|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۶۹

تهیه کوکو سبزی این غذای محبوب و خوشمزه ایرانی بسیار مورد توجه قرار دارد و تقریبا یک جای ثابت در فهرست غذایی اکثر بانوان ایرانی دارد.

 

تهیه کوکو سبزی بسیار مورد توجه قرار دارد چراکه این غذاهای بسیار محبوب و خوشمزه ایرانی تقریبا یک جای ثابت در فهرست غذایی اکثر بانوان ایرانی دارد. با طرز تهیه این غذا با ما همراه باشید.

کوکو سبزی

کوکو سبزی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. کوکو سبزی از غذاهایی است که هم می توانیم آنرا به عنوان یک غذای کامل برای شام یا ناهار سرو کنیم، هم انرا به عنوان پیش غذا یا میان وعده سرو کنیم. البته در صورتی که بخواهیم کوکو سبزی را به صورت پیش غذا سرو کنیم، باید انرا به صورت قالبی و تک نفره درست کنیم.

تهیه کوکو سبزی

نکته دیگر در مورد کوکوی سبزی این است که این غذای به صورت ساده از ترکیب سبزی کوکویی و تخم مرغ تهیه می شود، اما اگر بخواهیم انرا به صورت مجلسی تر درست کنیم باید از مواد مانند زرشک و مغر گردو نیز استفاده کنیم ، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کوکو سبزی در ادامه با چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی

  • سبزی کوکویی ۵۰۰ گرم
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • زرشک (اختیاری) ۱ قاشق غذاخوری
  • گردو (اختیاری) ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • روغن و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت کوکو سبزی

مرحله اول

برای تهیه کوکو سبزی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی ابتدا سبزی کوکویی را پس از شستشو یه صورت ساطوری ریز خرد می کنیم، سپس به همراه مقداری روغن مایع در یک تابه مناسب تفت می دهیم تا سبزی کمی سرخ شود.

مرحله دوم

در این مرحله توجه داشته باشید که نباید بیش از حد سبزی را تفت دهید زیرا باعث می شود علاوه بر اینکه تمام خاصیت های سبزی از بین برود، پس از پایان پخت کوکو سبزی رنگ آن خیلی تیره می شود و رو به سیاهی می زند.

تهیه کوکو سبزی

مرحله سوم

البته برخی افراد دوست دارند این کوکو را با رنگ تیره درست کنند که باید سبزی را خوب تفت دهند تا رنگ آن تیره شود. پس از اینکه تفت دادن سبزی کوکویی به پایان رسید آنرا از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم تا خنک شود.

مرحله چهارم

در این مرحله تخم مرغ ها را در یک کاسه مناسب می شکنیم سپس مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به تخم مرغ ها اضافه می کنیم و با یک چنگال تخم مرغ ها را خوب هم می زنیم تا یکدست شوند و به طور کامل بافت شان از بین برود.

مرحله پنجم

زرشک را بهتر است از قبل کمی در آب بخیسانیم تا کمی نرم شود. در این مرحله مغز گردوها را به صورت دلخواه خرد می کنیم و به همراه زرشک به کاسه حاوی تخم مرغ اضافه می کنیم. مواد داخل کاسه را مجددا مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند.

مرحله ششم

اجازه دهید سبزی کوکویی به دمای محیط برسد و کمی خنک شود سپس آنرا نیز به کاسه حاوی تخم مرغ ها اضافه کنید و مواد را مخلوط کنید تا یکدست شوند. نکته مهم در این مرحله این است که اجازه دهید سبزی کوکویی حتما خنک شود.

مرحله هفتم

توجه داشته باشید که اگر سبزی کوکویی داغ باشد در هنگام مخلوط کردن باعث می شود تخم مرغ ها سفت شوند. پس از اینکه مایه کوکو آماده شد یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقدار کمی روغن مایع اضافه می کنیم.

تهیه کوکو سبزی

مرحله هشتم

در این مرحله کمی صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود، سپس می توانیم به سلیقه خود کوکوها را به چند روش سرخ کنیم. روش اول که مرسوم ترین روش هم هست این است که تمام مایه کوکو را به صورت یک جا داخل تابه بریزیم

مرحله نهم

سپس کوکو سبزی را به صورت یک تکه درست کنیم. پس از اینکه مایه کوکو را داخل تابه ریختیم با یک قاشق روی آنرا به طور کامل صاف می کنیم. صاف کردن کوکو باید به طوری باشد که ضخامت یا قطر کوکو در تمام قسمت های تابه کاملا یکسان باشد.

مرحله دهم

در این مرحله پس از اینکه سمت زیرین کوکو سرخ شد آنرا به چند تکه تقسیم می کنیم و به آرامی بر می گردانیم تا سمت دیگرش نیز سرخ شود. می توانید برای سرخ کردن کوکو سبزی از انواع قالب های فلزی استفاده کنید.

تهیه کوکو سبزی

مرحله یازدهم

یا اینکه در صورت تمایل مانند شامی کباب ، کوکوها را به صورت تکه تکه در دست حالت دهید و در روغن سرخ کنید. پس از اینکه سرخ کردن کوکو به پایان رسید آنرا به همراه خیارشور ، گوجه فرنگی و نان تافتون سرو می کنیم.

نکات طرز تهیه کوکو سبزی

طرز تهیه کوکو سبزی در فر

در صورتی که می خواهید کوکو سبزی را در فر آماده کنید ، ابتدا فر را از ۱۵ دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود سپس قالبی که برای پخت کوکو در نظر گرفته ایم خود را با روغن مایع چرب کنید.

سپس مایه کوکو را داخل قالب بریزید و آنرا صاف کنید. برای پخت کامل کوکو در فر حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان نیاز است. پس از اینکه کوکو پخت اجازه دهید کمی خنک شود سپس آنرا برش بزنید و در ظرف دلخواه سرو کنید.

سبزی مخصوص کوکو

امروزه می توانید با مراجعه به سبزی فروشی ها بدون دردسر سبزی کوکویی را خریداری کنید اما اگر می خواهید سبزی کوکویی را با اندازه خودتان تهیه کنید باید از سبزیجاتی مانند گشنیز ، جعفری ، شوید و تره به نسبت یکسان استفاده کنید.

تهیه کوکو سبزی

مثلا در دستور بالا از هر کدام از سبزیجات ذکر شده ۱۲۵ گرم تهیه کنید. اضافه کردن شنبلیله هم طعم خوبی به کوکو سبزی می دهد ولی نباید بیش از حد باشد ( حدود ۲۵ گرم کافی است ) زیرا کوکو را تلخ و بدمزه می کند.

پف کردن کوکو سبزی

خیلی از خانم ها برای اینکه کوکو پفکی تری داشته باشند از بکینگ پودر در دستورشان استفاده می کنند. برای پف کردن بیشتر کوکو سبزی نیاز به استفاده از بکینگ پودر نیست ، کافیست زمان هم زدن تخم مرغ ، آنرا بیشتر هم بزنید تا به طور کامل کف کند.

در زمان پخت هم بعد از اینکه مایه کوکو را در تابه ریختید ، درب تابه را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بگذارید تا کوکوی شما به حد کافی پف دار شود. در صورتی که تمایل دارید از بکینگ پودر استفاده کنید برای مقداری مواد بالا ۱ قاشق چایخوری بکنیگ پودر کافی است.

طرز تهیه کوکو سبزی با ماست

در برخی مناطق کوکو را با ماست چکیده طبخ می کنند، برای مواد بالا باید به مقدار ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم ماست چکیده بدون آب اضافه کنید. برای اینکه مایه کوکو سبزی شل نشود باید مقداری آرد سفید هم به مایه ان اضافه کنید. کوکو سبزی با ماست نسبت به کوکو سبزی معمولی ترد تر می شود.

تهیه کوکو سبزی

طرز تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو

همانطور که در بالا توضیح دادیم روش پخت این کوکو با هم تفاوتی ندارد، تنها تفاوتی که وجود دارد اضافه کردن مغز گردو زرشک در این نوع کوکو سبزی است. برای تهیه کوکو سبزی با زرشک و گردو می توانید به مطلب زیر مراجعه نمایید.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار