|
|
کدخبر: ۱۸۵۳۲۸

کراتینه کردن مو یک روش شیمیایی است که سبب استحکام و درخشندگی موها شده و معمولاً در سالن‌های آرایشی انجام می‌شود.

اگر برای لخت و براق شدن موهای تان روش کراتینه کردن مو را انتخاب کردید بهتر است همه چیز را درباره کراتینه کردن مو بدانید و با ما همراه باشید.

کراتینه کردن مو چیست؟

کراتین پروتئین سازنده‌ی مو، ناخن و پوست بدن انسان است. کراتین مو به معنی نرم کردن فولیکول‌های موی آسیب دیده به منظور داشتن موی لخت و نرم است. کراتینه مو معروف به صاف کردن مو به روش برزیلی اغلب مردم وقتی تأثیر و تصاویر قبل و بعد از کراتیه مو را می‌بینند، آن را به عنوان روشی مؤثر برای درمان مو تصور می‌کنند. درحالیکه درمان کراتینه مو برای چند ماه تأثیر پایدار دارد، خالی از خطرات جدی برای سلامتی نیست.

کراتینه کردن مو

مراحل انجام کراتینه مو

پروسه کراتینه کردن مو با شست‌و‌شوی موها آغاز می ‌شود. در این مرحله موها با شامپوی قبل از کراتین شسته و خیسی آن تا حدودی با حوله گرفته می‌شوند.  توجه کنید که نیازی به خشک شدن کامل مو نیست و باید موها کمی حالت نم‌دار داشته باشد. در این بین اگر موهای شما نیاز به اکسیژن تراپی و آبرسانی داشته باشد برای شما انجام می شود. این کار در نهایت به احیای مو کمک زیادی می‌کند.

بعد از مراحل مراقبتی و تقویتی نوبت به مرحله اصلی می‌رسد. در این زمان، مواد کراتین به موها اعمال می ‌شوند. این مواد با توجه به دستورالعمل و توصیه‌های مواد مصرفی باید حدودا ۳۰ دقیقه تا یک ساعت روی موها باقی بمانند تا موثر واقع شوند.

مواد کراتین به دلیل آزاد کردن فرمالدهید باعث سوزش چشم و مجاری تنفسی می‌شود.

برای جلوگیری از اتفاقات این چنینی می توانید در مقابل باد پنکه این کار را انجام دهید.

نکته مهم

اگر در زمان استراحت مواد از سشوارهای سالنی استفاده کنید باعث سرعت بخشیدن به کارها و بهبود عملکرد مواد می‌شود. بعد از سپری شدن زمان مورد نیاز نوبت به اتوکشی موها می‌رسد. در این مرحله از اتو موهایی مخصوص این کار با درجه حرارت بالا استفاده می‌شود تا نتیجه کار ایده آل باشد.

سرانجام موها با شامپو یا ماسک بعد از کراتین شسته می‌شوند تا موارد کراتینه از لابه لای موها پاک شوند. ممکن است مواد شما نیاز به قرنطینه داشته باشد. قرنطینه در واقع زمانی بین 1 تا 3 روز است که به شما توصیه می‌شود به موهای خود آب نزنید تا مواد کراتینه حداکثر کارایی را اعمال کنند.

پروسه کراتین ممکن است چند ساعتی از وقت شما را بگیرد. بنابراین شاید بهتر باشد یک کتاب با خود به همراه داشته باشید که از وقت خود نهایت استفاده را ببرید.

کراتینه کردن مو

عوارض و خطرات کراتینه کردن مو

کراتینه کردن مو داراى عوارض جانبى کوتاه مدت و بلند مدت زیادى است و بهتر است قبل از اقدام به این کار، تمام جوانب آن را در نظر بگیرید. یکى از عوارض طولانى مدت کراتینه این است که باعث ایجاد سرطان مى شود. کراتین داراى ماده اى شیمیایى به نام فرمالدئید است که به عنوان القا کننده سرطان در بین مردم شناخته شده است.

۱. تا ٧٢ ساعت نباید موهایتان را بشویید

بعد از کراتینه کردن، ٣ روز نمى توانید شستشوى ماهایتان را انجام دهید. این یکى از مواردی است که ممکن است در فعالیت هاى روزانه فرد تداخل ایجاد کند و حتى اگر موهایتان تماسى با آب داشت، باید سریعا اقدام به اتو کشیدن مو‌ها بکنید.

۲. موهایى به شدت لخت و صاف!

پس از انجام کراتینه، مو‌ها بسیار صاف مى شوند. که این موضوع باعث مى شود ظاهرتان عجیب و غیر عادى به نظر برسد. بنابراین، بهتر است تا چند روز بعد از کراتینه در جمع و مهمانى‌ها حاضر نشوید تا حالت مو طبیعى‌تر شود.

۳. تهدیدى جدى براى سرطان!

یکى از عوارض طولانى مدت کراتینه این است که باعث ایجاد سرطان مى شود. کراتین داراى ماده اى شیمیایى به نام فرمالدئید است که به عنوان القا کننده سرطان در بین مردم شناخته شده است. به خصوص آرایشگران که به طور مرتب با کراتین سر و کار دارند بیشتر از سایرین در معرض البتلا به سرطان هستند.

کراتینه کردن مو

۴. ریزش مو

پس از چند بار شستشوى موها، متوجه نازک شدن ضخامت موهایتان مى شوید. جدى‌ترین و مهم‌ترین عارضه کراتینه کردن، متاسفانه همین ریزش مو است که براى همه افراد موضوع ناراحت کننده ای به شمار می رود.

۵. تحریک چشم و پوست

یکى دیگر از آسیب هاى کراتینه، واکنش هاى آلرژیکى مى باشد که ممکن است رخ دهد. بعضى از افراد، پس از کراتینه کردن، دچار خارش و سوزش در ناحیه پوست و چشم مى شوند. بنابراین باید دقت کرد که این درمان در یک سالن زیبایی معتبر که داراى تهویه هواى مناسب باشد، صورت بگیرد.

۶. آسیب دیدن مو‌ها

پس از گذشت مدتى ممکن است مو‌ها آسیب دیده به نظر برسد. اثر کراتینه کردن مو‌ها حداکثر تا ٥ ماه باقى مى ماند و بعد از آن مو‌ها ظاهرى مجعدتر از قبل پیدا مى کنند.

۷. بانوان باردار سراغ کراتینه کردن مو نروند!

به زنان باردار توصیه می شود حداقل در زمان بارداری کراتینه مو انجام ندهند. زیرا این امر می تواند بر سلامتی آن‌ها و سلامت کودک آن‌ها تأثیر بگذارد. کراتین حاوی فرمالدئید است و طبق گزارشات این ماده شیمیایی می-تواند عامل ایجاد سرطان باشد. این در حالی است که میزان فرمالدهید در مواد کراتینه مو ۵ برابر بیشتر از حالت طبیعی می باشد.

کراتینه کردن مو

کراتینه کردن مو  چه مزایایی دارد؟

برخلاف روش ریباندینگ مو با مواد شیمیایی، کراتین مو دارای مزایای زیادی است.مزایای کراتینه مو می‌تواند وابسته به جنس موهای شما نیز باشد. به طور کلی برخی از اصلی‌ترین مزایای کراتینه مو به شرح زیر می‌باشد:

کراتینه مو باعث می‌شود که موهای شما حجیم‌تر از حالت عادی دیده شود.

کراتینه کردن مو

سبب می‌گردد که موها درخشان‌تر شوند.

شانه کردن موها ساده‌تر می‌شود.

شستشوی موها آسان می‌شود.

از وز شدن موها جلوگیری می‌کند.

سبب می‌گردد که موهای شما در هر شرایطی جذاب و مرتب باشد.

انجام کراتینه کردن مو چقدر طول می‌کشد؟

کراتینه کردن مو به عنوان روشی نیمه دائمی برای صاف کردن مو است به طوریکه موها به طور موقت با مخلوط مایع کراتین مو پوشش داده می‌شوند. انجام این روش معمولاً در آرایشگاه‌ها، حداقل 2 ساعت یا بیشتر طول می‌کشد و تأثیر آن تقریباً سه ماه باقی می‌ماند. افراد دارای موهای فرفرری و وز شده داوطلب انجام کراتین مو هستند.

همانطور که گفتیم فرایند انجام کراتینه مو معمولا ۲ الی ۳ ساعت طول می‌کشد. اما بهتر است برای احتیاط بیشتر، از مراقبت های قبل و بعد از کراتینه غافل نشویم. فراموش نکنید که کراتینه مو یک فرایند شیمیایی است و در هر صورت با طبیعت پوست و مو در تضاد خواهد بود و ممکن است عوارض قابل توجهی داشته باشد. اگر شما این روش پر دردسر را انتخاب کرده‌اید، برای به حداقل رساندن این عوارض بهتر است مراقبت‌های قبل و بعد را به طور کامل انجام بدهید. اما در بهترین حالت نیز شما موهای خود را با یک روش تهاجمی صاف کرده‌اید و این کار عواقبی را نیز در پی‌دارد.

کراتینه کردن مو

بهترین روش کراتینه کردن مو چیست؟

در سالن‌های زیبایی از کراتینه کردن مو به منظور بهبود وضعیت و افزایش استحکام مو و همچنین درخشندگی مو از کراتین استفاده می‌شود. جایگزین‌هایی طبیعی برای کراتینه کردن مو وجود دارند که پیشنهاد می‌کنیم اگر به فکر لخت و براق شدن موهای خود هستید از کراتین موی طبیعی استفاده کنید.

بسیاری از روش‌های کراتینه کردن مو را می‌توانید در خانه به صورت طبیعی انجام دهید. شاید به خوبی کراتینه کردن مو نباشد اما خطرات کراتین صنعتی را ندارد.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار