|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۷۷

جوش در نقاط مختلف صورت و بدن علت خاصی دارند و نشان دهنده یک بیماری در بدن هستند که می توانید با تشخیص علت، جوش ها را درمان کنید.

جوش در نقاط مختلف صورت و بدن علت خاصی دارند و نشان دهنده یک بیماری در بدن هستند که می توانید با تشخیص علت، جوش ها را درمان کنید. خواندن این مطلب کمک بزرگی به شما می کند.

علت جوش در نقاط مختلف صورت چیست؟

اصول طب سنتی چینی و آیورودا، ادعا می‌کنند آکنه‌ی روی گوش حاکی از مشکلات کلیوی و آکنه‌ی گونه نشانه‌ی مشکل کبدی است، اما شواهد علمی کمی در این رابطه موجود است. در مقاله‌ی زیر می خواهیم با کمک شواهد علمی، ارتباط بین بروز آکنه در نقاط مشخصی از پوست و بیماری‌های خاص را بررسی کنیم.

جوش در نقاط مختلف صورت

جوش در نقاط مختلف صورت خبر از چه بیماری می دهد؟

اطباء طب سنتی معتقدند اینکه هر یک از جوش های صورت در کدام منطقه از صورت به وجود می آیند نشان دهنده وجود مشکل در یکی از اندام های بدن است. شیوع ناگهانی لکه های متمرکز در ناحیه ای خاص از پوست، اغلب اوقات گمراه کننده می باشند. آیا این امر ناشی از تغییرات هورمون ها می باشد؟ آیا به اندازه کافی میوه و سبزی مصرف نشده است؟

طب سنتی چینی ها طراحی از چهره با تقسیم بندی صورت به بخش های مختلف نظیر پیشانی، چانه و بینی و همچنین اطلاعات کافی از نواحی مختلف، در شناسایی علت این لکه ها، کمک قابل توجهی می نماید.

توضیح خواهیم داد هر یک از این نواحی، نشانه ای از سلامت داخلی بدن می باشد، پس، بروز این جوش ها در نواحی خاص، به چه معنا خواهد بود؟ در ادامه مقاله، طراحی موضعی چهره مورد بررسی قرار گرفته است.

جوش در نقاط مختلف صورت

جوش در نقاط مختلف صورت

نواحی 1 و 3: سیستم گوارش

شکلات و لکه ها دارای ترکیب های مشابه می باشند، اما به طور کلی، مقادیر بالا از چربی در رژیم غذایی منجر به بروز لکه هایی در ناحیه پیشانی می گردد.رژیم غذایی از طریق نوشیدن چای سبز غنی از آنتی اکسیدان قابل تعدیل بوده و افزایش میزان آب نوشیدنی در تمیز نمودن و پاکسازی ناحیه تقش قابل توجهی بر عهده دارد.

ناحیه 2: کبد 

نوشیدنی های الکلی و لبنیات و همچنین آلرژی نسبت به موادغذایی خاص، جزو دلایل اصلی برای بروز لکه در این ناحیه از پوست می باشند.در صورت بروز هرگونه آلرژی با پزشک خویش مشورت نمایید.

نواحی 4، 6، 8 و 10: کلیه ها

لکه های نزدیک به گوش و حتی نواحی تیره و سیاه اطراف چشم می توانند ناشی از کم آبی بدن، باشند. از طریق نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در طول روز و اجتناب از قهوه، چای و نمک، می توان از کم آب شدن بدن پیشگیری کرد.

ناحیه 7: قلب

این ناحیه از پوست پر از منافذ باز و منقبض می باشد، بنابراین باید برس آرایشی و هر ابزار دیگر که در این ناحیه به کارگرفته می شود، به دقت تمیز گردد.کاهش فشار خون بالا راه حل درون بدنی برای تمیز نگه داشتن این ناحیه از پوست می باشد.

چربی های بد باید با میوه ها، سبزیجات، آجیل و ماهی های غنی از امگا، جایگزین شوند و در صورت وجود هرگونه نگرانی بعدی مرتبط با قلب، باید با پزشک مربوطه مشاوره گردد.

نواحی 5 و 9: سیستم تنفسی

در صورت استعمال سیگار، نواحی بالای گونه ها بیشتر در معرض بروز جوش، قرار می گیرند با این حال، قرار گرفتن در معرض هوای تازه همراه با پیاده روی های طولانی تر و منظم تر، به صورت قابل توجهی منجر به کاهش بروز جوش در این نواحی، می گردد.

نواحی 11 و 13: هورمون ها

در بسیاری از زنان، این ناحیه از صورت نشانه اصلی از استرس و عدم تعادل هورمونی به ویژه در بازه زمانی خاص از ماه، می باشد.با وجود روش های بسیار اندکی برای جلوگیری از این تغییرات، رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش منجر به بهبود وضعیت پوست می گردد.

ناحیه 12: معده

در صورت داشتن رژیم غذایی غنی و سنگین، باید به منظور کمک به سیستم گوارش خود، از سم زدایی یا افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی و همچنین ورزش، استفاده نمایید.

ناحیه 14: بیماری

جوش هایی که در این ناحیه از پوست مشاهده می شوند، نشانه ای از مبارزه بدن با باکتری می باشند. استراحت و نوشیدن آب فراوان، کمک قابل توجهی به بدن در مبارزه با باکتری می نمایند.

دلیل شیوع جوش در ناحیه پیشانی، چه می باشد؟

بروز جوش در ناحیه پیشانی می توانند نشانه ای التهاب در روده باشند که منجر به عدم تعادل در هورمون می گردد. دکتر جولیا تی. هانتر، متخصص پوست چنین بیان نموده است که "هنگام بروز التهاب، تولید روغن در فولیکول مو افزایش می یابد.

جوش در نقاط مختلف صورت

باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها در تمامی ساعت روز در تماس با پوست بوده و در روغن به شدت رشد می نمایند". وی همچنین بر این عقیده است که "میکروب های نوک مو به سمت پایین نازک تر ، اما فولیکول های ملتهب ضخیم تر می شوند، که این امر منجر به ایجاد لکه های قرمز رنگ و جوش های سرسفید می گردد".

شاید پای دستگاه گوارش در میان است

چنانچه در مطالب قبلی پوست و موی نمناک خواندید گاهی دلیل بروز آکنه و جوش ها روی پیشانی ناشی از فرآیند هضم غذاست؛ به همین دلیل باید:

از مصرف غذاهای فراوری شده و هله هوله ها خودداری کنید.

در رژیم روزانه تان چربی کمتری مصرف نمایید اما مصرف چربی های طبیعی مثل آووکادو و ماهی اشکالی ندارد.

مقدار زیادی در روز آب بنوشید.

در برنامه روزانه تان میوه ها و خوراکی های سرد مثل خیار، هندوانه و... مصرف کنید.

در فصول گرم سال آرایش کمتری کنید.

خوابتان را تنظیم کنید و شب ها زودتر بخوابید و صبح ها نیز زودتر بیدار شوید.

نوشیدن آب زیاد

دلیل جوش زدن شما شاید کبدتان باشد

از تمام مواد خوراکی مثل لبنیات، غذاهای چرب، سنگین و حتی بعضی از نوشیدنی ها که ممکن است برای کبد مشکل ایجاد کنند پرهیز کنید.

از مصرف غذاهای آلرژی زا خود داری کنید.

در برنامه روزانه تان حداقل 30 دقیقه ورزش و نرمش سبک را قرار دهید.

خواب خود را تنظیم کنید و در طول شبانه روز به مقدار کافی بخوابید و تا کبدتان وقت استراحت داشته باشد.

سیگارنکشید.

از خوردن هرگونه میان وعده درشب های دیروقت خودداری کنید.

دلیل شیوع جوش در اطراف چشم چیست؟

هر گونه جوشی که در اطراف چشم ها ایجاد گردد، می تواند به دلیل کلیه ها باشد؛ همچنین حلقه های کبودی اطراف چشم نیز می توانند حاکی از کم آبی بدن باشند؛ بنابراین تا جایی که می توانید ، آب بنوشید.

دلیل شیوع جوش در گونه ها چطور؟

مشابه جوش های ناحیه پیشانی، التهاب روده منجر به مشاهده جوش در گونه ها و نواحی نزدیک گوش می گردد.

جوش در نقاط مختلف صورت

ایجاد جوش در نواحی دو طرف بینی و قسمت فوقانی لب

هنگامی که در نواحی دو طرف بینی یا قسمت فوقانی لب، جوش ایجاد می شود می تواند بیانگر فشار خون باشد. همچنین افرادی که در این نواحی صورتشان، جوش ایجاد می شود ممکن است یکی از دلایل آن، خوردن غذاهای خیلی چرب یا خیلی تند باشد. استفاده از برق لب یا رژلب های نامناسب نیز می تواند باعث ایجاد جوش روی لب ها شود.

اقداماتی باید برای جلوگیری از ایجاد جوش در این نواحی از صورت انجام شود که بعضی از این اقدامات در زیر نوشته شده است :

افزایش مصرف میوه جات و سبزیجات

پرهیز از مواد غذایی خیلی چرب یا خیلی تند

انجام ورزش به صورت روزانه

تغییر رژلب یا خمیر دندان

جوش در نقاط مختلف صورت

ایجاد جوش در ناحیه بین دو ابرو

زمانی که در ناحیه بین دو ابرو، جوش ایجاد می شود، می تواند نشانه مصرف الکل، حساسیت غذایی و یا خوردن مواد غذایی مضر باشد. همچنین در مواردی ممکن است بعد از وکس یا اصلاح صورت، در این نواحی جوش ایجاد شود.

اقداماتی برای جلوگیری از ایجاد جوش در ناحیه بین دو ابرو پیشنهاد می شود که بعضی از این اقدامات، به صورت زیر می باشد:

پرهیز از مصرف الکل

انتخاب یک برنامه غذایی سالم

پرهیز از مصرف غذاهای پر چرب

پرهیز از مصرف خوراکی هایی که قند زیادی دارند.

علت جوش در نقاط مختلف صورت ؛ ناحیه چانه و فک

جوش هایی که در نواحی چانه و فک ایجاد می شوند ممکن است به دلیل رشد مو در این نواحی یا عدم تعادل هورمونی باشند. همچنین افرادی که استرس و اضطراب زیادی دارند، معمولا جوش هایی در قسمت های چانه و فک آن ها ایجاد می شود.

برای جلوگیری از ایجاد جوش در قسمت های چانه و فک، اقداماتی انجام می شود که برخی از این اقدامات به صورت زیر می باشد :

جوش در نقاط مختلف صورت

نوشیدن چند فنجان چای سبز یا چای نعنا به صورت روزانه

استفاده از ورزش هایی که باعث ایجاد آرامش در فرد می شود، مانند انجام یوگا، گوش کردن به موسیقی ملایم

مصرف اسیدهای چرب امگا سه مانند گردو و ماهی

ایجاد جوش روی گونه های چپ و راست صورت

بروز جوش در گونه های چپ و راست بیشتر در خانم های بالغ، ایجاد می شود. وجود جوش روی گونه های چپ و راست صورت دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که از جمله این دلایل می توان به عدم تعادل هورمونی، مشکلات ریوی، مشکلات قلبی، مشکلات معده، وجود کیست های تخمدانی (در خانم ها) و … اشاره کرد.

همچنین بعضی از افراد که دندان های آن ها دچار مشکل می باشد ممکن است در این نواحی از صورتشان، جوش هایی ایجاد شود، البته برای مطمئن شدن از این موضوع، باید فرد به پزشک مراجعه نماید. در موارد دیگر نیز، ایجاد جوش در این نواحی می تواند به دلیل عادت ماهانه باشد که بعضی از خانم ها در این دوران، جوش های زیادی روی گونه های خود می زنند.

جوش در نقاط مختلف صورت

علت جوش در نقاط مختلف صورت ؛ پشت بدن

دکتر هانتر چنین بیان نموده است که "جوش در کمر ویا روی سینه ناشی از التهاب غده آدرنال، التهاب بلندمدت در روده، حساسیت بالا یا حساس نسبت به استرس، مسائل عاطفی یا آسیب های ناشی از آنها، می باشند". وی همچنین اظهار داشته است که "آلرژی نسبت به مواد غذایی و مسائل مربوط به روده و بیماری های مربوطه، نیز منجر به ایجاد جوش در نواحی می شوند".

چگونه می توان جوش را درمان کرد؟

رویکرد جامع، منجر به از بین رفتن علت اصلی بروز جوش شده و سلامت و تمیزی پوست را تضمین می نماید.ترکیب تغییرات شیوه زندگی سالم، برنامه رژیم غذایی و درمان موضعی و همچنین درون بدنی برای درمان جوش، به کار گرفته می شوند.

محصولات مراقبت از پوست که محصولاتی از آنها را معرفی کرده ایم که فاقد سم و ضد التهاب بوده و دارای پروتکل های روز/ شب، مکمل ها، و هورمون زیست شناختی بسیار اندک برای تمیز نمودن منافذ و جلوگیری از ایجاد منافذ باز جدید، را وارد بازار نموده است.

درمان جوش

مواد غذایی که برای داشتن پوستی سالم و شاداب باید از آنها دوری نمود

برای داشتن پوستی سالم، سلامت کل بدن و زیبایی، باید با بهره گیری از رویکرد "مصرف متوسط از همه چیز" باید حدالامکان از برخی از مواد غذایی، اجتناب نمود.

مواد غذایی حاوی شکر برای سلامت بدن و پوست، مناسب نبوده اما برای از بین بردن حس شیرینی طلبی، می توان مقداری شکلات تلخ (هر چقدر درصد کاکائو بیشتر باشد، بهتر است- حداقل 70%) مصرف نمود".

از برنامه غذایی خود غذاهای تند، اسپایسی و پرادویه را حذف کنید.

مصرف گوشت قرمز را کمتر کنید.

هوای آلوده در تشدید جوش های شما موثر است پس از رفت و آمد در محیط های آلوده اجتناب کنید.

به تاریخ انقضای مواد آرایشی خود کاملا دقت کنید که گذشته نباشد یا اینکه آنقدر چرب نباشد که منافذ پوستی را مسدود کند.

جوش در نقاط مختلف صورت

نوشیدنی های گازدار را کمتر بنوشید.

قهوه مشکل شما را وخیم تر می کند زیرا آب بدن را بسیار کم می کند.

نکته مهم علت جوش در نقاط مختلف صورت

برای درمان این جوش ها بدن تان را قلیایی نگه دارید و از خوردن غذاهایی که بدن را اسیدی می کنند، اجتناب کنید.

گوشی موبایل کثیف و روبالشی آلوده نیز از عوامل اصلی ایجاد آکنه هستند.

علت جوش زدن شما می تواند استرس و تغییرات هورمونی باشد پس برای آنکه اثر آنها کم شود؛ خواب تان را منظم و کافی کنید، سبزیجات بیشتری مصرف کنید و پوست تان را تمیز نگه دارید.

باید بدانید بیشتر خانم ها در دوران تخمک گذاری یعنی روزهای میانی سیکل ماهانه جوش زیادی می زنند.

تغذیه و جوش صورت

بعد از متوجه شدن علت جوش در نقاط مختلف صورت یابد مواد غذایی که برای داشتن پوستی سالم و شاداب باید مصرف شوند مورد توجه قرار گیرد.

مصرف سبزیجات سبز به شدت توصیه می گردد. مصرف مواد غذایی طبیعی هم برای پوست و هم برای سلامت بدن، از اهمیت بالایی برخوردار می باشند.

همچنین مصرف گوشت قرمز بیش از یکبار در هفته توصیه نمی گردد، و باید از موادغذایی حاوی پروتئین کمتر نظیر گوشت بوقلمون، ماهی آزاد (ماهی های پرورشی فاقد مواد مغذی مشابه می باشند)، لوبیای سیاه، لوبیای قرمز، برنج جنگلی یا قهوه ای (نه سفید)، و آجیل، در رژیم غذایی استفاده نمود.

مواد غذایی نظیر موادغذایی کامل که در معرض پردازش کمتر قرار گرفته اند، علاوه بر جوان نگه داشتن بدن نقش قابل توجهی در سلامت آن نیز دارند".

نوشیدن انواع دمنوش های گیاهی نیز در بهبود این جوش ها تاثیر بسزایی دارد چون عمل هضم غذا را بهبود می بخشد.

مواد غذایی فیبردار مصرف نمایید تا بدنتان را از سموم آلوده پاکسازی نماید.

تاثیر استرس

همانطور که می دانید استرس عاملی برای ایجاد جوش است پس با استفاده از تکنیک های آرامش بخش، کلاس های یوگا، چرت های میان روزی استرس را دور کنید و تا جایی که می توانید نفس های عمیق بکشید.

جوش در نقاط مختلف صورت

نوشیدن زیاد آب را فراموش نکنید.

مواد کم کلسترول که دارای چربی های خوبی چون امگا3 و امگا6 هستند مانند مغزهای آجیل، آووکادو، ماهی و تخم کتان مصرف نمایید.

اجازه ندهید دمای بدنتان بیش از حد بالا رود، مثلا تا جایی که می توانید مواد خنک کننده بخورید.

مواد غذایی امگا 3

این 6 عامل جوش ها را تشدید می کند

برای کاهش علت جوش در نقاط مختلف صورت بهتراست عوامل تشدید کننده ی آنها را بیشتر و بهتر بشناسید، عواملی مثل:

ژنتیک مثبت دلیل علت جوش در نقاط مختلف صورت

یکی از عواملی که سبب ایجاد جوش حتی پس از گذراندن دوران بلوغ و پس از بچه دار شدن می شود ، ژنتیک است . افرادی که ژنتیکی این استعداد را دارند باید با پذیرش این نکته با صبر و حوصله درمان را آغاز نمایند.

بی توجهی

افراد پس از جوش زدن به درمان آنها می پردازند اما اغلب جوانان با بهتر شدن وضعیت جوش هایشان در مصرف داروها اهمال کاری می کنند. در صورتی که حتی در صورت بهبود کامل نیز باید مصرف داروهای خوراکی یا موضعی به صورت دوز ادامه دار و نگهدارنده تداوم یابد.

کم طاقتی

اثربخشی داروهای آکنه به زمان نیازمند است تا نتیجه بخش بودنش را نشان دهدبنابراین نباید منتظر باشید این دارو نیز مانند مسکن ها سریعا آکنه را درمان نماید.

استرس

آنچه که سبب اختلال در روند درمان خواهد شد نگاه کردن مداوم شما به آینه و حرص خوردن است زیرا این کارها سبب ایجاد استرس شده و باعث جوش زدنتان می شود.

جوش در نقاط مختلف صورت

پوست چرب علت جوش در نقاط مختلف صورت

افراد دارای پوست چرب بیش از باقی افراد جوش می زنند به همین دلیل باید آنها صورت خود را با صابون ها و محصولات مناسب بشویند.

دستکاری

درست است، قابلیت ها و ویژگی های پوست برخی افراد سبب می شود ، جای جوش روی پوست باقی بماند ولی آنچه سبب می شود جای جوش روی صورت باقی بماند ، دستکاری آن است.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار