوره و آن را با چای سبز مخلوط کنید.

مخلوط تهیه‌شده را روی لکه‌ها قرار دهید و اجازه دهید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند.

آن را با آب خنک بشویید.

برای رسیدن به نتیجه بهتر، قبل از استفاده از ماسک، بخور صورت انجام دهید.

هر چند وقت یک بار؟

از این ماسک دو تا سه بار در هفته استفاده کنید.

فواید ماسک مناسب لک صورت

یکی از خواص پاپایا، روشن کردن لکه‌های پوستی است. آنزیم‌های موجود در پاپایا، پوست را لایه‌برداری و روشن می‌کند. چای سبز، استرس اکسیداتیو را برطرف کرده و از شکل‌گیری لکه‌های بیشتر جلوگیری می‌کند. استرس اکسیداتیو، در واقع یکی از عوامل زمینه‌ای شکل‌گیری لکه‌های تیره است.

۱۰) ماسک زردچوبه

مواد لازم:

دو قاشق سوپ‌خوری مولتانی میتی (یا هر نوع خاک رس آرایشی)، نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه، یک قاشق سوپ‌خوری عسل، دو قاشق سوپ‌خوری گلاب

نکته: به خاطر داشته باشید که برای درمان لکه‌های صورت نباید از زردچوبه موجود در آشپزخانه‌تان استفاده کنید. برای تهیه این ماسک، از زردچوبه‌های مخصوص که در بازار موجود هستند، استفاده کنید.

ماسک مناسب لک صورت

طرز تهیه:

مواد را در یک کاسه بریزید و به خوبی با هم مخلوط کنید. در صورت نیاز، گلاب بیشتری اضافه کنید.

ماسک را به‌طور یکنواخت روی صورت و گردن‌تان قرار دهید.

اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند تا کاملا خشک شود.

آن را با آب خنک بشویید‌.

هر چند وقت یک بار؟

از این ماسک هر چهار تا پنج روز یک بار استفاده کنید.

فواید این ماسک:

خاک رس آرایشی تمام ناخالصی‌ها را به خود جذب می‌کند و زردچوبه، رنگ پوست شما را تغییر می‌دهد؛ در نتیجه لکه‌‌های تیره و بخش‌هایی از پوست‌تان که رنگدانه‌ها، بیش از حد در آن جمع شده‌اند را روشن می‌کند. زردچوبه و عسل سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند. پس از استفاده از این ماسک، پوست شما دوباره جوان و نرم خواهد شد.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار