|
|
کدخبر: ۱۸۵۳۱۰

روش دم کردن چای را بلد هستید یا همیشه یک چای کم رنگ و کم دم کشیده ایرانی میل کرده اید و تمایلی به مصرف آن ندارید.

روش دم کردن چای را بلد هستید یا همیشه یک چای کم رنگ و کم دم کشیده ایرانی میل کرده اید و تمایلی به مصرف آن ندارید. ما  به شما یاد می دهیم چگونه با روش درست دم کردن چای عطر لذت بخش آن را فراموش نکنید.

تاریخچه چای

قرن ها پیش که هنوز پای چای به ایران باز نشده بود و این نوشیدن به عنوان نوشیدنی مرسوم مردم ایران رایج نبود، مردمان کشور ما از قهوه به عنوان نوشیدنی اصلی خود استفاده می کردند. درست در اواخر قرن ۱۵ کشت چای در ایران آغاز شد. در آن زمان ها چین و هند دو کشور مهم تولید کننده چای در دنیا محسوب می شدند. این دو کشور در مسیر تجاری جاده ابریشم قرار داشتند. این موضوع موجب شد تا چای از این کشورها وارد ایران شود. به این ترتیب ایرانیان به خوردن چای علاقه مند شدند. درست در سال ۱۸۸۹ بود که کشت چای برای اولین بار در ایران اتفاق افتاد.

این کار توسط فردی به نام محمد میرزا که مدت ها در هند زندگی کرده بود انجام شد. محمد میرزا پس از برگشت از قسمت شمالی هندوستان به ایران سه هزار نهال از این کشور با خود به ایران آورد. او با کشت چای در بخش جنوبی دریای خزر و در منطقه گیلان شهر لاهیجان برای اولین بار کشت چای را آغاز نمود.

دم کردن چای

ورود چای به ایران

محمد میرزا یا همان کاشف ‌السلطنه در واقع سفیر ایران در هند بود. او معتقد بود که واردات چای به ایران هزینه زیادی برای کشور دارد، در حالی که پرورش چای می تواند موجب رشد اقتصاد کشور شود. در آن زمان هندی ها از آموزش روش های کاشت و پرورش چای به خارجی ها امتناع می کردند. اما کاشف السلطنه با پیگیری های مداوم و مطالعات پیوسته ای که در این زمینه انجام داد توانست روش کاشت و نوع اقلیم مورد نیاز برای پرورش چای را شناسایی کند. او متوجه شد که شباهت های زیادی بین اقلیم های شمال کشور ایران و هندوستان وجود دارد. به همین دلیل برای کشت چای در ایران شهر لاهیجان را انتخاب کرد.

زمانی که چای را به کشور وارد کرد، ابتدا کشاورزان علاقه ‌ای به کاشت این گیاه نداشتند. زیرا برای بهره برداری به زمان زیادی نیاز بود. اما کاشف السلطنه سعی کرد با تشویق کشاورزان و آموزش دادن به آن ها مزارع چای گسترده ای را در ایران ایجاد کند. پس از آن کاشت چای در مناطق مازندران و سایر شهرهای گیلان نیز گسترش پیدا کرد. در سال ۱۹۳۴ اولین کارخانه مدرن چای راه اندازی شد. به این ترتیب رفته ‌رفته چای به رایج ترین نوشیدنی در میان ایرانیان تبدیل شد.

امروز بیشتر از ۱۰۷ کارخانه چای سازی در ایران وجود دارد. بد نیست بدانید در هزاران هکتار مزارع دامنه کوه‌های شمالی کشور چای کشت می شود. مقبره محمد میرزا که به کاشف السلطنه معروف است در لاهیجان واقع شده است. او به عنوان نماد فردی که چای را به کشور ایران وارد کرد شناخته می شود. داخل این آرامگاه موزه چای قرار دارد که در آن می توانید تمام ابزارهایی که در قدیم از آن ها برای تهیه چای استفاده می شد را در کنار عکس ها و سایر لوازم مربوط به چای مشاهده کنید.

دم کردن چای

خواص درمانی چای 

چای ایرانی خواص زیادی برای بدن دارد. از مهم ترین خواص چای ایرانی می‌توان به کاهش سطح کلسترول، جلوگیری از تشکیل لخته های خون و حمله قلبی اشاره کرد. از طرف دیگر چای طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان است و منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. جالب است بدانید که تنها خوردن چند فنجان چای ایرانی معادل ۵ واحد سبزیجات آنتی اکسیدان دارد. این می‌تواند تا حد زیادی به سلامت بدن ما کمک کند. کافئین موجود در چای سیاه ایرانی برای کاهش افسردگی و اضطراب و رفع خستگی بسیار مناسب است.

از دیگر خواص چای ایرانی می توان به استفاده از آن به صورت موضعی روی پا پوست نیز اشاره کرد. برای این کار شما می‌توانید مقداری چای را داخل دستمال بریزید و روی چشم هایتان قرار دهید. این کار موجب از بین رفتن پف چشم می شود. استفاده از چای روی پوست نیز برای پاکسازی پوست بسیار مؤثر است و موجب از بین رفتن سیاهی دور چشم می شود.

نکاتی که باید در مورد روش دم کردن چای ایرانی بدانید

اگر برای اولین بار باشد که چای ایرانی دم می کنید و یا عادت به خوردن چای خارجی داشته باشید لازم است تا نکاتی را در مورد نحوه دم کردن چای ایرانی بدانید. چگونه باید چای دم کنیم؟ و اصلا از کجا بفهمیم چای دم کشیده است؟ مسئله اینجاست که طرز دم کشیدن چای ایرانی با چای خارجی متفاوت است.

عدم اطلاع از این موضوع گاهی اوقات موجب می شود تا خیلی از افراد طعم چای ایرانی را دوست نداشته باشند. زمانی که چای ایرانی به اندازه و درست دم نکشد بوی خاصی در آن ایجاد می شود. این بو برای خیلی افراد چندان جالب نیست. به علاوه بیشتر انواع چای خارجی دارای رنگ و اسانس مصنوعی هستند. همین موضوع موجب می شود تا هم به سرعت رنگ بگیرند و هم طعم و عطر زیادتری داشته باشند. 

دم کردن چای

بر طرف کردن مشکل بو گرفتن چای خشک و دیر دم کشیدن چای ایرانی

بسیاری از افراد بر این عقیده اند که چای ایرانی بعد از مدتی بوی بدی می گیرد. و یا چای بعد از دم کشیدن بوی نامطبوعی دارد. معمولاً مهم ترین علت بو گرفتن چای خشک عدم دم کشیدن مناسب آن است. زمانی که شما چای را قبل از دم کشیدن مصرف کنید، معمولاً بوی آن ممکن است ناخوشایند باشد. از آن جایی که طرز دم کشیدن چای ایرانی با چای خارجی متفاوت است باید بدانید که چای ایرانی حداقل برای دم کشیدن به ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد. در حالی که ممکن است شما چای خارجی را بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کشیدن نیز مصرف کنید.

موضوع دیگر که ممکن است موجب بو ‌گرفتن چای خشک ایرانی می شود اضافه کردن آب نامناسب به آن است. برای تهیه چای ایرانی بهتر است از آب با کیفیتی استفاده کنید. زمانی که آب مورد استفاده شما برای تهیه چای عطر و طعم خاصی داشته باشد و یا دارای کلر زیادی باشد، این موضوع به طور مستقیم روی طعم چای تأثیر می گذارد.

به علاوه سعی کنید برای نگهداری چای ایرانی حتماً آن را داخل ظرف در بسته و یا چند پلاستیک محکم کنید. به این ترتیب عطر و طعم چای حفظ می شود. بهتر است چای را در یک کمد مناسب نگهداری کنید. به این ترتیب در اطراف آن انواع ادویه و یا مواد غذایی که دارای بوی زیادی هستند حضور ندارند. معمولاً از مهم ترین دلایل بو گرفتن چای خشک می توان به قرار دادن چای در کنار ادویه ها و یا نگهداری از آن در ظرف در باز اشاره کرد. این کار موجب بو گرفتن چای خشک می شود و کیفیت چای را پایین می آورد.

انتخاب قوری برای دم کردن چای 

بهترین قوری برای چای قوری چینی است. استفاده از قوری چینی معمولاً موجب افزایش کیفیت چای بعد از دم کشیدن می شود. در حالی که ممکن است چای در قوری استیل آن چنان که باید عطر و طعم نگیرد. بعد از قوری چینی معمولاً قوری های سرامیک، لعاب دار و یا ظروف شیشه ای نیز برای دم کردن چای مناسب هستند.

دم کردن چای

اما سعی کنید از دم کردن چای در قوری استیل، ظروف مسی، آلومینیومی و برنجی خودداری کنید. زیرا استفاده از این ظروف موجب ایجاد واکنش شیمیایی می شود. این امر نه تنها عطر و طعم چای را تحت تأثیر قرار می دهد، بلکه برای سلامت بدن نیز مضر است.

نکته مهمی که باید در مورد طرز دم کشیدن چای ایرانی بدانید این است که هیچ ‌گاه نباید قوری را به طور مستقیم در برابر شعله قرار دهید. چای شما باید داخل قوری به طور مستقیم روی بخار کتری دم بکشد. معمولاً استفاده از چای ساز می تواند موجب کاهش کیفیت چای ایرانی شود. طرز دم کشیدن چای باید اصولی و روی بخار کتری باشد. قرار دادن قوری روی شعله مستقیم و یا روی دستگاه می تواند طعم چای را تحت تأثیر قرار دهد.

شستن چای قبل از دم کردن

قبل از دم کردن چای ایرانی لاهیجان بهتر است آن را یک دور با آب سرد بشویید. این کار موجب می‌شود تا خاک و گردهای ریز چای از بین برود. به این ترتیب زمانی که چای شما دم می کشد ظاهر شفاف تر و روشن تری خواهد داشت. معمولاً وجود این ذرات و گرد و خاک ها داخل چای می تواند رنگ چای را کمی کدر کند. توجه داشته باشید که هیچ گاه نباید چای را با آب جوش بشویید. زیرا این کار موجب از دست رفتن عطر و رنگ طبیعی چای می شود. بهتر است قبل از ریختن چای داخل قوری ابتدا کمی آب جوش داخل قوری بریزید و آن را تخلیه کنید. به این ترتیب بدنه قوری داغ می شود و چای شما بهتر و سریع تر دم می کشد.

یک نکته جالب دیگر در مورد روش دم کردن چای شمالی این است که چای خشک را تا زمانی که آب سماور یا کتری به جوش بیاید داخل قوری بریزید و بدون اضافه کردن آب روی کتری یا سماور بگذارید. این کار موجب می‌شود تا رطوبت چای از بین برود و کیفیت چای شما بهتر شود.

از کجا بفهمیم چای دم کشیده است؟

روش دم کردن چای شمالی اندکی با چای خارجی متفاوت است. همان طور که گفته شد، چای ایرانی برای دم کشیدن به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. برای این کار باید چای را حداقل برای ۲۰ دقیقه داخل قوری مناسب و روی بخار کتری قرار دهید. این موضوع را در نظر داشته باشید که چای یک نوشیدنی گیاهی است و برای دم کشیدن به زمان مشخصی نیاز دارد.

دم کردن چای

زود دم کشیدن و سریع رنگ دادن آن نشانه ناخالص بودن چای است. اصلا ممکن است به آن رنگ و اسانس مصنوعی اضافه شده باشد. معمولاً هر چقدر چای ریزتر باشد، زودتر دم می کشد و رنگ و مقدار گس بودن طعم آن نیز بیشتر است.

معمولاً بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم کشیدن، بوی خامی و خاص چای از بین می رود و رنگ آن تیره تر می شود. چای دم نکشیده هنوز رنگ کم رنگی دارد. و بوی خاک مانندی می دهد. موضوع دیگری که از بو گرفتن چای خشک جلوگیری می کند و موجب افزایش عطر چای ایرانی می‌شود این است که برای بهتر دم کشیدن چای بهتر است یک پارچه یا دستگیره روی قوری قرار دهید.

تفاوت مزه چای ایرانی با چای خارجی

قبل از هر چیزی باید بدانید که چای ایرانی اصل هیچ رنگ و طعم دهنده اضافی ندارد. بنابراین زمان بیشتری برای دم کشیدن نیاز دارد. از طرف دیگر معمولاً به چای خارجی عطر و طعم دهنده اضافه می شود. همین موضوع موجب می‌شود تا بسیاری از افراد چای خارجی را به چای ایرانی ترجیح دهند. ولی بهتر است بدانید که چای ایرانی طبیعی تر و سالم تر است. از طرف دیگر خواص چای ایرانی نیز قابل مقایسه با چای مصنوعی خارجی نیست.

معمولاً اگر به خوردن انواع چای خارجی عادت کرده باشید، چای ایرانی کمی برایتان کم مزه یا خاص خواهد بود. برای خوش عطر و طعم شدن چای ایرانی می توانید قبل از دم کردن مقداری گل محمدی، هل، دارچین، لیمو و یا هر طعم دهنده ای را که دوست دارید، به آن اضافه کنید. به این ترتیب عطر چای برایتان مطلوب تر شود. این کار موجب می شود تا خواص چای ایرانی نیز بیشتر شود. فراموش نکنید که بهترین قوری برای چای قوری چینی است. این موضوع نیز روی عطر و طعم چای تأثیر می گذارد.

مقدار پیمانه چای مورد نیاز برای هر نفر 

به طور معمول نحوه دم کردن چای ایرانی به این صورت است که برای هر فنجان چای، یک تا دو قاشق چای داخل قوری می ریزند. البته این موضوع با توجه به نوع چای متفاوت است. اگر دوست دارید چای ایرانی شما عطر و طعم خوبی داشته باشد، بهتر است این مقدار را امتحان کنید. بهتر است در هر وعده کمتر از ۲ قاشق چای داخل قوری استفاده نشود. آب را نیز همیشه تا نیمه قوری پر کنید تا رنگ چای شما بهتر شود.

روش دم کردن چای با استفاده از سماور

سنتی ترین نحوه دم کردن چای ایرانی با استفاده از سماور است. وسیله ای که از روسیه وارد کشور ما شد و از قدیم از آن برای درست کردن چای استفاده می شد. برای درست کردن چای در سماور نیز باید درست همانند روش قبل ابتدا آب را بجوشانید. سپس به مقدار لازم چای داخل قوری بریزید. بعد از شستن چای با آب سرد، بهتر است آن را روی بخار سماور قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

دم کردن چای

برای درست کردن چای در سماور نیز بهتر است از قوری چینی استفاده کنید. زیرا کیفیت چای در قوری استیل کمی پایین تر خواهد بود. برای ریختن آب جوش روی چای باید تا نیمه قوری به آن آب اضافه کنید. قوری را روی سماور قرار دهید و اجازه دهید تا برای ۲۰ دقیقه دم بکشد. سپس با قرار دادن صافی روی استکان ها، طعم لذیذ چای ایرانی را بچشید و لذت ببرید.

دم کردن چای سیاه

درون کتری یا سماور آب سرد بریزید و از ریختن آب داغ اجتناب نمایید.

وقتی که آب به جوش آمد، کمی آب جوش درون قوری چینی بریزید و سپس آن را تخلیه کنید.

برای هر قوری بسته به نوع چای 1 – 2 قاشق چایخوری کافیست. چای ایرانی از چای خارجی بهتر است زیرا چای ایرانی هیچگونه رنگ‌ افزودنی، اسانس و مواد معطر شیمیایی ندارد.

مقداری چای را با آب سرد بشویید و بعد آب را خالی کنید تا خاک چای شسته شود و چای شفاف‌تر و مرغوب‌تری تحویل بگیرید. می توانید چای را داخل قوری بریزید و داخل قوری آب بریزید و خالی کنید.

بعد به اندازه یک پیمانه آب جوش را به چای خشک اضافه کنید.

دو سوم قوری را با آب جوش پر کنید.

نکته مهم 

قوری را روی کتری یا سماور بگذارید و شعله را کم کنید تا چای دم بکشد.

برای چای سیاهی که به «زود دم» معروفند کمتر از پنج تاهفت دقیقه زمان کافیست و برای دم کشیدن برخی چای های موسوم به «دیر دم» بین 10 تا 16 دقیقه زمان کافی است.

طریقه خوش عطر شدن چای

برای خوش عطر شدن چای می توانید زمانی که چای را در قوری ریختید و آب جوش به آن افزودید، در قوری هل یا گل سرخ یا دارچین یا زنجبیل یا بهار نارنج یا لیمو عمانی بریزید و بگذارید چای همراه یکی از این افزودنی ها دم بکشد.

دم کردن چای

نکات بعد از دم کردن چای 

بعد از این که چای شما به خوبی دم کشید و رنگ فوق‌العاده‌ای از خود خارج کرد، حال بهتر است که تفاله‌های چای را از قوری خارج کنید. کمتر افرادی هستند که این کار را انجام می‌دهند، ولی اگر تفاله چای را از قوری خارج کنید عطر و طعم و رنگ فوق العاده‌ چای به خوبی حفظ می‌شود.

مورد بعدی که حتما باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر چای داخل قوری تمام شده است، به هیچ وجه آب جوش داخل آن نریزید و مجدد اقدام به دم کردن چای کنید!

دم کردن چای

شاید این نکته برای شما هم جالب باشد که چای بعد از آب بیشترین مقدار مصرف را در جهان دارد و یک نوشیدنی آرامش بخش و عالی می‌باشد. می‌توان گفت که چای گیلان قطعا بهترین چای موجود در بازار ایران است که بدون هیچ گونه افزودنی به دست کشاورزان عزیز گیلان تولید می‌شود. حال اگر می‌خواهید که بهترین رنگ و عطر و طعم را از این چای داشته باشید باید نکات ریزی که در این مقاله به آن اشاره کردیم را در هنگام دم کردن آن مدنظر داشته باشد و از نوشیدن این نوشیدنی آرامش بخش نهایت لذت را ببرید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار