|
|
کدخبر: ۱۸۵۴۰۹

پخت حلیم در زودپز نیاز به رعایت برخی نکات مهم دارد تا حلیم شما درست مثل حلیم های یازاری خشمزه و کشدار شود.

پخت حلیم در زودپز بسیار ساده است کافیست به برخی فوت و فن های آن خوب عمل کنید .با امیدنیوز همراه شوید.

پخت حلیم در زودپز

حلیم گندم یا به عبارت دقیقتر هلیم (هریسه در زبان عربی) غذایی خوشمزه با طرز پختی آسان است چرا که تنها از 3 الی 4 ماده اصلی تشکیل شده است که اصلی‌ترین آن گندم یا بلغور گندم است. با این وجود دسترسی به آن در زمان دلخواه بدلیل زمان بر بودن پخت آن بسیار مشکل است بخصوص اگر در خارج از ایران زندگی می‌کنید.

حتی اگر در ایران زندگی می‌کنید، معمولا خرید حلیم محدود به صبح روزهای تعطیل است چراکه چندین ساعت صرف تهیه و پخت حلیم می‌شود. به همین دلیل، در اینجا به شما روش تهیه حلیم گندم در زودپز را به شما آموزش می‌دهیم که در کمتر از یک ساعت و نیم قابل نوش جان کردن خواهد بود.

پخت حلیم در زودپز

خواص گندم و حلیم گندم :

حلیم گندم علاوه بر داشتن خاصیت سیرکنندگی، منبع بسیار خوبی از روی، منیزیم، آهن و نیاسین است. معمولا برای تهیه حلیم، از گندم سبوس‌دار استفاده می‌شود که این ماده به دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند. این غذا مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

فیبر موجود در گندم سبوس‌دار باعث کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته شدن خون شده و منجر به حفظ سلامت قلب و کاهش بیماری های قلبی می شود.

فیبر موجود در گندم به رفع مشکل یبوست کمک کرده و برای درمان سرطان‌هایی مثل سرطان روده بزرگ بسیار مفید است.

گندم سبوس‌دار دارای خاصیت ضدانگلی است و از بروز حساسیت‌ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریک‌ پذیر، التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی جلوگیری می کند.

اگر در پخت حلیم از نخود استفاده کنید، این غذا را سرشار از فولات، ویتامین 6B، ویتامین C و روی خواهید کرد.

 به طور کلی حلیم به علت داشتن گندم و گوشت، منبع خوبی از آهن بوده و برای زنان، دختران‌جوان و افرادی که در معرض کم‌خونی هستند، بسیار مناسب است.

مواد لازم جهت تهیه حلیم گندم در زودپز

  • 2 پیمانه گندم پوست کنده و یا بلغور دانه ریز
  • گوشت گوسفند حدود 600 گرم (بر حسب ذائقه خود کم و زیاد کنید)
  • 1 عدد پیاز متوسط
  • 1 پیمانه شیر
  • 1 عدد چوب دارچین
  • پودر دارچین برای سرو و تزئین
  • شکر در صورت علاقه برای سرو

طرز تهیه حلیم گندم در زودپز 

مرحله اول

گندم یا بلغور را درون آب گرم ریخته و برای حداقل یک الی دو ساعت با مقدار آب زیاد (حدود 3 الی 4 برابر گندم یا بلغور) خیس کنید (یا بهتر از آن در طول شب). توجه داشته باشید که بلغور یا گندم هنگام خیس خوردن مقدار بسیار زیادی آب جذب می‌کند. برای پخت، ابتدا گندم یا بلغدر را آبکش کنید تا آب اضافی آن خارج شود و سپس آن را به همراه گوشت، چوب دارچین، پیاز درسته درون زودپز ریخته و به همراه 3 الی 4 پیمانه آب برای مدت 1 ساعت در زودپز بپزید (با حرارت یا شعله متوسط).

پخت حلیم در زودپز

اگر به چوب دارچین دسترسی ندارید، آن را با حدود یکچهارم یا نصف قاشق چایخوری پودر دارچین جایگزین کنید (بر حسب سلیقه).

مرحله دوم پخت حلیم در زودپز 

بعد از اتمام پخت، پوب دارچین و پیاز را خارج کرده و دور بریزید. گوشت ها را از زودپز خارج کرده و در ظرفی جدا ریش ریش کنید و کناری بگذارید. برای کش‌دار شدن بیشتر حلیم، برخی افراد گوشت ها را با کوشت کوب دستی می‌کوبند تا حالتی خمیر مانند بخود بگیرد.

مرحله سوم

بلغورها یا گندم‌های پخته شده را در یک قابلمه مناسب با گوشت کوب برقی بخوبی بزنید تا کاملا یکنواخت شوند و شکل حلیم بخود بگیرند (حدود 10 الی 15 دقیقه).

مرحله چهارم پخت حلیم در زودپز 

سپس گوشت های ریش ریش شده یا کوبیده شده را به گندم‌های کوبیده شده اضافه کنید و بخوبی هم بزنید. یک پیمانه شیر و پودر دارچین را در صورت علاقه به مواد اضافه کنید. میزان دارچین را بر حسب ذائقه خود و با چشیدن مواد تنظیم کنید.

پخت حلیم در زودپز

مرحله پنجم

بدون بستن درب قابلمه، به مدت 30 دقیقه دیگر به پختن حلیم ادامه دهید تا حلیم شما به اصطلاح جا بیفتد. لازم است حلیم خود را بطور مداوم هم بزنید تا هم به ته ظرف نچسبد و هم باعث ترکیب شدن گوشت و گندم و کشدار شدن حلیم شود.

اگر حلیم شما سفت شد، یک پیمانه آب جوش به آن اضافه کنید. شلی و سفتی حلیم را با میزان آبی که به آن اضافه میکنید بر حسب سلیقه خود تنظیم کنید.

مرحله ششم

بعد از 30 دقیقه حلیم شما آماده سرو است. آن را با دارچین، روغن حیوانی (ghee) و دانه کنجد تنظیم و با نمک یا شکر مزه دار کنید. آن را با نان تازه ترش که در خانه پخته‌اید نوش جان کنید.

پخت حلیم در زودپز

نکات مهم در مورد پخت حلیم گندم در زودپز

مهمترین و سخت ترین بخش پخت حلیم به این روش تعیین مقدار کافی آب اضافه شده در حین پخت است چرا که گندم و یا بلغور آب زیادی جذب می‌کنند. چنانچه زمان کافی برای خیساندن بلغور ندارید، هر پیمانه بلغور ریز را با حدود 4 الی 5 پیمانه آب در زودپز ریخته و بپزید. برای گندم یا بلغورهای درشت، با مقدار کمتری آب شروع کرده و بر حسب نیاز آب جوش اضافه کنید.

برای پخت سریع‌تر از بلغور خرد شده به قطعات ریز استفاده کنید چرا که زمان کمتری برای پخت نیاز دارد.

پخت حلیم در زودپز

اگر از اینستنت پات استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید در حین پخت، اکثر آب توسط بلغور و یا گندم جذب می‌شود. چنانچه آب کافی درون اینستنت پات موجود نباشد، دمای درون زودپز بالا می‌رود که باعث خاموش شدن خودکار اینستنت پات می‌گردد. در این حالت اینستنت پات پیغام “burn” را نمایش می‌دهد. برای رفع مشکل، پس از خارج کردن بخار درون زودپز، آن را با احتیاط باز کرده، یک الی 2 پیمانه آب بیشتر به آن اضافه کرده، مواد را هم زده و سپس پخت را ادامه دهید.

تکته مهم پخت حلیم در زودپز 

علت پخت همزمان گوشت و بلغور/گندم در زودپز، جذب آب گوشت توسط بلغور است که باعث خوشمزه‌تر شدن حلیم خواهد شد. چنانچه از زودپز استفاده نمیکنید، می‌توانید ابتدا گوشت را با آب فراوان پخته و سپس گندم یا بلغور را در آب گوشت بپزید.

توجه داشته باشید که حجم بلغور با گندم بعد از خیس خوردن و پختن افزایش می‌یابد (2 الی 4 برابر). به همین دلیل از پر کردن بیش از حد زودپز خودداری کنید.

برای افزایش طعم حلیم، حتما از مقداری دارچین در پخت گوشت و گندم استفاده کنید.

حتما گندم یا بلغور را کامل بپزید. در غیر اینصورت حلیم نهایی شما حالت یکنواخت را نداشته و چسبنده و کشسان نخواهد بود.

پخت حلیم در زودپز

خیساندن گندم

خیساندن گندم یا بلغور زمان پخت را کاهش داده و تنظیم میزان آب حلیم در حین پخت را آسان‌تر خواهد کرد.

چنانچه حلیم شما خیلی شل شده است، به پخت حلیم ادامه دهید که باعث سفت شدن آنها خواهد شد. همچنین می‌توانید مقداری آرد به حلیم اضافه کنید. در این صورت به پخت حلیم برای 15 دقیقه ادامه دهید تا خامی آرد گرفته شود.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار