|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۷۱

بهتر است قبل از به کارگیری راه‌های درمان فوری دل درد کودکان علت ابتلا به درد را یافت تا بهترین راه حل ممکن به کار گرفته شود.

درمان فوری دل درد کودکان بسیاری از دردهای معده کودک را در کوتاه‌ترین زمان تسکین می‌دهد. اما بهتر است قبل از به کارگیری راه‌های درمان خانگی دل درد کودکان علت ابتلا به درد را یافت تا بهترین راه حل ممکن به کار گرفته شود. خواندن این مطلب از امیدنیوز را از دست ندهید.

درمان فوری دل درد کودکان

دل درد

کودکان اغلب از دردهای شکمی شکایت می‌کنند. در واقع یکی از شایع‌ترین دلایلی که والدین، کودکان خود را نزد پزشک یا اورژانس بیمارستان می‌برند، دل‌درد است. در بیشتر موارد، پزشک با پرسیدن سؤالات و معاینۀ کودک شما می‌تواند مشکل را حل کند و نیازی به آزمایش وجود نخواهد داشت.

درمان فوری دل درد کودکان

بسیاری از کودکان ساعت‌ها این درد را تحمل می‌کنند و غالباً دلیل خاصی برای آن پیدا نمی‌شود. برخی اوقات با گذشت زمان، علت درد آشکار شده و بهتر است به پزشک مراجعه کرده و درمان سریعاً آغاز شود. دردهای شکمی می‌تواند ناشی از استرس و نگرانی کودک باشد که قادر به توضیح آن نیست. در هر صورت در مواجهه با درد و ناراحتی کودک، مراجعه به پزشک اطفال توصیه می‌شود.

دردهای شکمی یکی از علائم مهمی است که به عنوان سرنخی برای تشخیص بیماری‌های حاد به‌شمار می‌رود. هنگام بروز دردهای شکمی برای تشخیص بیماری باید ناراحتی‌های دیگر بیمار را نیز بررسی کرد و محل درد را در شکم مشخص نمود.

دردهای شکمی در قسمت فوقانی و سمت راست شکم بیشتر مربوط به کیسۀ صفرا و کبد است که شایع‌ترین آنها سنگ کیسۀ صفرا، التهاب کیسۀ صفرا و کیست‌های کبدی می‌باشد. درد مکرر شکمی، کودکان را از نوزادی تا حدود ۱۴ سالگی درگیر می‌کند که باید علل آن توسط پزشک تشخیص داده شود و درمان به موقع صورت گیرد.

انوع دردهای شکم

دردهای ناحیه فوقانی و سمت چپ

این نوع از درد بیشتر مربوط به معده بوده و شایع‌ترین آن گاستریت (ورم معده) است. دردهای فوقانی و میانی شکم اکثراً ناشی از زخم اثنی‌عشر و التهاب ناشی از آن است. همچنین دردهای ناحیه فوقانی و سمت چپ ممکن است بر اثر بیماری‌های پانکراس که شایع‌ترین آنها التهاب و کیست‌های پانکراس است نیز ایجاد شود.

در برخی موارد ازوفاژیت (التهاب قسمت تحتانی مری) در اثر رفلاکس معده (برگشت محتویات معده به مری)، دردهای مبهم و سوزش در این ناحیه ایجاد می‌کند. اگر گاستروانتریت بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد، می‌تواند علت انگلی یا عوامل غیر‌عفونی داشته باشد.

درد چپ و تحتانی شکم

دردهای شکمی در ناحیۀ چپ و تحتانی شکم اکثراً ناشی از کولیت (التهاب رودۀ بزرگ) و انباشتگی انتهای روده بر اثر یبوست در کودکان است. دردهای شکمی در قسمت راست و پایین شکم اغلب ناشی از آپاندیسیت بوده که در صورت پیدایش عوارضی همچون پاره شدن آپاندیس و پریتونیت (چرکی شدن حفرۀ شکم) این درد در همۀ بخش‌های شکم پخش می‌شود.

درمان فوری دل درد کودکان

علائم و نشانه‌های دل درد در کودکان چیست؟

نوزادان و کودکان نوپا با گریه درد خود را ابراز می‌کنند. بچه‌های کوچک معمولا سریع به دیگران می‌گویند که چه چیزی اشتباه است. برخی از نوجوانان تمایلی به گزارش درد ندارند و باید سعی کرد توضیح واضحی از احساس آن‌ها دریافت تا بهترین درمان خانگی دل درد کودکان را برای آن‌ها به کار گرفت.

علائم دل درد کودکان عبارتند از:

مدت زمان درد

دل درد اغلب طولانی نیست. بسیاری از ما دردهای گاز یا آنفولانزای معده یا روده را تجربه کرده‌ایم و به یاد داریم که درد معمولا در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌رود. هر درد شکمی ‌که بیش از ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد باید توسط پزشک بررسی شود.

محل درد

بیشتر دردهای ساده در مرکز شکم قرار دارند. اگر کودک دستهایش را به اطراف ناف خود می‌مالد. احساس درد در نواحی دیگر بیشتر نگران کننده خواهد بود مخصوصا اگر درد در پایین و سمت راست شکم باشد، درد در آن ناحیه باید به عنوان آپاندیسیت در نظر گرفته شود تا زمانی که خلاف آن ثابت گردد.

ظاهر کودک

به عنوان یک قاعده کلی، اگر کودک علاوه بر درد بسیار بیمار به نظر برسد، باید از پزشک کمک گرفت. هنگامی‌ که درد شکم رخ می‌دهد، موارد کلیدی که باید به دنبال آن‌ها باشید عبارتند از ظاهر رنگ پریده، عرق کردن، خواب آلودگی یا بی‌حالی. زمانی که کودک نتواند با بازی، حواس خود را از درد منحرف سازد یا برای چند ساعت از نوشیدن یا خوردن امتناع کند، بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد.

استفراغ

درد شکم در کودکان اغلب به استفراغ منتهی می‌شود، اما استفراغ همیشه نشان دهنده یک مشکل جدی نیست. با این حال، مانند طول مدت درد، بیشتر علل ساده استفراغ با درمان خانگی دل درد کودکان خیلی سریع از بین می‌روند.

درمان فوری دل درد کودکان

ماهیت استفراغ

در نوزادان و کودکان بسیار خردسال، استفراغ سبز یا زرد دلیلی برای تماس با پزشک خواهد بود. استفراغی که به نظر می‌رسد حاوی خون یا مواد تیره‌تر است نیز در هر سنی یک اورژانس پزشکی است.

اسهال

اسهال نیز همراه با درد شکم شایع بوده و معمولا نشان می‌دهد که یک ویروس عامل آن است. این می‌تواند برای چند روز ادامه یابد اما معمولا کمتر از ۷۲ ساعت (سه روز) طول می‌کشد. وجود خون در مدفوع دلیلی برای مراجعه به پزشک است و نباید فقط به درمان خانگی دل درد کودکان اکتفا کرد.

تب

وجود تب همیشه نشان دهنده یک مشکل جدی نیست. در واقع، دمای طبیعی را می‌توان با علل جدی‌تر درد شکم مشاهده کرد.

درمان فوری دل درد کودکان

درد کشاله ران

یک مشکل جدی که یک پسر ممکن است آن را به عنوان درد شکم توصیف کند در واقع از جای دیگری ناشی می‌شود. این پیچ خوردگی بیضه است، وضعیتی که در آن بیضه روی خود می‌پیچد و جریان خون خود را قطع می‌کند. مشکل پیچ خوردگی بیضه معمولا به راحتی قابل حل است اگر زود اقدام کرد. بنابراین، اگر کودکی از درد در ناحیه کشاله ران یا بیضه‌ها شکایت دارد، نباید درگیر درمان خانگی دل درد کودکان بود و باید فورا سراغ مراقبت‌های پزشکی رفت.

مشکلات ادراری

درد شکمی ‌همراه با هرگونه مشکل در ادرار کردن، مانند تکرر ادرار یا درد، می‌تواند نشان دهنده عفونت باشد.

علائم دردهای شکمی

دردهای ناحیۀ پهلو

این دردها بیشتر مربوط به بیماری‌های کلیوی و سنگ کلیه، التهاب کلیه و التهاب حالب بوده و از مهم‌ترین عوامل پیدایش چنین دردهایی است. همراه بودن درد با علائم دیگری همچون تهوع، استفراغ و تب می‌تواند در شناسایی عامل درد کمک بسزایی داشته باشد.

برای مثال تهوع، استفراغ و امتناع از غذا خوردن همراه با درد ناحیۀ تحتانی و سمت راست شکم، می‌تواند نشانۀ آپاندیسیت باشد که به معنی چرکی شدن اطراف آپاندیس و حفرۀ شکم است.

اگر مشکل از آپاندیسیت کودک باشد، به احتمال قوی به جراحی توسط جراح اطفال نیاز خواهد داشت. عود آپاندیس در هر سنی رخ می‌دهد اما معمولاً در کودکان کمتر اتفاق می‌افتد.

دردهایی که به صورت متناوب، همراه با تهوع یا استفراغ پیدا می‌شود (دردهای کولیکی) نشان‌دهندۀ انوژیناسیون (درون هم رفتن روده‌ها) و پیچ‌خوردگی روده در کودکان است.

دردهای کولیکی

دردهای کولیکی، نشان‌دهندۀ سنگ کلیه و حالب است. در صورتی که درد همراه با تهوع، استفراغ، نفخ شکم و عدم دفع مدفوع باشد، نشانۀ انسداد روده است که به دلایل مختلفی پیش می‌آید. یکی از شایع‌ترین دردهای شکمی در شیرخوارانِ دو تا سه ماهه، نفخ شکم ناشی از گاز اضافی در روده‌ها است.

درمان فوری دل درد کودکان

این حالت همراه با بی‌قراری و گریۀ کودک، همواره علل مختلفی دارد که با درمان‌های دارویی همچون گریپ میکسچر، قطرۀ دایمتیگون و قطرۀ کولیکید با تجویز پزشک، درمان می‌شود. نکتۀ مهمی که مادران باید رعایت کنند، توجه به باز بودن راه هوایی بینی کودک است.

بسیاری از اوقات، تورم مخاط داخل بینی کودک (کیپ شدن بینی) باعث می‌شود تا کودک برای تنفس از دهان استفاده کند. باز بودن دهان کودک نشان‌دهندۀ این حالت است. تلاقی شیر خوردن کودک با تنفس از راه دهان، منجر به فرورفتن هوا در معده و روده‌ها شده و این مسئله باعث بروز نفخ همراه با دردهای شکمی می‌شود. درمان این حالت با تجویز قطره کلرور سدیم توسط پزشک معالج امکان‌پذیر است.

دردهای شکمی مربوط به مواد غذایی مسموم که موجب مسمومیت غذایی می‌شود دارای علائمی مانند آنفولانزای معده و روده است. حساسیت غذایی، خوردن غذای بیش از حد یا نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند باعث نفخ و ناراحتی موقتی شود. معمولاً شروع دل‌درد بلافاصله پس از خوردن سریع غذا اتفاق می‌افتد.

آزمایشات برای تشخیص دردهای شکمی شامل موارد زیر است:

آزمایش خون

آزمایش ادرار و نمونۀ مدفوع

اشعۀ ایکس

بررسی توسط پزشک متخصص

هرگونه درد شکمی که بیش از ۲۴ ساعت ادامه یابد باید توسط پزشک ارزیابی شود. به عنوان یک قاعدۀ کلی، اگر کودک علاوه بر درد، بیمار به نظر برسد، باید به پزشک مراجعه کرد.

تغذیه

درد‌های شکمی کودکان در بعضی مواقع با انجام مراقبت‌های خانگی قابل درمان است. کودکان با استراحت کافی و خوردن مایعات برای جلوگیری از کم‌ آبی بدن، می‌توانند تا حد زیادی بهبود پیدا کنند. اگر کودک دارای تب خفیف باشد، می‌توان با تجویز پزشک از استامینوفن نیز استفاده کرد. از دادن آسپرین به کودکان باید اکیداْ خودداری کرد.

درمان فوری دل درد کودکان

استفادۀ از روش‌های قدیمی و اشتباهات رایج خانگی برای درمان کودک و نوزاد در این موارد اشتباه است. استفاده از روش‌های غلط تغذیه‌ای در کودکان می‌تواند عامل نفخ و دل‌درد کودکان شیرخوار باشد. وجود هوا در پستانک شیشه‌ای برای کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، یکی از علل نفخ است. هنگام شیر خوردن، باید شیشۀ پستانک کاملاْ فاقد هوا و پر از شیر باشد.

شیردهی مادران از سینه باید به‌گونه‌ای باشد که هالۀ سینه کاملا به دهان نوزاد بچسبد و منفذی برای ورود هوا وجود نداشته باشد. مکیدن کودک با ورود هوا به لولۀ گوارشی او همراه بوده که باعث نفخ شکم می‌شود و باید با شیردهی صحیح، از آن پیشگیری شود.

بهترین روش شیردهی، نشستن مادر و در بغل گرفتن کودک به صورت ۴۵ درجه و چسباندن دهان به سینه است. اگر مادر ببیند که کودک گاه از چسباندن دهان امتناع می‌کند، نشانه کیپ بودن بینی است که در این صورت باید از قطره کلرور سدیم استفاده شود.

در صورت مشاهدۀ هریک از علائم زیر، کودک باید فوراً نزد پزشک یا اورژانس برده شود:

درد شدید و وخیم

تب و لرز

عرق سرد

استفراغ طولانی مدت

امتناع از خوردن و نوشیدن

وجود خون در استفراغ کودک

بثورات پوستی دردناک

نشانه‌هایی که باید هنگام دل‌درد کودکان جدی گرفته شود

به‌طور کلی احساس دل‌درد در کودکان مشکل شایعی است که در اغلب آنها احتمال ایجاد آن وجود دارد و جای نگرانی نیست. اما در برخی مواقع اگر دل‌درد با نشانه‌هایی دیگر همراه باشد، می‌تواند خبر از مشکلات جدی در کودکان بدهد. در ادامه این علائم را ذکر خواهیم کرد:

درد بسیار شدید

منظور از درد شدید، دردی‌ست که کودک نمی‌تواند به هیچ عنوان آرام شود و مدام در حال گریه کردن است. در این مواقع بهتر است به‌جای انجام درمان‌های خانگی به پزشک مراجعه کنید تا معاینات لازم را برای فرزند شما انجام دهد.

درمان فوری دل درد کودکان

مشاهده خون در مدفوع

در اغلب مواقع خون در مدفوع هنگام یبوست مشاهده می‌شود که جای نگرانی وجود ندارد؛ چراکه می‌توان این مشکل را به‌راحتی درمان کرد، اما زمانی که درد شکمی همراه با خون در مدفوع باشد، ممکن است نشانه عفونت یا بیماری التهابی روده و معده باشد.

به‌طور کلی هر زمانی که همراه با دل‌درد، خون در مدفوع کودک شما وجود داشته باشد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا درمانی به‌موقع برای او انجام گیرد.

خون بالا آوردن

این مورد نیز همانند مشاهده خون در مدفوع همیشه خطرناک نیست. کودکانی که زیاد استفراغ کرده‌اند، ممکن است مدتی خون بالا بیاورند یا در مواقعی که دچار خونریزی از بینی می‌شوند، احتمال بازگشت خون در دهان آنها وجود دارد. در واقع این نشانه زمانی جدی می‌شود همراه با دل‌درد باشد.

استفراغ سبز رنگ

گاهی اوقات استفراغ سبز رنگ در کودکان می‌تواند نشان از انسداد روده در آنها باشد. به‌طور کلی دل‌دردی که همراه با این نشانه باشد، به هیچ عنوان نباید از آن چشم پوشی کرد.

کهیر یا تورم در صورت

گاهی کودک صورت زرد رنگ و متورم، همراه با سرگیجه دارد. آنافیلاکسی، یکی از شایع‌ترین نوع واکنش آلرژیک است که می‌تواند منجر به دل‌درد شود. در اغلب مواقع چنین مشکلی با استفراغ نیز همراه است.

احساس درد در سمت راست شکم

آپاندیس در این قسمت از شکم قرار گرفته است. دردی که مربوط به آپاندیس باشد، ابتدا در اطراف ناف احساس می‌شود و سپس به‌سمت راست پایین شکم امتداد پیدا می‌کند. در افراد بالغ اگر درد در این قسمت ایجاد شود، می‌تواند به‌دلایل مختلفی (مانند دردهای قاعدگی) به وجود آید که چندان اهمیتی ندارد، اما در کودکان چنین دردهایی می‌بایست مورد بررسی قرار گیرد؛ چراکه این قسمت از شکم از اهمیت بالایی برخوردار است.

درمان فوری دل درد کودکان

دردهای شکمی در کودکان همراه با تب و سرفه شدید

پنومونی گاهی می‌تواند منجر به احساس درد در معده شود. بسیاری از ویروس‌ها دل‌درد همراه با سرفه و سردرد هستند، اما در مواقعی که سرفه و دل‌درد شدید در کودک وجود داشته باشد، باید فورا به پزشک مراجعه شود.

ادرار کردن با مشکل

گاهی کودک شما می‌گوید هنگام ادرار کردن اذیت می‌شود یا احساس سوزش یا درد دارد، در این مواقع می‌توان درد شکمی را به عفونت دستگاه ادراری مرتبط دانست. برای تایید این احتمال می‌بایست به پزشک مراجعه شود.

تب بالا یا مشاهده خواب‌آلودگی بیش از حد معمول

اگر دل‌درد با چنین نشانه‌هایی همراه باشد، ممکن است نشانه عفونت در فرد باشد. همچنین خواب‌آلودگی کودک در این مواقع می‌تواند نشانه فشار خون پایین باشد؛ بنابراین اگر دل‌درد همراه با خواب‌آلودگی زیاد و تب بالا باشد، باید حتما توسط پزشک بررسی شود.

کاهش وزن

در مواقع که کودکان دچار اسهال یا استفراغ می‌شوند، کاهش وزن امری طبیعی است. معمولا کودکان در مواقعی که در روند بهبودی قرار می‌گیرند، این کمبود وزن را به‌مرور زمان جبران می‌کنند.

اما زمانی که کودک دچار درد شکمی شده و وزن زیادی را در این مدت از داده است، به‌طوری که لباس‌های او دیگر برایش مناسب نیست، باید توسط پزشک معاینه شود.

این نکات و نشانه‌های ذکر شده از آن دسته از مواردی است که اهمیت بسیار بالایی دارد، اما به این منظور نیست که نشانه‌های دیگری که همراه درد شکمی مداومت داشته باشد را نباید در کودک خود جدی بگیرید. بهتر است در این مواقع کودک شما استراحت کند، مایعات و رژیم غذایی شیرین به او بدهید.

درمان فوری دل درد کودکان

اگر فرزند شما دچار یبوست شده است به او غذاهای حاوی فیبر بدهید تا مشکل او برطرف شود. در صورتی که پس از انجام درمان‌های اولیه فرزند شما بهتر نشد و دل‌درد او همراه با علائمی جدیدتر، مانند استفراغ و اسهال بروز کرد، می‌بایست به پزشک مراجعه کنید.

درمان دل درد کودکان

اکثر درد هایی که کودکان در ناحیه شکم گزارش می‌کنند، دل درد، دل پیچه، شکم درد، درد زیر دل است، ممکن است بپرسید برای دل پیچه چه چیزی خوب است ؟ پزشکان برای رفع آن ها از روش‌ های زیر استفاده می‌ کنند:

ایجاد برخی از تغییرات در رژیم غذایی کودک مانند پرهیز از مصرف غذاهایی مانند بروکلی و گل کلم که باعث تولید گاز در دستگاه گوارش می‌ شوند، غذا های سرخ شده، نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه و غذا های تند و پر از ادویه

مصرف دارو هایی که به رفع گرفتگی شکم یا کاهش میزان اسید معده کمک می‌کنند

مصرف دارو های ضد درد( قرص دل درد، قرص دل پیچه، شربت دل درد کودکان، داروی ضد دل پیچه)

تکنیک‌ های آرامش‌ بخش مانند ماساژ شکم و نواحی اطراف ناف

داروی دل درد کودکان

بعضی از کودکانی که دل درد دارند ممکن است نامزد مناسبی برای استفاده از داروی دل درد باشند، اگر درد دل طوری باشد که زندگی روزانه کودک و والدین او را تحت تاثیر قرار دهد داروهایی که نام برده می شوند ممکن است مفید باشند و باعث شود که درمان کودک به سادگی انجام شود:

دارو های ضداسپاسم برای کودکانی که درد گرفتگی مرتبط با حرکات روده دارند

ملین‌ ها برای مبتلایان به یبوست

دارو های سرکوب‌کننده تولید اسید برای کسانی که معده درد و سوء هاضمه دارند

اگر کودک به هیچ کدام با هیچ کدام از این درمان ها بهبود نیابد ممکن است دارو هایی را در دوز پایین دکتر تجویز کند که نام آن ها داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای است که در دوز های بسیار بالاتر برای درمان افسردگی استفاده می شوند.

این دارو های افسردگی در دوز های پایین می توانند یک مسکن عالی باشند، گاهی اوقات برخی از روش های درمان روان شناختی مثل رفتار درمانی و هیپنوتیزم به کودک کمکم می کند با درد دل عملکردی و بقیه عوامل استرس زا کنار بیاید، خوشبختانه دل درد عملکردی همیشه درمان دارد، حدود 50% کودکان مبتلا به دل درد عملکردی با انجام معرفی هایی که صورت گرفت طی چند هفته تا چند ماه درمان می شوند.

10 درمان خانگی دل درد کودکان

معده درد در کودکان سنین چهار تا هشت سال شایع است و علل اصلی آن معمولا رژیم غذایی، استرس و دردهای رشد است.

1. درمان خانگی دل درد کودکان با هیدراته نگه‌داشتن کودک

هر نوع چای شیرین نشده مانند چای نعناع یا زنجبیل را به کودک بدهید تا او را هیدراته نگه دارد. این کار باعث تسکین اعصاب دردناک معده شده و به کاهش درد معده کمک می‌کند. تا زمانی که کودک احساس بهتری نکند از دادن محصولات لبنی یا محصولات سرخ شده روغنی به او خودداری شود. وقتی احساس گرسنگی کرد می‌توان به او نان تست یا بلغور جو دوسر داد. اگر درد معده کودک همراه با استفراغ باشد، نباید به او غذای جامد داد و تا زمانی که درد از بین برود، بهتر است رژیم غذایی مایع داشته باشد.

درمان فوری دل درد کودکان

2. درمان خانگی دل درد کودکان با چای بابونه

چای بابونه یک درمان خانگی عالی برای ناراحتی‌های معده بدون عارضه است، زیرا دارای خواص ضدالتهابی و آرام‌بخش است، که به کاهش ناراحتی‌های شکمی‌ کمک می‌کند. بابونه ماهیچه‌های دستگاه گوارش فوقانی را شل و انقباضات معده و روده کوچک که غذا را حرکت می‌دهد کم می‌کند. کاهش انقباضات اسپاسم و گرفتگی شکم را از بین می‌برد.

3. چای زنجبیل

یک درمان خانگی دل درد کودکان ماده اصلی زنجبیل جینجرول است، یک آنتی اکسیدان قوی که به کاهش حالت تهوع، دردهای معده و آسیب احتمالی آن‌ها به بدن می‌انجامد. به علاوه، خواص ضد التهابی زنجبیل باعث افزایش شیره گوارشی و خنثی کردن اسیدهای معده می‌شود.

4. چای نعناع

درمانی مطمئن برای دل درد کودکان چای نعناع با طراوت است و درد شکم درد را کاهش می‌دهد. نعنا فلفلی اثر آرام بخشی بر عضلات معده دارد. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، نعناع فلفلی توانایی بهبود جریان صفرا را دارد که بدن برای هضم از آن استفاده می‌کند.

5. درمان دل درد کودکان با کمپرس گرم

قرار دادن کیسه آب گرم یا پد گرم‌کننده روی شکم کودک در حالی که او نشسته یا دراز کشیده است، از جمله درمان‌ خانگی دل درد کودکان به شمار می‌رود. گرما جریان خون را در سطح پوست افزایش می‌دهد، که درک درد ناشی از عمق شکم را کاهش خواهد داد.

6. درمان دل درد نوزادان با استفاده از رفلکسولوژی پا

هزاران عصب در پاها و دست‌ها وجود دارد که وقتی تکنیک‌های خاصی برای ماساژ آن‌ها به کار می‌روند، احساس آرامش کل بدن را در بر می‌گیرد. ناحیه شکم با قوس مرکزی پای چپ مطابقت دارد. با استفاده از تکنیک رفلکسولوژی، پای چپ کودک خود را با کف دست راست خود بگیرید و با دست چپ خود زیر توپ پا فشاری ثابت و یکنواخت وارد کنید.

درمان فوری دل درد کودکان

7. مصرف غذای ملایم نوعی درمان خانگی دل درد کودکان

اگر کودک با وجود درد شکم همچنان اشتها دارد، به او اجازه دهید مقدار کمی ‌از غذاهای ساده مانند نان تست، پاستا، بلغور جو دوسر، ماست، برنج و سس سیب بخورد. از خوردن سس‌ها و چاشنی‌ها خودداری شود. غذاهای ملایم کمتر معده را تحریک و راحت‌تر از غذاهای تند یا چرب هضم می‌شوند. این غذاها نه تنها کمتر باعث ایجاد استفراغ می‌شوند، بلکه به دستگاه گوارش (GI) کمک می‌کنند تا سریعتر به عملکرد طبیعی خود بازگردد.

8. وادار ساختن کودک به خوردن ماست و غذاهای پروبیوتیک

مصرف غذاهای پروبیوتیک از جمله راه‌های درمان خانگی دل درد کودکان به حساب می‌آید. به عنوان مثال، ماست دارای پروبیوتیک اسهال و گرفتگی عضلات را تسکین می‌دهد. ماست همچنین مملو از باکتری‌های خوب است که از بین رفتن میکروب‌های روده را جبران می‌کند. دانه شنبلیله نیز به درمان معده درد در کودکان نوپا کمک می‌کند. یک مشت دانه شنبلیله را آسیاب، ماست را به آن اضافه و به کودک مبتلا به دل درد بدهید.

9. درمان دل درد با رژیم غذایی CRAP

رژیم غذایی CRAP مخفف میوه‌هایی با فیبر است که به طور طبیعی باعث شل شدن محتویات معده می‌شوند: گیلاس، کشمش، زردآلو و آلو. اگر کودک در سن مدرسه کمتر از پنج وعده میوه در روز مصرف می‌کند، نصف فنجان از هر یک از این میوه‌ها را سه تا پنج بار در روز به او بدهید. برای بچه‌های زیر چهار سال، پوره کردن این غذاها برای کاهش خطر خفگی، هوشمندانه است. کودکان نوپا باید نصف فنجان بخورند.

درمان فوری دل درد کودکان

10. درمان خانگی دل درد کودکان با عسل

عسل منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها، قندها و آنتی اکسیدان‌ها است. با افزودن آن در چای‌های گیاهی یا در آب گرم به نوزادان نیز به راحتی داده می‌شود. اگر کودک کمتر از 2 سال دارد نباید به او عسل داد.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار