|
|
کدخبر: ۱۸۵۳۳۱

خاصیت جینسینگ باعث شده که در معرض توجه بسیاری از دانشمندان قرار گیرد و از آن برای درمان و استفاده در قرص‌ها و مواد دارویی استفاده شود.

خاصیت جینسینگ بسیار زیاد و غبر قابل شمارش است و مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است. اگر شما هم این مطلب را کامل بخوانید از این معجزه گیاهی دست نمی کشید.

جینسینگ چیست

جینسینگ به ریشه یک نوع گیاه اشاره دارد که بومی مناطق شرق آسیا و شمال آمریکاست که برای هزاران سال به عنوان یک گیاه جادویی برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر شناخته می‌شد و طبقات بالای جامعه از آن استفاده می‌کردند.

این ماده گیاهی یکی از قوی‌ترین مواد مغذی و نیرو‌زا در سراسر دنیاست. جینسینگ را به عنوان گیاه جوانی و شادابی نیز می‌شناسند. بخش قابل مصرف این گیاه، ریشه آن است. این گیاه در سراسر دنیا قابل برداشت نیست و فقط در چین و بخش کوهستان‌های منچوری قابل برداشت است.

مواد مغذی جینسینگ

جینسینگ حاوی ترکیبی به نام جینسنوسید (ginsenosides) است که درواقع، خواص درمانی آن وام‌دار این ماده است. این ریشه‌ی گیاهی، ترکیبات دیگری ازجمله پلی‌استیلن، پلی‌فنولیک، آرژنین و مشتقات آن و همچنین پلی‌ساکارید اسیدی را نیز دربر دارد.

فرارو- جینسینگ خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

افزایش انرژی بدن

جینسینگ آمریکایی حاوی پلی ساکارید و الیگوپپتید است. این ترکیبات با کاهش استرس و خستگی انرژی بدن را افزایش می‌دهند. جینسینگ علاوه‌بر تحریک فعالیت بدنی فعالیت ذهنی را نیز تحریک می‌کند.

کاهش استرس و اضطراب

جینسینگ آسیایی حاوی آداپتوژن‌هایی است که با تنظیم سطح هورمون‌های بدن به کاهش استرس و اضطراب کمک بسیاری می‌کند.

 کاهش التهاب

گلیکوزید‌های موجود در جینسینگ به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند و در پیشگیری از ابتلا و بهبود بیماری‌هایی مثل آرتریت روماتوئید نقش دارد.

 بهبود عملکرد مغز

همان‌طور که گفته شد، جینسینگ فعالیت مغز را نیز تحریک می‌کند. آنتی اکسیدا‌ن‌های موجود در جینسینگ از تجمع رادیکال‌های آزاد در مغز جلوگیری می‎کنند؛ در نتیجه از آلزایمر و زوال عقل پیشگیری می‌کند و قدرت تحلیل، تفکر و حافظه افزایش می‌یابد.

خاصیت جینسینگ

 بهبود عملکرد دستگاه گوارش

جینسینگ تولید پپسین را در معده افزایش می‌دهد؛ در نتیجه هضم غذا بهبود پیدا می‌کند و مشکلاتی مثل نفخ درمان می‌شود؛ همچنین استرس می‌تواند در عملکرد دستگاه گوارش اختلال ایجاد کند که جینسینگ با کاهش استرس به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.

 بهبود وضعیت خون

جینسینگ آسیایی خاصیت آرام‌بخشی دارد. یکی از مهم‌ترین علل نوسانات فشار خون استرس و اضطراب است. جینسینگ با کاهش استرس فشار خون را تنظیم می‌کند؛ همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف جینسینگ در کاهش کلسترول خون موثر است.

از طرف دیگر جینسینگ با خاصیت دیورتیک (ادرارآور) خود به بهبود عملکرد کلیه کمک می‌کند؛ در نتیجه بر سم‌زدایی خون موثر است.

بهبود عملکرد قلب

همان‌طور که گفته شد، جینسینگ به کاهش کلسترول خون و در نتیجه سلامت قلب کمک می‌کند؛ همچنین ریشه این گیاه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که در بهبود عملکرد قلب نقش دارند.

بهبود عملکرد ریه: جینسینگ می‌تواند عفونت‌های باکتریایی ریه را بهبود ببخشد؛ همچنین اگر دچار بیماری مزمن انسدادی ریه هستید، جینسینگ به بهبود علائم این بیماری کمک می‌کند.

 لاغری

جینسینگ بر کاهش اشتها، افزایش متابولیسم بدن و هضم صحیح غذا موثر است؛ در نتیجه اگر قصد کاهش وزن و لاغری دارید، مصرف جینسینگ با سرکوب حس گرسنگی به شما کمک می‌کند.

درمان دیابت

جینسینگ به تولید انسولین طبیعی در بدن کمک می‌کند؛ در نتیجه در درمان دیابت نوع دو بسیار موثر است.

درمان اختلالات جنسی در آقایان

جینسنوسید موجود در جینسینگ برزیلی، اکسیدنیتریک را از سلول‌‌های لایه‌ی درون رگی آزاد می‌کند. این امر به آرام‌سازی و انقباض عروق خونی در بافت‌های تناسلی کمک می‌نماید؛ درنتیجه موجب درمان اختلالات جنسی در مردان می‌شود. علاوه‌بر این، ریشه‌ی جینسینگ می‌تواند ترشح هورمون تستوسترون را در مردان تقویت کند.

نتیجه‌ی تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۲ در کره انجام شد، نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از مردانی که از جینسینگ استفاده می‌کردند، شاهد بهبود در علائم بیماری خود بودند. نتیجه‌ی این تحقیقات که در مجله‌ی انگلیسی «Clinical Pharmacology» به چاپ رسیده است، از خاصیت جینسینگ قرمز در درمان اختلال عملکرد جنسی خبر داده است.

البته تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شده است. در بررسی اثربخشی جینسینگ قرمز برای درمان اختلال جنسی در آقایان، مشخص شد که تعداد آزمایش‌ها، اندازه‌ی نمونه و کیفیت روش‌های تجربی برای اثبات مزایای درمانی مداوم، چندان رضایت‌بخش نیست. درنتیجه، برای اثبات این خاصیت نیز باید تحقیقات و بررسی‌های بیشتری انجام شود.

درمان دردهای قاعدگی

خاصیت آرام‌بخش و ضد التهابی جینسنگ باعث می‌شود که این ریشه‌ی گیاهی در درمان دردهای قاعدگی نیز نقش داشته باشد.

خاصیت آرام‌بخش و ضدالتهابی جینسینگ باعث می‌شود که این ریشه‌ در درمان دردهای قاعدگی نیز نقش داشته باشد. این گیاه همچنین به کاهش تغییرات خلقی، گُر گرفتگی، اضطراب، علائم افسردگی، تعریق شبانه، بی‌خوابی، افزایش وزن، ریزش مو، کج‌خلقی و سایر تغییرات مرتبط با قاعدگی در زنان میان‌سال کمک می‌کند.

کاهش خستگی

جینسینگ سیبری دارای خواص ضدخستگی و تقویت انرژی است. این گیاه به کاهش درد که یکی از اصلی‌ترین علائم فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی عضلانی) به‌شمار می‌رود، کمک می‌کند. جینسینگ همچنین به کاهش التهاب و تثبیت تأثیر سیتوکین‌های التهابی که بعد از شیمی‌درمانی در کودکان ایجاد می‌شود، کمک می‌کند.

خاصیت جینسینگ

 کاهش وزن

ترکیبات قدرتمند موجود در مواد شیمیایی جینسینگ در سرکوب اشتها، تقویت متابولیسم و چربی‌سوزی نقش دارند. مصرف جینسینگ خشک یا پودرشده، به‌سرعت می‌تواند هورمون‌های گرسنگی و میل به غذا خوردن را سرکوب کند و درنتیجه،‌ مانع از افزایش وزن شود.

بهبود عملکرد ریه

جینسینگ در کاهش بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) که به التهاب راه هوایی فوقانی منجر می‌شود، نقش دارد. این بیماری به گرفتگی، خارش بینی و عطسه منجر می‌شود. جینسینگ همچنین می‌تواند ریه‌ها را از عفونت‌های باکتریایی پاک کند.

 پیشگیری از سرطان

ترکیبات آنتی‌اکسیدان، ضدالتهابی، آپوپتوتیک و آنژیوژنیک موجود در جینسینگ باعث شده‌اند تا این ریشه‌ی گیاهی، خاصیت‌های ضدسرطانی داشته باشد. نتیجه‌ی تحقیقی که در این زمینه انجام شده است، نشان می‌دهند که اثربخش‌ترین خاصیت جینسینگ در سرطان کولورکتال (روده‌ی بزرگ) است. این ریشه‌ی ارزشمند در کاهش علائم و جلوگیری از گسترش این سرطان نقش مستقیم دارد. تحقیقات اولیه پیرامون انواع دیگر سرطان‌ها ازجمله سینه، پوست، ریه، کبد و پروستات، از خواص ضدتومور این گیاه خبر می‌دهند.

کاهش سطح قند خون

جینسینگ دارای خواصی است که قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد. جینسنوسید موجود در این گیاه همچنین بر تولید انسولین و بهبود مقاومت به انسولین در بدن نقش دارد. البته برای اثبات این خاصیت ریشه‌ی جینسینگ و تأثیر درمانی آن بر بیماری دیابت، باید تحقیقات بیشتری انجام شود. محققان در بررسی‌های مختلف متوجه شده‌اند که چه مقدار از این گیاه در درمان این بیماری مؤثر است.

 پیشگیری از آنفولانزا

نتایج تحقیقاتی که در زمینه‌ی اثرات جینسینگ روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، نشان می‌دهند که این ریشه‌ی ارزشمند می‌تواند در پیشگیری از آنفولانزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) نقش داشته باشد.

در بررسی‌های مختلف مشخص شد که عصاره‌ی جینسینگ قرمز می‌تواند وضعیت سلول‌های اپی‌تلیالی (بافت پوششی) را که تحت تأثیر ویروس آنفولانزا قرار گرفته‌اند، بهبود بخشد. البته تحقیقات بعدی که در این زمینه انجام شدند، نتایج امیدوارکننده‌ای را به همراه نداشته‌اند.

خاصیت جینسینگ

جلوگیری از روند پیری

کاهش روند پیری یکی از دلایلی است که جینسینگ را در سراسر جهان، به یکی از ارزشمندترین گیاهان تبدیل کرده است. خواص آنتی‌اکسیدان این گیاه، مانع از تأثیر منفی رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود؛ این رادیکال‌ها می‌توانند آسیب‌های سلولی را به همراه داشته باشند.

بهبود سلامت موها

یکی از کربوهیدرات‌های طبیعی موجود در جینسینگ مستقیما با جلوگیری از آلوپسی و الگوی طاسی مردانه در ارتباط است. استفاده‌ی موضعی از پماد جینسینگ یا مصرف ادویه‌ی آن می‌تواند سلامت فولیکول‌های مو را بهبود بخشد، از شوره‌ی سر جلوگیری کند و مانع از ریزش مو شود.

 محافظت از پوست

جینسینگ به ضدعفونی کردن و تقویت ایمنی پوست کمک می‌کند. این ریشه‌ی گیاهی با تحریک جریان خون در بدن، مخصوصا در نواحی سلول‌های پوستی، به جوان‌سازی پوست و آبرسانی به آن کمک می‌کند.

عوارض جانبی جینسینگ

جینسینگ ادویه‌‌ای بسیار قدرتمند است که می‌تواند واکنش‌های منفی مختلفی را در بدن ایجاد کند. البته تمامی عوارض جانبی این گیاه شناخته نشده‌اند. مصرف جینسینگ بی‌خطر است؛ با‌این‌حال می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

خشکی دهان، سردرد، سرگیجه، تاری دید؛

ناراحتی معده، اسهال؛

واکنش‌های آلرژیک، واکنش‌های پوستی؛

افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا؛

حالت عصبی، بی‌خوابی و در موارد جدی‌تر، بی‌قراری و توهم؛

اِدِم یا احتباس آب (ناشی از تجمع آب در سیستم گردش خون)؛

تداخل در عملکرد داروها (داروهای دیابت، ضدافسردگی، مورفین، محرک‌ها و غیره)

خاصیت جینسینگ

نکته

مصرف بیش از اندازه‌ی جینسینگ می‌تواند به سندروم سوءمصرف جینسینگ منجر شود. این سندروم ممکن است مشکلاتی نظیر حساسیت سینه، خونریزی دستگاه تناسلی، مسمومیت کبدی، افزایش فشار خون، تشنج، حمله‌‌ی ناگهانی بیماری و سمیت تناسلی را به همراه داشته باشد.

نکته: مصرف این ریشه‌ی گیاهی به زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. این احتمال وجود دارد که برخی از زنان دچار تورم سینه و خونریزی واژن شوند.

لازم‌به‌ذکر است که همه‌ چیز باید به اندازه مصرف شود؛ بنابراین توصیه می‌شود که مصرف این گیاه را بیش از سه ماه ادامه ندهید. قبل از مصرف خوراکی یا موضعی این گیاه حتما با پزشک مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش جینسینگ

تهیه دمنوش جینسینگ مانند سایر چای‌های، دشواری زیادی ندارد و این موضوع باعث سهولت در استفاده از این ماده خواهد شد. قطعات ریشه جینسینگ که تراشیده شده و پوست آن کنده شده را به آب اضافه کنید. آب باید نزدیک به دمای جوش باشد اما در حال جوشیدن نباشد.

خاصیت جینسینگ

سپس اجازه دهید این قطعات 5 دقیقه در آب باقی بمانند و سپس از ظرف خارج کنید. روش دیگر اضافه کردن قطعات جینسینگ به آب و سپس جوشاندن به مدت 20 دقیقه است. برای طعم بهتر می‌توانید به آن عسل اضافه کنید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار