|
|
کدخبر: ۱۸۵۳۸۱

تمیز کردن سرامیک و کاشی کار سختی نیست و نیاز به دانش خاصی ندارد. کافیست با استفاده از چند ماده موجود در خانه دست به کار شوید.

تمیز کردن سرامیک و کاشی بسیار ضروری است چرا که سرامیک‌ها به دلیل استفاده طولانی و در معرض مواد مختلف بودن پس از مدتی به سختی قابل لکه برداری هستند. اما ما در امیدنیوز چندین روش به شما آموزش می دهیم تا این کار برای شما به راحتی آب خوردن شود.

تمیز کردن سرامیک و کاشی

کاشی و سرامیک‌ها شیک و کاربردی هستند، به طوری که امروزه برای منازل و محل کار خود از آن ها بسیاراستفاده می کنیم، اما این سرامیک ها همیشه همینطور تمیز و درخشان نمی مانند. روش تمیز کردن کاشی و سرامیک یکسان است و با تمیز نگه داشتن کف خانه به صورت اصولی و در فاصله زمانی های مشخص، می توان هم طول عمر سرامیک یا کاشی ها را افزایش داد و هم آنها را به زیبایی روز اول نگاه داشت.

اغلب ما شیوه درست تمیز کردن سرامیک کف را نمی دانیم. در این مطلب با برخی از بهترین روش های تمیز کردن سرامیک یا اصطلاح رایج آن یعنی کفسابی آشنا می‌شویم.

انواع بی شماری از کاشی و سرامیک ها وجود دارد. رایج ترین انواع کاشی های سرامیکی مانند کاشی های سنگی ظریف، کاشی های لعاب دار، کاشی سنگ طبیعی و مصنوعی هستند. جزء اصلی تمام کاشی های موجود در بازار خاک رس است که بسته به نوع آن از سنگدانه های مختلفی تشکیل شده و در دماهای مختلف می سوزد.

تمیز کردن سرامیک و کاشی

با این حال، گهگاه کاشی‌های سنگی طبیعی و مصنوعی را در خانه‌های شخصی نیز پیدا می‌کنید و اینجاست که باید مراقب فرآیند نظافت باشید.

تمیز کردن سرامیک و کاشی و انواع کفپوش

هنگام راه رفتن در منزل، هیچ چیز لذت بخش تر از پا گذاشتن بر روی کفی پاک و براق نیست؛ برعکس کف های کثیف احساس ناخوشایندی را به ما منتقل می کنند حتی اگر کف منزل شما از جنس یا سبک مورد علاقه شما نباشند، بازهم می توانید با تمیز نگاه داشتن شان، آنها را زیباتر کنید.

کف ها کاملا بخشی از دکور خانه هستند اگر بتوانید آنها را زیبا نگه دارید، بدون نیاز به تغییر و یا سرمایه گذاری زیادی، یک نمای بصری جذاب خواهید داشت. برای تمیز نگه داشتن کف منزل، باید بدانید که جنس آن چوب، گرانیت، کاشی های سرامیکی، و غیره است. چراکه چگونه از کف پوش ها حفاظت کردن بستگی به جنس کف دارد. در این بخش از نمناک برخی از ترفندهای ساده برای تمیز و درخشان نگه داشتن کف پوش ها را با شما به اشتراک گذاشته ایم.

کف پوش های درخشان چوبی

اگر بخواهید کف های چوبی خود را زیبا و براق نگه دارید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که از پدهای چسبی برای همه ی مبلمان (صندلی ها، میزها، تخت ها و ...) استفاده کنید. با استفاده از این پدها، هنگامی که شما مبلمان را حرکت می دهید، این برپسب ها هستند که از ایجاد خراش روی کف پوش ها جلوگیری می کند.

کف پوش های چوبی نیاز به پولیش شدن در طی زمان های مختلف دارند، زیرا چوب به مرور، تیره و کدر می شود. هنگام تمیز کردن این دسته کف پوش ها، نباید از آب زیاد و یا تمیز کننده ها استفاده کنیم، زیرا رطوبت می تواند به چوب آسیب برساند بنابراین، از این مواد زیاد استفاده نکنید.

مواد لازم برای پاک کردن کف پوش های براق چوبی

آب (3 لیتر)

سطل آب

سرکه (10 میلی لیتر)

آب لیمو (5 میلی لیتر)

روغن زیتون (30 میلی لیتر) اختیاری

جارو (ما توصیه می کنیم که از جاروبرقی استفاده کنید).

دستورالعمل برای تمیز کردن کف پوش های درخشان چوبی

اول، تمام گرد و غبار را از کف پاک کنید. به منظور انجام این کار، بهترین کار استفاده از جارو برقی است؛ با این حال، شما می توانید بین جارو دستی یا برقی، یکی را انتخاب کنید.

3 لیتر آب و سرکه را داخل سطل بریزید و با هم مخلوط کنید.

آب لیمو و روغن زیتون را به سطل اضافه کنید.

طی کف شوی را در سطل بگذارید تا کامل خیس شود، مطمئن شوید که کاملا خیس شده است.

بعد، فشار دهید تا آب اضافی خارج شود.

با محلولی که درست کرده اید، کفپوش ها را تمیز کنید و بعد خشک کنید.

کفپوش کاشی سرامیکی

کاشی های سرامیکی محبوب ترین گزینه کف پوش در این روزها هستند؛ این کاشی های سرامیکی مزایای زیادی دارند و تمیز کردن آنها بسیار آسان است. آنها برای هر محیطی مناسب هستند و برای آشپزخانه و حمام بهترین گزینه اند.

برای تمیز کردن این دسته کف پوش ها اگر از ترفندی ما ذکر کرده ایم استفاده کنید، قادر خواهید بود تا کف پوش های خود را به راحتی و با صرفه جویی در بودجه خود، به زیبایی نگه دارید.

تمیز کردن سرامیک و کاشی

مواد لازم برای تمیز کردن کفپوش کاشی سرامیکی

جارو

پارچه

سطل

آب تمیز (3 لیتر)

سرکه سیب سرکه (3 میلی لیتر)

بکینگ پودر (1 گرم)

دستورالعمل برای تمیز کردن کفپوش کاشی سرامیکی

اول، کل کف را از هر گونه گرد و غبار پاک کنید.

3لیتر آب را در سطل بریزید.

بکینگ پودر را اضافه و مخلوط کنید تا حل شود. سپس، سرکه را به مخلوط اضافه کنید.

پارچه را در مخلوط فرو ببرسد و کف را تمیز کنید.

دوباره، پارچه را در مخلوط بشویید و مطمئن شوید که آب اضافی را با فشار از آن خارج کرده اید.

حالا با کمک آن کل کف را بشویید و سپس اجازه دهید تا کاشی ها خشک شوند.

تمیز کردن کف از جنس کاشی های چینی براق

کاشی های کف چینی براق به طور طبیعی درخشش دارند بنابراین، وسواسی بر زیاد تمیز کردن آنها نداشته باشید. برای حفظ آنها در شرایطی عالی، سعی کنید ترفندهای ما را برای کاشی های چینی استفاده کنید:

تمیز کردن سرامیک و کاشی

مواد لازم برای پاک کردن کاشی های چینی براق

سطل

آب پاک (3 لیتر)

گردگیر

جارو دستی یا برقی

مواد شوینده یا مایع صابون مایع (3 میلی لیتر)

دستورالعمل تمیز کردن کاشی های چینی براق

هر گرد یا کثیفی را با جارو دستی یا برقی پاک کنید.

آب و مواد شوینده را در سطل باهم مخلوط کنید.

اجازه دهید تا تمام صابون به طور کامل حل شود.

طی کف شو را در سطل قرار دهید تا کامل خیس شود و بعد آب اضافی اش را بگیرید.

کل کف را با طی کف شوی بشورید و اجازه دهید تا خشک شود.

هر زمان که نیاز بود، تکرار کنید.

کفپوش های سیمانی

در اصل، کفپوش سیمان فقط دارای کاربردهای صنعتی هستند با این حال، این روزها، آنها در دکور خانه ها نیز میتوانند بسیار زیبا باشند. هرچند این کف پوش ها کاملا درخشان نیستند، اما شما هنوز هم می توانید مراقبت ویژه ای برای آنها داشته باشید. مراقب باشید از مواد و وسایل زبر و اسیدی روی کف سیمانی استفاده نکنید. فقط با استفاده از آب و صابون، شما می توانید کف را کاملا زیبا کنید.

تمیز کردن سرامیک و کاشی

مواد لازم تمیز کردن کفپوش های سیمانی

جارو

گردگیر

آب تمیز

سطل

صابون

پاک کردن کف پوش ها

دستورالعمل تمیز کردن کفپوش های سیمانی

تمام گرد و غبار را با جارو پاک کنید.

آب و صابون را در سطل بریزید و باهم مخلوط کنید.

طی کف شو یا پارچه بزرگی را در داخل سطل بگذارید و آب اضافی اش را بگیرید. کل کف را با طی کف شو یا پارچه خیس بشورید.

اجازه دهید تا خشک شوند.

روش های موثر برای نگه‌داری سرامیک

۱. مرتب سرامیک را جارو کنید

حداقل هفته‌ای یک‌بار با استفاده از جارو و خاک‌انداز یا با جاروبرقی زمین را جارو کنید. با این‌کار گردوغبار، کثیفی و سایر آلودگی‌ها و خُرده‌ریزها از روی سرامیک برداشته می‌شود.

تمیز کردن سرامیک و کاشی

۲. از زیرپایی استفاده کنید

اگر می‌خواهید سرامیک‌های داخلِ راهرو را تمیز نگه دارید می‌توانید یک پادری پشت در منزل قرار دهید. همچنین می‌توانید یک قالیچه یا پادری را داخل خانه قرار دهید و از خانواده و اقوام بخواهید که کفش‌هایشان را بیرون از خانه دربیاورند و اگر پاهایشان به هر دلیلی کثیف بود، ابتدا آن را تمیز کنند و بعد وارد شوند.

استفاده از پادری، به‌خصوص در روزهای بارانی و برفی بسیار مهم است.

۳. هرهفته زمین را تی بکشید

حدلااقل هفته‌ای یک‌بار بعد از اینکه زمین را جارو کردید، آن را تی بکشید. نیازی نیست که از شوینده استفاده کنید (هرچند این کار هم بد نیست). تی کشیدن سبب می‌شود سرامیک درخشان و تازه به‌نظر بیاید.

بعد از تی کشیدن، بلافاصله زمین را خشک کنید. این کار مانع از سُر خوردن شما می‌شود و از نِشستن غبار روی زمینِ مرطوب جلوگیری می‌کند.

اگر می‌خواهید از شوینده استفاده کنید نوع غیرسمی آن را انتخاب کنید.

۴. اگر چیزی روی سرامیک ریخت بلافاصله آن قسمت را تمیز کنید

اگر چیزی روی زمین بریزد، بعد از مدتی تمیز کردن آن سخت‌تر می‌شود. بنابراین بلافاصله آن‌ را تمیز کنید. می‌توانید برای لکه‌های بزرگ از تی و برای لکه‌های کوچک از دستمال استفاده کنید.

۵. تمیز کردن درز سرامیک را فراموش نکنید

درون درزهای بین سرامیک‌ها دوغاب وجود دارد که با گذشت زمان رنگش تغییر می‌کند و نمای نازیبایی به آن می‌دهد. برای تمیز کردن این نواحی مقدار مساویِ جوش شیرین و آب را با هم مخلوط کنید و درزها را با این خمیر بپوشانید. اجازه دهید خمیر برای چند ساعت (یا حتی برای تمام شب) روی درز باقی بماند. با مسواک زدن یا یک قلم مویِ سفت با قدرت این درزها را تمیز کنید و با اسفنجی که در آب ولرم خیس کرده‌اید، خمیر را پاک کنید.

برای تمیز کردن سرامیک و کاشی  می‌توانید مقداری سرکه را روی خمیر اسپری کنید.

تعداد دفعات تمیز کردن درزها به خودتان بستگی دارد. می‌توانید با فاصله‌های منظم این کار را انجام دهید یا فقط زمان‌هایی که دوغاب تغییر رنگ می‌دهد آن را تمیز کنید. هر چقدر بیشتر از یک محیط استفاده کنید، نیاز به تمیزی بیشتری دارد. اگر بچه یا حیوان خانگی دارید یا اگر با کفش روی سرامیک راه می‌روید، باید درزها را در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تری تمیز کنید.

۶. کمتر از مواد ساینده استفاده کنید

تمیز کردن سرامیک را با آب شروع کنید. قبل از اینکه تمام سرامیک و بخش‌هایی را که به‌چشم می‌آید با محلول‌های شوینده بشویید، ابتدا بخش کوچکی از سرامیک را با محلول موردنظر تمیز کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که محلول شوینده سبب رنگ‌پریدگی یا آسیب‌های دیگر به سرامیک نمی‌شود. از مصرف محلول‌های خورنده یا کِرِم‌های حاوی مواد زِبر مانند سیلیکات خودداری کنید.

تمیز کردن سرامیک و کاشی

 لکه‌زدایی برای تمیز کردن سرامیک

۱. ازبین بردن لکه‌های خون

برای پاک کردن لکه خون از دستمال یا اسفنجی و محلول حاوی سفیدکننده و آب با نسبت ۱ به ۴۹ استفاده کنید. به‌عنوان مثال ۱۰ میلی‌لیتر (دوسوم قاشق غذاخوری) سفیدکننده را در نیم لیتر آب حل کنید. همچنین می‌توانید یک دستمال یا اسفنج را با پِراُکسید هیدروژن مرطوب کنید و آن‌قدر روی لکه بکشید تا پاک شود.

۲. جلوگیری از رشد قارچ و کپک

می‌توانید با استفاده از محلول حاوی ۱۰ میلی‌لیتر سفیدکننده در نیم لیتر آب سرامیک خود را تمیز کنید و مانع از رشد قارچ و کپک بر روی سرامیک شوید.

۳. ازبین بردن لکه‌ی قهوه، چای یا آب‌میوه

برای تمیز کردن سرامیک و ازبین بردن این لکه‌ها، سرامیک را با مایع ظرف‌شویی و آب داغ بشویید. لکه‌های غذایی را با محلول حاوی ۱۰ میلی‌لیتر سفیدکننده در یک لیتر آب یا با پِراُکسید هیدروژن تمیز کنید.

۴. ازبین بردن لکه‌ی آدامس، قیر یا موم

چند قطعه یخ را درون پلاستیک بریزید و آن را روی لکه‌های چسبناک روی سرامیک قرار دهید. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه پایداریِ لکه را امتحان کنید. احتمالا لکه سفت شده باشد. تا حدامکان لکه را بتراشید و با تینر، باقیِ لکه را پاک کنید.

۵. ازبین بردن لکه‌ی چربی

برای پاک کردن لکه روغن و چربی، می‌توانید دستمالی را به نوشابه آغشته کنید و به‌صورت دورانی روی لکه بکشید و آن را پاک کنید.

اگر نوشابه ندارید می‌توانید از شوینده‌هایی که ساییدگی ایجاد نمی‌کند استفاده کنید.

۶. پاک کردن جوهر

جوهر یا لکه‌های خشک را باید با سفیدکننده پاک کرد. دستمالی را به سفیدکننده آغشته کنید و روی لکه قرار دهید. هر ۶۰ ثانیه یا تا زمانی که لکه محو شود، این کار را انجام دهید.

دستمالِ آغشته‌شده به محلول سفیدکننده را برای مدت‌زمان طولانی روی سرامیک قرار ندهید. شاید الکلِ درون محلول، سبب تجمع نمکِ موجود در سفید‌کننده بر روی سرامیک شود.

۷. از بین بردن لکه‌ی لاک

لکه‌های کوچک لاک را می‌توانید با با استفاده از لاک‌پاک‌کن ازبین ببرید. درصورتی‌که لکه باقی ماند، می‌توانید از محلول سفیدکننده و آب به نسبت ۱ به ۹۹ استفاده کنید. پارچه‌ای را به محلول آغشته کنید و با استفاده از آن، لکه را پاک کنید. همچنین می‌توانید برای این‌کار از پِراُکسید هیدروژن هم استفاده کنید.

برای تهیه محلول سفیدکننده و آب می‌توانید ۱۰ میلی‌لیتر (۲ قاشق‌ غذاخوری) سفیدکننده و یک لیتر آب را با هم مخلوط کنید.

۸. از بین بردن لکه‌های رنگی

برای تمیز کردن سرامیک و کاشی می‌توانید از رنگ‌بَر استفاده کنید. قبل‌ از اینکه لکه‌های رنگی را از روی سرامیک پاک کنید، آن را تی بکشید و اجازه دهید تا خشک شود. با توجه به دستورات کارخانه از رنگ‌بَر استفاده کنید. با استفاده از قلم‌مو رنگ‌بَر را روی لکه بزنید. بعد از حدود ۳۰ دقیقه می‌توانید با حوله لکه را پاک کنید.

برای جلوگیری از استنشاق گازهای سمیِ موجود در رنگ‌بَر پنجره‌ها را باز بگذارید.

تمیز کردن سرامیک و کاشی

۹. ازبین بردن سس

چند قاشق‌ غذاخوری آمونیاک را در مقدار مساوی آب حل کنید. دستمالی را به محلول آغشته کنید. با حرکات رفت‌و‌برگشتی لکه‌ی یُد را از روی سرامیک پاک کنید.

روش هایی برای ازبین بردن لکه‌هایی که به‌سختی پاک می‌شود

۱. تی کشیدن زمین با سرکه

برای تمیز کردن سرامیک با سرکه، نصف فنجان (۱۱۷ میلی‌لیتر) سرکه سفید را با ۳/۷ لیتر آب گرم مخلوط کنید. با استفاده از تی محلول را به محل موردنظر بزنید و آن را تمیز کنید.

اگر سرکه ندارید می‌توانید از الکل استفاده کنید.

۲. شُستن لکه

اگر نتوانستید با تی کشیدن لکه را ازبین ببرید، می‌توانید آب گرم را در مقدار مساوی پودر شوینده مخلوط کنید. پودر شوینده طوری طراحی شده که به شما کمک می‌کند تا سطوح سختی مثل سرامیک را تمیز کنید. دستمال را به محلول آغشته کنید و به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی لکه قرار دهید. سپس دستمال را بردارید و با استفاده از یک بُرس نرم سرامیک را تمیز کنید. درنهایت با یک دستمال مرطوب آن ناحیه را بشویید.

درصورتی‌که لکه همچنان باقی ماند می‌توانید این کار را چندبار تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود.

۳. استفاده از بخارشور

برای تمیز کردن سرامیک و ازبین بردن لکه‌های سخت می‌توانید از بخارشور استفاده کنید. بخارشور مانند جاروبرقی عمل می‌کند. ابتدا مخزن آب را پُر کنید و سپس دستگاه را روشن کنید و آن را روی جاهایی که می‌خواهید تمیز شود بکِشید.

می‌توانید بخارشور را از فروشگاه‌های تعمیر لوازم‌ خانگی قرض بگیرید.

۴. استفاده از اسیدهیدروکلریک رقیق برای تمیز کردن سرامیک

اسید‌هیدروکلریک اسیدی معدنی با خاصیت خورندگی است. اسیدهیدروکلریک را با آب با نسبت یک به پنج مخلوط کنید. به‌عنوان مثال، یک قاشق غذاخوری اسید را در پنج قاشق غذاخوری آب حل کنید. محلول را روی محل موردنظر روی سرامیک بریزید. سرامیک را با یک بُرس نرم یا مسواک قدیمی به‌شدت بسابید. سپس با یک حوله‌ی خیس سرامیک را پاک کنید.

در نهایت، با استفاده از یک حوله یا دستمال تمیز سرامیک را خشک کنید.

در زمان استفاده از اسیدهیدروکلریک از ماسک و دست‌کِش ضخیم استفاده کنید و مراقب باشید که اسید روی صورت‌تان نپاشد.

استفاده از بخارشو برای تمیز کردن سرامیک و کاشی

یکی از روش های عالی برای تمیز کردن سرامیک کف استفاده از بخارشو است. آنها بخار داغ تولید می کنند و با دمای بالا، تا ۹۹.۹۹ درصد از باکتری ها و ویروس ها بدون استفاده از مواد شوینده شیمیایی حذف می شود. بخار داغ همچنین کثیفی های سرسخت و چربی ها را از بین می برد، به این معنی که نقاط قوت بخارشوی به ویژه در آشپزخانه مشخص می شود.

تمیز کردن سرامیک و کاشی

بخارشورها برای افراد مبتلا به آلرژی و خانواده هایی با کودکان کوچک که نباید با مواد شوینده تهاجمی روی زمین تماس پیدا کنند، بسیارمناسب است. از آنجایی که تولید بخار آب را غیر معدنی می کند، بخار هیچ گونه باقیمانده ای برجا نمیگذارد و به لطف گرما، کف به سرعت خشک می شود و می توان زودتر دوباره روی آن راه رفت.

برای کسب نتیجه مطلوب تر از نظافت با این دستگاه بهتر است ابتدا مواد و آلودگی های زاید و درشت را با جاروبرقی جمع آوری کنید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار