|
|
کدخبر: ۱۸۵۲۹۲

تب به‌ ویژه تب شدید می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن بیمار وارد کند از این رو باید راهکار های پایین آوردن فوری تب را در خانه بلد باشیم.

پایین آوردن فوری تب یکی از مهم ترین نیازهایی است که همه ما در مواجه با بسیاری از بیماری ها عفونی و ویروسی با آن مواجه می شویم و در صورتی که راهکارهای آن را بدانیم می توانیم در خانه آن را کنترل کنیم.

تب چیست ؟

تب نشانه آن است که چیزی غیرعادی در بدن شما در حال وقوع است و اغلب به دلیل ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا رخ می دهد، اگرچه در افرادی که آنفولانزا دارند شایع تر است.  معمولاً زمانی اتفاق می‌افتند که بدن در حال مبارزه با عفونت است تا از خود محافظت کند مانند سایرعلائم سرماخوردگی و آنفولانزا.

پایین آوردن فوری تب

تب‌هایی که توسط ویروس‌های سرماخوردگی یا ویروس‌های آنفولانزا ایجاد می‌شوند می‌توانند 3-4 روز طول بکشند، و متأسفانه، تب به‌ ویژه تب شدید (بیش از 39 درجه سانتیگراد) می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن بیمار وارد کند. اگر از تب رنج می برید و    می خواهید کمی بهبود یابد، در اینجا به چند نکته برای کاهش تب درخانه یا با دارو می پردازیم.

دلایل رایج تب

دیگر دلایل ابتلا به تب، عبارتند از :عفونت گوش ، واکنش به ایمن سازی در بدن کودکان، عفونت های دستگاه ادراری، بعضی از بیماری های التهابی ، اختلالات خود ایمنی ، سرطان و لخته شدن خون .

تغییرات ناگهانی آب و هوا و شیوه زندگی غیر بهداشتی نیز، ممکن است باعث ایجاد تب شود.

علائم تب و نشانه های بروز تب

بسته به علت ایجاد تب، علائم و نشانه‌های تب اضافی، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تعریق (عرق کردن بیش از حد)
  • لرز
  • سردرد
  • دردهای عضلانی
  • از دست دادن اشتها
  • کم‌آبی بدن
  • ضعف عمومی

    کودکان بین ۶ ماه تا ۵ سال، ممکن است دچار تشنج ناشی از تب شوند. تقریبا یک سوم کودکانی که یک‌بار تشنج ناشی از تب دارن، یکی دیگر از آن‌ها را هم تجربه خواهند کرد که بیشتر در ۱۲ ماه آینده، اتفاق می‌افتد.

پایین آوردن فوری تب

درمان های خانگی برای پایین آوردن فوری تب

1. پایین آوردن فوری تب با استراحت

فعالیت می تواند دمای بدن شما را افزایش دهد و تب شما را افزایش دهد، برای بهبودی و کاهش تب نیاز به استراحت دارید .  برای بزرگسالانی که تب آنها 38.9 درجه سانتیگراد یا کمتر است، توصیه می شود فقط استراحت کنند و مایعات زیادی بنوشند.

خواب کافی همچنین می تواند به حمایت از یکپارچگی سیستم ایمنی بدن شما کمک کند، بنابراین بدن شما می تواند با ویروس های تب زا مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا مبارزه کند.

2.مصرف مایعات زیاد و تاثیر آن در پایین آوردن تب

تب می تواند باعث از دست دادن مایعات و کم آبی بدن شود.  نوشیدن مایعات زیاد هنگام تب بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی اغلب به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی برای بیماری‌هایی مانند آنفولانزا توصیه می شود.

لازم نیست فقط آب بنوشید:

آب میوه

مکمل های دارویی (قرص جوشان)

آبگوشت ها

سوپ ها

چایی بدون کافئین

3.محیط خنک

خنک نگه داشتن دمای اتاق و خوابیدن تنها با یک ملحفه یا پتوی سبک می تواند به خنک تر نگه داشتن شما کمک کند. اگر کودک شما تب دارد، دمای خانه یا اتاق خواب را تنظیم کنید تا به خنک ماندن او کمک کند.

پایین آوردن فوری تب

 4.پاشویه

قرار گرفتن در وان آب خنک به مدت 5 دقیقه بر کاهش حرارت بدن موثر است. همچنین قرار دادن یک پارچه سرد و مرطوب روی پیشانی و پشت گردن می تواند به بهبود علائم تب کمک کند.

این اقدام فیزیکی برای کاهش تب ممکن است به اندازه داروهای کاهش دهنده تب موثر نباشد.

نکاتی برای کاهش تب

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده دارای دمای بالاتر از حد نرمال هستید، باید:

جوراب های مرطوب روی مچ پا قرار دهید:

این یک راه حل عالی برای کودکان است ، به سادگی آن ها را کمی مرطوب کنید و آنها را روی ناحیه مچ پا قرار دهید. وقتی جوراب خشک می شود، این روش را تکرار کنید.اطمینان حاصل کنید که، آنها چکه نمیکنند و حتما قبلا بچلانید ؛ این روش باعث تسکین و آرام کردن کودکان بیمار می شود.

با آب با دمای معمولی پاشویه کنید:

اگر زیر دوش برای دو دقیقه بایستند، دما را به آرامی پایین بیاورید تا تغییر دما به بدن آسیب نرساند.

برای پایین آوردن فوری تب مقدار زیادی آب بنوشند:

تب یکی از علل کم شدن آب بدن است ، بدن در حال مبارزه با موجودات خارجی است. بنابراین آب آشامیدنی، چای گیاهی یا آبمیوه، یک ایده عالی است، به ویژه اگر تب همراه با اسهال و استفراغ باشد ؛ مقدار مایعات مصرفی ،بستگی به سن بیمار دارد (3 لیتر برای مردان بالغ، 2.2 لیتر برای زنان و 1.5 لیتر برای کودکان).

سرد کردن سر و گردن:

از پارچه های سرد یا مرطوب استفاده کنید هر چند بار که لازم است تکرارکنید - زمانی که پارچه خشک شود یا دیگر احساس خنک شود آن را عوض یا مرطوب کنید.

پایین آوردن فوری تب

بهتر است از مایعات، مانند :سوپ سبزیجات یا چای گیاهی استفاده کنید. به این ترتیب بدن سریع تر ریکاور می شود و می تواند به راحتی بهبود یابد.

اگر گرسنه هستید، غذای زیاد میل نکنید:

به مقدار کمی و مداوم غذا بخورید .

پایین آوردن تب با داروهای گیاهی 

گاهی اوقات افراد برای پایین آوردن فوری تب از داروهای گیاهی استفاده می کنند.  به خاطر داشته باشید که نشان داده شده است که این مکمل ها تب را در حیوانات بهبود می بخشد.

پایین آوردن فوری تب

هیچ مدرک قابل اعتمادی وجود ندارد که نشان دهد آنها در انسان کار می کنند.  ایمنی آنها در کودکان نیز اغلب نامشخص یا ناشناخته است.  بهتر است از استعمال این داروها در کودکان اجتناب کنید.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که سازمان غذا و دارو بر کیفیت مکمل ها مانند داروهای گیاهی  نظارت نمی کند.  قبل از استفاده از هر مکملی با پزشک خود صحبت کنید.

زنجبیل و تاثیر آن بر پایین آوردن تب

زنجبیل تازه از جمله گیاهان دارویی است که تاثیر فوق العاده ای در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در فصول سرد دارد. این گیاه خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی داشته و یکی از بهترین محرک ها برای تقویت و افزایش توان سیستم ایمنی و دفاعی بدن محسوب می شود.

روش تهیه چای زنجبیل برای پایین آوردن فوری تب

کتری را از آب پر کنید و بگذارید بجوشد.

تا آب بجوشد، یک تکه ۲-۳ سانتی از ریشه زنجبیل را رنده کنید و یا از پودر زنجبیل استفاده کنیدیک قمقمه آماده کنید.

می توانید از لیوان مخصوص دم نوش یا قوری استفاده کنید.

زنجبیل را در قمقمه بریزید.

حدود ۴ قاشق غذاخوری آب لیمو در قمقمه بریزید.

سه قاشق غذاخوری عسل هم استفاده کنید،

در واقع با عسل چای را مزه‌دار می کنیم و اندازه آن به خودتان بستگی دارد.

زنجبیل - درمان خانگی میگرن

وقتی آب جوشید، داخل قمقمه بریزیدش.

در قمقمه را ببندید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه در همین حالت بماند.

با پوست گریپ‌فروت چه طور تب را پایین بیاوریم؟

گریپ‌فروت گیاهی به صورت درخت و از خانواده مرکبات است. میوه و پوست گریپ فروت دارای ترکیباتی همچون اسیدهای میوه، فلاونوئید‌ها، ترکیبات فرار، هیدروکربن‌های ترپنی، ویتامین ث، پتاسیم، آهن و کلسیم است. محققان مشاهده کرده‌اند که میوه این گیاه قادر به کاهش ویروس‌های خانواده آنفولانزاست.

پوست گریپ فروت را 4 قسمت کنید، داخل قابلمه آب انداخته و آن را بجوشانید و آن را از صافی رد کنید، سپس با یک قاشق عسل میل کنید.

پایین آوردن فوری تب

 برگ بو چه طور  به پایین آوردن تب کمک می کند؟

برگ بو از خانواده برگ بوییان با برگ‌های معطر است که میوه و برگ آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ‌های آن سرشار از فلاونوئید، لاکتون سسکوئی، ترپنوئید‌ها، فنولید اسید‌ها و آلکالوئیدهای ایزوکوئینولین هستند، همچنین ریشه‌های آن دارای مقدار زیادی فلاونوئید است. از ترکیبات اصلی آن آلفا-توکوفرول 1و8-سینئول را می‌توان نام برد که اثر ضدویروسی داشته و ویروس‌ها را مهار می‌کند.

4 الی 5 برگ برگ بو را با یک استکان آب به مدت 10 الی 15 دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانید، برای بهبود طعم آن از دارچین یا زنجبیل که برای درمان سرماخوردگی هم مفید هستند استفاده کنید. بعد از خنک شدن میل کنید، نوش جان!

پایین آوردن فوری تب با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یا صبر زرد و نام‌های دیگری مانند شاخ بزی، گل قبر و گل سگله در جنوب کشور شناخته شده است. آلوئه‌ورا سرشار از مواد مغذی، مواد معدنی، آمینواسیدها، ویتامین‌ها و ترکیباتی نظیر آلوئین، فامودین، آنتراکینون و ایزوباربالکوئین است. محققان مشاهده کرده‌اند که این گیاه به دلیل افزایش تأثیر باکتری‌های لاکتیک اسید بر روده و آنزیم‌ها و سایر قسمت‌ها موجب افزایش ایمنی بدن نیز می‌شود. علاوه بر این، واکسن این گیاه در مدل سگ‌ها در جنبه‌های مختلف سیستم ایمنی، از جمله مجموعه لنفوسیت‌ها و ایمنوگلوبین‌ها از طریق اتصال بتا گلوکان باعث تحریک سیستم ایمنی سگ‌ها و افزایش سیستم ایمنی در آن‌ها شده است.

پرپشت کردن مو

میتوانید ژل آلوئه‌ورا را با آبمیوه‌های مناسب برای سرماخوردگی مخلوط کنید و میل نمایید.

روش‌های گفته شده در این مقاله را میتوانید برای پایین آوردن فوری تب در خانه امتحان کنید. حتما به این نکته دقت کنید در صورت تشدید علائم بیماری با پزشک خود مشورت کنید. هر گونه علائم تب و سرماخوردگی نیاز به رسیدگی و صبر تا زمان رسیدن به بهبودی کامل سلامتی نیاز دارد.

چگونه می توان تب کودک را بدون استفاده از دارو کاهش داد؟

کودک نو پا خود را حمام کنید، از آنجایی که آب سریعتر گرما را از بدن دور می کند، حمام یک روش موثر برای کاهش تب و سریعتر از داروها عمل می کند.

شما ،همچنین می توانید از حمام برای کاهش تب در کنار استامینوفن (Tylenol) و یا یکی دیگر از مسکن های تب بر استفاده کنید ، از آب ولرم استفاده کنید و هرگز از آب سرد برای کاهش تب استفاده نکنید.دمای آبی که کمی کمتر از دمای بدن در حالت تب است، سریعترین زمان برای کاهش تب را فراهم می کند.

لباس کودک را یک لایه ی سبک برای کنترل حرارتی مطلوب، انتخاب کنید:

هر لایه لباس، بیشتر در بدن تولید گرما میکند ، لباس های آزاد و نازک، اجازه می دهد هوا به صورت آزادانه تر گردش کند. اگر کودک شما از احساس سرما شکایت کرد، یک پتوی نازک روی او بیندازید.

یک پنکه یا تهویه سریعتر حرکت می کند و می تواند در دفع حرارت از پوست کمک کند ، اگر از فن استفاده کنید، کودک خود را به طور مداوم نظارت کنید، تا باعث سرمای بیش از حد نشود و به طور مستقیم، طرف فن نماند.

پایین آوردن فوری تب

آب خالص همیشه بهترین انتخاب است:

اما گزینه های دیگر نیز برای پایین آوردن فوری تب کار می کنند، اگر فرزند شما اجازه نمیدهد آب میوه های کودک خود را با آب رقیق یا با میوه های تازه دیتوکس(آب طعم دار) تهیه کنید.شما همچنین می توانید ،چای های گیاهی سرد بدون کافئین (مانند بابونه و نعناع) و یا راه حل های الکترولیتی مانند Pedialyte را ارائه دهید، که می تواند برای کودکان در هر سنی استفاده شود.

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار