|
|
کدخبر: ۱۸۵۳۷۴

خانه تکانی از سنت های دیرین و محبوب ایرانی هاست ولی مراقب باشید که مراقبت از پوست و درمان خشکی پوست را هنگام خانه تکانی انجام دهید.

درمان خشکی پوست هنگام بشور و بسای خانه تکانی یکی از ضروری ترین نکته هایی است که خانم های خانه دار باید مدنظر داشته باشند تا در ایام عید دست های خشک و حساس شده آزارشان ندهد. ما به شما کمک میکیم که در این روزهای پر مشغله مراقبت از وست خود را فراموش نکنید.

درمان خشکی پوست هنگام خانه تکانی

این روزها همه در حال خانه تکانی و شستشو و نظافت هستند. استفاده از مواد شوینده و پاک کننده بیشتر شده و این برای سلامتی مضر است. دست ها هم که در معرض مستقیم مواد شوینده هستند و زودتر دچار آسیب می شوند.

 درمان خشکی پوست

خشکی پوست دست یکی از اثرات خانه تکانی است که گاهی تا مدت ها درگیرتان می کند. قبل از اینکه دست ها دچار خارش و خشکی و اگزما بشود با انجام کارهای ساده، از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

علایم خشکی پوست

  • پوسته پوسته شدن
  • ایجاد بافت خشن در پوست
  • خارش
  • خاکستری شدن ته رنگ پوست
  • ایجاد ترک در پوست
  • خشک شدن و ترک خوردن لب‌ها
  • قرمز و متورم شدن نواحی خاصی از پوست

راههای جلوگیری از خشکی پوست دست در خانه تکانی

خشک شدن پوست دست دلایل زیادی دارد. برخی افراد به طور ژنتیکی پوست و موی خشک تری دارند. وز شدن مو، شکنندگی، موخوره و … نشان دهنده خشکی مو هستند. خارش پوست سر، دست ها و بدن نیز از علائم دهیدراته شدن پوست و خشکی زیاد است.

البته بسیاری از خانم ها حتی بدون داشتن ژنتیک هم پوست دست خشک تری دارند. این به دلیل استفاده زیاد از مواد شوینده می تواند باشد. اگر وسواس شستشو دارید حتما وضعیت پوست دست تان هم چندان جالب نیست. به هر حال خواه ژنتیکی و خواه در اثر عدم مراقبت، به خشکی پوست دچار شده باشید درمان آن را اینجا پیدا می کنید.

در این مطلب سعی شده تا ابتدا علت خشک شدن پوست دست بررسی شود و بعد راه حل ارزان و ساده و سریع ارائه شود. برای اینکه بعد از خانه تکانی پوست دست شما به زیبایی و نرمی قبل باشد این کارها را انجام دهید.

1. محافظت از دست ها با دستکش لاستیکی

این روزها زیاد با آب و مواد شوینده سر و کار دارید این برای پوست دست ها اصلا خوب نیست. برای جلوگیری از آسیب و خشکی پوست دست حتما از دستکش استفاده کنید. اگر به دستکش لاستیکی حساسیت دارید می توانید ابتدا یک دستکش نخی دست کنید.

سپس دستکش لاستیکی را روی دستکش نخی بپوشید. منظور همین دستکش های ظرفشویی است که در همه خانه ها پیدا می شود. به خصوص موقع استفاده از مواد شیمیایی حتما ماسک بزنید و دستکش داشته باشید. به این ترتیب بخارات و ترکیبات مضر مواد به دستگاه تنفس و پوست دست شما آسیب نمی زند.

حتی شستشوی زیاد با آب ساده هم می تواند موجب خشک شدن پوست دست شما بشود. آب موجب از بین بردن چربی و روغن طبیعی پوست می شود. اگر به دمت طولانی دست ها خیس باشد بدون تردید پوست دست دچار صدمه می شود. ارزان ترین و ساده ترین راه این است که از دستکش استفاده کنید. به این ترتیب اصلا چنین مشکلی پیش نمی آید.

2. استفاده از مرطوب کننده ها

اینکه پوست دست تان خشک بشود اصلا اتفاق نادری نیست. البته در زمستان ها امکان خشک شدن پوست بیشتر است اما در سایر فصول نیز این پدیده دیده می شود. حالا در این ایام که دست تان بیشتر در آب است، پوست دست هم حساس تر شده و واکنش نشان می دهد. با استفاده از یک کرم مرطوب کننده می توانید به طور کلی پوست دست را درمان کنید. این محصولات ارزان قیمت هستند و نیاز به تجویز پزشکی ندارند. در همه داروخانه ها، دراگ استورها و حتی فروشگاه ها می توانید تعدادی از این محصولات را ببینید.

 درمان خشکی پوست

کرم مخصوص دست بگیرید. مرطوب کننده های پوست صورت قیمت بالاتری دارند و برای پوست صورت مناسب هستند. شرکت های تولید کننده، کرم مرطوب کننده مخصوص دست را نیز تولید کرده اند. اغلب کرم های مرطوب کننده دارای روغن های طبیعی هستند و در حفظ چربی پوست تاثیر دارند. حتی می توانید از کرم های گیاهی نیز استفاده کنید. برای مثال محصولاتی که در ترکیبات خود آلوئه ورا یا روغن زیتون دارند، برای بهبود پوست دست عالی عمل می کنند.

3. استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت آنتی بیوتیک و ضد التهاب، جزیی رایج در بسیاری از محصولات مراقبت پوست است. آلوئه ورا را می توانید بدون نسخه بخرید و از آن به عنوان یک مرطوب کننده ی طبیعی و بی خطر برای پوست خود استفاده کنید.

4. عدم استفاده از صابون

شستن زیاد دست ها مهم ترین عامل در خشکی و دهیدراته شدن پوست دست است. اکثر مواقع از صابون برای شستشوی دست ها استفاده می کنید که کار را بدتر می کند. مواد شیمیایی در ترکیبات صابون به شدت برای پوست مضر است. علاوه بر آن استفاده از اسانس و عطرها در صابون نیز می تواند از علل اگزما و خشکی پوست دست باشد.

تا حد امکان تعداد دفعات شستشوی دست را کاهش دهید. از شوینده های غیر صابونی استفاده کنید. این محصولات دارای فرمولاسیون مناسب تری هستند. در صورت استفاده از پاک کننده ها، دست ها را آبکشی و آن را کامل خشک کنید. سپس از یک لایه کرم مرطوب کننده برای بهبود پوست دست استفاده کنید.

5. لایه برداری کردن پوست دست

طبق تحقیقات انجام شده لایه برداری سلول های مرده، خشک و آسیب دیده ی پوست را از بین می برد. می توانید با محصولات بازاری یا سنگ پا این کار را انجام دهید. همچنین، می توانید با روغن زیتون و 1 تا 2 قاشق غذاخوری شکر دانه ریز، یک محلول خانگی بسازید و با کمک آن پوست خود را لایه برداری کنید.

 درمان خشکی پوست

6. استفاده از مرطوب کننده ها در شب

اگر کل روز مشغول نظافت و شستشو هستید، شب ها برای درمان پوست دست خود اقدام کنید. درمان های شبانه این خوبی را دارد که زمان زیادی در حال استراحت هستید و می توانید دست ها را دور از آب و شوینده ها نگه دارید. قبل از خواب دست ها را بشویید و کامل خشک کنید.

سپس از یک لایه ضخیم کرم مرطوب کننده یا لوسیون دست استفاده کنید. مقدار کرم و لوسیون کمی بیشتر از مواقع دیگر باشد. لازم است تا پوست دست خود را با یک لایه کرم بپوشانید. نوع کرم یا لوسیون و برند آن اهمیتی ندارد. تقریبا فرمولاسیون همه کرم های مرطوب کننده دست یکی است.

تفاوت ها در اسانس و افزودنی های دیگر بوده و روی اثرگذاری محصول تاثیری ندارد. حالا یک دستکش نخی دست کنید و با خیال راحت بخوابید. بعد از چند روز پوست دست تان نرمی و لطافت خود را به دست می آورد. می توانید دست ها را در کیسه نخی یا جوراب هم قرار دهید به شرطی که انگشت شست از چهار انگشت دیگرتان جدا باشد. به همین سادگی و بدون صرف هزینه زیاد، خشکی پوست دست خود را درمان کنید.

7. کاهش استرس

استرس ممکن است سبب بروز اگزما یا شعله ور شدن آن شود. اگر به اگزما دچارید، استرس خود را کاهش دهید تا از خشکی پوست دست و نواحی دیگر بدن خود در امان بمانید.

8.عدم استفاده از دستگاه خشک کن

برخی افراد در همه ایام سال، دچار این مشکل هستند و پوست دست شان به اصطلاح خشک است. برای مثال کارمندانی که در اداره از دستگاه خشک کن توالت استفاده می کنند، درگیر خشکی پوست دست هستند. هوای گرم و داغ دستگاه خشک کن به شدت پوست را دهیدراته می کند.

در مکان های عمومی هرگز از دستگاه خشک کن استفاده نکنید. برای خشک کردن دست ها حوله بهترین انتخاب است. در اداره یا سایر مکان ها نیز می توانید از دستمال کاغذی استفاده کنید. دستمال یا حوله را روی پوست نکشید بلکه به صورت ضربه ای آب اضافی دست ها را بگیرید.

برای جلوگیری از خشکی پوست دست پس از هر بار شستشو از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. نور آفتاب هم بر روی پوست تاثیر نامطلوب دارد. بسیاری از افراد در بیرون از منزل، ضد آفتاب استفاده می کنند. معمولا ضد آفتاب بر روی پوست صورت و گردن استفاده می شود. بهتر است دست ها را نیز با ضد آفتاب محافظت کنید. پوست درست در معرض آسیب زیادی قرار دارد.

9. استفاده از دستگاه بخور

افرادی که مشکلات تنفسی دارند، معمولاً از دستگاه بخور استفاده می کنند. دستگاه بخور به طور مؤثری از پوستتان محافظت می کند و در محیط های خشک یا ماه های زمستان خشکی پوست را کاهش می دهد. معمولاً، بهترین مکان برای دستگاه بخور، نزدیک تختخواب است، اما می توانید در هر قسمت خانه ی خود از آن استفاده کنید.

 درمان خشکی پوست

10. استفاده از حمام جوی دوسر

حمام کردن با جوی دوسر خام یا پخته شده به جوانسازی پوست شما کمک می کند. می توانید جوی دوسر را در لگنی کوچک بریزید. بعد آن را با روغنی طبیعی مانند روغن زیتون مخلوط کنید، همچنین، می توانید جوی دو سر را به وان پر از آب بریزید و از آن استفاده کنید.

جوی دو سر

11. داشتن رژیم غذایی سالم

آنچه می خورید بسیار مهم است. پروتئین ها و مکمل های ویتامینB و ویتامین E باید بخشی از رژیم غذایی شما باشند تا ناخن های سالم و محکمی داشته باشید و دست هایتان نرم و لطیف بمانند.

نکات مهم در جلوگیری از خشکی پوست دست

اول از همه این را بدانید که خشک شدن پوست بدن و دست ها یک مشکل رایج است. استرس را از خود دور کنید شما به یک بیماری لاعلاج دچار نشده اید. این یک مشکل طبیعی است و خیلی ها با آن دست و پنجه نرم می کنند. با رعایت مطالب گفته شده می توانید تا حد زیادی جلوی خشک شدن پوست را بگیرید.

همیشه برای شست و شوی ظروف و نظافت از دستکش استفاده کنید. مواد شوینده، چربی طبیعی پوست را از بین می برند و دست ها خشک و دهیدراته می شوند. دستکش های دو رویه بهترین انتخاب هستند. سمت داخلی این دستکش ها نخی است و لایه بیرونی از لاستیک دارد.

گرد و خاک هم به اندازه آب و مواد شوینده، مضر است. موقع گردگیری و نظافت هم دستکش در دست داشته باشید. بعضی از خانم ها با این قضیه مشکل دارند و نمی توانند از دستکش استفاده کنند، نتیجه اصلا به نفع تان نیست. هر طور شده راه حلی پیدا کنید تا با دستکش کار کنید.

 درمان خشکی پوست

برخی خوراکی های موثر در درمان خشکی پوست

خوردن ماهی قزل آلا.

خوراکی های حاوی امگا ۳ مانند ماهی، آواکادو، روغن زیتون، دانه چیا، دانه های کتان و … را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۲ بار در طول روز غذاهای حاوی امگا ۳ مصرف کنید.

آووکادو، هلو، توت فرنگی و چغندر بخورید.

روزانه یک عدد سیب بخورید.

سیب‌زمینی شیرین خشکی پوست را کاهش می دهد.

مصرف منظم آجیل و دانه هایی مانند بادام، گردو و تخمه آفتابگردان.

مصرف فقط یک مشت در روز از آجیل‌ها و دانه‌ها کافی است.

سبزیجات

سبزیجات برگ دار مانند اسفناج به ترمیم پوست کمک کرده و از آن محافظت می کنند.

مزطوب کننده های طبیعی موثر در درمان خشکی پوست

استفاده از گلاب به عنوان مرطوب کننده طبیعی

ماسک های طبیعی مانند ژل آلوئه ورا، خیار، گل رز و گل محمدی

استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل به جای مرطوب کننده های شیمیایی

چند بار در هفته یک قاشق عسل به صورت مالیده و پس از ۱۵ دقیقه با آب گرم صورت را بشویید.

هر روز یا چند روز در هفته ماست به صورت مالیده و پس از ۱۵ دقیقه با آب گرم صورت را بشویید.

فواید انار برای پوست و مو و طرز تهیه چند ماسک انار

انار خواص درمانی زیادی برای بدن دارد و موجب پیشگیری از برخی بیماریهای می شود. …

هر شب قبل از خواب روغن نارگیل به پوست صورت و بدن بمالید.

 درمان خشکی پوست

بعد از حمام روغن نارگیل به پوست بدن بمالید.

روزی یکی دوبار ژل میان برگ های آلوئه ورا به پوست بمالید.

نصف موز را له کرده و با یک قاشق روغن نارگیل مخلوط کنید. هفته ای دوبار ابن مخلوطی را به پوست تان بزنید.

به نواحی خشک بدن روغن آفتابگردان بمالید.

دو قاشق غذاخوری جو دوسر را با یک قاشق غذاخوری عسل و کمی آب مخلوط کنید. کمی آن را حرارت دهید و سپس روی پوست بمالید.

رفع خشکی پوست با زردچوبه

۱ قاشق چایخوری پودر زردچوبه، مقداری خامه روی شیر و چند قطره آب لیمو را با هم مخلوط کنید.

خوب هم بزنید و این ماسک را روی پوست‌تان استعمال کنید.

به آرامی ماساژ دهید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند.

سپس با آب گرم بشویید.

این کار را یک مرتبه در هفته انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

درمان خشکی پوست با خیار

جلوگیری از خشکی پوست با خیار آلوئه ورا

خیار را پوست بگیرید و تخم‌های آن را دور بریزید.

سپس به قطعات کوچک برش بزنید.

خیار را در چند قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا بخیسانید.

سپس این ترکیب را روی پوست تان بزنید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند.

در نهایت پوست تان را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

درمان خشکی پوست با روغن بادام و شیر

نصف قاشق چایخوری روغن بادام را در یک لیوان پر شیر ولرم هم بزنید و در شب و قبل از خواب پوست تان را با این مخلوط شستشو بدهید و بعد از خشک شدن آن بر روی پوست بخوابید. این مخلوط پوست شما را تغذیه می‌کند و از خشکی پوست شما جلوگیری می‌کند.

رفع خشکی پوست با مخلوط روغن بادام کرچک

در این مخلوط یک نسبت از روغن کرچک و سه نسبت از روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و بر روی پوست صورت و دیگر قسمت‌های خشک پوست بمالید. حالا یک لیف یا دستمال نرم و تمیز را در آب داغ فرو برده و بر روی پوست تان فشار بدید.

مراقب باشید که لیف بر روی پوست تان با فشار کشیده نشود. تنها لیف را روی صورت قرار داده و کمی فشار بدهید. این مراحل را در هفته ۲ تا ۳ بار انجام دهید تا شاهد از بین رفتن خشکی پوست خود باشید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار