|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۵۵

مشخصات عینک آفتابی خوب این است که علاوه بر زیبایی، سبک و متناسب صورت بودن، بتواند از چشم‌ها در برابر تابش‌های فرابنفش محافظت کند.

 

لازمه ی داشتن یک عینک آفتابی خوب دانستن یکسری اطلاعات است که در هنگام انتخاب چه در مورد فریم و چه در مورد شیشه عینک دودی بسیار مهم و تاثیر گذار است. این اطلاعات را ما در این مطلب از امیدنیوز در اختیار شما قرار دادیم.

عینک آفتابی پلاریزه چیست؟

یکی از شیوه‌های مؤثر در محافظت از چشمان استفاده از عینک آفتابی است. یک عینک آفتابی استاندارد می‌تواند از چشمان شما در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت کند. ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک عینک آفتابی استاندارد باید داشته باشد می‌توان به محافظت 100 درصد در برابر اشعه فرابنفش خورشید و پلاریزه بودن آن اشاره کرد.

عینک آفتابی خوب

هردو این ویژگی‌ها در ساخت عینک‌های آفتابی پلاریزه در نظر گرفته‌ شده‌اند. عینک‌های پلاریزه عینک‌هایی هستند که لنز آن‌ها با یک فیلم شیمیایی خاص پوشانده شده که میزان شدت نور را کاهش می‌دهند تا به چشم‌ها آسیبی وارد نشود. عینک های پلاریزه با بهره‌گیری از لنزهای پوشانده شده با فیلترهای شیمیایی مانع از داخل شدن این تابش‌های خیره‌کننده به چشمان شما می‌شوند و درنتیجه شما می‌توانید با استفاده از این عینک‌ها در همه ساعات روز دید خوبی داشته باشید.

تشخیص عینک آفتابی اصل از تقلبی

لوگوهای معتبر معمولا روی شیشه عینک و سمت راست آن، دسته یا داخل دسته عینک قرار می‌گیرند و اندازه، فونت نوشتاری و رنگ ثابتی دارند. کوچکترین اشتباه نوشتاری یا هر نوع تفاوتی میان این لوگوها، نشان دهنده تقلبی بودن عینک است. گاهی اوقات در نام برند، غلط املایی دیده می‌شود. مثلا به جای «Gucci» نوشته‌اند: «Guci». این نوع خطاها، خبر از تقلبی بودن عینک می‌دهد. همچنین پیش از خرید عینک، به وب‌سایت کارخانه تولید‌کننده آن عینک مراجعه کنید و با علائم و لوگوهای آن برند خاص آشنا شوید. این کار به خرید عینک اصل و معتبر، کمک بسیاری مینماید.

عینک آفتابی خوب

مشخصات عینک آفتابی خوب (عینک دودی)

اصلی‌ترین مشخصات عینک آفتابی خوب این است که علاوه بر زیبایی و شکیل بودن، از چشم‌ها در برابر پرتوهای مضر فرابنفش محافظت کند. یعنی یک عینک دودی خوب باید عالی‌ترین وسیله‌ی دفاعی در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) باشد.

تقریبا همه ما از اثرات مضر پرتوها فرابنفش بر روی پوست به خوبی آگاه هستیم، اما شاید برخی افراد ندانند که اشعه ماوراء بنفش می‌تواند به چشم انسان هم آسیب‌های مخربی وارد کند.

قرار گرفتن در معرض تابش درازمدت می‌تواند منجر به اختلالات چشم مانند آب مروارید، برف‌کوری و سرطان پوست شود. حتی در معرض نوردهی یا انعکاس‌های کوتاه مدت نیز می‌تواند سطح جلویی چشم شما را بسوزاند. یک عینک دودی خوب و استاندارد می‎تواند 99 تا 100 درصد از اشعه UVA و UVB را مسدود کند.

عینک آفتابی خوب

بنابراین با دانستن مشخصات عینک آفتابی خوب می‌توان در هنگام خرید انتخاب درستی انجام داد.

1) مشخصات عینک آفتابی خوب : برازندگی

از مشخصات عینک دودی خوب برازندگی عینک روی چهره شماست. متناسب بودن عینک با چهره علاوه بر اینکه در ترکیب کلی چهره تاثیر مثبت به‌سزایی می‌گذارد، بلکه در مسدود کردن اشعه مضر ماوراء بنفش (UV) نیز موثر است.

عینک آفتابی استاندارد باید به راحتی روی سر قرار گیرد، بدون اینکه تنگ یا گشاد باشد.

مرکز لنز عینک نیز باید در راستای مرکز چشم قرار بگیرد. بهتر است فریم عینک خیلی پهن نباشد تا بتواند اشعه ماوراء بنفش (UV) را از اطراف عبور دهد.

2) مشخصات عینک آفتابی خوب : طرحِ فریم عینک

از دیگر مشخصات عینک آفتابی خوب این است که به زیبایی روی صورت فرد بنشیند.

عینک آفتابی خوب

عینک‌های آفتابی متنوعی با فریم‌های زیبا در سبک‎های مختلف در بازار موجود هستند. در اکثر موارد فریم انتخابی افراد بر پایه زیبایی است. اما توصیه ما این است که عینک دودی را صرفا بر پایه علاقه انتخاب نکنید، بلکه هنگام خرید عینک آفتابی حتما به ویژگی‌های چهره خودتان توجه داشته باشید و مطمئن شوید که متناسب فرم صورت شما باشد.

همچنین، برای فعالیت‌های خاص، خرید یک عینک آفتابی استاندارد می‌تواند نقش موثری در حفاظت از چشم‌ها در برابر ضربه را نیز داشته باشد. به عنوان مثال اغلب مدل‌های عینک آفتابی مخصوص ورزشکاران، دارای طراحی باریکی هستند که کاملا بر روی صورت قرار می‎گیرد و با پوشاندن کامل چشم‌ها و محیط اطراف آن، از ورود اشعه UV به چشم‌ها و پوست اطرافشان جلوگیری می‌کند.

این را هم در نظر داشته باشید که هر چه عینک دودی بزرگ‌تر باشد، فضای بیشتر را روی صورت پوشش می‌دهد. بنابراین آسیب خورشید به چشم کم‎تر خواهد بود.

بنابراین این طور می‌توان نتیجه‌گیری کرد که یکی از ویژگی‌های عینک آفتابی خوب بزرگ بودن و سبک بودن آن است.

عینک آفتابی خوب

3) مشخصات عینک آفتابی خوب : ضد UV بودن

یکی از بندهای اصلی‌ مشخصات عینک آفتابی خوب ، محافظت چشم‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش است. عینک‎های موجود در بازار بر اساس میزان حفاظت در برابر UV درجه‎بندی و قیمت‎گذاری می‎شوند. بنابراین اولین کار هنگام خرید عینک آفتابی، اطمینان از حفاظت 100 درصدی عینک در برابر اشعه UV است.

همچنین، با انتخاب عینک‌های آفتابی از نوع لنزهای پلاریزه و ضد انعکاسی می‎توان تشعشع نور را کاهش داد تا از چشم‎ها مراقبت بیشتری کرد.

لنزهای پلاریزه چشم را از تشعشع حفظ می‎کنند و اشعه UV را حذف نمی‌کنند. پلاریزاسیون باعث می‌شود که نورهای انعکاسی از سطوح بازتابنده مانند آب و آسفالت را کاهش دهد. ولی در برابر نور آفتاب و اشعه ماوراء بنفش حاصل از آن حفاظت چندانی نمی‌کند.

4) مشخصات عینک دودی خوب : جنس فریم و عدسی

اکثر عینک‌های آفتابی به خصوص لنزها، از پلاستیک ساخته شده‌اند. اما نوع پلاستیک‌های استفاده شده می‎تواند تفاوت‌های زیادی داشته باشند. در پلاستیک‎های با جنس خوب احتمال شکسته شدن عینک و آسیب دیدن به چشم‎ها کمتر است. عینک‌های آفتابی که چارچوب و لنز آن از جنس پلی‌کربنات است، علاوه بر با دوام بودن، سبک وزن هم هستند. بنابراین ماندگاری و طول عمر بیشتری دارند و این یکی از مشخصات عینک دودی خوب است.

خوب است بدانید، CR-39 یک نوع پلاستیک درجه یک است که در ساخت لنزها استفاده می‎شود و نسبت به شکستگی کاملا مقاوم است.

5) رنگ عدسی عینک آفتابی

از دیگر مشخصات عینک آفتابی خوب ، رنگ عدسی عینک است.

عینک آفتابی خوب

لنزهای عینک (عدسی عینک) در رنگ‌های مختلفی موجود هستند که هر کدام از این رنگ‌ها، نورهای متفاوتی را فیلتر می‌کنند.

لنزهای خاکستری، بدون این که در رنگ‌ها تغییر ایجاد کنند، نور را کاهش می‎دهند. پس عینک‌های دودی با لنز خاکستری می‎تواند برای رانندگی مناسب باشد.

لنزهای با رنگ قهوه‌ای و کهربایی علاوه بر اینکه تابش نور را حذف می‎کنند، نور آبی را نیز کاهش می‎دهند.

لنزهای گرادیان (عدسی تدریجی) که رنگ آن از بالای لنز تا پایین لنز به صورت پررنگ تا کم‌رنگ تغییر می‎کند، همانند شیشه جلو اتومبیل کار می‎کند. به این صورت که نور آفتاب را در قسمت بالا بلوکه می‌کند بدون این که دید فرد را تاریک سازد.

لازم به ذکر است که لنزهای با رنگ تیره با وجود این که ظاهر شیک و جذابی دارند، کم‎تر از مدل‌های استاندارد عینک آفتابی می‌توانند از چشم در برابر اشعه UV محافظت کنند.

در مقابل، لنزهای رنگی عینک همچون مانند سبز و خاکستری آن‌گونه که باید نور آفتاب را کاهش نمی‎دهند. اما کنتراست را افزایش می‌دهند. این نوع عینک‌های آفتابی رنگی برای ورزشکاران، مخصوصا رشته‌های بیس‌بال یا گلف انتخاب مناسبی خواهد بود.

عینک آفتابی خوب

راهنمای خرید عینک آفتابی با توجه به نوع صورت

عینک آفتابی مناسب برای صورت بیضی

این نوع فرم صورت جزو معمول‌ترین شکل‌های موجود است. صورت‌های بیضی مانند یک تخم‌مرغ برعکس هستند و فاصله‌ی پیشانی تا چانه‌ی آن‌ها بیشتر از فاصله‌ی گونه تا گونه خواهد بود. عرض پیشانی تا حدودی بیشتر از عرض چانه است و تنها همین دلیل کافیست تا از افراد با صورت های گرد متمایز شود.

این نوع صورت‌ها از نظر تناسب چهره جزو ایدئال‌ترین شکل‌ها هستند. اگر می‌خواهید این تناسب را حفظ کنید، از فریم‌های عینک با عرض زیاد استفاده کنید. عینک‌هایی که فریم آن‌ها نه خیلی باریک باشد نه خیلی پهن. عینک‌های کلاب‌مستر، ویفرر، خلبانی، چندضلعی، پروانه‌ای، مستطیل و مربع شکل برای صورت‌های بیضی عالی به نظر می‌رسند.

عینک آفتابی مناسب برای صورت گرد

این فرم صورت به همان نسبت از گونه تا گونه عریض است تا از پیشانی تا چانه. این افراد اکثرا دارای پیشانی کوتاه و خط فک منحنی و بدون زاویه هستند. اگر می‌خواهید چهره شما باریک‌تر یا کشیده‌تر به نظر بیاید، از عینک‌هایی با فریم زاویه‌دار و باریک استفاده کنید. از نظر انتخاب فریم هم هرچه عینک جنس فلزی‌تر و شکل باریک‌تری داشته باشد، به صورت حالت کشیده‌تری خواهد داد. عینک‌های خلبانی، پروانه‌ای، مربع و مستطیل شکل برای این فرم صورت‌ها فوق‌العاده خواهند بود.

عینک آفتابی خوب

عینک آفتابی مناسب برای صورت مربع

صورت‌های مربعی‌شکل، خط فک تقریبا مستقیم و قوی دارند. عرض پیشانی آن‌ها تناسب خوبی با عرض گونه تا گونه‌ی آن‌ها دارد و می‌توان گفت طول و عرض چهره‌ی ‌آن‌ها به نسبت برابر خواهد بود. اگر می‌خواهید چهره‌ی مربعی به نظر کشیده‌تر نمایان شود یا زاویه‌ی خط فک زیاد به چشم نیاید، از عینک‌هایی با فریم باریک استفاده نمایید.

عینک‌هایی که عرض بیشتری به نسبت طول دارند و فرم منحنی خوبی داشته باشند. توجه داشته باشید که انحنا در فرم عینک از زاویه‌دار بودن چهره‌ی شما کم خواهد کرد. عینک‌هایی با فریم خلبانی، ویفرر، کلاب‌مستر، گرد، بیضی، گربه‌ای و پروانه‌ای شکل برای چهره‌هایی با فرم مربعی، مناسب خواهد بود.

عینک آفتابی خوب

عینک آفتابی مناسب برای صورت مستطیل

چهره‌های مستطیلی کشیدگی بیشتری نسبت به عرض صورت دارند. اکثرا فاصله‌ی گونه تا خط فک زیاد است و بینی کشیده‌ای دارند. اگر می‌خواهید این کشیدگی را به حداقل برسانید و تناسب زیبایی را به نمایش بگذارید، از عینک‌هایی که دارای فریم با عمق بیشتر هستند استفاده کنید.

عینک‌هایی با دسته‌ی زیبا و تزیین‌شده، برای این افراد عالی خواهد بود و به عرض چهره‌ی آن‌ها می‌افزاید. پل عینک هرچقدر کمتر باشد، بینی را کوتاه‌تر نمایان می‌سازد. برای این نوع از فرم صورت هم بهتر است از عینک‌های زاویه‌دار استفاده نگردد و فریم‌هایی مانند خلبانی، ویفرر، کلاب‌مستر، گرد، چندضلعی، گربه‌ای، بیضی و پروانه‌ای شکل به نظر عالی خواهند بود.

عینک آفتابی مناسب برای صورت لوزی یا الماسی

نادرترین نوع صورت، الماسی‌ها هستند. صورت‌های الماسی طول چشم و خط فک باریکی دارند و البته گونه‌هایی به‌نسبت عریض که ممکن است برجسته هم به نظر آید. برای این دسته از افراد عینک‌هایی با جزئیات زیاد و خطوط متمایز پیشنهاد می‌شود. فریم‌های بدون لبه و گربه‌ای را حتما امتحان کنید. فریم‌های خلبانی، گرد، گربه‌ای و بیضی‌شکل برای صورت‌هایی با فرم لوزی یا الماسی جلوه‌ی زیادی خواهند داشت. این مدل از عینک‌ها عرض گونه تا گونه را کمتر به نمایش می‌گذارند و تمرکز را از چانه‌ی زاویه‌دار آن‌ها برمی‌دارد.

عینک آفتابی خوب

عینک آفتابی مناسب برای صورت مثلثی

مثلث می‌تواند به دو صورت باشد، راس مثلث به سمت بالا یا بالعکس. در صورت پایین بودن راس مثلث بهتر است این فرم از صورت را در کنار مدل قلبی (که در پایین توضیح داده می‌شود) بگذاریم. اما فرم‌های صورت مثلثی با راس به سمت بالا، عرض پیشانی باریکی داشته و فاصله‌ی بین گونه تا گونه با چانه نسبتا زیاد است. برای اینکه عرض قسمت بالایی چهره را بیشتر جلوه دهیم، می‌توانیم عینک‌هایی با فریم تزیین‌شده یا با جزئیات بیشتر در نیمه‌ی بالایی فریم را امتحان کنیم. فریم‌های گربه‌ای که از دو طرف قسمت بالای عینک کشیدگی زیبایی را به نمایش می‌گذارند، گزینه‌ی مناسبی هستند. همچنین عینک‌هایی با فریم خلبانی، کلاب‌مستر، بیضی، چندضلعی یا مستطیل شکل تناسب بهتری روی این نوع چهره‌ها ایجاد خواهند کرد.

عینک آفتابی مناسب برای صورت قلبی

صورت‌های قلبی یا مثلثی با راس به سمت پایین، با پیشانی عریض و چانه‌ای زاویه‌دار شناخته می‌شوند. در صورت‌هایی با فرم قلبی یک انحنای کوچک در پیشانی قرار گرفته که چهره را کاملا شبیه به یک قلب نمایان می‌کند. فریم‌هایی با رنگ‌های روشن و نیمه‌ی عریض پایین یا استایل بدون فریم برای این افراد توصیه می‌شود. بهتر است فریم عینک آن‌ها خط مستقیم در قسمت بالا نداشته باشد، بنابراین فریم‌های خلبانی، چندضلعی، گرد، مربع، پروانه‌ای، ویفرر و حتی تا حدودی مستطیل شکل هم عالی خواهند بود.

بررسی ویژگی‌های یک عینک طبی خوب

هر عینک قطعاً از دو بخش تشکیل‌شده است. ما برای بررسی ویژگی‌های عینک طبی به شرح این دو بخش خواهیم پرداخت.

عینک آفتابی خوب

لنز: این بخش که به آن عدسی نیز گفته می‌شود، در حقیقت مهم‌ترین بخش تشکیل‌دهنده عینک است. مهم بودن لنز از آن جهت است که این وسیله‌ جهت درمان می‌باشد.

فریم: برای نگه داشتن و چیدمان این لنز‌ها بر رو چشم، نیاز به قابی مخصوص است. جنس فریم و کیفیت مواد آن بسیار مهم است. جنس فریم از آن جهت دارای اهمیت می‌باشد که ممکن است با پوست برخی افراد سازگاری نداشته باشد.

پس در نتیجه اگر می‌خواهید ویژگی‌های یک عینک طبی خوب را بدانید لازم است که عدسی و فریم آن را بررسی کنید و یک تعادل میان این دو ایجاد نمایید.

عدسی مناسب در عینک های آفتابی

قطعاً انتخاب لنز مناسب از فریم بسیار مهم‌تر است. امروزه در سطح بازار لنز‌های مختلفی وجود دارد که خرید آن‌ها، گاه با اشتباه همراه است. حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا انتخاب لنز بسیار مهم است؟

عاملی که جزء اصلی‌ترین ویژگی‌های عینک طبی اند، مقاومت در برابر اشعه UV در هر دو نوع A و B می‌باشد. قطعاً قرار گرفتن در معرض تابش اشعه نور فرابنفش (UV) در طول عمر افراد تأثیر بسزایی دارد و ممکن است مشکلاتی برای چشم او ازجمله آب مروارید و دژنراسیون ماکولا، ایجاد کند.

عینک آفتابی خوب

فریم مناسب برای عینک های آفتابی

قاب عینک عامل مهم دیگر برای عینک طبی می‌باشد. فریم از چندین جهت حائز اهمیت است. فریم انواع مختلفی دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

عینک‌ با فریم‌های کامل

عینک‌ های بدون فریم

عینک‌های نیم فریم

قیمت عینک آفتابی

همچنین بد نیست به قیمت عینک‌ های آفتابی توجه کنید. بااینکه قیمت جزو مشخصات عینک آفتابی خوب نیست، اما از مبلغی که پرداخت می‌کنید می‌توانید تشخیص دهید که آیا عینک دودی موردنظر شما اصل یا تقلبی است.

عینک آفتابی خوب

البته، همچنان تاکید داریم که گران بودن عینک آفتابی، دلیل بر خوب و استاندارد بودن آن نیست.

مساله مهمی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید، قدرت عدسی‌های عینک آفتابی برای مسدود کردن اشعه UV است زیرا شما عینک دودی می‌زنید تا از چشم‌ها در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت کنید.

اندازه ی عینک آفتابی

فریم باید به راحتی روی بینی و گوش های شما قرار گیرد، بدون اینکه نیشگون بگیرد یا بمالد.

وزن عینک آفتابی باید به طور مساوی بین گوش ها و بینی شما توزیع شود. فریم باید به اندازه کافی سبک باشد تا از اصطکاک اضافی در این نقاط تماس اجتناب شود.

عینک آفتابی خوب

مژه های شما نباید با فریم تماس پیدا کنند.

شما ممکن است قادر به تنظیم مناسب فریم های فلزی یا سیمی با خم کردن دقیق کادر بر روی پل و یا شقیقه باشید.

ممکن است بتوانید با فشار دادن آن ها به یکدیگر و یا دورتر کردن آنها، فریم را با خود تطبیق دهید.

لزوم استفاده از عینک آفتابی در چه کسانی بیشتر است؟

افرادی که مدت زیادی را زیر نور آفتاب سپری می کنند مانند کارگران ، کشاورزان و یا کودکانی که ساعات زیادی را زیر نور آفتاب به سرگرمی می پردازند.

افرادی که کوهنوردی ، اسکی و یا سولار انجام می دهند.

بیماران مبتلا به آب مروارید ، ناخنک و یا آسیب های ماکولا

مصرف کنندگان داروهای حساس به نور مثل تترا سایکلین ، داکی سایکلین ، آلوپورینون

عینک آفتابی خوب

افرادی که تحت جراحی آب مروارید قرار گرفته اند ؛ (البته برخی لنزهای داخل چشمی مجهز به پوشش فیلتر کننده اشعه ی فرابنفش می باشند)

افراد مبتلا به آلرژی های چشمی ، خشکی چشم که در این موارد با کاهش جریان هوا در مقابل چشم ها سبب تخفیف علائم می شود.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار