|
|
کدخبر: ۱۸۵۳۳۶

به دلیل سخت بودن فرآیند تعویض کمد دیواری ، باید حساسیت خاص و ویژه‌ای در ملاک و ویژگی کمد خوب و انتخاب آن داشته باشیم.

ویژگی کمد خوب نقش بسیار مهمی در نظم دهی و سروسامان دادن به انبوهی از خورده ریزهایی دارند که غالباً در یک خانه ایرانی پیدا می‌شود. بنابر این این مطلب از امیدنیوز را از دست ندهید.

ویژگی کمد خوب اتاق خواب

یک مدل کمد دیواری بزرگ و بدون قفسه را تصور کنید که تنها فضایی است که برای جای دادن انبوهی از کیف و کفش و لباس‌هایتان در اختیار دارید…

بسیار خب! قرار است چطور وقتی بعد از یک روز کاری خسته‌کننده به منزل بازمی‌گردید و قرار است حاضر شوید و به مهمانی بروید در میان انبوهی از لوازمی که فقط تلاش کرده‌اید منظم درون کمد قرار دهید به دنبال کیف و کفش ست مناسب بگردید؟

ویژگی کمد خوب

طراحی داخل کمد دیواری اتاق خوابطراحی داخل کمد دیواری اتاق خوابطراحی داخل کمد دیواری اتاق خوابطراحی داخل کمد دیواری اتاق خواب

به‌زودی هر بار بیرون رفتن و انتخاب لباس مناسب برایتان تبدیل به کابوس جست‌وجو در کمد خواهد شد و از آن‌هم بدتر! کمدتان به‌زودی تبدیل به کمد آقای ووپی می‌شود…

طراحی داخل کمد دیواری اتاق خواب

رخت خواب و تشک‌های میهمانان، پارچه‌ها و وسایل کادویی، کارتن‌های خالی که به خاطر گارانتی هم که شده ناچار هستید از آن‌ها نگه‌داری کنید، لوازم برقی کوچک و گران‌قیمت آرایشی و بهداشتی و ده‌ها و شاید صدها نوع وسیله دیگر که حتی اگر یک‌دهم آن‌ها در کمدها جای نگیرند، منزلتان تبدیل به یک سمساری خواهد شد.

شاید شما هم تجربه حضور در خانه‌هایی را داشته باشید که مرتب کردن آن‌ها گاهی بی‌نهایت دشوار یا حتی غیرممکن می‌شود. جمع‌وجور کردن و سروسامان دادن به صدها وسیله خورده ریز که این‌سو و آن‌سوی خانه پراکنده‌اند و هرقدر خانم خانه تلاش کند باز هم انگار یک‌چیزهایی هستند که هرگز سر جای خودشان نمی‌روند…

بهتر است بدانید در بسیاری از مواقع این دکوراسیون غلط است که عامل بی‌نظمی منزل شما شده است و نه همسر بی‌نظم یا کودک بی‌توجه…

در حقیقت دکوراسیون نادرست و کار دشوار نظم دادن به وسایل باعث می‌شود اعضای خانواده ناخودآگاه نتوانند نظم موردنظر شما را در فضای منزل و اتاق‌های شخصی خود برقرار کنند و بخش مهمی از بی‌نظمی به دلیل دیزاین نامناسب و نادرست فضاهایی است که برای وسایل آنان در نظر گرفته‌شده است.

ویژگی کمد خوب و مناسب

کیفیت (جنس)

از گذشته برای ساخت کمد دیواری استفاده از فرآورده‌های چوبی رایج بوده است و کماکان نیز این رویه ادامه دارد. در حال حاضر و پس از فراگیری محصولات MDF، کمدهای دیواری هم اغلب با استفاده از این محصول ساخته می‌شوند که کیفیت‌ مختلفی دارند. در کنار این‌ها برای روکش کمد نیز از جنس‌های متفاوتی استفاده می‌شود که با MDF ساده تفاوت‌هایی دارد.

قطعا توجه به جنس کمد دیواری و کیفیت ساخت آن می‌تواند خیال شما را برای طولانی مدت راحت کند تا بابت خراب شدن یا تعویض آن نگرانی نداشته باشید.

ویژگی کمد خوب

انواع کمد

انتخاب مدل استفاده شده برای کمد دیواری نقش مهمی در کارایی آن دارد. به طور معمول کمد دیواری‌ها را در مدل‌های ریلی، کشویی و کلاسیک تهیه می‌کنند که در ادامه بیشتر درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم. با توجه به نیاز خود از کمد دیواری و فضایی که برای خانه در اختیار دارید، باید مناسب‌ترین گزینه را برای مدل کمد دیواری خود انتخاب کنید.

در صورتی که این مورد رعایت نشود ممکن است در مدل کمد دیواری کلاسیک، باز و بسته کردن درهای کمد با سختی انجام شود و فضای زیادی را اشغال کند.

فضای خالی کمد

ممکن است آن مقدار فضایی که در کمد دیواری درون اتاق خواب نیاز دارید را در کمد دیواری پذیرایی نیاز نداشته باشید. به همین دلیل باید از قبل فضای مورد نیاز خود و کاربرد کمد دیواری را بدانید. اینکه عمق و ارتفاع یک کمد دیواری چه مقداری باشد نسبت مستقیمی با فضا و مساحت ساختمان دارد، اما استفاده بهینه از این فضا و تقسیم‌بندی مناسب کمد و جلوگیری از پرت رفتن فضای خالی می‌تواند کمک زیادی به کارا بودن کمد دیواری کند.

دستگیره‌ها

دستگیره‌های یک کمد دیواری با وجود حجم کوچکی که دارند، نقش بزرگی در رضایت شما از آن کمد ایفا می‌کنند. شکل ظاهری دستگیره‌ها، میزان استحکام و جنس بدنه به کار رفته برای ساخت می‌تواند فاکتور مهمی برای نتیجه‌گیری درباره آن‌ها باشد. در صورتی که دستگیره استحکام کافی نداشته باشد یا به درستی نصب نشود می‌تواند به سرعت شروع به شل شدن و نارضایتی شما بکند.

علاوه بر این‌ها دستگیره‌ها نقش مهمی در زیبایی کمد دیواری شما دارند و انتخاب مناسب ظاهر آن‌ها و تناسبشان با جنس بدنه کمد دیواری می‌تواند به مرغوبیت و زیبایی کمد کمک مضاعفی بکند.

امنیت کمد

شاید درون کمد دیواری محل مناسبی برای نگهداری اشیاء گرانبها نباشد، اما حفظ لوازم شخصی یا جلوگیری از دسترسی غیرمجاز دیگران به کمد می‌تواند نکته مهمی باشد. معمولا بسیاری از کمد دیواری‌ها را بدون داشتن هیچ‌گونه قفلی می‌سازند. سعی کنید هنگام انتخاب مدل کمد دیواری برای احتیاط بیشتر به داشتن قفل یا امکان اضافه کردن قفل به آن توجه کنید.

امکانات مازاد

ممکن است یک مدل کمد دیواری تنها به عنوان محلی برای نگه‌داری لوازم استفاده شود. اما امکانات مازادی که می‌تواند یک کمد دیواری مدرن به شما تحویل بدهد و استفاده از آن را لذت بخش کند فرای قفسه‌بندی‌ها و فضای خالی است. در یک کمد دیواری مناسب بسته به نوع استفاده می‌توان از سیستم روشنایی داخلی برای دیدن بهتر لوازم درون کمد استفاده کرد.

ویژگی کمد خوب

علاوه بر چراغ، وجود یک آینه داخلی هنگام پوشیدن لباس‌ها می‌تواند به شما در انتخاب سریع‌تر لباس‌ها کمک کند.

به دلیل سخت بودن فرآیند تعویض کمد دیواری، باید حساسیت زیاد و دقت ویژه‌ای در بررسی کیفیت و ویژگی‌های کمد دیواری قبل از انتخاب آن داشته باشیم.

آشنایی با انواع جنس‌های کمد دیواری

کمد دیواری MDF

رایج‌ترین انتخاب برای ساخت یک کمد دیواری در حال حاضر MDF است. بهترین روش برای پیاده کردن یک کمد دیواری ام‌دی‌اف، ساخت آن همراه با بدنه کامل یا یونیت‌سازی است. روکش کمد دیواری‌های MDF مات است و مزیت آن‌ها این است که این روکش‌ها برجسته و اصطلاحا SD هستند. این برجستگی باعث افزایش مقاومت آن‌ها و مقابله با خط افتادن می‌شود.

کمد دیواری PVC

بدنه و مغز این مدل کمدها همان MDF است که با استفاده از یک روکش ضد آب PVC پوشانیده می‌شوند. مدل‌های PVC یکی از گرانترین مدل‌های موجود در بازار هستند که البته ظاهر شکیل و منحصر به فردی نیز دارند. می‌توانید با دادن طرح و استفاده از ابزار آلات منبت کاری، ظاهر درب‌های کمد دیواری خود را نیز زیباتر کنید.

کمد دیواری High Gloss

این مدل کمد دیواری نیز مانند PVC از مغزی MDF استفاده می‌کند. روکش‌های های‌گلاس که بیشتر برای کابینت‌های آشپزخانه استفاده می‌شوند، ظاهری براق و بسیار جذاب دارند که می‌تواند نمای دکوراسیون شما را به کلی تغییر دهد. البته در کنار این جذابیت باید مشکلات آن مانند ضد آب نبودن، خش پذیری و لبه‌های تیز این مدل روکش‌ها را هم در نظر داشت.

پنج راهکار مهم برای طراحی داخل کمد دیواری اتاق خواب

اولین ویژگی کمد خوب ؛ کمدهای ریلی!

چه فضای منزل شما بزرگ است و چه کوچک، بهترین شیوه دیزاین کمد استفاده از درب‌های ریلی است. این درب‌ها علاوه بر اینکه پرت فضا و هدر رفتن فضای مفید چیدمان منزل را به حداقل می‌رسانند، بلکه با هر بار باز و بسته شدن، کل فضای موجود در کمد به نمایش درنمی‌آید و جلوه زیبا و منظم‌تری به فضای منزل می‌دهد.

با بازماندن گاه‌وبیگاه درب این کمدها، منظره ناخوشایند و نامرتب انبوهی از وسایل به چشم نمی‌خورد و به‌علاوه، به دلیل مدل و نوع درب‌ها می‌توانید از دکوری های زیبا مانند آینه یا چوب‌های دکوراتیو نیز در این بخش از فضای منزل استفاده کنید.

ویژگی کمد خوب

دومین ویژگی کمد خوب ؛ یک جایی برای هر چیزی !

مهم‌ترین نکته در دیزاین و طراحی کمد دیواری این است که برای وسایل خاصی که در منزل یا در اتاق خود دارید یک فضای مخصوص تدارک ببینید. این وسایل برای هر خانه‌ای متفاوت است و بنابراین طراحی کمدها نمی‌تواند به‌صورت یکسان انجام شود.

اگر قرار است در کمد دیواری منزل شما چندین کفش و کیف، رخت خواب ها و انبوهی از لباس‌های شما و همسرتان قرار بگیرد بایستی به‌دقت فضاهای موردنیاز برای این وسایل را برآورد کنید و یک طبقه‌بندی حدودی انجام داده و در اختیار نجار قرار دهید.

طراحی داخل کمد دیواری اتاق خوابطراحی داخل کمد دیواری اتاق خوابطراحی داخل کمد دیواری اتاق خواب

بهتر است طبقه‌بندی و طراحی کمد را به عهده نجار قرار ندهید و این کار را خود انجام دهید و یا از یک طراح دکور برای این کار مهم کمک بگیرید.

سومین ویژگی کمد خوب ؛ کمدها هم جزئی از مبلمان‌ های منزل شما هستند !

و البته از نوعی هستند که بااینکه به آن‌ها بی‌توجهی می‌شود، اما هم نقش مهمی در دیزاین منزل شما دارند و هم نوع رنگ‌بندی و جنس آن‌ها در دکوراسیون منزل شما بسیار تأثیرگذار است.

تغییر ظاهر یک کمد علاوه بر اینکه هزینه نسبتاً زیادی در بردارد، بلکه دردسر و زحمتی بیش از تغییر بسیاری از مبلمآن‌های منزل شما دارد و بهتر است از ابتدا در انتخاب رنگ، جنس و نوع دکور این کمدها دقت داشته باشید.

رنگ و طرح‌ها درب‌ها بایستی با ست رنگی فضای منزل کاملاً هماهنگ بوده و به دلیل اینکه اغلب این درب‌ها بزرگ هستند و نمای شاخصی در اتاق یا پذیرایی ایجاد می‌کنند، از طرح و دیزاین خاصی برای آنان استفاده کنید.

چهارمین ویژگی کمد خوب ؛ یک چراغ‌قوه برای یافتن چند عدد لباس نیازمندیم!

یک راهکار بسیار مناسب در دیزاین کمدهای دیواری با عرض زیاد این است که از یک لامپ کوچک یا مهتابی کم‌نور برای نورپردازی فضای درون این کمد استفاده شود.

این لامپ کوچک علاوه بر اینکه در یافتن وسایل درون کمد به شما کمک می‌کند، با واضح نشان دادن وضعیت درون کمد، به شما در نظم دادن و تمیز کردن این فضا نیز یاری می‌کند.

ویژگی کمد خوب

به‌علاوه، با نصب این لامپ کوچک می‌توانید در فضای درون کمد جایی پشت لباس ها یک آینه تعبیه کنید تا در مواقع ضروری از آن برای ست کردن لباس ها و حاضر شدن بدون نیاز به تغییر مکان استفاده شود.

پنجمین ویژگی کمد خوب ؛ ساخت یک کمد با کیفیت از طراحی آن مهم‌تر است

هنگام ساخت کمد به این نکته بسیار مهم دقت کنید که کیفیت ساخت درب‌ها و پارتیشن‌های کمد بسیار مهم است. به عبارتی یک طراحی خوب و دیزاین عالی با یک ساخت نامناسب و بی‌کیفیت می‌تواند مزایای وجود یک کمد دیواری عالی را در فضای منزل شما کاملاً از بین ببرد.

یک درب بزرگ که دچار خمش شده است و به دلیل ارتفاع یا وزن نامناسب تاب برداشته است، علاوه بر اینکه منظره ناز بیایی ایجاد می‌کند امکان استفاده راحت از فضای کمد دیواری را از شما صلب کرده و باعث می‌شود تلاش کنید تا حد امکان این درب‌های پردردسر را باز و بسته نکنید و وسایل موردنیاز را جایی بیرون از کمد نگاه‌دارید.

طراحی داخل کمد دیواری اتاق خوابطراحی داخل کمد دیواری اتاق خوابطراحی داخل کمد دیواری اتاق خواب

ریل و یراق‌آلات بی‌کیفیت که به‌آسانی خراب‌شده و پس از مدتی نه‌تنها با هر بازبسته و باز شدن درب کمد، صدایی شبیه به درب گاراژ اتومبیل از آن بگوش می‌رسد بلکه ممکن است هر بار زمان قابل‌توجهی از شما را برای بستن و باز کردن درب خراب به هدر دهد.

برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات حتماً پیش از اینکه کار خود را به یک نجار دوست و آشنا بسپارید، نمونه‌های اجراشده کار وی را مشاهده کرده و از کیفیت اجرا مطمئن شوید. به‌علاوه بهتر است در خصوص برخی جزییات مانند ابعاد و اندازه‌ها و نوع یراق‌آلات از طراحان دکوراسیون کمک بگیرید.

انواع کمد دیواری

در حال حاضر مدل های متنوعی از ویژگی کمد خوب در بازار موجود می باشد. این مدل ها کاربردهای متفاوتی دارد. مدل ها در حالت کلی به دسته های زیر تقسیم می شوند:

ویژگی کمد خوب

کمد لباس

کمد رختخوابی

کمد closet

کمد دیواری لباس

ویژگی کمد خوب انواع مختلفی دارند. برخی یک آویز ساده برای لباس دارند . و برخی طبقات ، کشوها و قسمت های متفاوتی نظیر آویز و جاکفشی دارند.

ارتفاع محل آویز باید بلند باشد. تا بتوان به راحتی لباس هایی نظیر مانتو ، لباس های مجلسی ، و… را از آن آویز کرد. در ضمن این کمد ها باید عمقی حدود ۶۰ سانتی متر داشته باشند. تا بتوان لباس هایی نظیر کت و پالتوهای مردانه را به راحتی در کمد دیواری اتاق خواب جای داد.

تعداد طبقات و چگونگی بخشبندی داخلی کمد ، و تعداد کشوهای این کمد به سلیقه شما بستگی دارد.

کمد دیواری رختخوابی

کمد های رختخوابی بسیار پرکاربرد هستند. و محلی برای گذاشتن لحاف فراهم می کنند. درب این کمد ها معمولا به صورت لولایی می باشد . تا به راحتی باز و بسته شود.

ارتفاع این کمد ها باید ۱۵۰ سانتی متر به بالا باشد. و عرض این کمد ها حداقل ۱۱۰ سانتی متر در نظر گرفته می شود. از قسمت بالایی این کمد ها می توان برای قرار دادن وسایل جانبی استفاده کرد.

کمد closet

کمد closet یکی دیگر از انواع کمد دیواری اتاق خواب می باشد. این کمد ها معمولا به حالت باز هستند. و می توانند کشوها و قفسه های متعددی داشته باشند.

تفاوتی که این کمد ها با کمد لباس دارند، این است که ؛ کمد های closet درب ندارند. کاربرد این کمد ها در اتاق های تعویض لباس می باشد .

متریال به کار رفته در ساخت کمد دیواری اتاق خواب

چارچوب های کمد های لباس و رختخوابی می توانند از جنس متریال های مختلفی نظیر ورق ام دی اف ، نئوپان ، ملامینه یا های گلاس باشند. در میان انواع جنس ها نئوپان با روکش ملامینه کاربرد بیشتری دارد. چراکه ، نئوپان در مقایسه با ام دی اف وزن سبک تری دارد.

در ساخت درب های کمد دیواری اتاق خواب و طبقات داخلی آن نیز از ورق های نئوپان یا ام دی اف استفاده می کنند.

ویژگی کمد خوب

انواع درب کمد دیواری اتاق خواب

کمد دیواری مخصوص اتاق ها دو نوع درب دارند:

  • درب ریلی
  • درب لولایی

کمد دیواری درب ریلی

در این نوع کمد ها برای باز شدن درب ها به فضای زیادی نیاز نیست. و درب ها به راحتی روی ریل ها سر می خورند. این کمد ها برای دکوراسیون اتاق خواب کوچک ایده آل می باشند. تنها محدودیتی که این کمد ها دارند این سات که ؛ در هر بار باز شدن درب آن تنها به یک قسمت کمد دسترسی خواهیم داشت.

نکته حائز اهمیت در ساخت این کمد دیواری این است که ؛ برای درب ها حتما از متریال خوبی استفاده شود. چراکه ؛ متریال های ضعیف در مدت زمان کوتاهی آسیب می بینند.

کمد دیواری درب لولایی

در این نوع از کمد دیواری اتاق خواب ، درب های فضای زیادی را اشغال می کنند. ویژگی کمد خوب نسبت به کمد های ریلی  این است که ؛ در زمان باز شدن درب به تمامی بخش های کمد دسترسی خواهیم داشت. این نوع درب ها برای کمدهای رختخوابی انتخاب ایده آلی می باشند.

نکته حائز اهمیت در ساخت این نوع کمد دیواری این است که ؛ درب ها وزن سنگینی دارند. و درب ها فشار زیادی روی لولاها وارد می کنند. از این رو توصیه بر این است که برای پشگیری از آسیب زود هنگام از لولاهای جک دار و آرام بند استفاده شود. تا فشار کمتری به لولاها وارد شود.

نکات قابل توجه در طراحی داخل کمد دیواری اتاق خواب

در اینجا به یکسری نکات مهم در رابطه با انتخاب بهترین کمد دیواری برای اتاق ها می پردازیم:

جداسازی کمد ها

بهتر است که کمد آقایان و خانم ها و بچه ها را جدا از هم انتخاب کنید. در صورت نبود فضای کافی حداقل درب آن ها را جدا کنید. چرا که هر کدام از آن ها به سایز مختلف از فضا برای قرار دادن لباس هایشان نیاز دارند.

ویژگی کمد خوب

درب های ریلی

درب کمدهای مخصوص برای دکوراسیون اتاق خواب کودک بهتر است ، ریلی باشد. چرا که این کمدها نیاز به فضای کمتری دارند. و با راحتی باز و بسته می شود.

در حالت کلی کمد دیواری اتاق خواب با درب ریلی ، برای هر اتاقی که فضای کمتری داشته باشد، می تواند ایده آل باشد.

نورپردازی ؛ ویژگی کمد خوب

با یک نورپردازی مخفی در داخل کمد ، می توانید زیبایی آن را دوچندان کنید.

انتخاب رنگ و ویژگی کمد خوب

درب کمد ها را می توانید از میان رنگ های ترکیبی و فانتزی انتخاب کنید. این نوع ترکیب رنگ ها برای دکوراسیون اتاق خواب دخترانه یا پسرانه می تواند ایده آل باشد.

هماهنگی رنگ کمد دیواری با دکوراسیون اتاق

هماهنگی رنگ کمد دیواری با رنگ روتختی اتاق و رنگ پنجره و پرده ها می تواند هارمونی زیبایی خلق کند.

ویژگی کمد خوب

ترکیب ام دی اف با آینه

ترکیب ام دی اف با آینه یک کمد دیواری اتاق خواب زیبایی خواهد بود. آینه ها فضای اتاق را بزرگ تر از اندازه واقعی نمایش می دهند.

انتخاب رنگ کمد دیواری

بسیار حائز اهمیت می باشد. و می تواند دکوراسیون اتاق را متحول کنند. رنگ مناسب کمد دیواری به اندازه کاغذ دیواری اتاق خواب می تواند ، اهمیت داشته باشد.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار