|
|
کدخبر: ۱۸۵۳۴۵

تهیه خوراک لوبیا چیتی به عنوان یکی از خوراک‌های سنتی و محبوب ایرانی ، به صورت غلیظ و جا افتاده نیاز به رعایت نکات خاصی دارد.

برای تهیه خوراک لوبیا چیتی خوشمزه و جا افتاده به نکاتی نیاز دارید که در این مطلب امید نیوز آمده است.

خوراک لوبیا چیتی خوشمزه

خوراک لوبیا چیتی یکی از محبوب ترین غذاهای فوری میان مردم جهان است که بیشتر به عنوان صبحانه مورد استفاده قرار می گیرد. محبوبیت خوراک لوبیا چیتی به حدی زیاد است که به عنوان یکی از پر مصرف ترین غذاهای کنسروی شناخته می شود. علاوه بر این از خوراک لوبیا چیتی در صبحانه انگلیسی که یکی از پر طرفدارترین صبحانه های رستورانی می باشد نیز استفاده می شود.

تهیه خوراک لوبیا چیتی

مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا چیتی

  • لوبیا چیتی ۲ لیوان
  • پیاز ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • آبلیمو، زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی

مرحله اول

برای تهیه خوراک لوبیا چیتی خوشمزه ابتدا لوبیا چیتی را از شب قبل درون یک کاسه حاوی آب قرار داده و اجازه می دهیم به خوبی خیس بخورد. در صورت امکان چند بار آب درون کاسه را تعویض می کنیم تا نفخ لوبیا به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم

در این مرحله لوبیا چیتی را آبکشی می کنیم و درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس ۶ لیوان آب اضافه می کنیم. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه کرده و آنرا روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله سوم

حالا اجازه می دهیم که لوبیا چیتی با حرارت ملایم بپزد و نرم شود. توجه داشته باشید برای لعاب دادن به خوراک لوبیا چیتی می توانیم از چند راه حل استفاده کنیم. روش اول پخت طولانی مدت لوبیا چیتی است.

مرحله چهارم تهیه خوراک لوبیا چیتی

اگر لوبیا چیتی با حرارت ملایم و در زمان طولانی پخته شود، خودش لعاب می اندازد. روش دوم اضافه کردن سیب زمینی است که می تواند لعاب خوبی به این خوراک بدهد و روش سوم استفاده از آرد گندم است.

مرحله پنجم

برای این منظور باید آرد را به همراه کمی کره تفت دهیم تا خامی آرد گرفته شود، سپس به خوراک اضافه کنیم. در ادامه پس از اینکه لوبیا چیتی به طور کامل پخت، پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد، رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا به طور کامل سرخ شود.

تهیه خوراک لوبیا چیتی

مرحله هفتم تهیه خوراک لوبیا چیتی

حالا ترکیب پیاز و رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا رنگ خوراک تغییر کند. در ادامه طعم خوراک را می چشیم و به مقدار دلخواه نمک، آب لیمو ترش و ادویه به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله مجددا اجازه می دهیم خوراک چند دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا به طور کامل جا بیفتد. در نهایت خوراک لوبیا چیتی را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه لیمو ترش تازه و نان سرو می کنیم.

تهیه خوراک لوبیا چیتی

خوراک لوبیا با لوبیا عروس

لوبیا عروس یکی از انواع لوبیاهای خوشمزه ای است که به دلیل ظاهر خاصی که دارد، در خیلی از غذاهای نمی شود از آن استفاده کرد. یکی از خوشمزه ترین غذاهایی که می توانید با این لوبیا درست کنید، خوراک لوبیا است که طعمی نزدیک به خوراک لوبیا چیتی دارد.

ترفندهای عالی برای خوشمزه شدن خوراک لوبیا چیتی

لوبیاها را بخیسانید

برای اینکه لوبیای شما زودتر بپزد و نفخ آن گرفته شود، باید ابتدا لوبیاها را در کاسه‌ای بزرگ ریخته و به مدت ۶ ساعت خیس دهید، در این مدت ۲ مرتبه آب آن را تعویض کنید. اگر زمان کافی برای خیساندن لوبیا چیتی ندارید، می‌توانید یک عدد خیار را نصف کنید و روی لوبیا قرار دهید. خیار موجب می‌شود که نفخ لوبیا از بین برود.

پیاز داغ و سیرداغ فراموش نشود

برای اینکه طعم خوراک لوبیا شما عالی شود، پیاز داغ و سیرداغ فراموش نکنید. پیاز و سیر را بشویید و نگینی خرد کنید و با حرارت ملایم درون تابه با کمی روغن تفت دهید تا طلایی شوند.

تهیه خوراک لوبیا چیتی

سس تهیه کنید

برای خوشمزه‌تر شدن خوراک لوبیا، گوجه فرنگی را شسته و روی تخته آشپزخانه خرد کنید. گوجه‌ها را مدام تفت دهید تا آب گوجه فرنگی تبخیر شود و بعد کمی رب گوجه فرنگی را اضافه کنید.

سیب زمینی بیفزایید

برای غلیظ و خوشمزه شدن خوراک لوبیا، سیب زمینی را پوست گرفته و بشویید و روی تخته آشپزخانه مکعبی کوچک خرد کنید. می‌توانید سیب زمینی را خام درون خوراک لوبیا بریزید و یا اینکه داخل تابه‌ای روغن مقداری تفت دهید اما نباید سیب زمینی‌ها سرخ شوند. شما می‌توانید سیب زمینی را به صورت پوست کنده و سالم درون خوراک لوبیا بیندازید و پس از پخت از خوراک لوبیا خارج کرده و پوره‌اش کنید و دوباره به خوراک بیفزایید.

قارچ را فراموش نکنید

قارچ‌ها را نگینی خرد کرده و تفت دهید تا آب قارچ بخار شود، سپس به خوراک لوبیا بیفزایید و بگذارید بجوشد تا حسابی جا بیفتد.

با ادویه طعم ببخشید

یکی از رازهای خوشمزه شدن خوراک لوبیا افزودن ادویه به آن است. می‌توانید برای خوش طعم و خوش رنگ شدن خوراک لوبیا ادویه‌هایی مانند زردچوبه، فلفل سیاه و نمک اضافه کنید. دقت کنید استفاده از زردچوبه و مقداری زیادی رب رنگ خوراک لوبیا را تیره می‌کند. در صورت تمایل برای طعم دادن به خوراک لوبیا می‌توانید کمی پودر دارچین و پودر سماق و گلپر به این غذای سالم اضافه کنید.

آرد گندم لعاب لوبیا را بیشتر می‌کند

برای غلیظ شدن خوراک لوبیا مقدار کمی آرد را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن داخل یک تابه کوچک تفت دهید و سپس به خوراک لوبیا اضافه کنید تا غلیظ‌تر شده و آبکی نباشد.

اجازه دهید خوراک لوبیا خوب بپزد

همانطور که می‌دانید غذایی خوشمزه‌تر است که حسابی جا افتاده باشد، پس بگذارید خوراک لوبیا شما خیلی خوب بپزد. برای سرعت بخشیدن به روند پخت خوراک لوبیا می‌توانید آن را در زودپز به صورت نیم پز بپزید و سپس سس، قارچ و... خوراک را به صورت جداگانه تهیه کنید و با لوبیا ترکیب کنید و دوباره برای چند دقیقه روی گاز قرار دهید تا جا بیفتد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار